Ik ben een beetje met W10 aan het experimenteren voor een migratie die in de volgende 2 jaar zou moeten plaats vinden. Hiervoor heb ik een wat ouder Gigabyte board PH67A-D3-B3 met een I5 2500K. Dit board heeft een Intel Rapid Raid Controler on board. Hier heb ik 5 oude schrijven op aangesloten en een Raid 5 van gemaakt. Eerst had ik 4 schijven in Raid 0 en dit was lekker snel. Via Goolge heb ik gevonden, dat een Raid 5 net zo snel zou moeten zijn als een Raid 0 met een schijf minder. Dus zou de Raid 5 met 5 schijven zo snel moeten zijn als de Raid 0 met 4 schijven. Of dit klopt, kan ik niet zeggen.
Getest heb ik met Crystal Mark.
Hier eerst de Raid 0 met 4 schijven. Dit wijzig elke keer een klein beetje.

Hier nu de test met 5 schrijven Raid 5. Dit varieert elke keer sterk.

Eerst dacht ik WOW... en toen Hmmm De snelle Read waarden komen waarschijnlijk uit de Cache van de Harddisk. Dan maar met 1 gig test bestand.

Zoals gezegd varieert dit sterk. Ik kan het 5 keer uitvoeren en elke keer krijg ik geheel andere waardes. Kan het zijn dat de Intel Rapid contoler niet goed met RAID 5 over weg kan? Kan het zijn dat Crystal mark het gewoon niet kan? Windows zelf voelt ook trager aan dan met de Raid 0. Wat kan dit zijn.
Oh alle harddisk zijn uiteraard hetzelfde. Samsung HD103SJ 1000,2Gb met Firmware 1AJ10001. 7200 RPM en 32MB cache.
Getest heb ik met Crystal Mark.
Hier eerst de Raid 0 met 4 schijven. Dit wijzig elke keer een klein beetje.

Hier nu de test met 5 schrijven Raid 5. Dit varieert elke keer sterk.

Eerst dacht ik WOW... en toen Hmmm De snelle Read waarden komen waarschijnlijk uit de Cache van de Harddisk. Dan maar met 1 gig test bestand.

Zoals gezegd varieert dit sterk. Ik kan het 5 keer uitvoeren en elke keer krijg ik geheel andere waardes. Kan het zijn dat de Intel Rapid contoler niet goed met RAID 5 over weg kan? Kan het zijn dat Crystal mark het gewoon niet kan? Windows zelf voelt ook trager aan dan met de Raid 0. Wat kan dit zijn.
Oh alle harddisk zijn uiteraard hetzelfde. Samsung HD103SJ 1000,2Gb met Firmware 1AJ10001. 7200 RPM en 32MB cache.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.