Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Mogelijk is mijn moederbord kapot, althans als ik een pc (expert) die mijn computer heeft proberen te maken mag geloven. Deze zogenoemde expert heeft eerder mijn harde schijf vervangen, maar dit heeft de problemen niet verholpen. Hij heeft aangegeven na een belletje dat mogelijk mijn moederbord kapot is en dat deze niet meer in productie is.

Uiteraard na zelf research gedaan te hebben, heb ik exact hetzelfde moederbord gevonden: Gigabyte GA-970A-DS3P.

Nu is weet ik dus niet 100% zeker of het echt het moederbord is. Ik heb de kast inmiddels open liggen en fysiek gecheckt op eventuele beschadigingen, maar ik kan niks geks vinden. Heb geen zin om weer een aankoop te doen die niet opschiet, dus zijn er eventuele andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb?

De klachten die ik heb:

- Random blue screens (helemaal tijdens gamen)
- Kast maakt veel herrie (heb het gevoel dat de cooler master fan teveel moet werken wanneer het niet
nodig is.
- Internet verbinding wegvallen terwijl mijn telefoon met hetzelfde wifi kanaal wel werkt.

Tot dusver heb ik het volgende gedaan:

- Harde schijf gecontroleerd op bad sectors 0 gevonden.
- perfmon /report gedaan, niks gevonden
- Stress test gedaan
- Alles drivers geupdate.

Specs:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD FX-8320 16 °C
Vishera 32nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 (11-11-11-28)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. 970A-DS3P (CPU 1) 31 °C
Graphics
LG FULL HD (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (NVIDIA) 42 °C
Storage
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 32 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1
Audio
NVIDIA High Definition Audio

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Verwijderd

Memtest gedraaid?
Laatste bios geïnstalleerd?
Welke voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie:

- Bios is geupdate.
- Memtest kwam terug met 2 errors (na iets meer dan een uur heb ik hem gestopt), Volledige log heb ik ook.

2018-03-14 10:48:46 - [MEM ERROR - Data] Test: 7, CPU: 0, Address: 2007CF23C, Expected: EFFFFFFF, Actual: E7FFFFFF
2018-03-14 10:49:09 - [MEM ERROR - Data] Test: 7, CPU: 0, Address: 2149C76CC, Expected: 20000000, Actual: 30000000
2018-03-14 10:50:04 - Cleanup - Releasing all memory ranges...
2018-03-14 10:50:04 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 642.585 (Test 7 cumulative error count: 2)

Verder nog wat screenshots:

Blue screen die ik vaak krijg:

https://imgur.com/8WhgrFV

Memtest screenshots:

https://imgur.com/UFOJv5I
https://imgur.com/mlFvwDs
https://imgur.com/zbOKpAR

Foto power supply power engine 600s:

https://imgur.com/E3KFjTq

Hoop dat jullie aan de hand van bovenstaand kunnen helpen :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Normaal gesproken wil je memtest toch wel een nachtje laten draaien om er een goed gevoel over te krijgen, maar als 'ie in een uur tijd al fouten vindt kan je 'm wel afbreken.

Volgende stap: hoeveel fysieke geheugenrepen heb je? Slechts 1? In dat geval, test of die in de andere geheugensloten op je moederbord ook errors geeft. Zo ja, dan is defect RAM een waarschijnlijke oorzaak (al zou ik dat zelf liefst bevestigen door ook een ander reepje te testen).

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hier wat aan?

RAM
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 1
Free memory slots 3
Memory
Type DDR3
Size 8192 MBytes
Channels # Single
CAS# Latency (CL) 11 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 11 clocks
RAS# Precharge (tRP) 11 clocks
Cycle Time (tRAS) 28 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 39 clocks
Physical Memory
Memory Usage 34 %
Total Physical 7.96 GB
Available Physical 5.24 GB
Total Virtual 9.21 GB
Available Virtual 6.24 GB
SPD
Number Of SPD Modules 1
Slot #1

Ben eigenlijk een google tester, dus niet gigantisch veel verstand van wat ik nu moet doen. Aan de hand van bovenstaand, wat raad je aan?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:20
De VRM's van dat bord zijn niet al te geweldig icm een zware CPU. En die voeding is ook niet echt geweldig. Eerder gewoon prut.

