Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS P7F-m met QVL RAM wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stevenme
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-10-2024
Mijn P7F-M server bordje heeft al een 6 tal jaren super goed gedraaid. Ik wil er nog een paar jaar bijdoen voor mijn home/experimenteer omgeving. Na een beetje wikken en wegen, heb ik beslist om enkel mijn RAM geheugen te vervangen. Na wat zoeken heb ik deze latjes gevonden op ebay 4 x 8Gb DDR3 reg. Ze komen overeen met de QVL van Asus voor dit moederbord (15de regel).

Als ik de latjes in de server steek en ik start de server, komt hij niet voorbij POST. Normaal spinnen de fan's naar max toerental en gaan na een 5 tal seconden trager draaien. Maar met dit geheugen blijven de FAN max draaien. Momenteel draait de server nog met 16 Gb RAM (4 x 4Gb)

Wat zit er nog allemaal in deze server:
  • CPU: Xeon X3440
  • Voeding: Antec VPF-450
  • HDD: 6 x 4TB + 1 x 300 GB
  • SATA/SAS controller: LSI1064E
  • extra Gb NIC: intel pro 1000/MT
Als ik 2 latjes van 4 Gb en 2 van 8 Gb in de server steek. Gaat hij voorbij POST en herkent hij 8 Gb RAM. In de BIOS kan ik bij het overzicht van het RAM zien dat er modules insteken, er wordt een temp gelezen.

Ik heb al een paar instellingen aangepast, maar eigenlijk ken ik hier niet genoeg van... Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

Alvast bedankt

Steven

Alle reacties

Verwijderd

Laatste bios geïnstalleerd?

• stevenme
Bedankt voor je reactie, ja de laatste bios is geïnstalleerd, versie 0801.
Ik heb ook al geprobeerd om met 1 latje te booten => zelfde resultaat.
Kan het iets met de voeding te maken hebben? Ik lees in de 'eerste hulp bij niet booten' dat je voor een Xeon 400W moet rekenen en dat 10W per HDD... Dus mijn voeding is misschien te zwak? Ik heb een straffere voeding in mijn computer zitten, maar die is niet gemakkelijk uit te bouwen...

[ Voor 70% gewijzigd door stevenme op 13-03-2018 06:02 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Als ik regel 15 van de QVL verder lees zie ik bij 'rank' een 2 staan wat inhoudt dat het systeem met 2 modules succesvol is getest en niet met 4 modules. Dat houdt in dat je met deze modules maximaal 16 GB kunt installeren.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als het inderdaad registered geheugenis zou ik evne de specs van het geheugen nog een keer checken tegen die van Intel. Die zijn niet helemaal duidelijk wat betreft wel/geen Registered geheugen.
Heb zelf een soortgelijke server gehad (HP ML110 G6) waar dit zelfde voor op gaat. Ook eens geprobeerd goedkoper ECC REG in te doen, geen post.

[ Voor 29% gewijzigd door Kaalus op 13-03-2018 14:33 . Reden: Gegeven info bleek niet helemaal correct. ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Uszka schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:05:
Als ik regel 15 van de QVL verder lees zie ik bij 'rank' een 2 staan wat inhoudt dat het systeem met 2 modules succesvol is getest en niet met 4 modules. Dat houdt in dat je met deze modules maximaal 16 GB kunt installeren.
Ranks heeft met de opbouw van de module te maken, niet met het aantal latjes.

