Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sabrepulse
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 15:23
Dag iedereen

De school waarop ik werk heeft een server staan (extern in behandeling door een bedrijf.) Ik ben pas in dienst gekomen na de installatie en werking van deze server.

We werken met een virtueel bureaublad.

De leerlingen en leerkrachten loggen in via hun naam en wachtwoord wat ik via de AD heb ingesteld.

Sinds vorig jaar loopt dit langs geen meter meer. Een officetoepassing openen op het virtuele bureaublad duurt soms een minuut. Iets typen heeft soms een vertraging van enkele seconden.

Dit is elke dag zo. Als we aan het bedrijf vragen om hier in in te grijpen is het enige wat zij doen, schijfruimte vrijmaken.

Kanttekening hierbij, alles wat lokaal is geïnstalleerd werkt wel zeer vlot. Enkel alles via het virtuele bureaublad werkt niet fatsoenlijk. (Daarmee dat ik denk dat het probleem bij de beschikbare bandbreedte ligt) <= Dit heb ik uiteraard ook getest met een programma. Tijdens speeltijden, onder lessen en in vakanties.

Je moet er ook rekening mee houden dat wij op het einde van de lijn zitten qua internetverbinding. Op onze campus zijn er eerst nog 3 gebouwen die ook gebruik maken van deze lijn. Zij hebben echter geen problemen.

De ICT-coördinator van de andere campus wilt ook niet langs komen omdat hij tewerkgesteld is op de andere campus en niet op onze school.

Onze school telt 85 leerlingen en een 40-tal leerkrachten.
Nu zou ik jullie raad willen weten of de server hardwarematig krachtig genoeg is.
Mij hebben ze verzekerd dat hij makkelijk 120 gelijktijdige users kan onderhouden.
Het loop echter zeer vaak vast bij nog maar 20 aanmeldingen.

De leerkrachten en leerlingen loggen in op ip xxx.xxx.xx.22
De beheerdersaccounts zitten op .20 en .21 hier is merkbaar minder vertraging in het opstarten van programma's. (ook met het gebruik van de bandbreedte)

De andere campus zit op .25

Hardware server;

Proliant DL180 Gen9
Intel Xeon E5-2609 v3
16GB DDR4 -2133Mhz EEC x3

4 HDD's 300GB SAS 10K Rpm
Windows Server 2012 R2

Dit zijn de gegevens van de factuur. Zelf mag ik de server niet opendraaien wat zeer vervelend is.

Ikzelf ben van opleiding leerkracht informatica. Mijn kennis was in het begin dus zeer miniem ( ben tewerkgesteld voor 5u ICT-co) De vorige collega had alles zeer goed afgeschermd en niemand wist exact hoe alles functioneerde. Ik ben alles zelf moeten gaan uitzoeken.

Ik ben natuurlijk ook zeer benieuwd naar tips of opmerkingen van jullie want ik ben een beetje ten einde raad.

Met vriendelijke groeten.

Beste antwoord (via Sabrepulse op 14-03-2018 09:26)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kijk inderdaad uit met het zomaar spuien van informatie over je omgeving op publieke fora. Als SysAdmin ben je ook voor de veiligheid van je systemen verantwoordelijk. Dus gevraagde screenshots niet zomaar plaatsen maar waar mogelijk zo veel mogelijk anonymiseren. Maar dat lijk je wel door te hebben.

Verder denk ik, nofi, dat je te licht bent voor de job die je aangenomen hebt, of waar je op aangenomen/aangesteld bent. Hier moet iemand vanuit zijn beroep verantwoordelijkheid voor kunnen nemen en eens goed voor gaan zitten.
De problemen in jullie omgeving zijn van meerdere aard:
  • Weinig en sleche documentatie
  • Een 'leverancier' die niet mee wil werken
  • te weinig aandacht van het management voor de problemen
  • mogelijk te weinig geld om te investeren
  • en dan, nogmaals niets persoonlijk bedoeld, want je probeert er van te maken wat je kunt, jij, helaas met te weinig ervaring om hier echt iets aan te kunnen doen.
Tweakers is geen vervanger voor een goede systeembeheerder in dit geval. Zijn er binnen jouw organisatie geen indirecte collega's waar je mee kunt sparren? Mensen die op de andere afdelingen van de opleiding jouw werk doen? Dan zou ik die proberen mee te krijgen in allereerst een goed verhaal richting het management en daarmee een goed verhaal van het management over het mis-management naar de 'leverancier' toe.
En afhankelijk van de uitkomst daarvan op zoek naar een nieuwe leverancier die je geen fabeltjes verkoopt over 120 man op 48GB |:(

We kunnen hier kijken wat we er van kunnen maken, maar dat zijn niet meer dan pleisters, ben ik bang. Er zouden wat mensen een draai om de oren moeten krijgen, imho.

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Met hoeveel mensen werk je tegelijk op deze machine via RDS

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 13-03-2018 14:05 ]

Cloud ☁️

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Wat zeggen je traceroutes tijdens rustige en drukke momenten?
Denk dat dit je wel een idee gaat geven over waar het potentiele bandbreedte issue optreed.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

16GB DDR4
Per RDS-server? En hoeveel mensen loggen er op in? Hoe groot zijn de (roaming/mandatory) profiles? Zijn er policies (zowel positief als negatief) aan beide kanten van de internetlijn (VPN???) aanwezig? Wat staat er in je server-logs? Is een backup al eens getest? etc. etc. etc. etc.

