Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Oude PC nieuw leven inblazen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allen,

een aantal jaar terug heeft een vriend van mij een pc voor mij samengesteld. Daar heb ik toen een jaar of 2 gebruik van gemaakt, totdat ik in september 2016 op kamers ging en m'n pc niet mee heb genomen. Sindsdien heb ik de pc slechts twee keer opgestart, denk ik. Nu heb ik hem toch hier op m'n kamer en wil ik er graag nieuw leven inblazen, maar ik heb idee waar te beginnen! (En excuses als dit niet het juiste forum is, ik wist echt niet waar ik moest posten!)

Om te beginnen, hier de specs voor zover ik ze kon vinden:

Windows: Windows 10 Pro, niet legaal denk ik
CPU: AMd FX(tm)-8320 Eight-Core Processor
RAM: 8 GB
Type systeem: 64-bit
GPU: AMD Radeon R9 200 / HD 7900 Series
Verder heb ik een 120GB SSD en een oude harde schijf van ongeveer 2TB denk ik.

Problemen:
- Bij het eerste opstarten duurde het bijna een uur
- Er staat super veel rotzooi op
- De CPU wordt super snel heet (was altijd al zo) en de koeling draait zo snel, dat het hele huis het kon horen als ik aan het gamen was.

Fix budget: Niet meer dan 250€ als het kan

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een beetje beginnen met gamen weer, en gewoon voor persoonlijk gebruik, Netflix, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
250€ voor upgrades

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoveel mogelijk wat er al in zit!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, daarom ben ik hier!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD zit er al in, dus AMD?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst het geluidsniveau zoveel mogelijk beperken, ook warmte-uitstoot, het liefst een beetje kunnen gamen (Fortnite, Cities: Skylines, hopelijk de nieuwste Battlefield van dit jaar). Als men ook advies zou kunnen geven over hoe ik m'n pc kan resetten zodat het weer zo snel mogelijk werkt zou ook top zijn, het liefst zelfs anti-virus advies! (Als dit niet allemaal teveel gevraagd is!)

Wat verwacht je van ons?[i]
De pc upgraden naar hedendaagse standaard met max. 250€, als dit kan! Super bedankt voor elk advies, ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

dat het een uur duurde met opstarten is niet normaal ik denk dat het komt door al die rotzooi.

Verwijderd

Topicstarter
Ludwig005 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:34:
dat het een uur duurde met opstarten is niet normaal ik denk dat het komt door al die rotzooi.
Het opstarten zelf duurde misschien geen uur, maar totdat alle automatisch opstartende programma's waren opgestart, en voordat het een beetje soepel liep was ik een uur verder, op die manier!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 19:41
Het eerste wat ik zou doen is hem stofvrij maken, en je complete disk wipen. Qua GPU ga je niet veel leuks doen in de huidige markt helaas. Die CPU is gewoon een heethoofd. Als je een nieuwe fatsoenlijke wil heb je waarschijnlijk ook een nieuw mobo en RAM nodig. Eventueel een luchtkoeler van 40,- doet wonderen. Kijk maar eens naar de Scythe Mugen koelers.

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 14:04
Hi,

Ik zou:

1.kijken hoeveel stof de kast verzameld heeft(van binnen)
2. kijken welke data je wil behouden op je ssd
3.onderzoeken of je een legale w10 hebt. als dit zo is, downloaden en via opnieuw installeren, met een legale versie, moet dit goed te doen zijn en anders is google je vriend.
4. dan kun je met een vers systeem kijken of het nog voldoet aan je verwachtingen

succes!!

vr gr Bas

Verwijderd

Topicstarter
bkloeth schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:43:
Hi,

Ik zou:

1.kijken hoeveel stof de kast verzameld heeft(van binnen)
2. kijken welke data je wil behouden op je ssd
3.onderzoeken of je een legale w10 hebt. als dit zo is, downloaden en via opnieuw installeren, met een legale versie, moet dit goed te doen zijn en anders is google je vriend.
4. dan kun je met een vers systeem kijken of het nog voldoet aan je verwachtingen

succes!!

vr gr Bas
Thanks!

1) Niet heel veel! Had alles al een beetje schoon geblazen.
2) Het enige belangrijke is Windows, wat moet ik hier verder mee?
3) Ik had eerst een illegale Windows 7 of 8, toen geupgrade naar Win10 (gratis).

Vraag: Maakt het wat uit dat m'n Windows op de SSD staat? En vraag 2: Ik begrijp van Google dat ik gewoon kan resetten en Win10 kan behouden omdat ik toen gratis geupgrade heb, kan dat kloppen, ook als ik een illegale versie heb/had daarvoor?

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 14:04
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:05:
[...]

Thanks!

1) Niet heel veel! Had alles al een beetje schoon geblazen.
2) Het enige belangrijke is Windows, wat moet ik hier verder mee?
3) Ik had eerst een illegale Windows 7 of 8, toen geupgrade naar Win10 (gratis).

