Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 20:36
Beste tweakers,

Sinds afgelopen vrijdag zitten wij eindelijk aangesloten op glasvezel. Nieuwe router binnen gekregen (Fritzbox 7560). Wifi verbinding ermee gaat goed, rechtstreeks bekabeld gaat ook goed. MAARRR...

Wij hebben een tijde terug 2 nieuwe 8 poort gigabit switches gekocht van TP-LINK (TL-SG1008D) Maar daar gaat de verbinding mis. Bij pingen naar de gateway (192.168.1.1) is vaak 'request timeout' of hij krijgt kort een reply.

Bij onze vorige router (tele2) werkte alles op dezelfde manier zonder problemen. Maar raar dat het met de Fritzbox ermee loopt te kloten..

Switches ook als een omgewisseld voor ouderen 100mbit, leek beter te werken, maar nog steeds komen dezelfde kuren voor...

Beste antwoord (via pieterbeun op 12-03-2018 17:29)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pieterbeun schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:39:
Sinds afgelopen vrijdag zitten wij eindelijk aangesloten op glasvezel. Nieuwe router binnen gekregen (Fritzbox 7560). Wifi verbinding ermee gaat goed, rechtstreeks bekabeld gaat ook goed. MAARRR...

Wij hebben een tijde terug 2 nieuwe 8 poort gigabit switches gekocht van TP-LINK (TL-SG1008D) Maar daar gaat de verbinding mis. Bij pingen naar de gateway (192.168.1.1) is vaak 'request timeout' of hij krijgt kort een reply.

Bij onze vorige router (tele2) werkte alles op dezelfde manier zonder problemen. Maar raar dat het met de Fritzbox ermee loopt te kloten..

Switches ook als een omgewisseld voor ouderen 100mbit, leek beter te werken, maar nog steeds komen dezelfde kuren voor...
Mijn ervaring met een (ander type) FritzBox is dat die UTP-poorten kunnen klapperen met bepaalde soorten switches. Bij mij was het met HP-switches. Auto-sensing van de snelheid gaat dan niet goed en je krijgt nooit een stabiele connectie.

Als je die optie hebt, zou je kunnen proberen om de poorten op 1Gbit in te stellen (en niet op Auto) op minimaal 1 van de twee apparaten (switch of FritzBoz). Als het niet anders kan (vaak heb je alleen keuze uit 10/100 en Auto) dan alles op 100Mbit instellen. Goeie kans dat het dan wel betrouwbaar is.

Mocht instellen op 100Mbit de enige optie zijn, dan weet ik ook niet hoe je het wel op 1Gbit kunt krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Tele2" is geen merk+modelnr netwerkapparaat...

Los daarvan, wat je hier beschrijft klinkt als brakke kabels. Maar we zijn niet helderziend. Troubleshoot dit stap voor stap:

- laptop direct op gateway (is dat de AVM router waar je naar linkt?) met korte kabel, alle andere kabels los.
- laptop op kabel die naar de eerste switch gaat, alle andere kabels los
- eerste switch op de gateway aansluiten met zelfde kabel als hierboven, laptop met korte kabel op andere poort op eerste switch (verder alle andere kabels nog steeds los)
- laptop op kabel naar tweede switch aansluiten
- tweede switch op diezelfde kabel, laptop op korte kabel op andere poort op tweede switch (nog steeds alle andere kabels los)

Als je het probleem met een simpele ping kunt reproduceren merk je snel genoeg waar het mis gaat. Als het met beide switches nog goed gaat, ligt het probleem in de aangesloten apparaten. Sluit een voor een de andere kabels op de switches aan en test steeds of het nog goed gaat. Dan weet je exact waar het mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Wacht eens even......

De Frtiz heeft "standaard" 192.168.178.xxxx adres. Waar komt die 192.168.1.1 vandaan? Of heb jij de scope van de Fritz gewijzigd?

Is er niet toevallig al een ander apparaat in je netwerk die óók 192.168.1.1 heeft?

Koppel die Fritz eens af, en probeer nog eens te pingen naar 192.168.1.1. Als je dan antwoord krijgt, dan weet je waar het "probleem" zit.

Advies: Zet de Fritz op 192.168.1.254. Lekker ver, en weinig apparaten die in de range gaan zitten. Sommige exotische apparaten (IP camera's etc....) willen nog wel eens op het .1.1 adres gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
Range is inderdaad naar 1.1 gewijzigd, omdat mijn oude router ook in die range zat, had ik hem ook weer in die range gehangen.

ik had dit ook getest, maar er bleek inderdaad geen andere 192.168.1.1 te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, dan zou ik even doen wat @dion_b zegt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pieterbeun schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:39:

Mijn ervaring met een (ander type) FritzBox is dat die UTP-poorten kunnen klapperen met bepaalde soorten switches. Bij mij was het met HP-switches. Auto-sensing van de snelheid gaat dan niet goed en je krijgt nooit een stabiele connectie.

