Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07-2024
Hoi iedereen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe TV, ik wil 4K en hij moet 55" zijn.
Eerst was ik van plan om een LG oled (C7) te kopen.
Maar door de kans op inbranden, zie reviews en video's van rtings.com.
En nu heb ik recentelijk gelezen dat in ruimtes waar er veel licht is je ook veel weerspiegeling in het beeld hebt en dat de brightness niet hoog genoeg is.
Onze woning heeft veel ramen en dus ook veel licht inval langs alle kanten.
Nu ben ik een beetje van gedacht aan het veranderen.
Wat zijn jullie suggesties?
Voor een traditionele LED TV gaan? Of toch de OLED?
Ik zou het zonde vinden om een duur toestel te kopen om binnen 3 jaar last te krijgen van het inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:06
Wat is je budget?

Als je een goede HDR weergave wil dan kan je het beste naar FALD LCD schermen kijken.
Als je budget genoeg is voor OLED dan kan een goed FALD scherm waarschijnlijk ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Iets van een 1700€ das de prijs van een C7 als ik die nu google.
Goedkoper mag ook altijd :).
Die FALD is dat iets nieuws? Daar heb ik nog niets van gehoord.
Iemand ervaring met die QLED's van samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarface1984
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-03-2021
Een topic kapen van een andere gebruiker is niet zo netjes, evenals dat crossposten niet de bedoeling is. Je kunt een eigen topic aanmaken in CEA, neem daarbij gelijk even Het algemeen beleid #quickstart door.

[ Voor 77% gewijzigd door Zeehond op 12-03-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Je hebt in principe twee typen LCD tv's.
Edge lit of FALD. Edge lit houdt in dat de belichting van het paneel van de zijkanten komt. Hiermee kan je eigenlijk nooit goed zwart weergeven.
Bij FALD is het scherm opgedeeld in kleine zones waarbij de belichting achter het scherm zit. Zo doende kan het scherm veel beter donkere en lichte gedeeltes weergeven. Op zich is dit geen nieuwe techniek maar het is wel duurder dan edge lit.
De 2018 versie van de Samsung Q9F gaat hiervan gebruik maken maar die zal waarschijnlijk nog te duur zijn bij introductie.
Sony heeft er volgens mij ook wel een paar die het hebben. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Sony KD-55XE9005 Zwart

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 12-03-2018 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Wil niet beweren dat er geen problemen zijn met Oled maar denk dat het merendeel van de mensen geen problemen heeft met inbranden of retentie. Ben ik er zelf een van en game bijvoorbeeld waardoor er veel statische beelden voor lange tijd zijn zonder inbranden (of zichtbare retentie).

Dat gelul over helderheid begint nu wel bizar te worden, de c7 gaat helderder dan welke tv tm 2016 dan ook. Gewoon een marketingterm.

Wat betreft hdr, ondanks de lagere maximale helderheid scoort Oled het beste. Enerzijds door hoog genoege helderheid, anderzijds door echt zwart waardoor je oneindig contrast hebt. Een b6 (minder hoge maximale helderheid dan een c7) kan al oogverblindend/oncomfortabel helder.

Als laatste wil ik nog even meegeven dat er een oledprijzentopic loopt hier, een c7 kan een stuk goedkoper dan op pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarface1984
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-03-2021
Ik ga de tv vooral gebruiken voor Netflix / Kodi / xbox one x dus input lag is wel enig sinds van belang . En vind dat Sony niet zo goede besturing heeft .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02

Major_ton

Shoot!

Malt007 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:43:
Wil niet beweren dat er geen problemen zijn met Oled maar denk dat het merendeel van de mensen geen problemen heeft met inbranden of retentie. Ben ik er zelf een van en game bijvoorbeeld waardoor er veel statische beelden voor lange tijd zijn zonder inbranden (of zichtbare retentie).

Dat gelul over helderheid begint nu wel bizar te worden, de c7 gaat helderder dan welke tv tm 2016 dan ook. Gewoon een marketingterm.

Wat betreft hdr, ondanks de lagere maximale helderheid scoort Oled het beste. Enerzijds door hoog genoege helderheid, anderzijds door echt zwart waardoor je oneindig contrast hebt. Een b6 (minder hoge maximale helderheid dan een c7) kan al oogverblindend/oncomfortabel helder.

Als laatste wil ik nog even meegeven dat er een oledprijzentopic loopt hier, een c7 kan een stuk goedkoper dan op pricewatch staat.
Dat gezwam over de beperkte maximale helderheid van OLED TV's gaan we nooit meer vanaf komen ben ik bang. Ik ben er ook klaar mee om te proberen iedereen maar elke keer weer te overtuigen. Mijn 65B6 ramt er op vol licht 780 Nits uit en vóór de HDR standaard kwam geen TV verder dan 300 Nits. Maar hé, OLED is niet helder genoeg.... Tevens hebben OLED panelen het minst last van reflecties, maar dat lijkt iedereen voor het gemak even te negeren.

