Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell XPS 15 VS Apple MacBook Pro 15

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• akshaya7
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 23:36
Beste Tweakers,

Ik zou graag een nieuwe laptop willen aanschaffen voor prive en studie gebruik.

Ik twijfel tussen de Dell XPS 15 9560 en de Apple MacBook Pro 2017 15,4 inch.
Van beide de duurste modellen
pricewatch: Dell XPS 15 9560-NGG9X
pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 15,4", i7 2,9GHz, 512GB ssd Spacegrijs (Qw...

Ook heb ik nog een optie, maar twijfel over de grootte van het scherm, de Dell XPS 13, deze beschikt over de 8e gen i7 en is iets later op de markt gebracht. Deze heeft wel een 4K scherm, dit zou misschien kunnen compenseren met het 15 inch Full-HD scherm.
pricewatch: Dell XPS 13 (2018)

Wat ga je met je laptop doen?
Onder andere:
Vaak gebruik van virtuele machines (vmware)
Adobe - Photoshop, Illustrator, Lightroom
Soms applicaties met vereiste van veel CPU kracht

Wat is je budget?
Geen budget

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal elke dag worden gebruikt op school en thuis, eisen van de accuduur etc zijn niet erg relevant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst een Dell of Apple

Zelf heb ik ook gemerkt dat de 2e hands verkoopprijs van een MacBook hoger zit dan een laptop van andere merken. De laptop zou ik misschien over 3 jaren willen verkopen. Dit speelt dan ook mee met mijn keuze.

Alle reacties

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
De macbook heeft over het algemeen een hogere restwaarde. Maar dat zal ook grotendeels afhangen van jouw eigen gebruik en hoe de laptop na 2-3 jaar gebruik erbij staat.

Beide laptops voldoen prima. Maar denk dat je even goed moet kijken naar het OS dat je gaat gebruiken en of je daar helemaal mee uit de voeten kan...

...

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
De 8ste generatie i7 die in een 13inch zit is niet te vergelijken met de i7's die in de MacBook of de 15'' XPS zitten. De i7's die in deze apparaten (macbook en 15inch XPS) zitten zijn HQ's, dit zijn voor laptops ongeveer de snelste i7's die er zijn terwijl in de nieuwe 13'' xps een i7-8xxxU CPU zit. "U" CPU's van intel zijn juist gemaakt om zuinig te zijn en kort even hard werken maar haken af wanneer ze langere tijd moeten werken.

Het is inderdaad, wat koentjuh1987 al zegt, waar jouw eigen voorkeur naar uit gaat. Ik heb altijd wel het idee gehad dat MacBooks net even een voorsprong hadden in video en foto bewerken.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
kanvua schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:49:

Het is inderdaad, wat koentjuh1987 al zegt, waar jouw eigen voorkeur naar uit gaat. Ik heb altijd wel het idee gehad dat MacBooks net even een voorsprong hadden in video en foto bewerken.
foto en videobewerking is volgens mij ook al weer achterhaald. Vroeger zag je menig grafisch vormgever etc wel met een apple product rondlopen maar tegenwoordig werken die mensen net zo gemakkelijk met een windows laptop/pc. De softwarepakketten zijn tegenwoordig zodanig ontwikkelt dat er volgens mij geen duidelijk verschil meer is tussen windows of macos.

Het is echter de vraag wat ga je nog meer doen. Ben je bijv voor sommige softwarepakketen gebonden aan windows of kun je overstappen op macos? Werk je veel vanuit een cloud omgeving (icloud of onedrive). Ik denk dat beide omgevingen voor je kunnen werken. Vraag is alleen of je bijv je vmware omgeving goed vanaf een mac kan draaien of dat liever vanuit een windowsomgeving kan/wil doen.

Wat betreft de standaard meuk (office etc.) is er geen onderscheid te maken. Het gaat dan meer om gebruiksgemak en functionaliteiten die macos je bieden of windows 10.

Als ik naar mijn eigen omgeving kijk werk ik persoonlijk liever op een macos systeem. Maar dat is meer omdat ik prive een iphone en ipad gebruik die integraal weer werken met een macos systeem. Persoonlijk kies ik er niet voor om diverse apps weer te moeten installeren om op beide platformen een bepaalde dienst te kunnen gebruiken. Icloud werkt voor mij prima een alternatief is stack (trans ip).

Ben je nu een macos gebruiker en heb je daar alles op ingericht. Kies dan voor een macbook. Zit je nu op windows dan zal je moeten wennen aan Macos (eenmaal om wil je niet meer terug hoor ;-) al heeft windows met W10 wel een goede stap gezet).

...

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik heb zelf een Dell precision 5520. Die is qua bouw ongeveer hetzelfde als de XPS.

Vind het een mooie machine en de prestaties zijn ook helemaal prima. Lange files converteren/photoshop en Premier gaat prima.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Ik heb deze keuze ook gehad, maar uiteindelijk gekozen voor de Dell XPS 15 (en ik ben er nog steeds tevreden mee).

Voordelen van Dell XPS 15
- Dezelfde of zelfs betere hardware voor een lagere prijs
- Mooi design
- 2 USB-poorten (terwijl het met Apple behelpen is)
- Mooi scherm
- Ik heb me veel verdiept in reviews van Apple's en Dell's destijds en telkens weer kwam de Dell er toch beter vanaf. Deze gast op YouTube werkt ook nog steeds met een Dell XPS 15, ondanks dat hij diverse modellen test: YouTube: Top Tech I Use - Spring 2018 !

Voordelen van de Apple zijn
- Hogere restwaarde (hoewel ik wel wil zien of dat de komende jaren standhoud met de grote aantallen MacBooks: uiteindelijk is het dezelfde hardware en verouderd deze even snel)
- Het openklappen van het scherm bij de Dell is een beetje mwah en bij een Apple wel beter

Eigenlijk begreep (en begrijp) ik niet zo heel goed waarom ik bijna 2 x zoveel geld zou betalen voor een Apple met dezelfde hardware specs. En zo uniek ben je met een Apple nu ook weer niet.

Overigens werk ik ook met de iPad en de iPhone en ik kan hier met mij Dell prima mee werken :-) !
Pagina: 1