Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Hee!

Ik heb een Dell Optiplex 780SFF met OC'd E7500 @ 3,66 Ghz die ik als pc voor casual games en HTPC gebruik i.v.m. een MSI GT 1030 OC LP videokaart upgrade.

Nu houd de stock Dell 60mm fan de hele zaak redelijk koel. Echter wil ik wat meer airflow in de case hebben die helpt om de warme lucht bij de GPU eruit te duwen. Een hele stille fan zal niet noodzakelijk zijn, de PC staat in een andere kamer dan de TV waarop ik game (HDMI 2.0B kabel door de muur heen, 4K HDR FTW _/-\o_ ).

Iemand die ervaring heeft met het vervangen van de stock CPU-fan in een Optiplex 780 SFF? Tips ook zeker welkom :*)

Groet,

D.M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de ruimte in dat ding, kom je niet echt ver met internals vervangen/upgraden.

Heb je al eens getest door de kap eraf te halen en er gewoon een huis-tuin-keuken ventilator schuin ertegenaan de laten blazen? Weet je in ieder geval of het "afvoer" van warmte is waar je op moet concentreren of dat bepaalde componenten (zoals een heatsink) gewoon niet snel genoeg warmte opnemen en weer afgeven van de CPU of GPU.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
MAX3400 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:26:
Gezien de ruimte in dat ding, kom je niet echt ver met internals vervangen/upgraden.

Heb je al eens getest door de kap eraf te halen en er gewoon een huis-tuin-keuken ventilator schuin ertegenaan de laten blazen? Weet je in ieder geval of het "afvoer" van warmte is waar je op moet concentreren of dat bepaalde componenten (zoals een heatsink) gewoon niet snel genoeg warmte opnemen en weer afgeven van de CPU of GPU.
Ik heb gisteren diverse stresstesten gedraaid voor zowel CPU als GPU. Tijdens de GPU stresstest zie ik in MSI afterburner dat hij aan het trottlen is omdat de temp boven de 80c uitkomt. De CPU fan zit helemaal voorin de case, zuigt de lucht in de case en die zorgt nauwelijks voor een overdruk waardoor de lucht zo goed als stil hangt na de CPU koeler en boven de GPU (achterkant PC)

De CPU wordt niet warmer dan 60c tijdens de stresstest met een stock koelblock en OC. :9

Vervolgens heb ik de casecover verwijderd. Hierdoor werd de GPU minimaal 10c koeler en de CPU +/- 5c Tevens heb ik de 2e PCI-e slot vrijgemaakt waardoor er achter de GPU wat verse lucht bij kan.

Ik denk toch dat een zwaardere fan (met fancontroller?) zorgt voor de benodigde verse lucht.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Ik heb de gegevens van de fan opgezocht die er op dit moment in zit:

Sunon Fan PDF

Als ik bereken wat de luchtcapaciteit zou zijn dan moet dit ding elke fan die in de pricewatch staat compleet wegblazen *pun intended*..

Airflow huidige Sunon-fan:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/14ucebr.png

Pricewatch 80mm fans:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2qdvio6.png

Dit kan toch niet kloppen? :X :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Danger.Mouse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:15:

Sunon Fan PDF

Als ik bereken wat de luchtcapaciteit zou zijn dan moet dit ding elke fan die in de pricewatch staat compleet wegblazen *pun intended*..

[afbeelding]

Pricewatch 80mm fans:

[afbeelding]

Op 5700 toeren tegenover de max 3000 toeren in de pricewatch.
Das een flinke straaljager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
skdevil schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Op 5700 toeren tegenover de max 3000 toeren in de pricewatch.
Das een flinke straaljager!
Ja, gelijk heb je! Alleen heeft hij nog nooit zijn spierballen laten zien omdat de CPU netjes op temp blijft :P

Als dit het geval is kan ik beter op zoek naar een goede fan controller... Iemand die tips heeft welke tool het meest geschikt is? Keep in mind; het betreft een compleet dichtgebakken Q45 mobo van Dell uit 2010, ik kan in de BIOS nauwelijks iets aanpassen wat met hardware te maken heeft.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danger.Mouse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:54:
[...]

Ja, gelijk heb je! Alleen heeft hij nog nooit zijn spierballen laten zien omdat de CPU netjes op temp blijft :P

Als dit het geval is kan ik beter op zoek naar een goede fan controller... Iemand die tips heeft welke tool het meest geschikt is? Keep in mind; het betreft een compleet dichtgebakken Q45 mobo van Dell uit 2010, ik kan in de BIOS nauwelijks iets aanpassen wat met hardware te maken heeft.. |:(
Je zou speedfan kunnen proberen, werkt alleen niet met alle mobo's samen. Op internet zijn er ook best goede handleidingen te vinden over je wat moet aanpassen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Danger.Mouse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:15:

Sunon Fan PDF

[afbeelding]

Pricewatch 80mm fans:

[afbeelding]

je hebt het over een 60mm fan, maar alles wat je linkt is 80mm ?
Omdat fan 1/3 groter is, en de Bladen relatief nog meer groeien, lijkt me dat logisch dat ze ook veel meer lucht verplaatsen.

Maar lijkt me dat als dat past, dell die er zelf ook wel ingezet zou hebben ?

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 15-03-2018 10:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je lucht eruit wil duwen; oftewel een flinke hoeveelheid koude lucht de case in krijgen en met/zonder fans middels overdruk weer de case uitkrijgen, is het misschien een idee om wat te modden? Je bent al niet vies van overklokken en spulletjes ombouwen dus mocht er plek zijn:

- Dremel een mooi gat in het afneembare paneel (80mm of iets groter)
- Monteer pricewatch: Fractal Design Silent R2, 92mm, 92mm of pricewatch: Noctua NF-R8 redux-1200, 80mm
- Enjoy :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
De CPU fan is niet het "probleem" zo te lezen, je moet gewoon casefans gaan monteren. 1 in 2 uit.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt een betere airflow in de kast en die denk je te kunnen behalen door het vervangen van de koeler? :? Dan zou ik eerder casefans plaatsen. Een die verse lucht in de kast blaast en een die de warme(re) lucht er uit blaast.
Pagina: 1