Ik heb het al eerder gezegd, De QLED TV's zijn mooi voor SDR in de verlichte ruimte, maar slaan de plank volledig mis bij HDR en ze zijn gewoon te duur. Een Sony LCD TV met FALD is goedkoper en is een stuk beter met HDR.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Hmmm de reacties van Malt007 & Major_ton maken me weer fan van de LG C7 :D.
Dan toch bij men eerste keuze blijven?
Bedankt voor de info over het prijzen topic! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 22:07

Nyana

Who?!

Sinds enkele weken ook ik bezit van de c7. Ik kom van plasma af. Wat een bak licht is dit dan. HDR heb ik hem zelfs maar op 50% (oled lampje) staan en sdr 17% (avond) tot 30% (overdag), omdat het me anders bijna zeer doet aan de ogen.
Als je het echte zwart van de oled in thuis omgeving ziet wil je niet anders meer. En de input lag van de c7 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 22:40

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Mocht je nog behoefte hebben aan ambilight icm OLED: kijk ook eens naar de Philips POS9002.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Mooiste aan het brightness verhaal vind ik nog al die gasten die het heilig verklaren en ondertussen wel black frame insertion aan hebben staan. Daarmee halveert je brightness zo’n beetje.

Oh en vergeet de kijkhoek niet in je overwegingen. De meeste lcd’s worden hartstikke donker als je er niet recht voor zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Malt007 op 12-03-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@icerus aankoopadvies mag in CEA dus zetje die kant uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 12-03-2018 23:28 ]

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Ik heb een 65b6, en achter het zitgedeelte is een schuifpui over de hele breedte van het huis.

Nu in de winter als de zon naar binnen schijnt, tuin op het zuidwesten, dan moet ik af en toe wel het zonnescherm omlaag doen, zelfs met doorschijnende gordijnen voor de pui, omdat ik anders het beeld niet meer goed kan zien.

Buiten dat, als het avond is is het beeld werkelijk prachtig. Ik kwam ook van een plasma af.

Geen idee hoe dat met LCD's is als je ze tegenover een schuifpui zet waar de zon doorheen schijnt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Top bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Nog een vraagje, worden er veel app ondersteunt voor die webos?
Ik wil in de toekomst ook een NAS op ons netwerk en ik zou van daar ook content willen streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Zeehond schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:16:
[mbr]@icerus aankoopadvies mag in CEA dus zetje die kant uit.[/mbr]
Bedankt :) Sorry voor de foutieve post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@icerus Het is niet de bedoeling om meerdere keren achter elkaar te posten binnen 24 uur. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop; die zit er niet voor niets. Dat voorkomt dat het topic ongewenste schopreacties naar boven krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door S1NN3D op 13-03-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Malt007 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:43:
Wil niet beweren dat er geen problemen zijn met Oled maar denk dat het merendeel van de mensen geen problemen heeft met inbranden of retentie. Ben ik er zelf een van en game bijvoorbeeld waardoor er veel statische beelden voor lange tijd zijn zonder inbranden.
Tja als ik deze test van rtings zie dan word ik er toch niet heel vrolijk van:
YouTube: OLED Burn-in Test Update Week 4 - Rtings.com

Precies de reden dat ik (voorlopig) nog even geen OLED koop. Het beeld is prachtig maar de kans op retentie is toch wel aanwezig.
En dat houdt mij toch tegen want ik ben wel iemand die daar op gaat letten.
De ultieme techniek is er gewoon nog niet. Misschien dat microled die techniek gaat worden maar zover zijn ze nog niet helaas.
Tot die tijd zal je moeten kiezen. Iets minder goede zwart weergave (FALD LCD) of de beste zwart weergave maar kans op retentie (OLED).

[ Voor 14% gewijzigd door Arjant2 op 14-03-2018 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:36:
[...]

