Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvankoppen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
Hoi tweakers,

Mijn huidige telefoon is aan vervanging toe, en nu wil ik graag een nieuwe aanschaffen.
Echter; ik heb het idee dat veel telefoons tegenwoordig niet lang meer te updaten zijn. Voornamelijk bij Samsung.
Klopt dat? Ik vind het niet erg om er 500 (of wat meer) aan uit te geven, maar dan wil ik wel dat hij 5 jaar mee kan.
Welk toestel kan ik dan het beste hebben?

Groet, Wouter

Beste antwoord (via wvankoppen op 18-03-2018 18:48)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wvankoppen 5 jaar is voor bijna elke telefoon erg optimistisch. Er zijn iPhone modellen welke wel 5 jaar ondersteuning hebben gekregen, dus afgaande daarop kan je voor een iPhone gaan.

In Android land is het helaas wat minder rooskleurig:
  • Samsung brengt voor de S6 nog wel beveiligingsupdates uit, maar nieuwe versies (in de vorm van Android 8.x) komt er volgens mij niet meer, het toestel is deze maand 3 jaar geworden, dus nog helemaal niet zo oud. De S5 is nog een jaartje ouder, maar ontvangt volgens mij helemaal niks meer.
  • Xiaomi brengt voor een hoop toestellen ook nog updates uit, vaak in de vorm van een nieuwe MIUI versie, zonder Android upgrade.
  • OnePlus is met de OP3(T) aardig onderweg om de twee jaar support aan te tikken, maar komt nog lang niet in de buurt van de door jou genoemde 5 jaar.
  • Wileyfox brengt voornamelijk budget modellen uit, maar het eerste toestel, uit 2015, draait momenteel op Android 7.1.2 met beveiligingspatch van januari. Android 8.x zit er volgens geruchten ook aan te komen. Maar goed ook die zit dus nog lang niet op de 5 jaar.
  • Nokia is momenteel goed op weg met veel toestellen introduceren en heeft het afgelopen jaar zijn hele range toestellen netjes voorzien van updates. De aankomende toestellen draaien allemaal Android One en dat betekend dat je 3 jaar updates mag verwachten. (wederom weer geen 5 jaar)
  • Bij de toestellen van HTC, Sony, Lenovo, Motorola en vele andere merken is over het algemeen vrij slecht gesteld. De High-end modellen worden goed voorzien van updates, maar alles daaronder mag blij zijn als beveiligingsupdates binnen komen.
Al met al voldoet er geen één Android fabrikant echt aan je eisen.

Wat je eventueel nog wel rekening mee kan houden zijn custom ROM's. Ik heb momenteel een OnePlus One, geïntroduceerd in 2014 en draait door een custom ROM op Android 7.1.2 met beveiligingslevel van 5 februari 2018 en krijgt binnenkort update naar Android 8.1. Het is dan een kwestie van een telefoonmerk kiezen die veel ondersteuning krijgt vanuit de community en hopen dat er de komende 5 jaar goede custom ROM's worden uitgebracht.

Maar goed op Tweakers wordt een mate van eigen inzet verwacht en ik kan aan je post niet zien dat je dit gedaan hebt. Kun je dus toevoegen wat je zelf al gevonden hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-03-2018 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
wvankoppen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:42:
Ik vind het niet erg om er 500 (of wat meer) aan uit te geven, maar dan wil ik wel dat hij 5 jaar mee kan.
Als je het zo lineair stelt. Een iPhone of een ouderwetse gsm.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wvankoppen 5 jaar is voor bijna elke telefoon erg optimistisch. Er zijn iPhone modellen welke wel 5 jaar ondersteuning hebben gekregen, dus afgaande daarop kan je voor een iPhone gaan.

In Android land is het helaas wat minder rooskleurig:
  • Samsung brengt voor de S6 nog wel beveiligingsupdates uit, maar nieuwe versies (in de vorm van Android 8.x) komt er volgens mij niet meer, het toestel is deze maand 3 jaar geworden, dus nog helemaal niet zo oud. De S5 is nog een jaartje ouder, maar ontvangt volgens mij helemaal niks meer.
  • Xiaomi brengt voor een hoop toestellen ook nog updates uit, vaak in de vorm van een nieuwe MIUI versie, zonder Android upgrade.
  • OnePlus is met de OP3(T) aardig onderweg om de twee jaar support aan te tikken, maar komt nog lang niet in de buurt van de door jou genoemde 5 jaar.
  • Wileyfox brengt voornamelijk budget modellen uit, maar het eerste toestel, uit 2015, draait momenteel op Android 7.1.2 met beveiligingspatch van januari. Android 8.x zit er volgens geruchten ook aan te komen. Maar goed ook die zit dus nog lang niet op de 5 jaar.
  • Nokia is momenteel goed op weg met veel toestellen introduceren en heeft het afgelopen jaar zijn hele range toestellen netjes voorzien van updates. De aankomende toestellen draaien allemaal Android One en dat betekend dat je 3 jaar updates mag verwachten. (wederom weer geen 5 jaar)
  • Bij de toestellen van HTC, Sony, Lenovo, Motorola en vele andere merken is over het algemeen vrij slecht gesteld. De High-end modellen worden goed voorzien van updates, maar alles daaronder mag blij zijn als beveiligingsupdates binnen komen.
Al met al voldoet er geen één Android fabrikant echt aan je eisen.

Wat je eventueel nog wel rekening mee kan houden zijn custom ROM's. Ik heb momenteel een OnePlus One, geïntroduceerd in 2014 en draait door een custom ROM op Android 7.1.2 met beveiligingslevel van 5 februari 2018 en krijgt binnenkort update naar Android 8.1. Het is dan een kwestie van een telefoonmerk kiezen die veel ondersteuning krijgt vanuit de community en hopen dat er de komende 5 jaar goede custom ROM's worden uitgebracht.

Maar goed op Tweakers wordt een mate van eigen inzet verwacht en ik kan aan je post niet zien dat je dit gedaan hebt. Kun je dus toevoegen wat je zelf al gevonden hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-03-2018 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.androidauthor...rtphone-fall-2012-119707/
https://www.droid-life.co...0-android-phones-of-2012/

Bovenstaande bevat een korte bloemlezing van smartphones die eind 2012 zijn uitgekomen en dus, met enige nuance, 5 jaar oud zijn. Aangezien ik niet heel erg thuis ben in stock & custom ROMs, het vriendelijke advies om even te bedenken of voor deze smartphones nog updates zijn uitgebracht in 2017 en in hoeverre je tegenwoordig nog wel moet denken aan een levensduur van 5 jaar voor een smartphone.

- 2GB RAM?
- 32GB storage (niet altijd uitbreidbaar)?
- 5 tot 8 megapixel camera?
- niet allemaal 4G?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvankoppen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
Dank jullie wel voor je reacties. Ik ga me nog eens verdiepen in alle beschikbare modellen, misschien dan toch maar weer voor een iPhone gaan.