Anyhow, aangezien het produktie is (want aktieve data van een school) en gezien jouw vraagstelling, zou ik bijna zeggen: stel de leverancier/hoster aansprakelijk voor een goede & constructieve oplossing. Werkt dit niet, huur een ZZP'er in met kennis van zaken en regel dat.
Ik ben alles zelf moeten gaan uitzoeken.
Enlighten us; vooralsnog zie ik zelf 0 aanwijsbare reden/errors om je de goede richting op de kunnen sturen hoe we met zijn allen jouw RDS-omgeving kunnen verbeteren.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2018 14:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sabrepulse
HKLM_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:02:
Met hoeveel mensen werk je tegelijk op deze machine via rdp?
Afhankelijk van hoeveel informaticalessen er zijn.

Maximaal per dag kunnen dit er maar 40-50 zijn.
Dit is als alle informaticalokalen vol zitten en elke leerkracht zou ingelogd zijn op bureaublad.

• HKLM_
Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Afhankelijk van hoeveel informaticalessen er zijn.

Maximaal per dag kunnen dit er maar 40-50 zijn.
Dit is als alle informaticalokalen vol zitten en elke leerkracht zou ingelogd zijn op bureaublad.
Wat doet de de CPU en het memory als de users aangemeld zijn. Draait de CPU op 100% is al het 16gb werkgeheugen in gebruik. Welke applicaties eten het meeste ram? Wat doen die mensen op de RDS? zitten ze met zijn alle te internetten? of maken ze gebruik van applicaties die intern draaien?
Dit heb ik uiteraard ook getest met een programma. Tijdens speeltijden, onder lessen en in vakanties.
Wat was je conclusie?

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 13-03-2018 14:17 ]

Cloud ☁️

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Per RDS-server? En hoeveel mensen loggen er op in? Hoe groot zijn de (roaming/mandatory) profiles? Zijn er policies (zowel positief als negatief) aan beide kanten van de internetlijn (VPN???) aanwezig? Wat staat er in je server-logs? Is een backup al eens getest? etc. etc. etc. etc.

Anyhow, aangezien het produktie is (want aktieve data van een school) en gezien jouw vraagstelling, zou ik bijna zeggen: stel de leverancier/hoster aansprakelijk voor een goede & constructieve oplossing. Werkt dit niet, huur een ZZP'er in met kennis van zaken en regel dat.

[...]

Enlighten us; vooralsnog zie ik zelf 0 aanwijsbare reden/errors om je de goede richting op de kunnen sturen hoe we met zijn allen jouw RDS-omgeving kunnen verbeteren.
Mijn kennis is zeer miniem.
Alles wat je dus opsomt in het begin ken ik niet.

Dit is wat ik zelf heb gedaan. Gewoon onderzocht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iizxTPd.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dJz285o.png

• Sabrepulse
HKLM_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Wat doet de de CPU en het memory als de users aangemeld zijn. Draait de CPU op 100% is al het 16gb werkgeheugen in gebruik. Welke applicaties eten het meeste ram? Wat doen die mensen op de RDS? zitten ze met zijn alle te internetten? of maken ze gebruik van applicaties die intern draaien?

[...]

Wat was je conclusie?
Cpu zit heel vaak tegen de 100%
RAM gaat van 40-70%

Alles draait virtueel. De fysieke pc wordt enkel gebruikt om in te loggen.

Bordboeken verbruiken heel veel CPU.
Ik heb al doorgevoerd dat bordboeken lokaal bekeken moeten worden. Als ook youtube en andere intensieve sites.

Conclusie kun je hierboven lezen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Sabrepulse op 13-03-2018 14:24 ]

• MAX3400

MAX3400

Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Mijn kennis is zeer miniem.
Alles wat je dus opsomt in het begin ken ik niet.
Tja, dan houdt het echt snel op; sorry maar ik was nog niet eens op "medior beheer niveau" in de materie gesprongen voor je. Je zal toch allicht een schets kunnen geven, algemeen, hoeveel mensen er gemiddeld en maximaal via RDS werken? En hoeveel mensen er per server zijn ingelogd?
bandbreedtes
Waar komen die plaatjes vandaan en wat moet ik daaruit halen? Ik zie nergens dat het je aggregated bandwidth is (dus voor je hele subnet/pand) of dat dit per user is en/of aan welke kant van de lijn (jouw pand of bij de hoster).

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Sabrepulse Als je kennis zo miniem is, is het dan niet verstandiger om een meerdere in het bedrijf te vragen? Als je denkt dat je daarmee dom overkomt; dat is niet zo. Het is juist een kracht als je aan kunt geven dat iets je de pet te boven gaat en je liever wilt dat iemand even meekijkt om je verder op weg te helpen. Dit zul je de rest van je leven moeten doen. Als je maar goed oplet en jezelf ontwikkeld, wordt je vanzelf handig in het zelf vinden van nieuwe aanknopingspunten omdat je dan de basiskennis hebt die je daarvoor nodig hebt. Nu lijk je je echter blind te staren op iets waar je totaal geen overzicht over hebt, omdat je de basiskennis nog mist.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:24:
[...]

