Hoge kosten retourzending, zelf versturen/brengen mag niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
Beste medetweakers,

Mijn vrouw heeft in maart een salontafel gekocht online.
Deze bleek thuis niet te passen bij de andere meubels.
Wij hebben bij de webshop aangegeven het artikel graag retour te willen zenden binnen de zichttermijn van 14 dagen.
De webshop rekent nu 20 euro kosten voor de retourzending. (het artikel was 60 euro en werd zonder verzendkosten verzonden)
Als wij aangeven dat we hem dan wel zelf brengen dan blijken ze enkel een administratief adres hebben, geen magazijn.
Het is dus ook niet mogelijk zelf het artikel retour te zenden, zij huren daar een transportbedrijf voor in.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Mag een bedrijf een retourzending die we zelf verzorgen (met eigen auto of met postNL) weigeren?
2. Mag een bedrijf eisen dat wij gebruik maken van hun transportbedrijf onder hoge kosten?
3. Zit er een max aan de kosten die een bedrijf daarvoor mag rekenen?

Het bedrijf schrijft het volgende op de website:
Onze vervoerder haalt de te retourneren bestelling op afspraak bij u op. U betaalt hiervoor de kostprijs voor levering. Zelf een artikel retourneren bij de vervoerder is helaas NIET mogelijk. De retourservice is niet kosteloos. Retourkosten voor grote zogenaamde tweemans zendingen (bijv. kledingkasten, buffetkasten, dressoirs) bedragen per opdracht €49,-. Retourkosten voor eenmanszendingen bedragen €19,95 per opdracht.
Mijn vrouw heeft dit niet gelezen, maar het is dus wel ergens op de website gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen de bedenktijd dat u het product toch niet wilt kopen? Dan kunt u aan de verkoper laten weten dat u van de koop af wil. U moet het product dan wel terugsturen.

U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.

U krijgt uw aankoopbedrag terug als u gebruik maakt van uw bedenktijd. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen.
1. Geen idee.
2. Als het niet buitensporig is wel.
3. Voor zover ik weet niet, tenzij het valt als 'buitensporig'.

Is 20,- veel? Ik denk dat het ophalen dmv een vrachtwagen met brandstof- en personeelskosten duurder is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:21
Geen antwoord op je vraag, maar wel even mijn 2 centen....

Voor 20 euro??? Ik zou het lekker laten ophalen. Reken benzine en tijd eens door, plus kans op beschadigingen. Laat de salontafel zien aan de ophaler, maak er nog een foto van geef dat ding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Pat911 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:41:
Geen antwoord op je vraag, maar wel even mijn 2 centen....
Voor 20 euro???
Outerspace schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:13:
Is 20,- veel? Ik denk dat het ophalen dmv een vrachtwagen met brandstof- en personeelskosten duurder is.
Bedankt voor jullie reacties
Of 20 euro veel is of weinig is nu niet de vraag.
Misschien komen wij voor ons werk wel door het hele land en is het voor ons 5 minuten werk, snel verdiend dus.

De vraag is of het mag, zelf terugbrengen weigeren maar ook geen retouradres hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Wat heb je zelf al gevonden?

IANAL en ik weet niet of dit nog actueel is: https://www.charlotteslaw...g-ik-in-rekening-brengen/

Zoals ik het lees mogen ze wel eisen dat de koper voor de kosten opdraait, maar mogen ze niet voor je bepalen hoe het terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:03
Kun je de tafel niet gewoon zelf retourneren? Weet niet wat de afmetingen zijn, maar denk dat dit wel goedkoper moet kunnen dan de € 20,00 die ze rekenen.

Dat de winkel alleen een administratief adres heeft doet niet ter zake. Ze moeten een adres hebben waar jij artikelen op kunt retourneren. Dat ze daar geen magazijn hebben is niet jouw probleem. Dat regelen ze dan zelf maar.

Ze zijn wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren en mogen niet voorschrijven hoe en met wie jij moet retourneren. Dit mag alleen wanneer zij de retour kosten voor hun rekening nemen.

Tip voor de volgende keer! Kijk altijd even hoe retourneren is geregeld. Dat voorkomt dit soort problemen. Waarschijnlijk had je dan niet besteld hier!

[ Voor 31% gewijzigd door Highfive95 op 12-03-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Pat911 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:20:
Wat heb je zelf al gevonden?

