Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Ik zoek een?
Ik zoek een vervangende videokaart voor mijn stervende GTX680 (in de zin van gelijke of betere prestaties). Bij belasting produceert deze vreemde groene blokken en gele lijnen op het scherm, totdat de boel vastloopt of ik een blauw scherm krijg. Nu ik onverwachts toch aan een nieuwe kaart moet zit ik met een dilemma:
  • De cryptomining hype is nog niet voorbij en deze drijven de nieuw prijzen enorm op
  • Ik heb interesse in een AMD kaart wegens de goede voortgang in open source drivers op Linux hiervoor, maar deze kaarten zijn al helemaal populair
Support op (gnu :+ ) Linux is dus een pré, ik werk vooral met Debian en debian-based distributies. Onder Windows nog een beetje kunnen gamen zou wel fijn zijn. De spellen die ik met enige regelmaat speel:
  • Rocket League
  • Rainbow Six Siege
  • World of Warships
Op een laag detail niveau als het moet met een resolutie van 1920x1080. Nu zal ik het spelen van dit soort spelletjes niet zo missen als dat niet meer kan, maar voor mijn eigen programmeerwerkzaamheden komt er regelmatig OpenGL (heel soms Vulkan) en OpenCL voorbij, dus dat moet gewoon goed kunnen draaien. Denk aan kleine projecten met SDL, SFML, Godot, enzovoorts. Niks zwaars, vaak alleen maar 2D rendering.

Wat is je budget?
Rond de 200 euro. De uitgave is nu nog onverwachts, al is uitstel van aankoop en door sparen zeker een optie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals eerder vermeld ben ik wel weer geïnteresseerd om het rode kamp (AMD) weer eens te proberen. Als de Nvidia alternatieven objectief beter zijn heb ik daar geen problemen mee. Verder maakt het mij weinig uit wie de kaart gemaakt heeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is te vinden in mijn inventaris onder de noemer "Chernobyl", bovenaan de lijst.
In het kort:
- Intel Xeon 1230v3 processor
- MSI MSI H81M-E33 V2 moederbord
- Cooler Master VS V550S voeding

Opties
Zelf heb ik ook al een beetje rondgekeken wat er te halen valt tweedehands. Geen enkele nieuwe kaart van AMD in de omgeving Utrecht helaas. Wel een paar GTX970 voor rond de 200 euro, wat een prima upgrade is, maar ik heb niet zulke goede ervaringen met Nvidia kaarten onder Linux. Het werkt meestal wel, maar ik heb meerdere malen rariteiten gehad waar ik, naar mijn mening, onnodige aanpassingen tot diep in het systeem moest doorvoeren om de boel normaal te krijgen (denk aan grub config en xorg server gedonder).

Graag hoor ik jullie mening! Zijn er mensen met ene GTX970 die wel eens Linux gebruiken? Moet ik misschien een RX470 4GB halen? Enzovoorts.

Beste antwoord (via Tijmen007 op 15-03-2018 09:48)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21
Als Ubuntu en Nvidia gebruiker heb ook ik mijn ellende gehad met drivers etc.
(Optimus support op laptops, RC kernels ivm AMD Ryzen etc etc)
Maar sinds mijn GTX460 werkt het toch eigenlijk wel prima, mits je geen kernels gaat gebruiken die "te" nieuw zijn of van de dev site komen.
Ik heb de keuze gemaakt om de Nvidia blob driver te gebruiken en niet voor opensource te gaan.

Mijn werkwijze is dat ik op mijn desktop de stabiele versies draai en op een enkele bug na werkt dat erg prettig, F1 2017 werkt uitstekend via Steam! (al reboot ik naar een kleine NVME met W10 als ik echt ga sim racen)
Superposition benchmark laat ook uitstekende cijfers zien.

AMD als videokaart kaart heb ik in het verleden gehad, maar sinds ze in de stabiele driver versies ineens multi-monitor support lieten vallen zonder een alternatief te bieden heb ik daar een aversie tegen gekregen.
Al moet ik zeggen dat dat ook al wat jaren terug is...
Misschien dat ik het nog een keer probeer als de videokaarten weer een normale prijs krijgen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Maar sinds mijn GTX460 werkt het toch eigenlijk wel prima, mits je geen kernels gaat gebruiken die "te" nieuw zijn of van de dev site komen.
Ik heb de keuze gemaakt om de Nvidia blob driver te gebruiken en niet voor opensource te gaan.

Mijn werkwijze is dat ik op mijn desktop de stabiele versies draai en op een enkele bug na werkt dat erg prettig, F1 2017 werkt uitstekend via Steam! (al reboot ik naar een kleine NVME met W10 als ik echt ga sim racen)

AMD als videokaart kaart heb ik in het verleden gehad, maar sinds ze in de stabiele driver versies ineens multi-monitor support lieten vallen zonder een alternatief te bieden heb ik daar een aversie tegen gekregen.
Misschien dat ik het nog een keer probeer als de videokaarten weer een normale prijs krijgen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
raymondw schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:00:

Dat is fijn om te horen. Het gedonder met de x server en andere ellende (backlight bijvoorbeeld) heb ik inderdaad op mijn laptops gehad, waarvan de huidige ook zo n optimus opstelling heeft. Op mijn desktop eigenlijk altijd Windows gedraait met verschillende distributies in VMs, totdat ik hardware acceleratie nodig had. Sinds kort dual boot en merk dat ik zelfs op mijn desktop geen Windows meer mis, los van de spelletjes, maar dat wordt ook minder.

Als jij naar tevredenheid al verschillende generaties nvidia kaarten draait onder Linux dan durf ik mij er ook wel aan te wagen. De GTX970 gaat op het kandidatenlijstje, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Ik heb inmiddels een laptop met i5 en standaard IGP ( :$ )
Voor mijn Eagle CAD en web browsen is dat voldoende.
Daar draai ik btw altijd de allerlaatste kernels en andere meuk op ;)

Maar idd nu ik even nadenk wat ik qua Nvidia generaties gebruikt heb in mijn "game"desktop
GTX460
GTX760
GTX1070Ti

Alle naar volle tevredenheid!
Dus ook inc dual-monitor op FHD, al was dat voor mij te groot en ben ik nu naar 2560x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-09 20:07
Ik geloof dat je drivers niet van de NVIDIA/AMD website moet halen, maar juist van de distro die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
SpeedQber schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:23:
Ik geloof dat je drivers niet van de NVIDIA/AMD website moet halen, maar juist van de distro die je gebruikt.
Dat sowieso. De open source drivers kan je zelf bouwen, maar het installeren via de eigen distributie kanalen is inderdaad sterk aan te raden. Aan die paal heb ik mij 1 keer gestoten en toen mijn linux installatie flink verpest. Maargoed, dat was al een bijzondere creatie gebasseerd op Linux Arch :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:42

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G dit is een mooie aanbieding als vervanging voor jouw kaart. in amd en linux geloof ik niet en moet je ook niet gaan geloven dat is een zeer slechte combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijmen007
Ludwig005 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:12:
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G dit is een mooie aanbieding als vervanging voor jouw kaart. in amd en linux geloof ik niet en moet je ook niet gaan geloven dat is een zeer slechte combinatie.
Ben ik inderdaad al mee in gesprek! Zou inderdaad een top vervanging zijn en hopelijk kort dag kunnen :)

Edit: Inmiddels 200 euro armer en een GTX970 rijker. Bedankt voor de hulp allen! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tijmen007 op 15-03-2018 09:46 ]

Pagina: 1