Tja als ik deze test van rtings zie dan word ik er toch niet heel vrolijk van:
YouTube: OLED Burn-in Test Update Week 4 - Rtings.com

Precies de reden dat ik (voorlopig) nog even geen OLED koop. Het beeld is prachtig maar de kans op retentie is toch wel aanwezig.
En dat houdt mij toch tegen want ik ben wel iemand die daar op gaat letten.
De ultieme techniek is er gewoon nog niet. Misschien dat microled die techniek gaat worden maar zover zijn ze nog niet helaas.
Tot die tijd zal je moeten kiezen. Iets minder goede zwart weergave (FALD LCD) of de beste zwart weergave maar kans op retentie (OLED).
Wel grappig dat je de vergelijking tussen LCD en oled oversimplificeert door niet alle voor en nadelen op een rij te zetten, maar het inbranden enorm overdrijft op basis van een test die weinig aangeeft over normaal gebruik bij een willekeurig paneel. Waarbij het blijkbaar een hobby is van mensen om naar egaal gekleurde schermen te staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Over simplificeren valt wel mee.
Maar je kan niet ontkennen dat oled last heeft van inbranden. En dat kan je bagitaliseren maar feit is een feit.
Verder zie ik geen grote voordelen van oled boven een goede FALD anders dan de zwartwaarden.
Ik wil absoluut geen oled vs lcd flame war hier beginnen. Maar TS is bezorgd over t inbranden en als er dan gezegd wordt dat t allemaal wel mee valt? Ja t kan meevallen. Maar als na rtings na een korte test al deze mate van inbranden bij sommige toestellen heeft dan vind ik het niet meer dan normaal de TS daar over te informeren. Daar kan hij mee doen wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:39:
Over simplificeren valt wel mee.
Maar je kan niet ontkennen dat oled last heeft van inbranden. En dat kan je bagitaliseren maar feit is een feit.
Verder zie ik geen grote voordelen van oled boven een goede FALD anders dan de zwartwaarden.
Ik wil absoluut geen oled vs lcd flame war hier beginnen. Maar TS is bezorgd over t inbranden en als er dan gezegd wordt dat t allemaal wel mee valt? Ja t kan meevallen. Maar als na rtings na een korte test al deze mate van inbranden bij sommige toestellen heeft dan vind ik het niet meer dan normaal de TS daar over te informeren. Daar kan hij mee doen wat hij wil.
Dan moet je dus goed informeren. Van zonlicht krijg je kanker, kom je ook niet meer buiten? Als je het niet in het juiste perspectief plaatst of kunt plaatsen door simpelweg een gebrek aan kennis dan kun je ook niet meer stellen dan dat. Wellicht dat inbranden bij normaal gebruik standaard voorkomt bij iedere oled na 5 jaar, maar misschien blijft het een minimaal percentage. Feit is dat je dat niet weet en niemand dat weet. Nog los van de vraag of de gemiddelde gebruiker het gaat zien. Bagatelliseren is zeggen dat het niet voorkomt, overdrijven is het als een feit melden dat je bij oled last gaat krijgen van inbranden.
Wat jij grote voordelen vindt weet ik niet, maar superieur beeld, betere kijkhoeken en minder spiegeling zijn zo wat zaken die je kunt opnoemen.
Het zit dan ook in de nuance, die vaak weinig aanwezig is bij dit thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Neemt niet weg dat er al oled gebruikers over klagen die de tv minder dan een jaar hebben.
Dus de 5 jaar die je noemt, tja t zal.
Maar nogmaals. Ik geef de TS gewoon informatie en hoeveel waarde hij er aan hecht moet hij zelf bepalen.
Het is op zijn minst apart te noemen dat hoewel rtings de patronen test alleen in t begin heeft uitgevoerd de afwijking steeds groter wordt door t afspelen van andere beelden.
En ik ben niet anti oled. Heel veel lcd schermen ben ik ook zeer kritisch op. Maar dan mag ik ook nog steeds vinden dat oled ook nog niet 100% goed is.

Ik ga verder discussie in ieder geval niet voeren. Ik heb gezegd wat ik wil zeggen en het is aan TS te doen wat hij daarmee wil.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 14-03-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Ik ben er nog niet helemaal uit helaas, de afgelopen dagen nog wat gelezen over Sony XE93&90.
De situatie van onze woonkamer is volgende Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/jjdsuib8yxgh351/TV.jpg?dl=0
Als ik die Qled en gewone lcd neem dan gaan we veel last van het vervagen krijgen denk ik dan?
Of zie ik dit verkeerd.
Er is veel licht in val en we zitten niet loodrecht naar het toestel te kijken.
Teveel info en teveel keuzes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
Iemand die me meer inzicht kan geven? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
QLED is een gewone LCD, de kijkhoek zoals op het plaatje is verder nou ook weer niet echt extreem. Bijna hetzelfde als een 3-zits bank recht voor de tv en dat je op de hoek zit