IANAL en ik weet niet of dit nog actueel is: https://www.charlotteslaw...g-ik-in-rekening-brengen/

Zoals ik het lees mogen ze wel eisen dat de koper voor de kosten opdraait, maar mogen ze niet voor je bepalen hoe het terugkomt.
Zo lees ik het ook, maar nergens wordt dat expliciet vermeldt.
Ik heb zo'n beetje alle websites met informatie daarover doorgespit.
De kosten van de retourzending zijn voor mij, akkoord, maar verplicht gebruik maken van de transporteur van de webwinkel.. geen info over gevonden.
Highfive95 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:42:
Kun je de tafel niet gewoon zelf retourneren? Weet niet wat de afmetingen zijn, maar denk dat dit wel goedkoper moet kunnen dan de € 20,00 die ze rekenen.
Dat wil ik dus graag ook, maar die optie geven ze expliciet niet. Ze zeggen op het administratief kantoor geen zendingen te accepteren. Dan sta je daar dus op de stoep met je pakket.
Dat de winkel alleen een administratief adres heeft doet niet ter zake. Ze moeten een adres hebben waar jij artikelen op kunt retourneren. Dat ze daar geen magazijn hebben is niet jouw probleem. Dat regelen ze dan zelf maar.

Ze zijn wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren en mogen niet voorschrijven hoe en met wie jij moet retourneren. Dit mag alleen wanneer zij de retour kosten voor hun rekening nemen.
Zo iets dacht ik ook, ik kan er alleen geen wet- en regelgeving over vinden.
Tip voor de volgende keer! Kijk altijd even hoe retourneren is geregeld. Dat voorkomt dit soort problemen. Waarschijnlijk had je dan niet besteld hier!
Dat doe IK altijd, mijn vrouw daarentegen niet zo, zij vond het al raar dat zij de kosten van de retourzending moest betalen.. zalando en H&M gewend.. ;)

Edit: we gaan met bovenstaande link nog eens in discussie met de webwinkel, die link had ik nog niet gevonden en is nèt wat explicitier in de omschrijving. Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door daan! op 12-03-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:07
Als terugsturen niet gratis is en Paypal ondersteund wordt, kun je de retourkosten 12x per jaar door Paypal laten vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Hier staat nog een stukje over de regels voor webshops. Kijk even bij het kopje "INFORMEREN OVER HET RETOURRECHT". Je mag als webshop de klant niet verplichten het op een bepaalde manier te retourneren.

https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat er in de wet over staat:

6:230m lid 1 BW:
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:
[...]
Sub i: voor zover van toepassing, het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de zaken zal moeten dragen in geval van uitoefening van het recht van ontbinding en, voor een overeenkomst op afstand, indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;

6:230s lid 2 BW
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.

Vooral dat eerste kun je impliciet uit halen dat ze gewone postzendingen gewoon moeten accepteren.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 12-03-2018 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 21:47

M-ThijZ

Riding on Rails

Mijns inziens is de discussie met de webshop het niet waard. Ja het is nu jammer dat je kosten maakt en geen tafel hebt, maar je hebt ook het gemak gehad dat je in je eigen woonkamer hebt kunnen kijken of dit meubel naar wens is.

De webshop heeft wel kosten gemaakt voor het versturen en gaat kosten maken bij het opnieuw in ontvangst nemen van je product.

Niets in het leven is gratis, met internetaankopen heb je de luxe dat je vanuit je luie stoel met 1 klik een nieuwe salontafel voor je hebt staan. De meeste aankopen zijn naar tevredenheid, soms moet iets terug, als je de kosten / inspanning uitsmeert over alle online aankopen die je doet dan valt dit in het niet bij de nadelen van shoppen in een fysieke winkel.

Hopelijk weet je nu wel wat je zoekt, en die informatie is ook weer wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

celshof schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:27:
Als terugsturen niet gratis is en Paypal ondersteund wordt, kun je de retourkosten 12x per jaar door Paypal laten vergoeden.
Mits er betaald is met Paypal.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
M-ThijZ schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:50:
De webshop heeft wel kosten gemaakt voor het versturen en gaat kosten maken bij het opnieuw in ontvangst nemen van je product.
Als ze dat niet willen dan moeten ze een fysieke winkel openen, stukje ondernemersrisico.
Dan hadden we namelijk meteen kunnen zien dat het ding niet mooi is, nu zagen we dat pas thuis.
Yorinn schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:52:
Mits er betaald is met Paypal.
nope :)

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik houd jullie op de hoogte.