Vaak met quad-rank (4R) kun je 'slechts' 2 modules gebruiken (2 latjes), maar bij 2R (dual-rank) kun je bij de meeste CPU's gewoon 4 modules gebruiken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Kaalus schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:10:
Als het inderdaad registered geheugen is klopt de QVL niet. Deze Xeon's ondersteunen alleen ECC geheugen wat niet registered is. Heb meerdere soortgelijke server gehad (o.a. HP ML110 G6) waar dit zelfde voor op gaat. Ook eens geprobeerd goedkoper ECC REG in te doen, geen post.
Op de website van Asus staat dit:
Geheugen:
Total Slots: 4 (2-channel) (Desktop processors and Xeon L3406 don't support RDIMM)
Capacity: Maximum up to 32GB (RDIMM); Maximum up to 16GB (UDIMM )
Memory Type: DDR3 1066/1333 ECC UDIMM; DDR3 800/1066/1333 RDIMM (Refer to www.asus.com for detail memory AVL & non ECC UDIMM vs CPU support list)
Memory Size: 1GB 2GB 4GB 8GB (RDIMM)/ 1 GB, 2GB, 4GB (UDIMM)
ECC Reg is dus kennelijk ondersteund, aldus Asus. Ook volgens deze matrix:

http://dlcdnet.asus.com/p...pu-memory_matrix-0920.pdf

Lijkt mij dat er iets mis is met de bewuste modules.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Kaalus
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:24:
[...]

Op de website van Asus staat dit:

[...]

ECC Reg is dus kennelijk ondersteund, aldus Asus. Ook volgens deze matrix:

http://dlcdnet.asus.com/p...pu-memory_matrix-0920.pdf

Lijkt mij dat er iets mis is met de bewuste modules.
Aldus Asus. Zal niet de eerste keer zijn dat die er naast zitten met geheugen is mijn ervaring.
Maar het lijkt er toch dat je gelijk hebt en het kan, zie ook een vergelijkbaar bord van SuperMicro: https://www.supermicro.co....cfm?pname=X8SIL-F&DIMM=4

Intel zelf sluit helaas niets uit bij zowel deze serie Xeon's als chipset. Er staat alleen "ECC Support: Yes", maar niet of dat dan unbuffered is of ook buffered/registered.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Kaalus schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Aldus Asus. Zal niet de eerste keer zijn dat die er naast zitten met geheugen is mijn ervaring.
Maar het lijkt er toch dat je gelijk hebt en het kan, zie ook een vergelijkbaar bord van SuperMicro: https://www.supermicro.co....cfm?pname=X8SIL-F&DIMM=4

Intel zelf sluit helaas niets uit bij zowel deze serie Xeon's als chipset. Er staat alleen "ECC Support: Yes", maar niet of dat dan unbuffered is of ook buffered/registered.
Nee idd. Meestal is de vuistregel zoals je al stelde dat een consumentenplatform/socket ECC Unbuffered doet maar geen Reg. Kennelijk is dit spul een uitzondering.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Kaalus
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:35:
[...]

Nee idd. Meestal is de vuistregel zoals je al stelde dat een consumentenplatform/socket ECC Unbuffered doet maar geen Reg. Kennelijk is dit spul een uitzondering.
Het zou volgens de specs van Intel wel moeten kunnen. Het enige wat ik kan vinden is dat reg sneller wordt ondersteund in een bord met meer sloten, bijv. de Asus P7F-e (die heeft 6 sloten ipv 4). Maar is dezelfde chipset dus zou gewoon op het bord van TS moeten werken.

Enige paar dingen die ik me nog kan bedenken:
- TS gebruikt 1.35V geheugen
- TS heeft 1600 geheugen gekocht waar maximaal 1333 ondersteund is (maar 1600 geheugen doet prakitsch altijd 1333)
- Het geheugen is defect

Het lijkt mij er wel op at het geheugen niet gedetecteerd wordt, omdat een combinatie van zijn huidige 4GB latjes en de nieuwe 8GB latjes resulteert in de som van de geplaatste 4GB latjes.

• stevenme
Hallo,
Bedankt voor de vele reacties... Maar ik hoor jullie dus niet zeggen dat ik in de richting van de voeding moet zoeken? Als de server boot met 4 latjes van 4 Gb, moet die ook kunnen booten met 4 van 8 Gb.
In de specs van de latjes heb ik wel terug gevonden dat mijn huidige latjes op 1.3 V werken en de nieuwe op 1.5 V. Kan dit iets zijn?
Alvast bedankt
Pagina: 1