Als je die optie hebt, zou je kunnen proberen om de poorten op 1Gbit in te stellen (en niet op Auto) op minimaal 1 van de twee apparaten (switch of FritzBoz). Als het niet anders kan (vaak heb je alleen keuze uit 10/100 en Auto) dan alles op 100Mbit instellen. Goeie kans dat het dan wel betrouwbaar is.

Mocht instellen op 100Mbit de enige optie zijn, dan weet ik ook niet hoe je het wel op 1Gbit kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Wat is het IP van je TP-Link? TP-Link apparaten hebben vaker 192.168.1.1 of 192.168.0.1 ingesteld staan, kan dus ook voor een conflict zorgen als deze op 192.168.1.1 staat.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Slavy schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:57:
Wat is het IP van je TP-Link? TP-Link apparaten hebben vaker 192.168.1.1 of 192.168.0.1 ingesteld staan, kan dus ook voor een conflict zorgen als deze op 192.168.1.1 staat.
Hûh? De SG1008d is niet managed, dat kan niet voor 20 €uri

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
downtime schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Bedankt voor deze reactie! had al met solcon erover gebeld en die vertelde mij ook dat ze wel eens problemen hadden met TP-LINK switches. Mij leek dit een beetje ongelooflijk, omdat een (unmanaged) switch gewoon een simpele doorgeeft doos is. Daar zou toch qua merk/type niks uit moeten maken neem ik aan? De fritzbox stelt de poorten standaard in op gigabit.

Als jij die problemen als een eerder hebt gehad met fritzbox, hoe heb jij het dan opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt. Het komt weinig voor, maar er zijn merken die gewoon pertinent niet willen werken.

Cisco switches en HP werken over het algemeen wel goed. En ik bedoel niet die dure Catalys switches, maar ook goedkope Cisco's kunnen dat.

https://www.routershop.nl...itches&manufacturer=Cisco

Maar ook Netgear geeft weinig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pieterbeun schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:31:
[...]

Als jij die problemen als een eerder hebt gehad met fritzbox, hoe heb jij het dan opgelost?
Ik kreeg die FritzBox van XS4ALL toen mijn ADSL verbinding naar VDSL werd geupgrade. Aangezien die FritzBox wel meer issues had, en gewoon een draak van een ding was, heb ik 'm uiteindelijk vervangen.
In de tussentijd, tot ik dat nieuwe modem had, heb ik 'm gewoon op 100Mbit ingesteld. Dat zal bij die van jou ook wel ingesteld kunnen worden. Dat maakte voor mij niet veel uit omdat mijn VDSL toch geen 100Mbit haalde.

Maar een switch is nooit een simpele doorgeefdoos (dat waren hubs wel). Als ie meerdere snelheden moet ondersteunen (en dat doet elke Gb-switch) dan moet er wat logica inzitten om met andere apparatuur te onderhandelen over de maximale snelheden die ze kunnen halen. Dat werkt bijna altijd feilloos maar bij bepaalde combinaties van apparaten gaat het wel eens fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
downtime schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:09:
[...]

Ik kreeg die FritzBox van XS4ALL toen mijn ADSL verbinding naar VDSL werd geupgrade. Aangezien die FritzBox wel meer issues had, en gewoon een draak van een ding was, heb ik 'm uiteindelijk vervangen.
In de tussentijd, tot ik dat nieuwe modem had, heb ik 'm gewoon op 100Mbit ingesteld. Dat zal bij die van jou ook wel ingesteld kunnen worden. Dat maakte voor mij niet veel uit omdat mijn VDSL toch geen 100Mbit haalde.

Maar een switch is nooit een simpele doorgeefdoos (dat waren hubs wel). Als ie meerdere snelheden moet ondersteunen (en dat doet elke Gb-switch) dan moet er wat logica inzitten om met andere apparatuur te onderhandelen over de maximale snelheden die ze kunnen halen. Dat werkt bijna altijd feilloos maar bij bepaalde combinaties van apparaten gaat het wel eens fout.
Ook geprobeerd om hem terug te zetten naar 100mbit, zowel met mijn TP-link gigabit als oude hp 100mbit switches kreeg ik problemen.

Een switch is inderdaad geen simpele doorgeef doos idd, dat is een hub. Maar ik had niet gedacht dat switch A anders KAN reageren dan switch B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pieterbeun schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:52:
[...]

Ook geprobeerd om hem terug te zetten naar 100mbit, zowel met mijn TP-link gigabit als oude hp 100mbit switches kreeg ik problemen.
Als het op twee switches met 100mbit ook niet werkt dan zal het toch een ander probleem zijn. Dus terug naar de tekentafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
Ik zou het dan echt niet meer weten...
Ik heb de gigabit switches ongeveer 1/2 maand werkend gehad met mijn oude router(tele2), en alles werkte perfect!

De Fritzbox is inderdaad de boosdoener voor de problemen met de switches. Ik heb een tip gekregen dat Netgear switches WEL ondersteund worden met Fritzbox, dus die ga ik binnenkort eens bestellen :)
Pagina: 1