Vraag: Maakt het wat uit dat m'n Windows op de SSD staat? En vraag 2: Ik begrijp van Google dat ik gewoon kan resetten en Win10 kan behouden omdat ik toen gratis geupgrade heb, kan dat kloppen, ook als ik een illegale versie heb/had daarvoor?
goedenavond,

1. als de kast schoon is, dan zou ik naar stap 2 gaan

2.het klinkt alsof je gebruik heb gemaakt van de gratis upgrade naar windows 10, dit betekent een gratis versie, ook vanaf een illegale versie volgens mij.
das goed nieuws, ik denk dat dat in jouw geval een hele nieuwe installatie de meeste winst oplevert. dat betekent wel een format van je harde schijf, waardoor alles op die schijf weg is dus wel ff checken of je dingen van die schijf wil bewaren.

-je kunt ook kiezen voor een herinstallatie met behoud van documenten, maar daar ben ik persoonlijk niet zon fan van, t loopt meestal minder mooi als de eerstgenoemde aanpak.

-controleer op welke schijf windows nu staat, op hdd of op de ssd, ik vermoed op de ssd, je pc loopt veel beter/sneller als windows op de ssd staat.

-wat belangrijk is dat je checkt welke versie van windows je nu hebt , want dat is de versie waar je een licentie voor hebt, volgens mij werken de andere dan dus niet(home of professional en 32 of 64 bits) staat bij instellingen>info zodat je de goede versie download.

-daarna via google checken of je mobo kan booten en windows installen vanaf usb. heb je hier ervaring mee?

als je vragen hebt, google kan je met de meeste dingen helpen,

vriendelijke groet Bas

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Goede adviezen hier boven. Extra opmerkingen: Als je niet 100% zeker bent over de legaliteit van W10, kun je (mogelijk) een gratis studentenlicentie krijgen (ik neem even aan dat je nog studeerd). In mijn tijd kon dat via surfspot (afhankelijk van je onderwijsinstelling). Deze licentie kun je ook na afloop van je studie blijven gebruiken (wordt gedoogd).

Pc wordt heet en maakt veel lawaai: Het kan goed zo zijn dat je koeling onder de maat is. Hierboven is het ook al genoemd, die CPU is een heethoofd. In de basis, zeker voor multicore gebruik, is hij niet eens zo heel langzaam en binnen je budget heb je geen ruimte om te upgraden. Maar het klinkt alsof de koeling óf standaard is óf slecht gemonteerd. Een luchtkoeler van tussen de €25 en €45 gaat een wereld van verschil maken. Plus een casefan of 2 extra voor voldoende luchtflow en je systeem gaat een stuk stiller worden.

SSD: Ik weet niet wat voor SSD je hebt, maar aan de leeftijd van de CPU te zien zou het best wel eens een Vertex (2) kunnen zijn. In die tijd was niet iedere SSD even goed. Als een verse installatie niet de gewenste resultaten op levert, dan zou ik als eerste een nieuwe SSD halen. Iets als dit pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB of pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
Eventueel kun je de firmware van je oude SSD nog updaten en gebruiken voor niet cruciale gegevens (misschien games oid, zolang je savegames online zijn).

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
Als ik je verhaal zo lees is een nieuwe processor koeler ook een goed idee, dan ben je hopelijk af van het vele lawaai en de hoge temperaturen.

Zoals in de berichten hierboven is een herinstallatie wel aan te raden.
Echter is de vraag natuurlijk hoe je dit doet.
Wat ik zou doen is van je huidige installatie afblijven en Windows installeren op een andere fysieke schijf waar je je nieuwe installatie wilt hebben.
Echter, zoals je systeem nu is en je geen nieuwe ssd gaat kopen zou je echter wel je nieuwe installatie op je huidige ssd willen hebben.
Je zou dan je huidige installatie in zijn geheel als partitie inclusief de boot partities kunnen kopiëren naar je harde schijf.
Omdat er waarschijnlijk wel data op je harde schijf staat is het natuurlijk van belang dat je die data niet verwijderd.
Met partitie en backup programma's kun je vrije ruimte reserveren voor je oude windows en deze daar naartoe kopiëren.
Als je het goed doet kun je op deze manier je oude windows opstarten van af je harde schijf en zorgeloos een nieuwe windows installatie installeren op je ssd.

Het is een beetje werk maar het resultaat mag er zijn dat je op deze manier rustig al je bestanden kunt overzetten en zolang je " nieuwe " windows nog niet voldoet terug kunt vallen op je oude installatie.
Als je nu al weet welke data je mee wilt nemen is zo'n constructie niet nodig en kun je de bestanden gewoon kopiëren naar je harde schijf en windows opnieuw installeren op je ssd.

In vino veritas, in aqua sanitas

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Of gewoon gelijk de data waavan je een backup nodig hebt van je SSD naar je HDD kopieren en een compleet nieuwe installatie op de SSD doen (mbv een usb stick en W10 ISO). Lijkt me een stuk minder werk
Pagina: 1