Tja, dan houdt het echt snel op; sorry maar ik was nog niet eens op "medior beheer niveau" in de materie gesprongen voor je. Je zal toch allicht een schets kunnen geven, algemeen, hoeveel mensen er gemiddeld en maximaal via RDS werken? En hoeveel mensen er per server zijn ingelogd?

[...]

Waar komen die plaatjes vandaan en wat moet ik daaruit halen? Ik zie nergens dat het je aggregated bandwidth is (dus voor je hele subnet/pand) of dat dit per user is en/of aan welke kant van de lijn (jouw pand of bij de hoster).
Daar heb je volledig gelijk in. Ik weet inderdaad niet met wat ik bezig ben omdat ik de essentiële kennis compleet mis.

Plaatjes komen van een programma wat ik heb gebruikt om de bandbreedte te meten. Ik doe wat ik kan.
Daarmee wou ik gewoon eens pijlen of het misschien aan de hardware kan liggen.

Mijn kennis gaat tot gebruikers toevoegen aan de AD en policies doorvoeren via GPO enzo

• HKLM_
@Sabrepulse dump het probleem opnieuw bij het externe bedrijf en geef aan dat ze met disk ruimte opschonen geen probleem oplossen. Bespreek het eventueel met je directie en laat het escaleren als het externe bedrijf het niet serieus neemt.

Cloud ☁️

• Sabrepulse
Room42 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:29:
@Sabrepulse Als je kennis zo miniem is, is het dan niet verstandiger om een meerdere in het bedrijf te vragen? Als je denkt dat je daarmee dom overkomt; dat is niet zo. Het is juist een kracht als je aan kunt geven dat iets je de pet te boven gaat en je liever wilt dat iemand even meekijkt om je verder op weg te helpen. Dit zul je de rest van je leven moeten doen. Als je maar goed oplet en jezelf ontwikkeld, wordt je vanzelf handig in het zelf vinden van nieuwe aanknopingspunten omdat je dan de basiskennis hebt die je daarvoor nodig hebt. Nu lijk je je echter blind te staren op iets waar je totaal geen overzicht over hebt, omdat je de basiskennis nog mist.
De directie weet dat ik er niets van weet.

Het enige wat het bedrijf doet is schijfruimte vrijmaken zoals ik eerder heb vermeld.

Op mijn school ben ik dus ook de enige die er (n)iets van weet.

• Sabrepulse
HKLM_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:31:
@Sabrepulse dump het probleem opnieuw bij het externe bedrijf en geef aan dat ze met disk ruimte opschonen geen probleem oplossen. Bespreek het eventueel met je directie en laat het escaleren als het externe bedrijf het niet serieus neemt.
Ja daarmee dat ik hier een topic start. Dan kan ik dit fatsoenlijk staven bij de directie want de mensen op die forum zijn kenners en toppers!

• MAX3400

MAX3400

Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:30:
[...]

Mijn kennis gaat tot gebruikers toevoegen aan de AD en policies doorvoeren via GPO enzo
Maar nu komen we ergens; GPO's in je AD zijn waarschijnlijk (gedeeltelijk) ook van toepassing op je remote servers. Tenminste, je gaf aan dat mensen hun AD-credentials gebruiken om in te loggen. Maar dan zijn de remote servers dus "member servers" en kan je mogelijk met GPResult of andere tooling in ieder geval inzichtelijk krijgen of policies iets afdwingen (al dan niet onbewust ingesteld) waardoor het zo traag lijkt te gaan.

Mocht ook dit te technisch klinken; escaleer de bende naar je meerdere/directie. En zoals @Room42 aangeeft; toegeven dat je iets niet kan, is ook een duidelijke grens naar je werkgever dat ze binnen jouw functieprofiel nu iets verwachten waar je niet voor bent opgeleid.
Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Ja daarmee dat ik hier een topic start. Dan kan ik dit fatsoenlijk staven bij de directie want de mensen op die forum zijn kenners en toppers!
No offense maar we geven hier geen info bij gebrek aan info; staven/onderbouwen wordt ook lastig... "ja, die gasten van Tweakers zijn toch maar bijdehant; regel het even lekker zelf, Sabre" zegt je directeur zometeen.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2018 14:34 ]

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:33:
[...]

Maar nu komen we ergens; GPO's in je AD zijn waarschijnlijk (gedeeltelijk) ook van toepassing op je remote servers. Tenminste, je gaf aan dat mensen hun AD-credentials gebruiken om in te loggen. Maar dan zijn de remote servers dus "member servers" en kan je mogelijk met GPResult of andere tooling in ieder geval inzichtelijk krijgen of policies iets afdwingen (al dan niet onbewust ingesteld) waardoor het zo traag lijkt te gaan.

Mocht ook dit te technisch klinken; escaleer de bende naar je meerdere/directie. En zoals @Room42 aangeeft; toegeven dat je iets niet kan, is ook een duidelijke grens naar je werkgever dat ze binnen jouw functieprofiel nu iets verwachten waar je niet voor bent opgeleid.

[...]

No offense maar we geven hier geen info bij gebrek aan info; staven/onderbouwen wordt ook lastig... "ja, die gasten van Tweakers zijn toch maar bijdehant; regel het even lekker zelf, Sabre" zegt je directeur zometeen.
Ik weet dat ik jullie amper iets kan geven om mee te werken.
Ben ook geen netwerkbeheerder van opleiding, dat weet de directie ook.

