Vraag

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54
In mijn zoektocht naar een vervanger van mijn miskoop Vernee Mars Pro wordt het een Xiaomi

Wat heb je zelf al gevonden?
Xiaomi Mi A1
Xiaomi Redmi 5 Plus

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn must haves zijn
- snapdragon chipset
- minimaal 4 GB ram
- minimaal 64GB rom
- minstens Full HD
- minstens ruim 1 dag accuduur
- 4g B20 (800mhz)
- Actueel OS met OTA updates
- minstens 5.5inch Zo compact mogelijk

Would haves
- USB C
- Stock Android
- Max 155mm lang

Nice haves
- Uitmuntende camera (binnen realistisch kader)

Overwegingen:
Eigenlijk was ik al zeker van de Xiaomi Mi A1 (die tikt de must en would haves aan) en zit nu al op Android O met belofte naar P, maar ik kwam tijdens mijn zoektocht de Xiaomi Redmi 5 plus tegen.

Heel erg mooi device! Global versie lijkt B20 te hebben alleen:
- Miui 9 (Android 7.1.1) VS Android One
- Micro-USB vs USB-C
- 158mm vs 154mm lengte doch 5.99inch (zit nu op 151mm met 5.5inch)

Dus als jullie advies mogen geven, voor een toestel waar ik een keer minimaal 2jr mee vooruit kan, met normaal gebruik. Welke van de twee raden jullie aan?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via FJP84 op 20-03-2018 21:39)

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Ik ben zelf wel een fan van MIUI en wil niks anders meer. Softwarematig zou ik kiezen voor de Redmi 5 maar hardwarematig gezien zou ik voor de Mi A1 kiezen. Als je de voorkeur geeft aan een niet-MIUI systeem dan zou ik zeker voor de Mi A1 gaan.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@FJP84 Miui is echt een enorm ingrijpende skin, met een heel ander uiterlijk en vele opties, hier moet je echt aan wennen / van houden. Zeker wanneer je nagenoeg stock Android gewend bent van je Vernee toestel.

De Mi A1 daarin tegen is een geweldig toestel, maar door het feit dat die Android One draait heeft die weer net te weinig opties.

Persoonlijk zou ik vanwege het Android One programma en dus gegarandeerde updates voor de Mi A1 kiezen (daarnaast ben ik zelf echt geen fan van Miui)

• FJP84
rens-br schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:10:
@FJP84 Miui is echt een enorm ingrijpende skin, met een heel ander uiterlijk en vele opties, hier moet je echt aan wennen / van houden. Zeker wanneer je nagenoeg stock Android gewend bent van je Vernee toestel.

De Mi A1 daarin tegen is een geweldig toestel, maar door het feit dat die Android One draait heeft die weer net te weinig opties.

Persoonlijk zou ik vanwege het Android One programma en dus gegarandeerde updates voor de Mi A1 kiezen (daarnaast ben ik zelf echt geen fan van Miui)
Dank, MIUI is ook een grote twijfel, ook omdat ik bij oudere toestellen heb gelezen dat het nogal wat resources vraagt.

Wat zijn volgens jou de opties die bij de mi A1 ontbreken?

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Redmi 5 Plus, bootloader unlocken > AOSP rom erop. Enige nadeel inderdaad geen USB-C.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
FJP84 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:44:
Wat zijn volgens jou de opties die bij de mi A1 ontbreken?
Dat is een hele goede. Ik gebruik zelf al een hele lange tijd LineageOS / CyanogenMod, dus ik ben heel veel opties 'gewend'. Ik heb de Mi A1 eventjes in mijn hand gehad, dus zal geen hele lijst op kunnen noemen, maar een paar voorbeelden:
- Geen opties voor het instellen van de led;
- Geen tap-to-wake.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je kan ook nova launcher gebruiken icm miui. Doe ik ook, heerlijk!

