Zie onderstaande foto's. In de tuin heb ik een (ingebouwde) WCD. Dit is de enige aansluiting en ik wil graag in een nieuw te bouwen schuurtje ook elektra hebben. Nu is de vraag vrij simpel: hoe kan ik dit bestaande aansluitpunt nu gebruiken om een aftakking te maken zodat ik in de schuur tot mijn beschikking heb? Ik snap dat ik goede grondkabel e.d. moet gebruiken, maar wat is nu de beste manier om vanuit een inbouw-WCD een aftakking te maken?
Doos spanningsvrij maken.
WCD open maken en afkoppelen van de kabels.
Dan door de inbouwdoos terug naar binnen boren (als er geen WCD recht achter zit, anders naar de zijkant).
Binnen in huis een nieuwe inbouwdoos maken die je als lasdoos gaat gebruiken en vanuit die doos mag je zelf bedenken hoe je weer buiten in de grond in de tuin komt. Je kunt de kabel binnen in de woning inslijpen in de muur, of je gebruikt een kunststof goot, alles is mogelijk naar gelang je afwerkwensen en investeringsgewilligheid.
Als je met een lange boor naar buiten tot onder het maaiveld wil gaan boren, boor dan altijd van binnen naar buiten, zodat er afschot is voor inlekkend regenwater.
Wat niet netjes/veilig is, is om vanuit die WCD op de foto iets te knutselen naar beneden richting een grondkabel. Je wil geen grondkabel aan de buitenkant van je woning over de muur lijkt me en dan met wat gefrot in de WCD op de foto terechtkomen.
WCD open maken en afkoppelen van de kabels.
Dan door de inbouwdoos terug naar binnen boren (als er geen WCD recht achter zit, anders naar de zijkant).
Binnen in huis een nieuwe inbouwdoos maken die je als lasdoos gaat gebruiken en vanuit die doos mag je zelf bedenken hoe je weer buiten in de grond in de tuin komt. Je kunt de kabel binnen in de woning inslijpen in de muur, of je gebruikt een kunststof goot, alles is mogelijk naar gelang je afwerkwensen en investeringsgewilligheid.
Als je met een lange boor naar buiten tot onder het maaiveld wil gaan boren, boor dan altijd van binnen naar buiten, zodat er afschot is voor inlekkend regenwater.
Wat niet netjes/veilig is, is om vanuit die WCD op de foto iets te knutselen naar beneden richting een grondkabel. Je wil geen grondkabel aan de buitenkant van je woning over de muur lijkt me en dan met wat gefrot in de WCD op de foto terechtkomen.
Vanuit een inbouw doos gaat het zowiezo niet lukken (tenzij je de oplossing van JdM gebruikt). Je kunt het inbouw stopcontact vervangen door een opbouw, en vanuit daar naar beneden werken met een degelijke grondkabel en slagvaste buis.
Hoe loopt de bekabeling naar die inbouwdoos en wat zit er nog meer op aangesloten?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Move naar Wonen & Verbouwen.
Zit de huidige WCD op een aparte eindgroep?
Gezien het gebrek aan de juiste IP waarde van de huidige WCD verwacht ik van niet?
Hou er dan rekening mee dat indien de aardlek tript, er meer uitvalt dan alleen je tuin!
De huidige WCD vervangen voor een nette opbouw is het mooiste zonder veel breekwerk.
Buisje en kabeltje omlaag en je kunt je tuin aanleggen!
Tip: Niko New Hydro is een hele mooie nette serie, met name de ‘zwarte’.
Plaats voor montage wel een deksel op de schoonmetseldoos.
Kit de nieuwe opbouw ook ‘af’ aan de achterkant.

Wavin verkoop ook ‘matte’ zwarte buis, en euroclips zijn ook in het zwart verkrijgbaar.
Gezien het gebrek aan de juiste IP waarde van de huidige WCD verwacht ik van niet?
Hou er dan rekening mee dat indien de aardlek tript, er meer uitvalt dan alleen je tuin!
De huidige WCD vervangen voor een nette opbouw is het mooiste zonder veel breekwerk.

Wavin verkoop ook ‘matte’ zwarte buis, en euroclips zijn ook in het zwart verkrijgbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door AcIDeR op 12-03-2018 21:01 ]
Dergelijke wcd’s zijn gewoon in IP44 e.d. te krijgen hoor, zie ook hier, dit natuurlijk wel i.c.m. de bijbehorende afdekramen etc.AcIDeR schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:59:
Zit de huidige WCD op een aparte eindgroep?
[afbeelding]
@smeerbartje ik zou persoonlijk kijken naar de oplossing van @JdM, of nog mooier (wanneer mogelijk) een mantelbuis vanaf de meterkast je tuin in naar je schuur.
Kan je evt later ook nog utp of water of whatever doorheen leggen (mits groot genoeg).
Dit kan natuurlijk alleen als je ook een kruipruimte hebt, maar dat is het stukje van JdM ook als je onder het maaiveld door wilt
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
En @smeerbartje , al een idee wat het wordt?
Hey allen, sorry voor mijn late reactie!! En thanks voor jullie waardevolle info! I.v.m. de verbouwing + het huidige kluswerk nu ben ik hier nog niet aan toegekomen. Ik zal z.s.m. even alles doorlezen en reageren.
Pagina: 1