Jullie reacties zijn allemaal zeer welkom.
Alvast bedankt voor alle voorgaande posts.

Met vriendelijke groeten.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Wij werken ook met een RDS met ongeveer 25 man (nooit allemaal tegelijk) en de zelfde traagheden ervaren de gebruikers ook. Wachten voordat tekst op het scherm komt, algemene traagheid of verbindingen die wegvallen. De internetverbinding is op zich niet heet probleem, maar wel de acties die er op die systemen plaatsvinden zoals backups en updates. En mogelijk downloads van gebruikers.

Vraag is ook of die server binnen het lokale netwerk of ergens extern staat. Voor een interne server maakt de internetverbinding niet echt veel uit, maar als je een 100Mbit lijntje door het hele pand hebt lopen dan wordt het al snel een trage bende.

Het bekijken van vloeiende beelden (filmpjes) op een RDS kan zo 5 tot 10mbit per systeem innemen, dan trek je met 20 computers zo het hele netwerk dicht.

• Sabrepulse
BLACKfm schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:48:
Wij werken ook met een RDS met ongeveer 25 man (nooit allemaal tegelijk) en de zelfde traagheden ervaren de gebruikers ook. Wachten voordat tekst op het scherm komt, algemene traagheid of verbindingen die wegvallen. De internetverbinding is op zich niet heet probleem, maar wel de acties die er op die systemen plaatsvinden zoals backups en updates. En mogelijk downloads van gebruikers.

Vraag is ook of die server binnen het lokale netwerk of ergens extern staat. Voor een interne server maakt de internetverbinding niet echt veel uit, maar als je een 100Mbit lijntje door het hele pand hebt lopen dan wordt het al snel een trage bende.

Het bekijken van vloeiende beelden (filmpjes) op een RDS kan zo 5 tot 10mbit per systeem innemen, dan trek je met 20 computers zo het hele netwerk dicht.
Server staat intern.
De lijn is er eentje van 200Mbit maar de ICT-co van de andere campus beslist over de bandbreedte die wij krijgen.

Ik had ookal gedacht aan backups van het systeem maar dit kan ik niet bekijken (weet ook niet hoe.)
Dit is allemaal ingesteld door het bedrijf/vorige collega dus normaal zouden backups nooit doorheen de dag plaatsvinden.

Bij ons zijn er elke dag zeker per lesuur 20 gebruikers. Normaal voor office toepassingen of online oefeningen op platformen van uitgeverijen.

Verwijderd

Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:53:

Ik had ookal gedacht aan backups van het systeem maar dit kan ik niet bekijken (weet ook niet hoe.)
Dit is allemaal ingesteld door het bedrijf/vorige collega dus normaal zouden backups nooit doorheen de dag plaatsvinden.
Dat is wel een aanname, hoe weet je dat je vorige collega dit niet gedaan heeft dan? Wij draaien bijv. elk uur een backup van al onze systemen.

Kun je wel de standaard Windows tooltjes openen en wat performance grafieken uitdraaien? Dat zou wellicht al wat meer informatie kunnen zijn. Je moet je wel even inlezen als je hier geen ervaring mee hebt.

• HKLM_
Is er documentatie van de installatie van deze server waarin je terug kan vinden hoe een en ander gebruik is (bijvoorbeeld de back-up tijden)

Je hebt een 200Mbit lijn maar dat is je internet lijn zeker? Wat voor snelheid heb je op je interne netwerk? Als dat een 100Mbit lijntje (verhaal van @BLACKfm ) is dan kan daar ook nog een issue zitten.

Cloud ☁️

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:07
CPU 100% op server is traaag,
memory 40-70% is geen prbleem.

Maar als de externe partij alleen diskruimte opruimt denk ik dat jullie heel snel naar een andere partij moeten schakelen: een beetje systeembeheerder kijkt 10 seconden naar re resource monitor en gaat je precies vertellen welke applicaties problemen veroorzaken en hoe dit op te lossen is.
Met een beetje pech gaan de rdp's 2x over de internetlijn :P
Verder ga je met die serverspecs geen 120 rdp users bedienen, ik vrees dat ze e.e.a. door elkaar gehaald hebben....

edit: check ook even of er geen crypto miners draaien ;)

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 13-03-2018 15:03 ]

• Sabrepulse
HKLM_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:59:
Is er documentatie van de installatie van deze server waarin je terug kan vinden hoe een en ander gebruik is (bijvoorbeeld de back-up tijden)

Je hebt een 200Mbit lijn maar dat is je internet lijn zeker? Wat voor snelheid heb je op je interne netwerk? Als dat een 100Mbit lijntje (verhaal van @BLACKfm ) is dan kan daar ook nog een issue zitten.
Ik heb niets van gegevens van onze server. Ik zal eens navragen of er documentatie is maar waarschijnlijk niet.
Zal bij het bedrijf liggen.

Internetsnelheden weet ik ook niet zeker omdat ik niet exact weet wat voor kabel er ligt.
Ik weet uit amateurtesten (speedtest.net en Fast.com) dat zowel lokaal als virtueel er snelheden worden gehaald van 150-210Mbits.