Acties:
  • Beste antwoord

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Ik ben zelf wel een fan van MIUI en wil niks anders meer. Softwarematig zou ik kiezen voor de Redmi 5 maar hardwarematig gezien zou ik voor de Mi A1 kiezen. Als je de voorkeur geeft aan een niet-MIUI systeem dan zou ik zeker voor de Mi A1 gaan.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• FJP84
Update 2:
Flink wat verschillende reviews bekeken en gelezen. Voor nu staat toch de Redmi 5 Plus bovenaan de wishlist.
- Mooi groot scherm en marginaal langer en dikker dan MiA1.
- Zoals het lijkt toch de betere camera en snellere fingerprint
- ondanks micro USB toch fastcharging en zeer goede reacties op accuduur met grotere accu
- Tot slot ook wel nieuwsgierig naar MIUI 9.2 en alle features die het biedt en de tip om tzt AOSP Roms uit te proberen.

Maar goed ik heb me al eerder laten leiden door de uiterlijke schijn, dus ik kijk nog even of ik niet gewoon safe ga spelen met de mi A1 qua updates.

Is MIUI 9.2 ondanks Android 7.1.2 wel veilig qua security patches?

Update 1:
Welke telefoon biedt de meeste mogelijkheden voor custom ROMs, of is er geen verschil?

Origineel:
Dank trouwens nog voor alle reacties. Eens bekijken of ik USB-C weer kan verruilen voor micro-usb (en een gave en mooie formfactor)

Waarschijnlijk niet, want mijn meeste telefoons gaan tzt stuk door het falen bij opladen 🤔 en USB-C voelt voor mij robuuster aan...

[ Voor 66% gewijzigd door FJP84 op 13-03-2018 23:34 ]

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10 10:38
Ik zit zelf ook naar een ander toestel te kijken en kwam de redmi 5 plus ook tegen. Erg leuk toestel lijkt mij. Maat ik twijfel ook aan miui. Rom is nog niet heel geweldig. Maar is wel net op de markt. Het is een van de weinige toestellen op dit moment met een 18:9 scherm. Misschien neem ik hem wel en dan zet ik er de miui eu rom op met de nederlandse taal.

• FJP84
Ik las op het MIUI forum ook dat er toch behoorlijk wat bugs zitten in de Oreo updates van de mi A1 en dat dit device toch wat genegeerd wordt door Xiaomi, doordat ze.meer gefocust zijn op MIUI.

Zit nu ook maar de gewone Redmi 5 te kijken. Vooral omdat die wat kleiner is. Performance lijkt ook goed te zijn. Veel spellen speel ik niet. Maar ik twijfel met name of 32gb ROM icm MIUI niet te weinig is. Ik zit nu met 64gb en redelijk stock Android al op 24gb storage gebruik. Dus voor 32gb extra een paar mm extra voor lief nemen.

Edit: zie net dat Redmi 5 geen Dual Band wifi. De plus wel. Dan toch maar een maatje meer :-)

[ Voor 8% gewijzigd door FJP84 op 15-03-2018 23:06 ]

• Kaya10
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik ben sinds vandaag ook eigenaar van een Xiaomi MI A1, wat een heerlijk toestel!!!
Zeer hoge prijs/kwaliteitsverhouding ; vergeleken met de OnePlus 5T, met het openen van zware apps presteert de 5T beter en de camera is veel beter. Bij de A1 zie je wat teveel geblur wanneer je gaat inzoomen...

• FJP84
Dank allemaal, uiteindelijk de Global Redmi 5 Plus 4GB/64GB zwart besteld bij Banggood voor de verandering. Dit na een tip over PDM.

Looks, formfactor, prestaties van de accu en nieuwsgierigheid naar MIUI gaven de doorslag.

Micro USB heb ik als enig overgebleven nadeel maar geaccepteerd.

Erg benieuwd hoe Xiaomi bevalt en hoevaak de OTA updates verschijnen. En later wellicht eens kijken wat er qua custom ROMs beschikbaar komt.

Grootste voordeel: met snapdragon weer een werkende Bluetooth in mijn auto. MTK in mijn auto is geen goede match.
Pagina: 1