Slechte kwaliteit lader Cat S60, winkel weigert garantie.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.031 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-08 16:22
Ongeveer 14 maanden geleden kocht ik een Cat S60, ik wilde eens iets anders. Over de telefoon zelf heb ik eigenlijk geen klachten, ondanks dat ik toch erg moe(s)t wennen aan de zeer aanraakgevoeligheid van het scherm (mijn oor is al genoeg om een veeg te simuleren, wat soms resulteerde in het op hold-zetten van het gesprek...). Maar ik wil even kwijt dat ik nog nooit te maken heb gehad met een lader waarvan de plastic geleider in de USB-poort afbrak... Ik heb de lader slechts 10 dagen gebruikt toen ik een jaar geleden in het ziekenhuis lag, en wilde hem afgelopen week weer gebruiken. De USB-kabel bleek niet werken, en na het eruit trekken van de kabel bleek de plastic geleider uit de poort afgebroken te zijn en in de kabelstekker te zitten. De specifieke lader is hier te zien in de uitstekende review.

Een lader moet natuurlijk een kabel in, dat is de functie van het apparaat: Verbinden van de lader met de telefoon middels een kabel. Dit zou toch niet na luttele keren gebruik niet kapot mogen gaan? Zelfs als ik hem elke dag zou hebben gebruikt zou zo'n apparaat toch een langere levensduur dan 14 maanden moeten hebben... Winkel in Amsterdam, waar ik vele jaren een GSM-abonnement had, en waar ik hem heb gekocht schreef doodleuk dat 'accessoires' slechts 6 maanden garantie bij hen hebben (krijg je maar 6 maanden garantie op de lader/adapter van je laptop/elektrische fiets/hybride auto/monitor/traplift??). Dit zou zelfs wettelijk geregeld zijn. Op mijn verzoek deze wet dan even naar mij te mailen is niet gereageerd, ook op de wet die ik hen heb gestuurd is geen reactie op gekomen overigens. Lijkt me ook niet kunnen: De wet waar zij het over hebben bestaat namelijk niet :+

De lader zelf is een 2A lader, daar heb ik er twee van, en beiden zijn nu stuk. De oude Samsung had ik geen garantie meer op, deze nog wel. Een typische 1A-lader heeft geen zin bij deze telefoon, dan laadt hij gewoon niet op...

Zoals iedereen hier, gebruik ik al USB-apparaten sinds ze werden uitgevonden einde jaren negentig. Dit is de eerste keer dat ik zo'n plastic geleiderkapje heb zien afbreken. Typisch een fabricagefout lijkt me, maar Winkel interesseert dat weinig, zo blijkt (een van de redenen waarom ik duurdere apparaten toch liever in de winkel koop) en blijkt niets meer dan een dozenschuiver :(

Voor Caterpillar lijkt me dit ook geen goede reclame: Het toestel wat zij verkopen is dan wel zeer robuust en schokbestendig, mijn lader was na enkele keren doodnormaal gebruik al stuk, en daar hoefde hij niet eens voor te vallen ;) Ik heb hen inmiddels ook al gemaild. Zijn er nog anderen die ervaring hebben met een slechte Caterpillar (S60) lader? en is er nog iemand die weet op welke wet Winkel zich baseert inzake de 6 maanden garantie op accessoires?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Ramoncito dit is meer een rechten kwestie, dan een technische kwestie. Dus schopje van AND naar SF, daar zitten over het algemeen mensen met wat meer ervaring met consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
Je hebt absoluut gelijk. Nergens in de wet staat ook maar iets over hoe lang garantie moet duren, behalve dan dat dingen de eigenschappen moeten hebben die je er van mag verwachten. Van een USB-lader mag je verwachten dat hij niet na een paar keer gebruik kapot is, dus dit moet onder de garantie opgelost worden.
Maar: in te tijd die je kwijt was aan het typen van de TS had je ook het gras van de buurman kunnen maaien om zo €5 voor een nieuwe oplader te verdienen. Lijkt me zonde om hier nog meer energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Tom-Z schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:47:
Je hebt absoluut gelijk. Nergens in de wet staat ook maar iets over hoe lang garantie moet duren, behalve dan dat dingen de eigenschappen moeten hebben die je er van mag verwachten. Van een USB-lader mag je verwachten dat hij niet na een paar keer gebruik kapot is, dus dit moet onder de garantie opgelost worden.
Maar: in te tijd die je kwijt was aan het typen van de TS had je ook het gras van de buurman kunnen maaien om zo €5 voor een nieuwe oplader te verdienen. Lijkt me zonde om hier nog meer energie in te steken.
2A laders zijn doorgaans wel een stukje duurder dan 5E (Samsung vraagt er 10-15 voor, dacht ik). Los daarvan staat hij juridisch wel in zijn recht, maar gezien het product ouder is dan 6 maanden ligt de bewijslast bij koper. De winkel lijkt het daar echter niet op te gooien, dus zou ik bijvoorbeeld wijzen op dit artikel.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar is het erg belangrijk voor je om de naam in bold vooral te benadrukken. Voor de rechtenkwestie zelf is die echter niet relevant. Voor het moment gaan we het dus over die rechten hebben zonder de nadruk op de naam te leggen.

