Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 13:52
Voor één van mijn scholen ben ik op zoek naar een manier om één van de gebouwen aan te sluiten op de telefooncentrale van een andere gebouw. Oorspronkelijk zou hier een aparte kabel voor voorzien worden, maar dat is dus niet gebeurd. De enige verbinding die ik met dat gebouw heb, is de glasvezelkabel waarmee ze op het hoofdnetwerk aangesloten zijn. Op deze glasvezel heb ik nog twee aansluitingen over en nu speel ik met het idee om met twee RJ-45 <-> fiber convertors te gaan werken. Dat zou er dan zo gaan uitzien:

telefooncentrale --> convertor --> glasvezelkabel --> convertor --> telefoontoestel

Heeft er al iemand dergelijke opstelling geprobeerd? En welke resultaten kwamen hier dan uit?

Twee convertors (zoals de TP-link MC200CM) kopen om te proberen, is niet haalbaar met de budgetten die ik te beschikking heb.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die converter die je gevonden had betreft en ethernet media converter dus dat gaat sowieso niet werken voor telefonie. (Tenzij je al VoIP gebruikt en ons dat niet verteld hebt.)

Je beste optie is waarschijnlijk om een VoIP-adapter te gebruiken zodat je je gewone netwerk hiervoor in kunt zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Als dit analoge telefoon is, kan je dat niet met een mediaconverter doen denk ik, die verwacht namelijk ethernet. (Of wel?)

Daarnaast noem je de glasvezelkabel naar het hoofdnet, loopt die dan wel tussen beide gebouwen? Of is het hoofdnet de core van je netwerk?

Maar, kan je misschien aangeven wat voor signaal dit is? Anders misschien iets met FXO/FXS doen?
Of als het VoIP is gewoon over IP sturen en klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door RobinF op 12-03-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Indien het een VoIP-toestel is dan zou dat prima kunnen :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een IP centrale is, dan kan het wel. Die centrale weet niet eens via welk medium het gaat, maakt ook niet uit voor de centrale.

Als het nog een analoog of ISDN centrale is, dan gaat het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaan wel apparaten die FXO danwel FXS aan de ene kant, en fiber aan de andere kant kunnen aansluiten. Ik zie zo snel even niet hoe ze dat precies doen, maar ze bestaan wel. Ook in combinatie met ethernet. Dus mischien even kijken naar hoe dat glaslijntje precies afgeleverd is en of daar geen telefoonaansluiting bijin zit. En anders mischien terugkoppelen naar de leverancier met de vraag hoe ze met de opdracht omgegaan zijn.

Maar als het goedkoop moet, wellicht dat je je telefoon aan een ATA kan hangen (zeg een oude fritzbox, of je pakt gelijk een VoIP-telefoon) en als IPtelefoon aanmelden in de centrale aan de andere kant. Kan dat? Heb je dan een apart netwerklijntje nodig of volstaat de bestaande netwerkaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Voip is hier al genoemd en ga ik niet verder op in,

Op welke afstand staat dit andere gebouw? Anders zou je ook een gigaset basis station aan de buitengevel van het hoofd gebouw kunnen hangen (in een waterdichte doos) en een dect repeater kunnen plaatsen bij/op/in het bijgebouw en daar een handsetje kunnen plaatsen.... Dit is alleen interesant als het over max 2 analoge toestellen gaat en de afstand niet te groot is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Wat voor toestellen/centrale?

tenzij je nog een oude centrale hebt gaat het meestal al wel over IP.

Eventueel kun je ook een kleine centrale op die lokatie plaatsen, en die over IP weer aan elkaar koppelen. Dan kun je de bestaande oude hardware blijven gebruiken.

Er zijn wel analoge over fiber converters, maar
a. duur
b. meeste oude centrales werken via eigen systemen tussen centrale en toestel
Twee convertors (zoals de TP-link MC200CM) kopen om te proberen, is niet haalbaar met de budgetten die ik te beschikking heb.
Is die fiber multimode dan? Vaak wordt er singlemode gebruikt voor grotere afstanden. Los daarvan, als 2x een TPLink budgetdingtje van <100 eur al niet lukt.. dan kun je alle oplossingen wel vergeten.

Maar goed, die TPlink dingen zijn gebaseerd op IP. Los van het feit dat je in een productieomgeving geen unmaneged TPlink spul wilt hebben kun je het dan natuurlijk ook gewoon over het bestaande netwerk doen.

[ Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
De centrale werkt nog niet met VOIP, anders was het inderdaad gemakkelijk opgelost. Volgens de leverancier van de centrale is het niet mogelijk om met VOIP en analoog gemengd te werken.
De glasvezel is puur een verbinding tussen de twee gebouwen omdat ze te ver uit elkaar staan om netwerksignaal over koper te sturen (120m). Een DECT-station is ook geen optie. Naast de afstand tussen de gebouwen, zit ook de dikte van de muren niet mee (75cm voor de binnenmuren). De glasvezel is dus de enige bruikbare oplossing. Eigenlijk is het niet één glasvezel, maar zijn het drie verschillende glasvezels. Daarom dat ik iets probeer te vinden om het signaal langs daar te sturen. Ik heb er immers nog twee over. ;-) En het moet low budget. Misschien zit dat in Nederland anders dan in België, maar hier is er amper budget voor IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't om standaard analoge telefonie gaat kun je bijvoorbeeld dit apparaat gebruiken: https://www.voipshop.nl/g...gateway-8-x-fxo/pid=27624 om tot 8 telefoonlijnen naar een VoIP server te zetten, en dan kun je daar vervolgens VoIP telefoons op aansluiten. (D'r is ook een iets goedkopere met 4 lijnen.)

Naar ik 't begrijp kun je ook het FXS-equivalent van dat apparaat direct samen gebruiken om zonder VoIP server acht telefoonlijnen via een IP netwerk te sturen. Als je al telefoons hebt is dat in totaal wellicht goedkoper. Dit alles kun je dan via je bestaande netwerk doen dus die glasvezels kun je dan laten zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Nu ben ik toch wel benieuwd over welk merk / type centrale we hier praten...

Edit: https://www.amazon.com/Gu...fRID=YHD3XV5RHD0Y4G6B5Y1X

Amazon linkje..

[ Voor 57% gewijzigd door shure-fan op 13-03-2018 16:04 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, alleen niet echt "budget vriendelijk" (die Grandstream)

Maar goed, dit is ook geen simpele vraag.

Bekijk ook de mogelijkheid, om naast de huidige glasvezel, meerdere CAT3 kabels te trekken. Deze zijn niet gebonden aan lengte (in iedere geval, kan die 120 meter makkelijk overbrugd worden). Dan kunnen de oude toestellen ook daarop aangesloten worden.

Klopt, ook het trekken van kabels kost geld.

Maak maar een overzicht, wat de kosten / baten zijn bij verschillende scenario's.

Want bv. een telefooncentrale helemaal omzetten naar VoIP zou kunnen, en dan kan je de huidige telefoontoestellen behouden, en nieuwe neerzetten in het bijgebouw, die wél over de glasvezel kunnen.

Maak maar een lijst met wensen, voor en nadelen en prijs. En als je die scenario's in beeld hebt, kan je een goede gefundeerde voorstel maken. Ook al is het "duurder", maar als de voordelen groot zijn (bv. toekomst vast), kan er opeens wel iets geregeld worden.

Laat geen enkele oplossing weg. Ook al is het een "ver gezocht" oplossing. Gewoon erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:20
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:54:
Leuk, alleen niet echt "budget vriendelijk" (die Grandstream)

Maar goed, dit is ook geen simpele vraag.

Bekijk ook de mogelijkheid, om naast de huidige glasvezel, meerdere CAT3 kabels te trekken. Deze zijn niet gebonden aan lengte (in iedere geval, kan die 120 meter makkelijk overbrugd worden). Dan kunnen de oude toestellen ook daarop aangesloten worden.

Klopt, ook het trekken van kabels kost geld.

Maak maar een overzicht, wat de kosten / baten zijn bij verschillende scenario's.

Want bv. een telefooncentrale helemaal omzetten naar VoIP zou kunnen, en dan kan je de huidige telefoontoestellen behouden, en nieuwe neerzetten in het bijgebouw, die wél over de glasvezel kunnen.

Maak maar een lijst met wensen, voor en nadelen en prijs. En als je die scenario's in beeld hebt, kan je een goede gefundeerde voorstel maken. Ook al is het "duurder", maar als de voordelen groot zijn (bv. toekomst vast), kan er opeens wel iets geregeld worden.

