[Cisco AIR-AP1262N-E-K9] Instellen in thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 15:27
Hallo allemaal, ik heb een Cisco AIR-AP1262N-E-K9 wireless access point.
Ik wil deze gaan gebruiken in mijn thuis netwerk. Moet het ap dan geconfigureerd zijn als lightweight of autonomous?
...

Ik gebruik een Windows 10 laptop met een tftp server.
...

Voor zover ik weet zou het autonomous moeten zijn en daar heb ik op de Cisco pagina het juiste bestand voor gevonden.
Het is ook gelukt om het bestand te uploaden naar het ap maar ik kan er vervolgens niet bij als ik in de browser 10.0.0.1 invoer.
Ik weet dat het ap 10.0.0.1 is omdat ik dit kan zien in het log van tftp, dat is de locatie waar het bestand naar is geupload.

Ik heb dit bestand gebruikt:
...ap3g1-k9w7-tar.153-3.JD13.tar en om naar het appartement te zenden aangepast naar ap3g1-k9w7-tar.default

Wat doe ik fout? Kunnen jullie me verder helpen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet je PC op een VAST IP adres. Bv. 10.0.0.100

Dan kan je er wel bij de access point. Als je eenmaal alles geconfigureerd hebt, vergeet dan niet op IP adres op de PC op automatisch verkrijgen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

DDX

Iig in autonomous mode, lightweight mode is als je een ap controller hebt. (om meerdere ap's aan te sturen)
En ik zou beginnen met een seriele kabel eraan te hangen om te kijken of hij volledig boot/wat de huidige config is. (/http mode aanzetten)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik heb hem op een vast ip staan, 10.0.0.15

Zou dat uit moeten maken? Moet de laatste waarde 100 of hoger zijn?
Op een gewone router is dat wel zo omdat die ip adressen uitdeelt, en dat doet ie tussen *.*.*.100 en bijv. *.*.*.200

Maar een access point heeft toch geen DHCP server?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@DDX Hoe sluit ik hem dan serieel aan?

Voor zover ik kan beoordelen aan de led start hij wel volledig op, hij brand constant groen. Zodra je er een draadloze verbinding mee maakt zou hij blauw moeten gaan knipperen.... Maar zover kom ik dus niet.

Dus hoe maak ik de seriële verbinding en hoe ga ik de configuratie controleren?

Ik hoor het wel.

Alvast bedankt.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nossie63 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:08:
Ik heb hem op een vast ip staan, 10.0.0.15

Zou dat uit moeten maken? Moet de laatste waarde 100 of hoger zijn?
Op een gewone router is dat wel zo omdat die ip adressen uitdeelt, en dat doet ie tussen *.*.*.100 en bijv. *.*.*.200

Maar een access point heeft toch geen DHCP server?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie
Nee, maakt niet uit. Je kan ook beter de PC rechtstreeks met de AP verbinden (point to point), dus ZONDER router, switch of andere dingen....

Tijdelijk, om hem in te stellen.

Als je de AP op DHCP client of "automatic" zet, dan nadat je SAVE hebt gedrukt en zo, kan je de PC én de AP op je router aansluten. Kijk dan in de router, welk IP adres hij gekregen heeft, en dan kan je via dat adres op de AP komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
euh? En waar heb je die ap3g1-k9w7-tar.153-3.JD13.tar dan wel juist gevonden? Je hebt een actief smartnet contract nodig om deze bij cisco te downloaden... Bovendien is de procedure om een nieuwe firmware op een AP uit te pakken wel niet iets anders dan renamen naar .default...

Verder kan je deze vanuit je tftp server niet naar je AP (die tftp client is) duwen, het is me dus een raadsel waarom je zegt dat je daaruit het IP van het AP kan afleiden. Bovendien gaat een AP zonder config een dhcp request doen, en ik schat de kans infinitissimaal klein dat die daarbij 10.0.0.1 als adres gekregen zal hebben.

Best dus eerst even rustig met een console kabel er aan gaan hangen, al dan niet na het induwen van het reset knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@PerfectPC Ik heb de firmware van een bevriende it-er gekregen.