Maar gezien de memtest error's en het beeld dat je krijgt gok ik eerder op kapot geheugen. Je hebt zo te zien maar 1 latje erin zitten. Heb je misschien nog een ander latje liggen waar je het mee kunt testen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb geen ander latje liggen helaas, zijn er nog meer dingen die ik moet testen. Of moet ik gewoon nieuwe hardware gaan aankopen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Zo te zien heb je slechts 1 geheugenmodule. Dat lijkt een beetje jammer te zijn, met twee zou je een grotere bandbreedte hebben - maar goed, dat is niet relevant voor je probleem.

Je kan het latje uit het slot halen en in een ander slot steken, kijken of 'ie dan wel goed werkt. Zo ja: dan lijkt je moederbord deels defect (en valt er wellicht op deze manier mee te leven. Zo nee, dan lijkt nieuw geheugen aanschaffen zinnig.

Overigens zit er vaak best lang garantie op geheugen, dus wellicht dat je het daarmee gratis kan vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Slot veranderen maakt geen enkel verschil, net geprobeerd. Waar duiden de errors in de uitslag van Memtest op dan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat @.Maarten ook net aangeeft, je voeding is al jaar of 12 uit. en niet al te beste meer. garantie zal er ook al af zijn. Dus die zou ik sowieso gaan vervangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:41

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:56:
Slot veranderen maakt geen enkel verschil, net geprobeerd. Waar duiden de errors in de uitslag van Memtest op dan?
Meerdere (want verschillende adressen) bitjes in je RAM kunnen data niet meer goed vasthouden en flippen. Dit klinkt klein, maar kan voor veel problemen zorgen. Volgens mij zit de geheugencontroller bij deze CPU in de CPU en niet in het moederbord.

Het zou mogelijk zijn dat er op je moederbord iets kapot is (bijvoorbeeld een trace), maar meestal zou je dan heel veel meer errors moeten krijgen. Maar dit heb ik zelf nog nooit gezien. Het kan natuurlijk ook gewoon een probleem met de CPU zijn. Is deze ooit geoverclocked?

Ik raad je aan om even een nachtje memtest te draaien en te letten op de adressen van de errors. Zijn deze consistent? Zo ja, dan mogelijk RAM defect. Zo nee, dan zou je kunnen denken aan CPU/moederbord.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Kun je een foto plaatsen van je module van beide zijden ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het kan ook zijn, met een niet al te beste voeding, helemaal als deze ook nog eens oud is, de voltagelijnen lekker droppen en fluctueren. Wat extra spanning op het ram geheugen (0.1-0.2volt) zou dat kunnen opvangen en memtest stabiel te krijgen. Als het ram-geheugen kapot is helpt dit niet natuurlijk. Ik zou gaan kijken naar een vervangende pc, een beetje instap pc van 350-400 euro is een stuk sneller (mobo, ram, cpu), de voeding moet sowieso

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus
https://imgur.com/PzjDCjs
https://imgur.com/QNP9tBH
https://imgur.com/bb46XSL

@ToFast
Heb reeds een Dell xps15 gekocht, maar wil deze toch graag maken :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd als je een nieuwe module zoekt, ik zag deze net => pricewatch: Corsair ValueSelect CMV4GX3M1A1600C11

Verwijderd

Topicstarter
@TommieW Niet overclocked.

Ik raad je aan om even een nachtje memtest te draaien en te letten op de adressen van de errors. Zijn deze consistent? Zo ja, dan mogelijk RAM defect. Zo nee, dan zou je kunnen denken aan CPU/moederbord.

Ga ik eens proberen!
Pagina: 1