Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Isoleren paneelbetimmering - mogelijk met spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:07
Ik woon in een herenhuis gebouwd rond 1920. Dus 1 veel steensmuren zonder spouw. Echter omdat het een tussenhuis is en een belangrijk deel van de voor en achtergevel bestaat uit raam en kozijnen (die we inmiddels van dubbel glas hebben voorzien ) is dit niet echt een groot probleem.

Op de meeste plekken zit onder de kozijnen wel stukken muur (vaak halfsteens) en deze is dan van binnen voorzien van paneel betimmering. Een uitgelezen plek om te isoleren, ware het niet dat deze betimmering uit de jaren 20 stamt en dus fraaie en fragiele houtpanelen zijn. Bovendien zit vaak de verwarming in de weg.

Mijn gedachte was, waarom isoleer je dat niet op de methode van spouwmuurisolatie. Nadeel is alleen dat het maar kleine oppervlaktes zijn. Ik heb al eens een spouwmuurisolatiebedrijf benaderd, die kwamen niet verder dan "jaren 20 dus onmogelijk". Bij de muren klopt dat, dat wist ik ook wel. Het gaat me echter om de "spouw" tussen muur en betimmering.

Nu kan ik zelf de boel met een paar gaten dichtpurren, maar dat lijkt me niet optimaal. De spouwmuurmensen werken met betere materialen.

Maar dan moet ik er eerst eentje vinden die dit ziet zitten. Of zie ik iets over het hoofd? Of kan ik het zelf met een beter product als PUR?

Alle reacties

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Kun je de panelen loshalen? PIR (dus niet PUR) platen hebben per mm dikte de hoogste isolatie factor.

Formeel zou je tussen de steens muur en de PIR plaat nog een kleine spouw moeten hebben om eventuele vochtproblemen te voorkomen.

Ik heb zelf een situatie met steens muur en heb me al een beetje ingelezen maar ben er nog niet uit wat ik ga doen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoeveel ruimte zit er tussen muur en betimmering?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• exroosje
Er zit een paar cm ruimte (2-3) tussen muur en betimmering. De betimmering loshalen wil ik juist zoveel mogelijk voorkomen omdat deze oud , fraai en fragiel is. Wel kun je er evt gaten in maken en die weer dichtmaken (om er iets in te spuiten).

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je kunt niet zomaar alles dicht gaan purren. Zo een oud huis moet luchten, moderne huizen ook. Maar dat is een ander verhaal.

Iig waar bestaat je vloer uit? Hout? Dan kan t zijn dat de spouw zijn ventilatie verzorgt via de kruipruimte. Dan zou ik oppassen.

Sommige laten de buitenmuren coaten, houdt t vocht buiten. Of dat ideaal is, geen idee. Blijft een natuurproduct die bakstenen die vochtig moeten kunnen worden en weer moeten kunnen drogen.

Ik zou een professioneel bedrijf er naar laten kijken. Gewoon om de reden dat t een oud huisis en je echt problemen kunt creeeren door alles dicht te purren.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
2-3 cm PUR zal aan isolerende werking niet veel doen. Ik zou kijken of je niet het dak of de vloer kan isoleren, vaak heb je daar meer ruimte en kan je dikkere isolatie toepassen.

Verder zou je nog kunnen kijken voor een decentrale WTW-unit en dan alle kieren van je huis dichtmaken zodat er geen verwarmde lucht uit je huis verdwijnt.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 13-03-2018 17:29 ]

• exroosje
Dak en vloer zijn al geisoleerd. Inderdaad van hout. Dak van buiten met isolatie en daarna groen dak. Vloer vanuit de kruipruimte met 10cm steenwol.
Muren coaten aan de buitenkant tegen vocht was ik al van plan.
Laatst overgebleven maatregel is dus (spouw)muurisolatie. En in de afgelopen koudeperiode merkte ik dat de betimmering hier en daar erg koud was (ik heb ook de gevel al wat scheurtje gedicht).

Professioneel bedrijf er naar laten kijken - makkelijker gezegd dan gedaan. Zodra jaren 20 valt komen ze niet. Want geen spouw.

Dichtpurren wil ik inderdaad niet (anders was ik zelf al begonnen.....) Maar spouwmuurisolatie doen ze met verschillende types korrels met verschillende eigenschappen.. Die wil ik er wel in hebben. Maar da's geen dhz klus.
Weet iemand een bedrijf die mee kan denken in dit soort gevallen?
Pagina: 1