Voorbeeld van een goede IPS: YouTube: Sony XE70 test kąty widzenia / viewing angle
Vaak wordt er naar de vervaging van de kleuren gekeken voor de beoordeling maar afname van helderheid en contrast vallen mij veel meer op en vind ik persoonlijk ook erger, vooral afname helderheid wanneer je een model met IPS hebt is echt drama voor de beeldkwaliteit. Niet dat dat op alle modellen zo is maar als je er een neemt met IPS speciaal voor de kijkhoeken en je krijgt er dan een waarvan de helderheid ver terugzakt dan ben je niks opgeschoten. Zo eentje bijv. YouTube: HDTVPolska TEST LG UH7707 Super UHD kąty widzenia / viewing angle

[ Voor 49% gewijzigd door apis29 op 16-03-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05-2019
apis29 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:18:
QLED is een gewone LCD, de kijkhoek zoals op het plaatje is verder nou ook weer niet echt extreem. Bijna hetzelfde als een 3-zits bank recht voor de tv en dat je op de hoek zit

[video]

[video]

[video]

[video]

Voorbeeld van een goede IPS: YouTube: Sony XE70 test kąty widzenia / viewing angle
Vaak wordt er naar de vervaging van de kleuren gekeken voor de beoordeling maar afname van helderheid en contrast vallen mij veel meer op en vind ik persoonlijk ook erger, vooral afname helderheid wanneer je een model met IPS hebt is echt drama voor de beeldkwaliteit. Niet dat dat op alle modellen zo is maar als je er een neemt met IPS speciaal voor de kijkhoeken en je krijgt er dan een waarvan de helderheid ver terugzakt dan ben je niks opgeschoten. Zo eentje bijv. YouTube: HDTVPolska TEST LG UH7707 Super UHD kąty widzenia / viewing angle
Ik heb zelf ook een ips. lguh850v. En kan je vertellen de kleuren spatten van me scherm af hoor. het is maar net, hoe je hem kalibreert he. Als je hdr 4k film hebt, en je zet je dolby vision op hdr bright is het kut. Zet je hem op hdr dark, dan schittert het geweldig. Al die cijfertjes, zijn allemaal leuk hoor. Maar het zegt niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dvgemerden80 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:02:
[...]

Ik heb zelf ook een ips. lguh850v. En kan je vertellen de kleuren spatten van me scherm af hoor. het is maar net, hoe je hem kalibreert he. Als je hdr 4k film hebt, en je zet je dolby vision op hdr bright is het kut. Zet je hem op hdr dark, dan schittert het geweldig. Al die cijfertjes, zijn allemaal leuk hoor. Maar het zegt niet veel.
Hij heeft het over de kijkhoek......een van de minpunten van LCD. Dat los je natuurlijk gewoon even op met kalibratie......maar cijfertjes zeggen natuurlijk weinig. Uiteindelijk is je eigen subjectieve mening wel het belangrijkste, want als je zelf niet happy met je tv bent schiet het ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
dvgemerden80 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:02:
[...]

Het ging inderdaad om de kijkhoeken; toevallig en mooi om te zien dat de XE70 die ik als voorbeeld nam ook als een van de beste LCD's qua kijkhoeken op Rtings terugkomt (daar zit overigens ook gewoon een IPS paneel in). Het punt wat ik maakte is dat afhankelijk van het model je ook een grote afname van helderheid kan hebben hoe meer je vanuit een hoek kijkt. Dan maakt het niet meer uit of je een IPS paneel hebt aagezien je dan toch bijna niks meer ziet, dat is dus ook een punt om naar te kijken vooraf aan de aankoop. Speelt ook gewoon op tv's met VA paneel maar die koop je toch al niet om de kijkhoeken ...
Maar in de geschetste kijksituatie zal het niet zo'n rol spelen, lijkt iets van een kijkhoek van 30 graden op z'n hoogst (40 misschien vanuit het midden van de tv)

Hier staan de graden erbij:

(vergelijkbaar VA paneel en metingen als de XE90, met het oude plaatje voor de kijkhoek: YouTube: Sony X930D Viewing Angle

[ Voor 22% gewijzigd door apis29 op 17-03-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icerus
@apis29 Bedankt voor de info ivm het kijkhoek gebeuren!
Weeral iets niets opgestoken en stof tot na denken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-10 21:18
Ik had een LG 55C7 besteld, maar door alle verhalen over inbranden en problemen bij direct zonlicht durfde ik het uiteindelijk niet aan. Mijn tv staat in de buurt van grote ramen en mijn tuin ligt op het zuiden: ik heb de hele dag zon in huis. Vanmiddag naar de winkel geweest voor een Sony 55XE9005, maar die was uitverkocht. Het nieuwe model (55XF9005) was net binnen en die staat nu in mijn huis. Ik kan niet zeggen dat oled beter of slechter is, maar in mijn situatie is dit de beste keuze (hoop ik). Kijken van opzij is prima te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door pietr op 18-03-2018 19:55 ]

Pagina: 1