deel bedrijfsruimte bij woning voegen; bodemonderzoek nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:56
Mijn woning bestaat uit een garage/bedrijfsruimte op de begane grond met een tuin, De begane grond en 1e verdieping hebben iedere een eigen huisnummer. De woning is op de 1e verdieping met een trap naar de tuin. Graag wil ik een trap aanleggen in het huis en een deel van de bedrijfsruimte bij de woning trekken.
Omdat er er onder andere een metaalbewerkingsbedrijf in de bedrijfsruimte heeft gezeten ben ik huiverig voor de bodemkwaliteit (er zit wel een betonvloer in), ook omdat het pand 100 jaar oud is.
Moet er altijd een bodemonderzoek worden gedaan wanneer een bedrijfsruimte een woonbestemming krijgt? De bodemkwaliteit is hier in de wijk toch al matig, omdat er veel puin uit de 2e wereldoorlog ligt op zo'n 15cm onder de grond.

Alle reacties

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-02 14:54
Over het algemeen geldt dat er alleen bodemonderzoek nodig is als de grond nog niet bebouwd is. Bij het plaatsen van een dakkapel of een extra verdieping hoeft er ook geen onderzoek plaats te vinden omdat er geen nieuwe grond bebouwd wordt.

Omdat je een bestaand gebouw verbouwt, verandert er verder niets. Ik neem tenminste niet aan dat je de vloer gaat verwijderen en opnieuw storten of zo.

Ik zou wel even bij de gemeente controleren wat het bestemmingsplan is van jouw pand. Of misschien is dat bij de verkoop al aangegeven.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:56
@Pat911 tnx. De woning staat in een woonwijk en is onderdeel van een huizenblok. Verwacht hier geen bezwaren, maar zal het checken.
De vloer blijft iig liggen.

Verwijderd

Ligt er een beetje aan wat er in de bedrijfsruimte zoal gedaan is. Op het perceel naast dat van mijn ouders heeft bijvoorbeeld in het verleden onder andere een stomerij gezeten. De eigenaar van die stomerij vond het wel handig om zijn afvalwater met allerlei giftige stoffen deels gewoon de bodem in te laten lopen. Resultaat: zware bodemverontreiniging op 4 percelen. En omdat de eigenaar van de stomerij ook het huis op het perceel bewoonde, heeft deze onderzoek naar de verontreiniging altijd tegengewerkt. Hij wist dat hij fout zat en dat het goed mogelijk was dat kosten voor sanering op hem verhaald zouden worden. Toen hij kwam te overlijden heeft de provincie met zijn zoon (erfgenaam, geen inkomen, geen draagkracht) afgesproken dat er onderzoek zou komen en dat de provincie de kosten voor de sanering zou dragen. Na het onderzoek werd de oude bedrijfsruimte direct als "levensgevaarlijk" aangemerkt en tot verboden gebied verklaard. (De oude baas is mogelijk zelfs aan zijn eigen gifstoffen overleden, want hij had de bedrijfsruimte de laatste decennia als soort van "mancave" voor bejaarden in gebruik.) Alle bijgebouwen op 3 percelen zijn gesloopt en herbouwd door de provincie, nadat er een enorme berg grond gesaneerd was. Op het 4e perceel is een deel van de grond van de tuin gesaneerd. Kosten? 1 miljoen +.

Dit is natuurlijk een extreem geval, maar in het geval van een 100 jaar oude bedrijfsruimte (vroeger keek men niet zo nauw) zou ik toch overwegen om voor mijn eigen gemoedsrust een paar bodemmonsters te laten onderzoeken. Verplicht is het niet, maar als jij ooit een "schoongrondverklaring" zou willen krijgen voor je perceel en er is nooit bodemonderzoek gedaan, dan zul je die waarschijnlijk niet zomaar krijgen als er een 100 jaar oud bedrijfspand op staat. Aan de andere kant: het perceel is waarschijnlijk al van jou, dus je loopt een klein risico dat je slapende honden wakker gaat maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 07:23 ]