Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 13:34
Hallo mede Tweakers,

Mijn eerste camera was een Canon 1000D
https://tweakers.net/pric...55mm-zwart/specificaties/

Afgelopen week heb ik een Canon 760D aangeschaft.
Na de camera gebruikt te hebben voor een week valt de kwaliteit tegen.

Ik heb de 18-55 lens overgenomen van de D1000. Dus ik denk dat het hieraan ligt.

Mijn vraag is: Heeft het nut om een nieuwe type 18-55mm lens te kopen zoals de Canon EF-S 18-55mm f/4.0-5.6 IS STM
https://tweakers.net/pric...-55mm-f-40-56-is-stm.html

De 18-55mm lens van mijn 1000D komt uit 2008

Ik heb al wat forums af geweest, verschillende reviews gelezen/bekeken, maar ik weet nog steeds niet of dat het z'n groot verschil maakt. De werknemers van Mediamarkt en de lokale camera winkel durf ik ook niet 100% te vertrouwen.

Daarnaast sta ik ook open om een groter bereik aan te schaffen zoals een:

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
https://tweakers.net/pric...135mm-f-35-56-is-usm.html

Kan iemand mij hiermee helpen/ zijn of haar ervaring delen?

Met vriendelijke groet,

Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
kun je omschrijven wat je tegenvalt aan de kwaliteit?

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Weer een Canon 18-55 kitlens kopen zou ik niet doen. De marginale upgrade dat het nieuwe type zou kunnen bieden zal je amper merken.

Je kan onderstaande lens ook overwegen. Komt vaak voorbij aan 250€ als je wat op let. Deze is veel lichtsterker en heeft ook een constant diafragma. Het is eigenlijk de beste "zoom kitlens" die je prijs/kwaliteit kan kopen volgens mij (en vele anderen).

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) (zelf die met de Nikon vatting gehad en veel gebruik van gemaakt, toplensje!)

Wil je wat meer bereik dan moet je idd naar iets anders kijken... met de 18-135 modellen van Canon heb ik geen ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Inrage op 12-03-2018 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de nieuwe versie is beter dan de oude (wat scherper, betere stabilisatie, snellere/stillere autofocus), maar het is geen wereld van verschil. De 'look' van de foto's die je ermee maakt zal hetzelfde blijven.

Mijn mening: zo'n lens doet geen recht aan een camera als de 760D. Neem een 17-50mm f2.8 zoomlens (Sigma of Tamron, je hebt ook nog de keuze uit wel of geen stabilisatie) en/of een mooie prime (Canon 50mm f1.8 voor portretten, Canon 35mm f2 IS of Sigma 30mm f1.4 voor allround, Canon 24mm f2.8 pancake als het compact moet) - daarmee geef je je foto's écht een boost, zonder dat je enorme bedragen kwijt bent.

De uiteindelijke keuze ligt ook aan je onderwerp: fotografeer je landschappen? Alle bewoners van de dierentuin? Rennende kinderen binnenshuis? Kiekjes op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Djampire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:10:
kun je omschrijven wat je tegenvalt aan de kwaliteit?
wat mij tegenvalt is dat de kwaliteit niet verbetert is. terwijl er wel degelijk verschil zit tussen de bodies.
Ik heb ze beide op 100 iso staan en als ik de foto vergroot dan ik zie niet duidelijk dat het door een andere camera is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:55:
Ja, de nieuwe versie is beter dan de oude (wat scherper, betere stabilisatie, snellere/stillere autofocus), maar het is geen wereld van verschil. De 'look' van de foto's die je ermee maakt zal hetzelfde blijven.

Mijn mening: zo'n lens doet geen recht aan een camera als de 760D. Neem een 17-50mm f2.8 zoomlens (Sigma of Tamron, je hebt ook nog de keuze uit wel of geen stabilisatie) en/of een mooie prime (Canon 50mm f1.8 voor portretten, Canon 35mm f2 IS of Sigma 30mm f1.4 voor allround, Canon 24mm f2.8 pancake als het compact moet) - daarmee geef je je foto's écht een boost, zonder dat je enorme bedragen kwijt bent.

De uiteindelijke keuze ligt ook aan je onderwerp: fotografeer je landschappen? Alle bewoners van de dierentuin? Rennende kinderen binnenshuis? Kiekjes op vakantie?
Ik gebruik de camera voor het fotograferen van stilstaande objecten. Dit kunnen producten, schetsen of kunst zijn. Ik heb een statief waar ik de camera op bevestig.

Heel erg bedankt voor de vele opties, ik zal er zeker naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Hodor Voor het genoemde gebruik is de lens zeker de beperkende factor. Dan is het niet gek dat je op een nieuwere body dezelfde resultaten krijgt. Voor een beperkte prijs lijkt me de Tamron 17-50mm f2.8 een goede keuze: een heel scherpe lens in zoombereik dat je nu gebruikt. Eventueel afstoppen naar f/4 voor optimale scherpte en iets meer scherptediepte.
Stabilisatie heb je niet nodig gezien je onderwerpen en statief, en de Tamron is wat scherper dan de Sigma (andersom mocht je toch de versies mét stabilisatie overwegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:06
Hodor schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:28:
[...]

wat mij tegenvalt is dat de kwaliteit niet verbetert is. terwijl er wel degelijk verschil zit tussen de bodies.
Ik heb ze beide op 100 iso staan en als ik de foto vergroot dan ik zie niet duidelijk dat het door een andere camera is gemaakt.
Juist op 100 ISO zal je weinig verschillen zien, want daarop zijn zelfs 10 jaar oude cameras heel erg scherp. Jouw oude ging maar tot 1600 ISO en je nieuwe to 12800, dus bij minder licht ga je enorme verschillen zien. Probeer eens met allebei op 1600 ISO een foto te maken van een donker onderwerp.

Daarnaast zal de nieuwe betere ruisonderdrukking hebben, sneller foto's kunnen wegschrijven, hogere fps halen, beter filmen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Philip Ross schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:24:
[...]

Juist op 100 ISO zal je weinig verschillen zien, want daarop zijn zelfs 10 jaar oude cameras heel erg scherp. Jouw oude ging maar tot 1600 ISO en je nieuwe to 12800, dus bij minder licht ga je enorme verschillen zien. Probeer eens met allebei op 1600 ISO een foto te maken van een donker onderwerp.

Daarnaast zal de nieuwe betere ruisonderdrukking hebben, sneller foto's kunnen wegschrijven, hogere fps halen, beter filmen etc.
Hier heb je helemaal gelijk mee, maar ik zit bijna nooit in zo'n donkere situatie. Film functie gebruik ik niet heel erg vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:06
Hodor schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:41:
[...]

Hier heb je helemaal gelijk mee, maar ik zit bijna nooit in zo'n donkere situatie. Film functie gebruik ik niet heel erg vaak.
Als je binnen mensen wil fotograferen zal je al snel richting hoge iso gaan want sluitertijd moet kort zijn i.v.m. beweging. Ook een sportwedstrijd buiten bij lichte schemering zal je snel boven die iso 1600 uit komen.

Je hebt ook meer megapixels dus waarschijnlijk is het beeld iets scherper maar dat is mogelijk niet te zien met de huige lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Na het lezen van de reacties, ga ik eens kijken naar een 17-50 mm f2.8 lens , 50mm of 24mm.

Nogmaal heel erg bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt in de praktijk nu ondervonden dat de lens veel belangrijker is dan de body voor het eindresultaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1