Voeden van een LEDstrip dmv. Computervoeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:00
Ik ga dit jaar voor de 8ste keer alweer mee naar campzone, en ik wil daar mijn plekkie verlichten met een witte LED strip.

Het is een LEDstrip met 300 LED's, en ik heb geen fatsoenlijke driver liggen voor het ding, maar wel een computervoeding. Deze wil ik gebruiken om de LED's te voeden.

Ik wil het dan ook veilig hebben, en geen cheapo chinese LED voeding eraan hangen (ivm brandgevaar/elektrocutiegevaar)

Mijn plan is om het wel netjes te doen, dus niet in de voeding te gaan knippen. Daarom heb ik de volgende kabel besteld:

https://www.aliexpress.co...c0-408a-9756-fe3a47371515

Het idee is om het benodigde knipwerk in deze kabel te doen, in plaats van in de voeding zelf. (dus groen en zwart bridgen, en voor de rest van de 12v lijnen af te tappen)

De vraag die daar bij komt, is hoe veel stroom kan ik van deze connector trekken? Of is het verstandiger om de stroom voor de strip van een andere connector te pakken (bijv. molex of PEG)? Daarvan is immers bekend hoe veel stroom er getrokken kan worden (150w zou meer dan zat zijn voor die strip, dikke overkill zelfs)

Het gaat om een modulaire voeding, dus hoe minder kabels ik aan hoef te sluiten, hoe beter.

Alvast bedankt!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou niet met de voeding voor het moederbord gaan rommelen. Waarom pak je niet de 12V van de componenten? Hoeveel stroom durf ik niet te zeggen omdat je niet specificeert welke voeding je hebt ;) Maar aan de andere kant, hoeveel trekt je LED-strip? Ik verwacht niet meer dan 1,5A op 12V.

Overigens heb je ook je LED-strip niet vermeldt. Kom eens op met die specs! :P

edit:
Oh, ik snap nu dat het niet de voeding van je PC zelf is :P

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 12-03-2018 14:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Room42 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:44:
Ik zou niet met de voeding voor het moederbord gaan rommelen. Waarom pak je niet de 12V van de componenten? Hoeveel stroom durf ik niet te zeggen omdat je niet specificeert welke voeding je hebt ;)

edit:
Oh, ik snap nu dat het niet de voeding van je PC zelf is :P
Het is inderdaad een losse voeding die ik nog heb liggen ik weet bijv. dat een PEG connector 150w moet kunnen leveren, maar van de 24 pins weet ik dat niet en kan ik dat ook nergen vinden.

Volgens de fabrikant zou de strip 2A bij 12v moeten trekken. 24 watt dus.

[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 12-03-2018 14:50 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GreNade schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:46:
[...]

Volgens de fabrikant zou de strip 2A bij 12v moeten trekken. 24 watt dus.
Ja, dat is niks voor zo'n voeding. Ik zou de bridge gewoon op de voeding zelf doen (of zit die 24-pins kabel vast?) en dan de PEG gebruiken voor de ledstrip.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Room42 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
[...]

Ja, dat is niks voor zo'n voeding. Ik zou de bridge gewoon op de voeding zelf doen (of zit die 24-pins kabel vast?) en dan de PEG gebruiken voor de ledstrip.
Hmm, jammer. Ik hoopte alles uit 1 stekker te halen om het netjes te houden. PEG is geen ramp, even een extra kabeltje bijbestellen :)

Ik wil aan de voeding niets veranderen in ieder geval, hij is semi modulair dus de 24 pins stekker zit vast, en de rest moet ik inpluggen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreNade schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Hmm, jammer. Ik hoopte alles uit 1 stekker te halen om het netjes te houden. PEG is geen ramp, even een extra kabeltje bijbestellen :)

Ik wil aan de voeding niets veranderen in ieder geval, hij is semi modulair dus de 24 pins stekker zit vast, en de rest moet ik inpluggen.
Ik zou lekker de 24pins 12v aftappen. Waarom moeilijk doen? Een beetje CPU trekt veel meer dan je ledstripje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Ik zou lekker de 24pins 12v aftappen. Waarom moeilijk doen? Een beetje CPU trekt veel meer dan je ledstripje hoor :)
Een beetje CPU voed je niet met de 24 pins stekker maar met een 4 (of 8 ) pins eps stekker :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreNade schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Een beetje CPU voed je niet met de 24 pins stekker maar met een 4 (of 8 ) pins eps stekker :P
Goed punt!

De Pentium 3 tijden zijn wel voorbij inmiddels...
Pagina: 1