Persoonlijk ben ik door de veelvuldige situaties die langskomen over garantie vrij snel klaar met dit soort gedrag van winkels. Er is geen wet die 6 maanden op een adapter regelt. Ook de bewijslast in de wet is in basis niets meer dan stellen dat het normaal gebruikt is. De winkel moet vervolgens weer aantonen dat dat niet zo is.

Ik zou zelf dus:
- Mailen dat als er binnen 48 uur geen reactie is met een oplossing er ingebrekestelling volgt.
- Bij de ingebrekestelling met termijn van 14 dagen voor oplossing melden dat als daar binnen 48 uur geen bevestiging van is hij aangetekend volgt waarvoor de kosten worden gevorderd. Ook vermelden dat na verstrijken dagvaarding volgt waarvoor de kosten eveneens worden verhaald
- Bij verstrijken van de termijn de dagvaarding laten betekenen en toesturen

Je kan allerlei eindeloze discussie aangaan, en een dagvaarding kost je ~100 euro (die je weer terug kan vorderen), maar aan de discussie ga je niets hebben en de winkel zal moeten kiezen zich voor de rechter te verantwoorden met uitzicht op significant meer kosten dan voor een oplossing. De reden dat veel mensen dit niet doen is omdat ze zelf de drempel te hoog vinden voor een relatief klein bedrag. Maar uiteindelijk gaat het om een stukje opvoeding. Eventuele uitspraken helpen ook andere consumenten weer.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan rij je naar Ikea, haalt een multichargerblokje voor een paar euro en sluit dat ding aan om te laden. Scheelt een hoop hoofdpijn, tenzij je er idd een principezaak van wilt maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

Ramoncito schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Ik héb zo'n blokje hier naast mijn PC staan, ik moet hoogstwaarschijnlijk toch weer een tijdje naar het ziekenhuis binnenkort, dan ga ik echt zo'n ding niet meenemen... Ik wilde juist alles vooraf checken, nu blijkt de Caterpillar lader eigenlijk niet zo goed te zijn als het toestel :/
[...]
Hebben we het allemaal over deze lader? Waarom zou je die niet mee kunnen nemen? Ik kan me niet voorstellen dat je deze compleet nergens kwijt kan. Daarnaast zijn dit hartstikke prima laders.

Als je geen zin hebt om naar de Ikea te rijden, kan je dit ding ook nog thuis laten bezorgen. Dan ben je voor zo'n €13 van het gezeik af.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
TommieW schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:32:
[...]

Hebben we het allemaal over deze lader? Waarom zou je die niet mee kunnen nemen? Ik kan me niet voorstellen dat je deze compleet nergens kwijt kan. Daarnaast zijn dit hartstikke prima laders.

Als je geen zin hebt om naar de Ikea te rijden, kan je dit ding ook nog thuis laten bezorgen. Dan ben je voor zo'n €13 van het gezeik af.
Nee, ik heb het over deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90280826/

dat terzijde, ik heb simpelweg recht op een vervangende lader, of het nou een lader van mijn Airwheel, laptop of telefoon is maakt niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, als je meent dat je moderatie kan negeren of zelfs maar even eerst een berichtje te sturen om te bespreken, dan maar geen topic :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.