Ook dit zal ik eens fatsoenlijk navragen.

Virtueel zak dit drastisch vanaf het moment dat er een paar aanmeldingen zijn, leerkrachten bezig zijn met hun bordboek enzovoorts.
Lokaal blijven deze snelheden.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:19
Kun je niet lokaal op je server kijken wat je netwerk interface voor snelheid aangeeft.
Doe dit zelfde op je client PC's (niet in de RDP). Misschien zit er ergens een switch tussen die raar doet waardoor de hele school op 100mbit/s draait.

en CPU 100% is nooit een goed teken, dus dat heeft zeker invloed op je RDP ervaring. Of tenminste die van je gebruikers.

En stap van dat bedrijf af die je disk opruimt, is geen oplossing. Je kan misschien nog het beste een goede ZZP'er nemen. Prijs technisch ook interessanter vaak.

[ Voor 18% gewijzigd door g00gle op 13-03-2018 15:08 ]

• MAX3400

MAX3400

100Mbit kan ik lokaal nog wel dichttrekken als ik via Citrix HDX een 1080p YT wil kijken. Line-speeds zeggen niks; ongeacht of dat nou op een lokaal 10Gbit netwerk is of over internet. Voor RDS is er zat te tunen en te meten omtrent de volgende zaken:

- bandwidth per session (server to client)
- bandwidth per session (server to internet)
- bandwidth per session (server to other server)

Iemand die IE open heeft staat op een RDS-machine, hoeft echt amper bandbreedte te verstoken naar de client waar hij/zij achter zit maar onder water kan IE bij wijze van spreken wel 1Gbit van de NIC dichttrekken over internet.

Andersom, als lokale drive-mappings zijn toegestaan om data van USB te lezen of om bijvoorbeeld eigen printers aan te sturen, heb je kans dat een printjob van een PDF van 20MB (op de USB stick) 4x over de lijn gaat voordat de printer gaat ratelen. Ja, dan duurt bekijken van de PDF op RDS lang, is scrollen traag etc; niet alleen voor die ene user maar mogelijk ook voor de andere users (want bandwidth / latency).

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het netwerktechnisch in elkaar zit; ik lees steeds andere lijnsnelheden, andere hoeveelheden users, andere lokaties van machines, etc. Zo valt er weinig te deduceren qua infra of startpunt van troubleshooting.

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:17:
100Mbit kan ik lokaal nog wel dichttrekken als ik via Citrix HDX een 1080p YT wil kijken. Line-speeds zeggen niks; ongeacht of dat nou op een lokaal 10Gbit netwerk is of over internet. Voor RDS is er zat te tunen en te meten omtrent de volgende zaken:

- bandwidth per session (server to client)
- bandwidth per session (server to internet)
- bandwidth per session (server to other server)

Iemand die IE open heeft staat op een RDS-machine, hoeft echt amper bandbreedte te verstoken naar de client waar hij/zij achter zit maar onder water kan IE bij wijze van spreken wel 1Gbit van de NIC dichttrekken over internet.

Andersom, als lokale drive-mappings zijn toegestaan om data van USB te lezen of om bijvoorbeeld eigen printers aan te sturen, heb je kans dat een printjob van een PDF van 20MB (op de USB stick) 4x over de lijn gaat voordat de printer gaat ratelen. Ja, dan duurt bekijken van de PDF op RDS lang, is scrollen traag etc; niet alleen voor die ene user maar mogelijk ook voor de andere users (want bandwidth / latency).

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het netwerktechnisch in elkaar zit; ik lees steeds andere lijnsnelheden, andere hoeveelheden users, andere lokaties van machines, etc. Zo valt er weinig te deduceren qua infra of startpunt van troubleshooting.
Het originele bericht, daar staan de werkelijke feiten in.
Server staat in ons gebouw.

Server moet makkelijk 120 mensen simultaan kunnen verwerken op het netwerk (dus werken met office of andere programma's zonder probleem.) Volgens het bedrijf

Hoeveel gebruikers er gebruikmaken van RDP is veranderlijk per lesuur hier kan ik niet concreets van zeggen. Sommige uren 50 man, soms maar 10 soms 30.
Volgens het bedrijf zou dit geen probleem mogen geven omdat er dus 120 man gelijktijdig via RDP zou moeten kunnen werken.

Al zitten er maar 20 mensen te werken via RDP er is praktisch altijd enorm veel vertraging (Word dat vastloop, enorme vertraging bij toetsaanslagen.)
De vertraging is bij iedereen merkbaar en niet bij één enkele user.

Exacte lijnsnelheid weet ik niet. Ik weet niet welke lijn er loopt. Ik kan enkel met zekerheid zeggen dat dit een lijn is van 100+Mbits omdat ik tijdens mijn testen snelheden behaalde van 150-200Mbits. Zowel lokaal als virtueel.

Zoals ik eerder had gezegd ga ik navragen wat onze exacte lijn is. Deze wordt gedeeld met de andere campussen.

• MAX3400

MAX3400

Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:30:
[...]

Het originele bericht, daar staan de werkelijke feiten in.
Server staat in ons gebouw.