Laat geen enkele oplossing weg. Ook al is het een "ver gezocht" oplossing. Gewoon erin zetten.
Niet budget vriendelijk? Een dag kabels laten trekken door twee man kost je minimaal het dubbele. ;)
Overigens is 300 euro voor een dergelijke situatie niet echt een bijzonder bedrag te noemen, natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Beunhaas91 op 13-03-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als ze één dag bezig zijn, dan zijn het beunhazen...hi...hi... (wat een naam).

Als het "goed" gedaan is, dan ligt er een extra trektouw (of meerdere).

Koop een tube 3M lube, en met twee / drie man kan je het zelf er door heen trekken.

https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

R_M schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:14:
De glasvezel is dus de enige bruikbare oplossing. Eigenlijk is het niet één glasvezel, maar zijn het drie verschillende glasvezels.
3 paar of 3 vezels ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:21:
Koop een tube 3M lube, en met twee / drie man kan je het zelf er door heen trekken.
Die kabel kost niks, die lube wordt gratis opgestuurd, de twee a drie man waar je dat mee doet hoef je niet meer te betalen en er is gegarandeerd nog plek begrijp ik dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik zou 2x een pstn to voip kastje kopen, 1 met fxs (die gaat naar de wall outlet en stel je in als sip server) en 1 met fxo (die gaat naar het toestel en stel je in als sip client). Die apparaten prik je in je reguliere ip netwerk. Vast ip, configureren en klaar.

Bijvoorbeeld 2x de linksys spa3000 (oud beestje). Ben je voor ongeveer 2x30 euro klaar. Ik kan helaas geen recenter model apparaat vinden met deze functionalieit in deze prijsklasse. Ik heb er denk ik zelfs nog eentje liggen denk ik, mag je voor verzendkosten hebben, laat maar weten als ik moet zoeken.

Met fibers aan de gang wordt duurder, dat zou ik ivm budget buiten beschouwing laten

Alternatief is om 1x een voip gateway als de spa3000 neer te zetten en aan de andere kant het analoge door een voip toestel te vervangen. Voip toestel heb je ook wel voor 3 tientjes dus je blijft totaal 60 euro kwijt zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 14-03-2018 06:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
3 paar glasvezels.

Een extra draad trekken is dus niet mogelijk. De buis is vlak na de aanleg gedeeltelijk ingestort, ergens onder een klinkerpad. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom men 'vergeten' is de gevraagde koperkabel te trekken.

Voor het juiste type van centrale moet ik maandag eens kijken. Ik kom daar maar één keer per week. Uit mijn hoofd is het er één van NEC, type heb ik niet onthouden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

R_M schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:20:
Een extra draad trekken is dus niet mogelijk
Wat je wilt bestaat wel: https://datainterfaces.com/POTS-over-fiber.aspx

Maar als 2x een TP-link MC200CM als buiten je budget valt dan houd alles eigenlijk al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:36
Ik werk bij NEC en support hier een PBX, en die is prima in staat om SIP en Analoog/Digitaal door elkaar te praten. Echter heb je hier wel de juiste kaarten/licenties voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Warlock schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:47:
Ik werk bij NEC en support hier een PBX, en die is prima in staat om SIP en Analoog/Digitaal door elkaar te praten. Echter heb je hier wel de juiste kaarten/licenties voor nodig.
En denk niet dat die dat voor € 60 gaat redden ;)

Een evt. goedkopere optie is een FXS (reverse ATA) adapter met een sip toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Black Box heeft het ook wel, wel wat aan de prijs :D.
Afbeeldingslocatie: https://www.blackbox.nl/_AppData/Files/ItemFiles/2/10908.gif

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool.

Nu is het de vraag wat goedkoper is: Twee van die converters nemen (en dan maar één toestel aansluiten), of voor dat geld misschien een VoIP / IP centrale kopen met IP toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 06:33:
Ik zou 2x een pstn to voip kastje kopen, 1 met fxs (die gaat naar de wall outlet en stel je in als sip server) en 1 met fxo (die gaat naar het toestel en stel je in als sip client). Die apparaten prik je in je reguliere ip netwerk. Vast ip, configureren en klaar.

Bijvoorbeeld 2x de linksys spa3000 (oud beestje). Ben je voor ongeveer 2x30 euro klaar. Ik kan helaas geen recenter model apparaat vinden met deze functionalieit in deze prijsklasse. Ik heb er denk ik zelfs nog eentje liggen denk ik, mag je voor verzendkosten hebben, laat maar weten als ik moet zoeken.