Als je het betreffende bestand in de hoofd directory zet van de tftp server dan vindt het ap het bestand zelf door de volgende handelingen:
-laptop krijgt vast ip 10.0.0.15 subnet is 255.255.255.0
-het ap is rechtstreeks met een cat5 kabel verbonden van de laptop naar de ethernet poort op het ap
-De tftp server is actief
-ik hou de mode knop ingedrukt en zet stroom op het ap, ik hou de mode knop vast totdat de led rood is
-als de led rood is laat ik de mode knop los
-het ap zoekt contact met de tftp server en vindt het bestand in de hoofd directory van de server
-het uploaden van de firmware start
-na het afronden van de upload wordt deze geïnstalleerd
-na installatie herstart het ap automatisch
-na de herstart zie je aan het verkleuren van de led dat deze opstart
-De led brand uiteindelijk constant groen en zou klaar moeten zijn voor gebruik

Dat zijn de stappen die ik van mijn vriend heb gekregen en die volgens hem zouden moeten werken. Helaas woont hij in Duitsland dus even langs komen is er niet bij. We hebben telefonisch alle stappen doorlopen maar we komen er niet uit, dus vandaar mijn hulpvraag hier.

Ik heb al gedacht of het firmware bestand beschadigd zou kunnen zijn... Maar dan zou het ap het niet goed doen neem ik aan.

Ik hoop echt dat jullie me verder kunnen helpen.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

console kabel eraan hangen zodat je kan zien wat de status is, misschien zit er helemaal geen config in en krijg je na booten geen ip etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgend mij (oude informatie misschien), is dat als een AP opstart zonder configuratie, hij een mini DHCP server gaat aanzetten voor ''één client" (jouw PC). Dan krijgt jouw PC een IP adres, en kan je in de AP.

Maar een vast IP adres op de PC kan ook, maar je moet dan zeker zijn welk adres de AP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@Verwijderd Oude info is op zich niet zo erg, het is ook niet het nieuwste ap.

Voor voor iedereen:

Ik ga morgen weer verder 'knutselen'. Het is maar een krijgertje maar zou wel heel leuk zijn om dat ding werkende te krijgen.

@PerfectPC Ik haal uit jouw tekst dat je hier wel vaker mee te maken hebt gehad.
Zou jij mij misschien eens een firmware bestand kunnen toesturen, misschien heeft mijn vriend dan toch niet het juiste bestand gestuurd. Ik kan zelf wel inloggen en de bestanden zien maar bij gebrek aan een servicecontract niet downloaden. Als je dat wil/kan/mag doen kun je me dan een privébericht sturen. Alvast bedankt.

Verdere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Mvrgr.

Nossie

Het afsluiten van de groetjes is wel aardig, maar is niet nodig. Zie ook: Het algemeen beleid #groeten.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 13-03-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@PerfectPC in mijn profiel staat m'n email

Wil je voortaan de wijzigknop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 57% gewijzigd door rens-br op 13-03-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
Nee dat ga ik niet doen. Er zal wel een firmware in zitten, je hoeft niet perse de laatste te hebben.

Hang er nu eerst eens een console kabel aan dan kan je zien wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Sorry, ik zal voortaan de wijzig knop gebruiken.
En ook niet iedere keer Mvrgr. gebruiken, is een gewoonte bij het afsluiten van een post of email of wat dan ook...

@PerfectPC OK, dat snap ik.
Maar het probleem is juist dat ik geen controller heb, en heb je toch alleen wat aan een console kabel?
Of kan ik de console kabel ook icm een laptop gebruiken?

Daarom maak ik gebruik van een tftp server om de firmware er op te plaatsen.
Voor zover ik weet is k9w7 de autonomous versie van de software.

Verder heb ik niet de middelen om hem te controleren.

Maar nu ik dit schrijf bedenk ik: het is natuurlijk niet raar dat ik hem niet kan bereiken op 10.0.0.1
Hij gebruikt dat alleen om de tftp server aan te spreken, ik denk dat ik hem nu aan mijn router moet hangen om hem een ip adres te geven, het is namelijk alleen nog maar een ap, dus wireless switch, en die heeft geen ip en deelt ze ook niet uit.

Kan dat kloppen?

Ik hoor het wel.

