PC reboot tijdens normaal gebruik en kan niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Dag Tweakers,

Wat is het probleem?
Sinds een 3-tal weken loop ik regelmatig tegen volgend probleem aan:
Mijn pc, ondertussen een beestje van een 7-jaar oud, vertoont rare kuren. Het begon allemaal met een random freeze, waarna de pc, zonder melding, heropstart. Tijdens het heropstarten blijft de pc hangen bij het windows 10 laadscherm.

Na het blijven hangen op het laadscherm, probeert de machine dit nog een aantal keren, tot ik op de herstelpagina van win 10 kom.

Bizar genoeg komt dit probleem dan vervolgens constant voor, waardoor de pc niet meer bruikbaar is. Na een willekeurig aantal pogingen start de pc dan weer normaal op en kan ik er normaal op werken.

Mijn systeem
CPU: i5 2500k
GPU: MSI GTX 970
HDD: Samsung 850 evo
MOBO: P67A-GD65 (B3)
PSU: Corsair TX 650
etc

Wat heb ik zelf geprobeerd/ondernomen?
1) Schijf en ram gescand op fouten. Geen resultaat. Verder ook op malware/virussen gescand. Drivers geupdated.
Probleem bleef duren, dus over naar stap 2.

2) Windows opnieuw geïnstalleerd op de pc. Dit ging een tijdje (lees: een week) goed, maar gisterenavond stak het gekende probleem opnieuw de kop op.

3) Mijn opstart HDD uit de pc gehaald en vervangen door een ander exemplaar die ik nog liggen had. De HDD die ik gebruik is een samsung 850 evo (512gb) in 09/2016 bij Redcoon.be aangekocht, maar kan eventueel via MM NL nog garantie afhandelen, dacht ik. Ik ga uiteraard zien wat de andere schijf gaat geven. Gezien de SSD nog recent is, twijfel ik of het hier aan ligt, maar gezien de garantie, zou dit misschien nog de beste breuk zijn ;)

4) Wat als het probleem blijft opduiken? Misschien heeft iemand van jullie dit nog meegemaakt? :) Ik zou zelf eventueel nog de opstartschijf in een andere SATA poort steken. Verder nog tips?

Alvast bedankt!!!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08
Heb je hem al eens schoon gemaakt en gekeken of alle fans nog goed draaien? Zijn je temps wel ok?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Check je ram ook eens.

[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 13-03-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Ga ik vanavond eens testen. Als ik dat topic zowat bekijken, is de kans klein dat het mijn HDD is?

Edit: Ik denk er toch over na om te kijken voor een nieuw systeem met o.a. behoud van mijn GPU enz.

[ Voor 34% gewijzigd door Matey op 13-03-2018 13:30 ]