Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01-2021
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem. Ik heb een TP Link Powerline adapter type TP-PA4010P KIT. Deze gebruik ik omdat ik op zolder zit en er geen kabels getrokken kunnen worden.
Vanaf de powerline adapter ga ik naar een 2e router (TP-Link TL-WR841N). (Draadloze router IVM geen wifi op zolder voor mobiel)
Op deze router heb ik de DHCP functie uit gezet.
Vanaf deze router ga ik met een kabel naar mijn PC.

Het is een recent verbouwd huis en een vernieuwd elektriciteitsnetwerk. Het probleem zit ook niet in de snelheid, maar in de ping. Deze is gemiddeld rond de 15-20ms, maar heeft uitschieters naar 40 oplopend tot de 80-90ms. Dit levert problemen op met gamen. Vooral als ik Discord aan heb en met meerdere personen in een voice kanaal zit met bijvoorbeeld het spelen van PUBG. Stemmen gaan vervormen van Discord en PUBG begint te haperen. Dit duurt enkele seconden en dan is het weer 5-10 minuten weg.

Ik heb een afbeelding gemaakt zodat jullie een iets beter beeld krijgen van het huidige netwerk. Ik heb hier alleen de vaste apparaten opgezet. Dus niet de smart TV en mobiele telefoons.

Wie zou mij kunnen helpen deze ping spikes op te lossen? Moet ik iets aan de instellingen veranderen? Heb ik iets fout gedaan?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VBbSEQJ.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Ricardo_1994 op 13-03-2018 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00

lier

MikroTik nerd

Is er een alternatief beschikbaar voor Powerline? Bijvoorbeeld...ligt er (wel) een coax kabel naar zolder? Waarom kan je geen kabel trekken (want dat is de enige echte oplossing)? Zitten de powerlines op dezelfde kabel?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Nee helaas ligt er ook geen coax. Lang verhaal waarom ik geen kabels kan trekken. Maar het kont er op neer dat de eigenaar dat niet wil.

Wat bedoel je precies met de vraag of de powerlines op dezelfde kabel zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ricardo_1994 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:25:

Wat bedoel je precies met de vraag of de powerlines op dezelfde kabel zit?
Andersom; Powerlines over meer dan 1 groep in de meterkast, kan ook voor issues zorgen.
Het is een recent verbouwd huis en een vernieuwd elektriciteitsnetwerk
Sorry, hier twijfel ik aan; als je een huis verbouwt, trek je over het algemeen niet alle kabels & leidingen uit de muur. For all we know, zit er in de muren nog oud / versleten / suboptimaal koper ergens verwerkt en is dus de doorvoer voor "snelle data zoals internet" helemaal niet lekker.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Andersom; Powerlines over meer dan 1 groep in de meterkast, kan ook voor issues zorgen.

[...]

Sorry, hier twijfel ik aan; als je een huis verbouwt, trek je over het algemeen niet alle kabels & leidingen uit de muur. For all we know, zit er in de muren nog oud / versleten / suboptimaal koper ergens verwerkt en is dus de doorvoer voor "snelle data zoals internet" helemaal niet lekker.
Het Ziggo kastje (router 1, beneden) zit niet in de meterkast, maar in de woonkamer. Daar zit dus maar 1 powerline. Op zolder zit de 2e powerline. Uiteraard is dit niet 1 groep

Op zolder zit de powerline in een nieuw gebouwd stopcontact. De snelheid is daarom ook gewoon prima, namelijk maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook andere powerlines testen? Ik heb hier een Netgear setje. Kan je testen of dat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Over powerline is al veel geschreven op dit forum. Wat jij beschrijft is ongeveer wat je ervan kunt verwachten. Soms werkt het goed, soms minder, soms niet. Die ping spikes kunnen komen door een tijdelijke verstoring in het stroomnet, bijv. omdat een apparaat aan springt (koelkast, cv, lamp etc.) bij jou of bij de buren. Daar is niet heel veel mee te troubleshooten, omdat je niet even alle andere apparaten in jouw huis en in je wijk uit kunt zetten om te kijken of het dan beter gaat. Je kunt hoogstens proberen of het via een ander stopcontact beter gaat (en ik ga er even vanuit dat je ze rechtstreeks op de wandcontactdoos hebt aangesloten en niet via een verlengkabel/stekkerdoos).