Server moet makkelijk 120 mensen simultaan kunnen verwerken op het netwerk (dus werken met office of andere programma's zonder probleem.) Volgens het bedrijf
En als de factuur 1 machine behelst met 1 Xeon CPU en 16GB RAM, dan is dat per definitie te weinig. Zonder verder aanleiding/info: als meer dan 6 personen op die server zitten, is "best practice" van maximaal 2GB/session al op.

Dit is gewoon deelbaar; als het inderdaad 1 fysieke machine is en daar kunnen maximaal 120 mensen naar verbinden (tegelijk), kom je op 136MB per user uit. Denk dat je zelf (ongeacht enige kennis) snapt dat niemand kan werken op een PC met maar 136MB geheugen en dan ook Windows, Office, internet etc. kan draaien.

/edit: uitspraak gestaafd op het feit dat iedereen naar 1 IP in het subnet verbindt; daardoor kan ik niet "praten" over een mogelijke aanwezigheid van de broker van RDS.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2018 15:40 ]

• Room42
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: Is het nu 16GB of 48GB?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:39:
[...]

Voor de duidelijkheid: Is het nu 16GB of 48GB?
Goed punt; overheen gelezen... Blijft mijn vorige uitspraak staan maar dan x3...

Bija 48GB kan je niet meer dan 18 personen kwijt (aangeraden) of bij maximale belasting dus maar net aan 408MB per user. :)

• Room42
  • Niet online
Helemaal eens :D

Sowieso zijn 4 10K SAS disks ook niet optimaal qua IOPS. Ik denk dat deze server een beetje klein is ingeschaald voor wat ie nu te doen krijgt.

[ Voor 85% gewijzigd door Room42 op 13-03-2018 15:43 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het bedrijf bedoeld waarschijnlijk dat de fysieke onderliggende machine makkelijk 120 mensen concurrent aan moet kunnen, maar TS mag alleen gebruik maken van de resources die aan de VM toegekend zijn. 1CPU en 16GB aan RAM.

Veeels te weinig, inderdaad voor 20-40 concurrent sessies. Ik zou die beheerder dus vragen om de virtuele machine die ter beschikking is gesteld op zijn minst een tweede, zoniet een derde CPU te geven én inderdaad 96GB aan Ram toe te kennen.

Als dat niet kan, volgens het bedrijf, dan moet je escaleren naar je leidinggevenden en aangeven dat de benodigde resources niet geleverd kunnen worden. Die zullen dan ingekocht moeten worden.

-edit- en om de boel IETSJE vloeiender te laten lopen totdat bovenstaande resources wel geleverd kunnen worden is het toevoegen van iedere hoeveelheid geheugen al een stap in de juiste richting, CPU uitbreiding zou al fijn zijn maar weegt iets minder zwaar (alhoewel on jouw geval de CPU vaak naar de 100% trekt, dan zou uitbreiding alleen daarop ook al lucht moeten geven).

[ Voor 22% gewijzigd door ElCondor op 13-03-2018 15:50 ]

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:35:
[...]

En als de factuur 1 machine behelst met 1 Xeon CPU en 16GB RAM, dan is dat per definitie te weinig. Zonder verder aanleiding/info: als meer dan 6 personen op die server zitten, is "best practice" van maximaal 2GB/session al op.

Dit is gewoon deelbaar; als het inderdaad 1 fysieke machine is en daar kunnen maximaal 120 mensen naar verbinden (tegelijk), kom je op 136MB per user uit. Denk dat je zelf (ongeacht enige kennis) snapt dat niemand kan werken op een PC met maar 136MB geheugen en dan ook Windows, Office, internet etc. kan draaien.

/edit: uitspraak gestaafd op het feit dat iedereen naar 1 IP in het subnet verbindt; daardoor kan ik niet "praten" over een mogelijke aanwezigheid van de broker van RDS.
Dag iedereen

Alvast hartelijk bedankt voor alle bedenkingen/reactie die hier op dit topic komen.
Ik vind ze allemaal zeer bruikbaar.
Ik heb even de factuur opgevraagd.

Dit is wat er specifiek op staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8s9sOL.png

• Room42
  • Niet online
Hoe oud is de server? Kan het zijn dat ie ooit voor 15 gebruikers is gekocht maar inmiddels door 50 man misbruikt wordt? :)

• MAX3400

MAX3400

Oke, er zit dus 48GB RAM "ergens" in maar niet specifiek in 1 RDS-machine. Aangezien je eerder aangaf dat je middels verschillende IP's connect, ben ik bang dat de factuur alleen laat zien dat dat je hypervisor-host is (wat @ElCondor al gokt). Zelfs met de meest efficiente hypervisor, kan je op basis van je 3 IP-adressen uit de startpost dus 3 VM's provisionen met afgerond 16GB per VM.

Zelfs als de factuur is voor puur & alleen de RDS-machine voor de leraren, is het ook te weinig; 40 man in 48GB gaat eenvoudigweg niet werken voor een beetje Office, beetje internet, printje maken en wat opzoeken. Ook core-technisch kom je niet uit; 12 cores + HT per machine; je gaat serieus tegen affinity & priority aanlopen.

/edit: verrek, als er wel gevirtualiseerd is (dus 3 machines), dan kom je niet eens uit met je NUMA-boundary en je memory-controller; het zal me niks verbazen als hierdoor grofweg 15% vertraging ontstaat op sommige momenten omdat VM's vechten om resources.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2018 15:59 ]

• Sabrepulse
Room42 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:54:
Hoe oud is de server? Kan het zijn dat ie ooit voor 15 gebruikers is gekocht maar inmiddels door 50 man misbruikt wordt? :)
Net twee jaar.