[ Voor 17% gewijzigd door nossie63 op 13-03-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een console kabel is JUIST bedoeld om zonder controller erin te kunnen. Je moet dan specifieke Cisco commando's geven. Is zat te vinden op het internet. Maar je moet er wel kaas van gegeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@Verwijderd Oké, ik zie dat zo'n kabel bij verschillende winkels te koop is.

Maar dan koop ik zo'n kabel, hoe maak ik dan contact met het ap? Via telnet?
Sorry ik heb dit ding gekregen en normaal kan ik het goed vinden met consumenten apparatuur maar professionele IT is bij mij toch wel beperkt. Ik kan wel aardig overweg met normale bekabelde Windows netwerken, Exchange server en SAP en dat soort toepassingen maar dit Cisco Access Point is niet voor mij.
Als ik uiteindelijk in de instellingen kan komen via de browser dan red ik me wel weer maar eerst moet ik hem aan de praat zien te krijgen.
Sorry, ik ben geen pro op dit gebied en juist daarom probeer ik hier hulp te vinden.

Maar wat ik in m'n vorige post had bedacht.... Kan het zijn dat ik hem nu aan de router moet hangen zodat hij via de router een ip krijgt en dat ik hem dan kan benaderen....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Gewoon even wat manuals doornemen op cisco.com zou ik zeggen / voorbeeld configs daar bekijken.
En vooral niet verwachten dat je met een webinterface alles lekker kan instellen, vaak is die redelijk beperkt tov de cli.

Of gewoon weg doen en lekker consumenten ap kopen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 13-03-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@DDX Het gaat mij er niet om dat ik een ap nodig heb maar ik zie het gewoon als een uitdaging om weer eens wat nieuws te leren/proberen.

Ik zie verschillende versies van de kabel, ik heb er eentje nodig met usb want ik heb geen seriële poort op m'n laptop. Degene die ik het vaakst tegen kom is met een FTDI chip... Moet ik die hebben?

Qua commando's die je in kunt geven heb ik al een aantal handleidingen en YouTube instructie videos gezien. Daar kom ik dan wel uit. Nu alleen nog even zekerheid over welke type kabel.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Kabel is vooral afhankelijk van wat je op cisco device hebt.
Dat is bij oudere devices echt een seriele poort met rj45 aanlsuiting, zo'n kabel :

https://www.centralpoint....IP2t4Gv6dkCFUQn4AodaVUBVA

Wil je die aansluiting op een laptop zonder seriele poort zal je een usb/rs232 adapter moeten kopen.

Bij nieuwere cisco devices is het gewoon een usb aansluiting, maar vermoed dat je ap nog de oude aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik heb idd een console poort voor een RJ45 stekker. Maar er zijn 2 varianten met usb, eentje met FTDI chip en eentje zonder.
Weten jullie welke ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
Je zou ook gewoon wat dingen kunnen proberen. Het kan geen kwaad om dat ding aan je netwerk te hangen, in de dhcp logs gaan kijken welk IP het heeft gekregen en er via http/https naartoe proberen surfen.
Verder heb je een gewone seriele cisco console kabel nodig en een usb naar rs232 convertrer (met ftdi chip) als je wilt bijleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@PerfectPC Ik ga van de week even wat dingen proberen als ik er de puf voor heb. Ik ga iig die console kabel kopen (met FTDI chip, dank voor je bevestiging).
Ga hem sowieso eerst gewoon achter de router hangen, kijken of ik er zo bij kan en of ik er achter kan komen of dit ap überhaupt een GUI heeft en anders ga ik met behulp van die kabel en telnet aan de slag.

Iedereen bedankt tot zover.
Bij succes.... Of als het juist niet lukt meld ik me weer. Kan even duren want vanwege m'n gezond ben ik niet altijd/meestal niet in staat om actief bezig te zijn. Om dat ding aan te sluiten heb ik sowieso al hulp nodig.... Dus dan weten jullie dat het even kan duren.

Tot later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Hallo allemaal,

Even een kleine update.

Na het uploaden van de autonomous firmware zoals hierboven beschreven lukte het niet om via een rechtstreekse kabel contact te maken met het ap.
Dus @PerfectPC firmware via een tftp server firmware naar het ap de uploaden.... Of beter gezegd, door bepaalde handelingen op het ap kun je dus wel firmware downloaden vanaf een tftp server.

