Gat frezen voor onzichtbare inbouw draadloze lader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 21:09
Ik heb wat advies nodig. Ik wil graag in mijn IKEA bureaublad onzichtbaar een draadloze mobiele telefoonlader inbouwen. Bijvoorbeeld zoiets als dit: https://upprojectinrichti...der-onzichtbaar-inbouwen/

Ik moet dus vanaf onder een rond gat ten grootte van de lader in het blad frezen, tot vlak onder het oppervlak (hooguit een paar millimeter, anders doet de oplader het niet meer), maar daar niet doorheen. Een gewone gatenboor kan ik dus niet gebruiken. Ik heb geen ervaring met deze klus, dus ik vroeg me af hoe ik dat gat het beste kan maken. Wie heeft hier ervaring mee?

Beste antwoord (via Captain_Chaos36 op 12-03-2018 17:28)

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bovenfrees,

cirkelgeleider en afstellen op juiste diepte. eerst een cirkel trekken en dan het midden uitfrezen

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Ik zou zeggen huur een bovenfrees bij de lokale bouwmarkt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Bovenfrees,

cirkelgeleider en afstellen op juiste diepte. eerst een cirkel trekken en dan het midden uitfrezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:54

Sebazzz

3dp

Misschien kan je de spoel uit de oplader halen. Dan heb je nog wat meer marge.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Bedankt voor de antwoorden!

Een bovenfrees huren dus. Als ik kijk wat een cirkelgeleider precies is (zoiets bijvoorbeeld) krijg ik de indruk dat je daarmee geen kleine cirkels kunt frezen (de diameter van zo'n lader zal iets van 8 cm zijn?), omdat de geleidingsplaat van de frees tegen de cirkelgeleider aan komt. Of zijn er ook types cirkelgeleider waarmee je wel kleine cirkels kunt maken?

Hoe voorkom je bij het uitfrezen van het midden dat de frees "in het gat valt"? Is de geleidingsplaat groot genoeg dat hij altijd rondom op het hout steunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Captain_Chaos36 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:17:

Een bovenfrees huren dus. Als ik kijk wat een cirkelgeleider precies is (zoiets bijvoorbeeld) krijg ik de indruk dat je daarmee geen kleine cirkels kunt frezen (de diameter van zo'n lader zal iets van 8 cm zijn?), omdat de geleidingsplaat van de frees tegen de cirkelgeleider aan komt. Of zijn er ook types cirkelgeleider waarmee je wel kleine cirkels kunt maken?

Hoe voorkom je bij het uitfrezen van het midden dat de frees "in het gat valt"? Is de geleidingsplaat groot genoeg dat hij altijd rondom op het hout steunt?
Volgens mij is de diameter van de geleidingsplaat ook ongeveer 8cm bij de gangbare modellen. Dus het laatste stukje zal je wel voorzichtig moeten doen.

Zowieso frees je van binnen naar buiten toe zodat je altijd de meeste steun houdt voor je machine.

Disclaimer; de laatste keer dat ik een bovenfrees gebruikt heb is ook al weer 10 jaar terug.

@tlpeter Omdat die niet voldoet aan het stukje "Onzichtbaar" lijkt me ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Axewi op 12-03-2018 15:43 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:22
Waarom niet gewoon deze?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40318025/

Steekt maar een klein beetje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Dat wordt hem misschien ook wel, maar dan wel onzichtbaar van onderen in een gat geschoven (als blijkt dat hij het nog doet met een paar millimeter bureaublad tussen hem en de telefoon). Alleen is deze helaas momenteel niet leverbaar; noch online, noch in de winkels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Grote kans dat je bureaublad vanaf zo'n 5cm vanaf de rand gevuld is met karton in een honingraatstructuur.

Bron: mijn eigen Ikea bureaublad, monitorsteun waar slechts een 21" monitor (wel een oude) aan hangt :X
Hing iets te ver naar voren, en ik verbaasde mij al over het waarom, bij het loshalen daar dus achter gekomen.

Ik zou het vanaf de onderkant met een gatenzaag zonder boor een ondiep gat boren, en dan het karton wegsnijden/trekken tot op het fineer (vanaf de onderkant gezien).

-edit-
Volgens mij heb ik een (zwartbruine) LINNMON van 150x75x3,4cm, staat ook in de omschrijving:
Bovenkant: hardboard, Geprinte acrylverf; reliëfdruk, .
Frame: spaanplaat, ABS (kunststof)
Vulmateriaal: papier
Bodem: hardboard

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 12-03-2018 17:01 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een Dremel hebt kan je ook deze gebruiken:
https://www.hornbach.nl/s...3lnQnhEAQYBSABEgKvOPD_BwE

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Resistor schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:54:
Grote kans dat je bureaublad vanaf zo'n 5cm vanaf de rand gevuld is met karton in een honingraatstructuur.
Bedankt voor de tip! Moet ik inderdaad even op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Die heb ik niet, maar ik dacht er toch al aan een te kopen, is volgens mij een nuttig apparaatje om te hebben. Thx 4 the tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Captain_Chaos36 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:17:

Gewoon een plank pakken met een gatenzaag een gat van 8 cm batsen. Dan de plank op het bureau klemmen, dan kan je met de frees dat gat volgen.

daar zijn speciale freesjes voor, met zon wieltje

Pagina: 1