• Room42
  • Niet online
Maar dan is het inderdaad wel interessant om te weten hoe de server nou is ingericht.

Is het een dedicated RDS, dus Windows direct op het ijzer of zit er nog een hypervisor tussen? En hoeveel VM's draaien daar dan op met welke taken. En hoeveel RAM heeft de RDS uiteindelijk echt gekregen?

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:55:
Oke, er zit dus 48GB RAM "ergens" in maar niet specifiek in 1 RDS-machine. Aangezien je eerder aangaf dat je middels verschillende IP's connect, ben ik bang dat de factuur alleen laat zien dat dat je hypervisor-host is (wat @ElCondor al gokt). Zelfs met de meest efficiente hypervisor, kan je op basis van je 3 IP-adressen uit de startpost dus 3 VM's provisionen met afgerond 16GB per VM.

Zelfs als de factuur is voor puur & alleen de RDS-machine voor de leraren, is het ook te weinig; 40 man in 48GB gaat eenvoudigweg niet werken voor een beetje Office, beetje internet, printje maken en wat printen. Ook core-technisch kom je niet uit; 12 cores + HT per machine; je gaat serieus tegen affinity & priority aanlopen.
Inderdaad. Per IP is er 16Gb beschikbaar (ik ga dit morgen proberen te tonen maar dit klopt inderdaad wat je hier zegt.). Ik heb op het werk ook gezegd dat dit evenveel is als ik in mijn thuispc heb zitten dus dat dit nooit goed kan werken.

Een mede-collega (waarmee ik me samen soms wat verdiep in dit alles) en directie denken in eerste instantie dat het vooral aan het internet ligt.

De factuur die je ziet is voor de volledige machine die voor 120 man zou moeten werken via RDP.
Twee jaar oud dus praktisch nieuw. Heeft nooit goed gewerkt (ikzelf werk nog geen twee jaar op deze plaats.)

• MAX3400

MAX3400

Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Inderdaad. Per IP is er 16Gb beschikbaar (ik ga dit morgen proberen te tonen maar dit klopt inderdaad wat je hier zegt.). Ik heb op het werk ook gezegd dat dit evenveel is als ik in mijn thuispc heb zitten dus dat dit nooit goed kan werken.

Een mede-collega (waarmee ik me samen soms wat verdiep in dit alles) en directie denken in eerste instantie dat het vooral aan het internet ligt.

De factuur die je ziet is voor de volledige machine die voor 120 man zou moeten werken via RDP.
Twee jaar oud dus praktisch nieuw. Heeft nooit goed gewerkt (ikzelf werk nog geen twee jaar op deze plaats.)
Dan lijkt het me duidelijk; dit gaat noooooit werken voor 12 man, laat staan voor 120 man. Even ongeacht of je dus per IP 16GB of 48GB hebt; zonder extra tooling, zeer fijne policies en andere zaken, raad ik je aan om helaas ervanuit te moeten gaan dat 2GB RAM per user de absolute ondergrens is om normaal met Office te kunnen werken.

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Dan lijkt het me duidelijk; dit gaat noooooit werken voor 12 man, laat staan voor 120 man. Even ongeacht of je dus per IP 16GB of 48GB hebt; zonder extra tooling, zeer fijne policies en andere zaken, raad ik je aan om helaas ervanuit te moeten gaan dat 2GB RAM per user de absolute ondergrens is om normaal met Office te kunnen werken.
Ah ok super.

De ram-usage wordt wel nooit gemaxed. Enkel de CPU belasting zit heel vaak tegen 100% maar langs de andere kant, al staat de belasting soms op 60% dan werkt het nog niet fatsoenlijk.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Nog even een vraag aan TS: Als je inlogt op één of de andere IP adressen, dan kun je de sessies van de andere personen wel of niet zien?

Met andere woorden, ik log met gebruiker a op IP 1 in en log daarna met gebruiker b op IP 2 in, dan zie ik in de taskmanager niet of juist wél dat gebruiker a is ingelogd?

Zou je anders een screenshot van het user tabblad van je taskmanager kunnen sturen?
En van alle andere tabbladen van je taskmanager ook, while you're at it ;)

• MAX3400

MAX3400

ElCondor schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:08:
Gooi dan meteen credentials van de enterprise admin en het externe inlog-portal over de lijn; denk dat sommige GoT'ers hier in een half uurtje er wel uit zijn hoe goed/slecht de omgeving erbij staat. :)

• Room42
  • Niet online
Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Ah ok super.

De ram-usage wordt wel nooit gemaxed. Enkel de CPU belasting zit heel vaak tegen 100% maar langs de andere kant, al staat de belasting soms op 60% dan werkt het nog niet fatsoenlijk.
Ja, maar dat komt doordat je CPU ook zwaar ondermaats is. Een hexacore van max 1.9GHz per core is echt veel te weinig voor wat je vraagt.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Gooi dan meteen credentials van de enterprise admin en het externe inlog-portal over de lijn; denk dat sommige GoT'ers hier in een half uurtje er wel uit zijn hoe goed/slecht de omgeving erbij staat. :)
:D
-mompelt ben nu ff sporten, ik kijk later nog ff terug in dit draadje-

[ Voor 9% gewijzigd door ElCondor op 13-03-2018 16:12 ]

• Sabrepulse
ElCondor schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:08:
Nog even een vraag aan TS: Als je inlogt op één of de andere IP adressen, dan kun je de sessies van de andere personen wel of niet zien?