Je kunt nog overwegen om een nieuwer powerline-setje te proberen. Degene die jij hebt is heel oud. Nieuwere modellen gebruiken ook de randaarde, waardoor er minder kans is op storing. Al blijft dat ook een gok, omdat je nog steeds op een gedeeld stroomnet zit.

Ik heb zelf begin dit jaar vanwege dit soort vage problemen met powerline toch maar een netwerkkabel aangelegd naar boven. Was wel een klein projectje om het netjes weggewerkt te krijgen, maar dan heb je ook wat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 13-03-2018 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 23:55
Vernieuwd huis en elektranetwerk: Vermoedelijk heb je dan ook randaarde. Gebruik die ook voor je powerline.

Dus niet een oud AV500 setje, maar een G.hn/Mu-mimo setje. Dan heb je 3 'aders' om je signaal over te transporteren,waarbij de aarde vaak ook nog eens veel schoner is. Netto dus veel meer kans op een stabiele verbinding.
Powerline dingen natuurlijk wel direct op de wand aansluiten, en niet via losse stekkerdozen. Indien relevant ook op dezelfde fase, of nog mooier dezelfde groep.

Dat doet overigens niets aan het feit dat je met een kabel beter, stabieler en goedkoper af bent, en met wat creatief denken een kabel altijd wel mogelijk is.

@dion_b kan het allemaal veel beter en mooier vertellen (en als je wat topics over powerline zoekt vind je ook een shitload aan goeie posts van m :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Oke, duidelijk. Het komt er op neer dat ik er zelf dus niet heel veel meer aan kan veranderen.

Welk setje zou je me dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voordat we de powerline definitief de schuld geven... Schiet de ping naar je router ook de lucht in, of alleen de ping naar het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
TommyboyNL schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:10:
Voordat we de powerline definitief de schuld geven... Schiet de ping naar je router ook de lucht in, of alleen de ping naar het internet?
Hoe zou ik dit kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ricardo_1994 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:45:
[...]

Hoe zou ik dit kunnen testen?
ping -t www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Ping komt niet boven de 20 uit.
Maar dat is omdat er verder niet belast word. Ga ik nou bijvoorbeeld mijn laptop aan router 2 hangen en voer bijvoorbeeld een speedtest uit, dan schiet de ping omhoog tot ongeveer 100.

Hetzelfde gebeurd dus als ik ga gamen. Ik heb dan bijvoorbeeld PUBG aan, Discord aan met 2 vrienden. Dan schiet de ping ook omhoog.

Dit komt dan denk ik dat de powerline adapter het gewoon niet aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Of trek voor de meten=weten theorie even je router er helemaal tussenuit. Dat kost bijna geen moeite en dan weet je iig zeker dat het niet aan je router ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:53:
Of trek voor de meten=weten theorie even je router er helemaal tussenuit. Dat kost bijna geen moeite en dan weet je iig zeker dat het niet aan je router ligt.
Heb ik gedaan. Zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 19:16
Werkt een deftige wifi verbinding misschien beter dan powerline? Of is de afstand te groot voor een goede AC-verbinding op 5ghz?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
S0epkip schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:00:
Werkt een deftige wifi verbinding misschien beter dan powerline? Of is de afstand te groot voor een goede AC-verbinding op 5ghz?
Van de 40Mb, houd ik dan 1Mb over. Dus dat is niet wat helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Zal dit product mijn probleem verhelpen? Aangezien dit dus wel een veel nieuwere is met G.hn/Mu-mimo

https://www.bol.com/nl/p/...tuks-nl/9200000057628514/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ricardo_1994 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:11:
Zal dit product mijn probleem verhelpen? Aangezien dit dus wel een veel nieuwere is met G.hn/Mu-mimo

Zeker weten doe je met Powerlines maar op een manier. Er is helaas geen duidelijk antwoord over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 19:16
Ricardo_1994 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:11:

30 dagen bedenktijd en gratis retourneren

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
S0epkip schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:23:
[...]