Ik heb mijn zoon gevraagd het ap aan de router te hangen (kan ik helaas zelf niet vanwege m'n gezondheid). En mijn vermoeden wat ik ook al hierboven heb beschreven bleek te kloppen.

Het accespoint verscheen in mijn netwerk.
IP adres ingetypt in de browser en daar was de GUI. Ik heb nu dus toegang tot de instellingen van het ap.

Ik ben nu in kleine stapjes aan het uitvinden hoe één en ander werkende te krijgen.
Het goede nieuws is dat ik zelfs al een nieuw wifi netwerk heb kunnen aanmaken alleen weet ik niet meer precies wat ik nou gedaan heb. Dus binnenkort weer terug naar fabrieks instellingen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt verschil in authenticatie en encryptie.

Dat eerste is nodig als je een Radius server hebt, en de tweede is nodig om de data die door de lucht gaat te encrypten (in ons geval met WPA2-AES-PERSONAL).

Klopt, het is een beetje verwarrend, maar als het eenmaal werkt, dan draait het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Goedemorgen allemaal,

Afgelopen tijd wat bezig geweest met het ap. Ik heb verschillende netwerken draaien op zowel de 2.4 als de 5Ghz met WPA/WPA2 AES/TKIP beveiliging Tot zover leuk.

Wat mijn niet lukt is om het ap als repeater te laten werken maar alleen maar al een access point met een kabel verbonden aan de router. Ik kan nergens vinden waar ik hem draadloos kan koppelen aan één van de wifi netwerken van mijn router.
Maar als ik alle tutorials en 'how to' goed bekeken en gelezen heb werkt het apparaat alleen maar als een repeater in een Cisco netwerk.
Of heb ik dat fout? Zie ik iets over het hoofd?

Mocht hij niet als repeater kunnen werken dan heb ik er dus niet zoveel aan.

Ik hoor graag van jullie als ik het mis heb.

Voor zover deze update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige vendors kunnen dat als eis stellen. Dus repeater werkt alleen op eigen merk. Andere merken zijn "merk loos", dus die repeater alles wat er binnen komt.

Maar je kan beter een repeater niet gebruiken. Tenzij..... jij bv. op 2,4 GHz ontvangt, en ALLEEN op 5 GHz uitzendt met een SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ja zoiets was ook de bedoeling, maar dan andersom. Op 5Ghz binnen halen en op 2,4Ghz een paar ssid's er uit. Een guest waarbij ik zo'n 'ik ga akkoord' pagina aan wilde hangen, eentje met WEP voor de Wii en 2x Nintendo DS en zo nog een paar nuttige. Het was zeker niet de bedoeling voor Netflix, andere video streaming of gaming op de Play Station want dat trekt dit apparaat niet.
Maar goed, het was leuk om er mee bezig te zijn en dat het ook nog eens gelukt is om hem in ieder geval werkende te krijgen als access point.

Zoals eerder gemeld sta nog open voor tips om hem toch nog te configureren als repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al jij geen andere Cisco AP's hebt, kan het misgaan. Cisco re3peter wil alleen Cisco AP zien. Als je dat niet hebt, dan kan het niet werken.

Gebruik beter een UTP kabel en zet deze Cisco als AP in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ja dat is een optie maar dan moet ik weer extra kabels gaan leggen of alleen één ethernet kabel maar dan moet ik weer een poe injector erbij kopen. Nogmaals, ik heb dit apparaat gekregen en misschien dat ik hem verkoop en de opbrengst gebruiken voor een nieuwe, krachtige router en mijn huidige router (TP-Link Archer C7) inzet als 2e accespoint en dan m'n TL-WDR3600 (nu nog access point) als repeater inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 20:11
Ik heb al deze problemen niet met de orginele firmware (kan de nieuwe niet downloaden), maar hoe gebruiken jullie hem als AP met een WPA2 netwerk? Ik kan alleen WEP of WPA kiezen maar dan wil hij Radius server etc.

Het is al gelukt via
https://www.cisco.com/c/e...99-config-wpa-psk-00.html

Moet helemaal via encryption manager en SSID manager :) toch bedankt

[ Voor 40% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-05-2018 21:54 ]

Pagina: 1