Met andere woorden, ik log met gebruiker a op IP 1 in en log daarna met gebruiker b op IP 2 in, dan zie ik in de taskmanager niet of juist wél dat gebruiker a is ingelogd?

Zou je anders een screenshot van het user tabblad van je taskmanager kunnen sturen?
Als ik via de beheerders account inlog kan ik alles zien van ip .22 (standaard adres voor iedereen)
Via beheerder kan ik dus een leerling die is aangemeld selecteren en bekijken met welke programma's hij aan het werken is. Ik kan dus ook per gebruiker de usage van CPU en Ram bekijken.

Op de .20 en .21 kun je niemand zien omdat deze bedoeld zijn voor support/beheerders.

Screenshots zijn voor morgen aangezien ik niet meer op school ben.

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:10:
[...]

Ja, maar dat komt doordat je CPU ook zwaar ondermaats is. Een hexacore van max 1.9GHz per core is echt veel te weinig voor wat je vraagt.
Ze hebben er 2... 1 bij het chassis, 1 losse kit... Dat is 12 core + HT... Dan vraag ik me wel af hoe je 48GB in totaal 3 DIMM's over 4 DIMM-rows verdeelt... O-)

/edit: verhip, nu snap ik het waarschijnlijk; om de NUMA-restricties te omzeilen, hebben ze dus 3 DIMM's "gesplitst" waardoor elke VM waarschijnlijk geen aanspraak kan maken op geheugen in een ander DIMM-slot. Hiermee is wel meteen de controller async bezig en kunnen er timing-problemen ontstaan.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2018 16:14 ]

• Sabrepulse
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Als ik teamviewer had onmiddellijk :P

• Room42
  • Niet online
Sabrepulse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:13:
[...]

Als ik teamviewer had onmiddellijk :P
offtopic:
Ik zou je op staande voet ontslaan als je dat had gedaan. Je laat geen vreemden op je omgeving waar je geen contract mee hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 13-03-2018 16:16 ]

• Sabrepulse
Room42 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:15:
[...]

offtopic:
Ik zou je op staande voet ontslaan als je dat had gedaan. Je laat geen vreemden op je omgeving waar je geen contract mee hebt.
Vandaar de smiley.

Acties:
  • Beste antwoord

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kijk inderdaad uit met het zomaar spuien van informatie over je omgeving op publieke fora. Als SysAdmin ben je ook voor de veiligheid van je systemen verantwoordelijk. Dus gevraagde screenshots niet zomaar plaatsen maar waar mogelijk zo veel mogelijk anonymiseren. Maar dat lijk je wel door te hebben.

Verder denk ik, nofi, dat je te licht bent voor de job die je aangenomen hebt, of waar je op aangenomen/aangesteld bent. Hier moet iemand vanuit zijn beroep verantwoordelijkheid voor kunnen nemen en eens goed voor gaan zitten.
De problemen in jullie omgeving zijn van meerdere aard:
  • Weinig en sleche documentatie
  • Een 'leverancier' die niet mee wil werken
  • te weinig aandacht van het management voor de problemen
  • mogelijk te weinig geld om te investeren
  • en dan, nogmaals niets persoonlijk bedoeld, want je probeert er van te maken wat je kunt, jij, helaas met te weinig ervaring om hier echt iets aan te kunnen doen.
Tweakers is geen vervanger voor een goede systeembeheerder in dit geval. Zijn er binnen jouw organisatie geen indirecte collega's waar je mee kunt sparren? Mensen die op de andere afdelingen van de opleiding jouw werk doen? Dan zou ik die proberen mee te krijgen in allereerst een goed verhaal richting het management en daarmee een goed verhaal van het management over het mis-management naar de 'leverancier' toe.
En afhankelijk van de uitkomst daarvan op zoek naar een nieuwe leverancier die je geen fabeltjes verkoopt over 120 man op 48GB |:(

We kunnen hier kijken wat we er van kunnen maken, maar dat zijn niet meer dan pleisters, ben ik bang. Er zouden wat mensen een draai om de oren moeten krijgen, imho.

Succes!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je leverancier lult uit zijn nek en heeft er net zoveel kaas van gegeten als jij (no flame intended naar jou :P ).
Ik pak hier een willekeurige RDS server, waar op dit moment 48 man op zit ingelogd.
Geheugen gebruik zit op 35 Gb van de 128 Gb
Als ik de specs goed lees zit er 2 maal een "Intel Xeon E5-2609 v3" in. De server waar ik nu naar kijk heeft 2 maal "Intel Xeon E5-2667 v4" en doet zo'n 17% CPU load.
Dat is dan wel een omgeving die behoorlijk in toom word gehouden door bijvoorbeeld RES Workspace manager.

Kortom : je server is underpowered voor het werk wat hij moet doen, als ik even zo tussen de regels lees van wat er bij jullie speelt.

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1