30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
Oftewel, gewoon proberen! Morgen word ie bezorgd. Mocht dit mijn probleem oplossen zal ik dat hier even melden. Iedereen alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Even terugkoppeling. Het nieuwe setje powerlines is binnen, en het resultaat is zeker beter. Maar heb nog steeds last van ping spikes. Ik ben bang dat er geen andere oplossingen zijn, behalve kabels trekken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Ik heb op dit moment Ziggo compleet met 40Mb. Zou mijn probleem opgelost zijn als ik dit verhoog naar 200Mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00

lier

MikroTik nerd

Ricardo_1994 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:41:
Ik heb op dit moment Ziggo compleet met 40Mb. Zou mijn probleem opgelost zijn als ik dit verhoog naar 200Mb?
Probleem kan voortkomen als je upload helemaal dichtgetrokken wordt. Bij een duurder pakket wordt de bandbreedte zowel down als up hoger, wat het probleem kan oplossen.

Je zou dus moeten testen of de bandbreedte een bottleneck is. Daarnaast kan je kijken hoe de latency is naar je router, deze zou redelijk constant moeten zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
lier schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Probleem kan voortkomen als je upload helemaal dichtgetrokken wordt. Bij een duurder pakket wordt de bandbreedte zowel down als up hoger, wat het probleem kan oplossen.

Je zou dus moeten testen of de bandbreedte een bottleneck is. Daarnaast kan je kijken hoe de latency is naar je router, deze zou redelijk constant moeten zijn.
Ik weet niet hoe zwaar Discord met bijvoorbeeld Battlefield 1 of PUBG is op mn netwerk? Maar geeft een hogere internetverbinding ook lagere ping?

Pingen naar mn router is standaard 3ms, met uitschieters naar 5-10ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ricardo_1994 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:57:
[...]

Ik weet niet hoe zwaar Discord met bijvoorbeeld Battlefield 1 of PUBG is op mn netwerk? Maar geeft een hogere internetverbinding ook lagere ping?

Pingen naar mn router is standaard 3ms, met uitschieters naar 5-10ms.
<1Mb/s, misschien als je je best doet krijg je het ietsje hoger maar niets noemenswaardigs.
Hogere internetverbinding bestaat alleen op mount everest ;) Een hogere bandbreedte daarentegen doet niets anders dan de naam zegt: meer bandbreedte, niet snellere bandbreedte dus helaas geen betere ping.
Snellere ping krijg je maar op 1 manier en dat is door het goed te doen, oftewel eigenaar overtuigen dat er toch een kabel moet, tot die tijd is het blijven aanmodderen met powerline/wifi en hopen dat het zichzelf oplost totdat je uiteindelijk alsnog een kabel zal leggen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
RGAT schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:06:
[...]

<1Mb/s, misschien als je je best doet krijg je het ietsje hoger maar niets noemenswaardigs.
Hogere internetverbinding bestaat alleen op mount everest ;) Een hogere bandbreedte daarentegen doet niets anders dan de naam zegt: meer bandbreedte, niet snellere bandbreedte dus helaas geen betere ping.
Snellere ping krijg je maar op 1 manier en dat is door het goed te doen, oftewel eigenaar overtuigen dat er toch een kabel moet, tot die tijd is het blijven aanmodderen met powerline/wifi en hopen dat het zichzelf oplost totdat je uiteindelijk alsnog een kabel zal leggen ;)
Ik snap dat een kabel de beste oplossing is voor mijn probleem. Maar ik zit tijdelijk even bij mijn schoonvader in huis tot dat mijn eigen huis af is (word nog gebouwd). Dat kan nog wel een halfjaar tot een jaar duren, en tot die tijd wil ik wel gewoon goed kunnen gamen. Een kabel trekken is geen oplossing, omdat hij dat simpelweg niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Ik ben toch aan het kijken naar een eventuele andere oplossing; een AP met een groot bereik.

Momenteel vang ik 1 of 2 streepjes van de wifi beneden. (Zit op zolder).
Zou mijn probleem opgelost zijn als ik beneden deze AP installeer? https://www.bol.com/nl/p/...848be30c.1.2.ProductTitle

En dan als ontvanger in mijn PC: https://www.bol.com/nl/p/...29521e8.1.16.ProductTitle

Zou dit een goede en stabiele verbinding geven? Zonder ping spikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38
Ricardo_1994 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:13:
[...]
Een kabel trekken is geen oplossing, omdat hij dat simpelweg niet wilt.
En beneden door een raam en boven door een zolderraam. Ziet er niet uit natuurlijk, maar wie weet vind hij dat wel oke.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1