Met fibers aan de gang wordt duurder, dat zou ik ivm budget buiten beschouwing laten

Alternatief is om 1x een voip gateway als de spa3000 neer te zetten en aan de andere kant het analoge door een voip toestel te vervangen. Voip toestel heb je ook wel voor 3 tientjes dus je blijft totaal 60 euro kwijt zijn.
Volgens mij heb ik ook nog zo`n SPA3000 slingeren.. mag @R_M ook wel tegen verzendkosten, maar ook ik moet dan even de dozen met meuk omkeren :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Een extra draad trekken is dus niet mogelijk. De buis is vlak na de aanleg gedeeltelijk ingestort, ergens onder een klinkerpad. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom men 'vergeten' is de gevraagde koperkabel te trekken.
Je hebt dus gevraagd om (en betaald voor?) een koperkabel door de buis. En die is niet opgeleverd? Lijkt mij dat je beter achter de aannemer aan kunt gaan om dat alsnog op orde te krijgen, dan prutsen met dure en/of minder betrouwbare oplossingen om dingen die over die koperkabel gemoeten hadden alsnog over iets anders te krijgen. Of minimaal degene die naliet de kabel te trekken aansprakelijk stellen voor de kosten die je moet maken voor het ontbreken ervan.

Hele idee om zo'n buis te hebben is dat je in de toekomst eenvoudig kabels kunt trekken/wijzigen indien nodig. Een 'gedeeltelijk ingestorte' buis gaat je waarschijnlijk nog een stuk meer kosten. Wat gebeurt er als er een keer iets zwaars over dat klinkerpad rijdt en de glasvezelverbindingen worden beschadigd? Dan heb je pas echt een (duur!) probleem :o

Nu zorgen dat dit opgelost wordt gaat je grote bedragen in de toekomst voorkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 17-03-2018 09:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:36
[...]

Voor het juiste type van centrale moet ik maandag eens kijken. Ik kom daar maar één keer per week. Uit mijn hoofd is het er één van NEC, type heb ik niet onthouden dus.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke centrale je hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
dion_b schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Je hebt dus gevraagd om (en betaald voor?) een koperkabel door de buis. En die is niet opgeleverd? Lijkt mij dat je beter achter de aannemer aan kunt gaan om dat alsnog op orde te krijgen, dan prutsen met dure en/of minder betrouwbare oplossingen om dingen die over die koperkabel gemoeten hadden alsnog over iets anders te krijgen. Of minimaal degene die naliet de kabel te trekken aansprakelijk stellen voor de kosten die je moet maken voor het ontbreken ervan.

Hele idee om zo'n buis te hebben is dat je in de toekomst eenvoudig kabels kunt trekken/wijzigen indien nodig. Een 'gedeeltelijk ingestorte' buis gaat je waarschijnlijk nog een stuk meer kosten. Wat gebeurt er als er een keer iets zwaars over dat klinkerpad rijdt en de glasvezelverbindingen worden beschadigd? Dan heb je pas echt een (duur!) probleem :o

Nu zorgen dat dit opgelost wordt gaat je grote bedragen in de toekomst voorkomen.
Met ^, je wil een bruikbare buis en een telefoonlijn; nu heb je geen van beiden. Aannemer aansprakelijk stellen, kans geven om dit netjes op te lossen lijkt me de way to go.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
naftebakje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:34:
[...]
Met ^, je wil een bruikbare buis en een telefoonlijn; nu heb je geen van beiden. Aannemer aansprakelijk stellen, kans geven om dit netjes op te lossen lijkt me de way to go.
Die kans is er geweest en er loopt nu al enkele jaren een procedure, maar die kan dus nog enige tijd aanslepen.
Warlock schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:28:
[...]
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke centrale je hebt :)
Ik ben pas vandaag op de desbetreffende school, dus eerder kon ik geen foto posten.
NEC centrale

[ Voor 34% gewijzigd door R_M op 26-03-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_M
@SMSfreakie @laurens0619

Dat is heel vriendelijk van jullie. Ik ga dat voorstellen aan onze directrice en laat je dan iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

R_M schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:17:
Die kans is er geweest en er loopt nu al enkele jaren een procedure, maar die kan dus nog enige tijd aanslepen.
Je kan natuurlijk hem ook voorstellen een van de voorgaande voorbeelden te betalen.

Pagina: 1