Soundbar of Home Cinema set voor maximaal €600,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay448
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 19:28
Ik zoek een?
Soundbar of Home Cinema Set. Het oude geluidssysteem is aan vervanging toe maar er is dus nog twijfel. Online is een hoop te lezen over Soundbars met virtual surround maar in de praktijk vraag ik me af hoe goed dat werkt. Ik vind het prettig dat wanneer ik een film kijk het geluid ook echt vanaf achter komt (of mij in elk geval het idee geeft dat het van achter komt).
Een soundbar zou qua ruimte wel prettig zijn maar gewone speakers is ook geen probleem. In principe ben ik dus gewoon opzoek naar het meeste waar voor mijn geld. Mocht het een soundbar worden heb ik het liefste een soundbar met een subwoofer er bij. De woonkamer waar het systeem komt te staan is open aan de keuken. Dus audio weerkaatsen via de muren zou aan de linkerkant prima gaan maar aan de rechterkant moet het wat verder door. Een systeem met Dolby Atmos of DTS:X klinkt er interessant maar waarschijnlijk buiten het budget. Daarom zou een goed 5.1 systeem voldoen aan de eisen. Spotify Conenct of Chromecast support heeft mijn voorkeur want bluetooth ben ik niet zo'n fan van.

Wat is je budget?
Maximaal €600,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het set zal voornamelijk worden gebruikt voor Films kijken maar moet ook de mogelijkheid hebben om muziek goed af te kunnen spelen. Een surround ervaring heeft mijn voorkeur.

Wat heb je zelf al gevonden?
Na zelf al het een en ander op te hebben gezocht gaat mijn voorkeur op het moment naar de LG SJ9 uit. Vanwege het feit dat hij Dolby Atmos heeft en support voor Chromecasting :)
https://tweakers.net/pricewatch/753397/lg-sj9.html

Over Yamaha heb ik tot nu toe ook al erg goede dingen gelezen maar vooral buiten mijn budget.

Een set goede lossen speakers met een receiver er bij is mij ook prima maar een kwaliteit speaker set vinden is voor mij nog een beetje lastig.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke soundbar of home cinema combinatie raden jullie aan? Wel of geen soundbar? Ik weet dat het een vrij brede vraag is maar mijn ervaring met dit soort dingen vallen vies tegen. Als ik iets moet verduidelijken hoor ik het graag. Ik ben vooral benieuwd naar jullie advies!

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Qua geluidsbeleving doen "echte" speakers het altijd beter dan "virtuele". Bij een soundbar wordt geprobeerd om door middel van weerkaatsing het effect van echte speakers op de juiste plaatsen na te bootsen. Ja, het is veel meer immersie dan bij een 2.0 of 2.1 set, maar nee, het haalt het niet bij echte 5.1. Datzelfde geldt voor Atmos met speakers aan het plafond versus speakers die naar het plafond gericht zijn. Als je veel speakers niet mooi vindt, ze niet kunt plaatsen, of kabelproblemen hebt, is een soundbar een geschikte oplossing. Als meer speakers geen probleem zijn, zou ik voor een 5.1-set kiezen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay448
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 19:28
Jorgen schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:32:
Qua geluidsbeleving doen "echte" speakers het altijd beter dan "virtuele". Bij een soundbar wordt geprobeerd om door middel van weerkaatsing het effect van echte speakers op de juiste plaatsen na te bootsen. Ja, het is veel meer immersie dan bij een 2.0 of 2.1 set, maar nee, het haalt het niet bij echte 5.1. Datzelfde geldt voor Atmos met speakers aan het plafond versus speakers die naar het plafond gericht zijn. Als je veel speakers niet mooi vindt, ze niet kunt plaatsen, of kabelproblemen hebt, is een soundbar een geschikte oplossing. Als meer speakers geen probleem zijn, zou ik voor een 5.1-set kiezen.
Tot die conclussie ben ik nu ook gekomen ja. Ik denk dat het een losse receiver met losse speakers wordt. Ik ben niet zo te spreken over de kant en klare geluidsinstallaties voor het budget. Merendeel zijn verouderd (uit 2014) en draaien nog op een java platform. Nu is het alleen even opzoek naar een set losse speakers die goede kwaliteit / prijs verhouding hebben. 5.0 moet het sowieso zijn. Dus ik ga weer even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Kopie van mijn reactie uit een ander topic:

600 euro is tamelijk karig om een goede 2.0 laat staan 2.1.5.1 set neer te zetten.
Een goede sub gaat al richting de 500+, dus in jouw geval dus beginnen met een 2.0 setup.

Wellicht kun je beginnen met het zoeken naar een receiver die aan jouw wensen voldoet. Denk aan het aantal HDMI poorten, streaming mogelijkheden etc. etc. Alleen-al de receiver slokt al zo'n 300 a 400 euro op van je budget, 2 voorbeeldjes:

pricewatch: Yamaha MusicCast RX-V483 Titanium
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Nu hou je eigenlijk nog maar 200-250 euro over voor je speakers, en daar koop je wellicht een leuk setje Boekenplank speakers voor, maar kwalitatief hoogwaardige zuilen ga je er niet voor vinden. Eventueel 2e hands op marktplaats zou het wel moeten lukken.

Een prima setje boekenplank speaker zou bijvoorbeeld kunnen zijn. Vervolgens kun je deze utibreiden van 2.0 naar 3.0 3.1 en naar 5.1

- Klipsch R-14m
- Q-acoustic 3010 / 3020
- dali zensor of spector serie

En zo zijn er nog vele anderen waarbij het advies eigenlijk geld om te gaan luisteren in een audio shop. Niet bij de bekende rode MM winkel, maar pak een echte hifi shop en koop hetgene wat jij mooi vindt klinken.

Er zijn ook wel kant en klare 5.0 en 5.1 systemen, denk bijvoorbeeld aan:

product: Teufel Consono 35 Mk3
product: Jamo S 426 HCS 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balder©
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-07 21:03
Ik zou toch de Logitech z906 hierbij willen vernoemen, top geluid voor een onder de 500 prijs. Ik heb deze nu al 5 jaar en is nog altijd super. Ik heb wel nog de oude versie. Logitech heeft hem vernieuwd.