Update:
Bericht terug van de webwinkel:
Zij blijven bij hun oude standpunt, retour op kosten van de consument onder voorwaarden van de winkel.
Zelf terug sturen of brengen wordt pertinent geweigerd.

[ Voor 13% gewijzigd door daan! op 12-03-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Consument erop wijzen dat kosten van het terugsturen voor zijn rekening komen
De kosten van het terugsturen van het product kunnen alleen voor rekening van de consument komen indien voor het plaatsen van de bestelling aan de consument kenbaar is gemaakt dat de kosten voor het terugsturen van het product voor zijn rekening komen. Wordt dit niet aan de consument kenbaar gemaakt, dan zijn de kosten voor het terugsturen van het product voor rekening van de verkoper.
bron: ictrecht.nl

Ik lees hier dat het verplicht is de consument over de kosten op de hoogte te brengen (check) maar niets over vrijheid van de vervoerder. Als het niet gesteld wordt in de wet dan lijken mij de algemene voorwaarden van kracht. Er zullen vast uitzonderingen zijn om dit aan te vechten maar dat kan denk ik alleen het als de voorwaarden buiten proportie of als onredelijk bestempeld kunnen worden. Ik denk dat niet een rechter 20 euro voor retourzending van meubelen zo gaat bestempelen.

Als je het aanvecht ga je misschien nog wel winnen dat je niet verplicht van "vervoerder" of partij van "terugzenden" af te nemen. Dat zou je de keuze opleveren om bijvoorbeeld postnl te gebruiken (als ze dit formaat/gewicht accepteren).

Ik ben bang dat je jezelf niet als "vervoerder" of "partij voor terugzending" mag bestempelen. Afhalen/retourbrengen zie ik ook echt als aparte service van een webshop en hoort eigenlijk niet meer bij "koop op afstand". Staat er eigenlijk los van want zoals ik eerder stelde lijken de algemene voorwaarden van kracht.

Ik vind persoonlijk de verzendkosten van 20 euro voor een meubelstuk meevallen, misschien hoog in verhouding met wat de tafel gekost heeft maar denk niet dat je het goedkoper verzonden krijgt. Ja ik zou er ook van balen maar misschien maakt het wel goed dat de winkel ook al kosten heeft moeten maken voor de verzending en jullie dus beide verliezers zijn.

offtopic:
Overigens hanteerde h&m tot begin dit jaar ook retourkosten dus je vrouw zou beter moeten weten :+

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2018 16:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
@laurens0619 Waarom zou je je zelf niet als vervoerder mogen bestempelen? In de wet staat dat TS er binnen 14 na kenbaarmaken voor moet zorgen dat hij bij de verkoper terecht komt. Of TS dit via China wil doen Of zelf bezorgt maakt niet uit. Zolang hij maar op de juiste plek komt.

En de rechter kan natuurlijk ook eisen dat TS transpoort voor niets krijgt.

En die van te voren op de hoogte brengen van kosten is zover ik weer VOOR dat de koop werd gesloten. Zeker als er geen andere optie is lijkt het mij helemaal een must.

Om welke winkel gaat het? Of heb je een linkje naar de AV. Of staat daar iets over de prijs van retourneren?

/edit niet goed gelezen. Waar staat het op de website? Het moet wel duidelijk vermeld staan.
Al met al een shady bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 12-03-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
loki504 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:23:
/edit niet goed gelezen. Waar staat het op de website? Het moet wel duidelijk vermeld staan.
Onder klantenservice en dan onder verzenden en retourneren.
Bij bestellen moet je akkoord gaan met de algemene voorwaarden maar daar zie ik geen specificatie van de kosten in terug.
wel:
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
loki504 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:23:
@laurens0619 Waarom zou je je zelf niet als vervoerder mogen bestempelen? In de wet staat dat TS er binnen 14 na kenbaarmaken voor moet zorgen dat hij bij de verkoper terecht komt. Of TS dit via China wil doen Of zelf bezorgt maakt niet uit. Zolang hij maar op de juiste plek komt.

En de rechter kan natuurlijk ook eisen dat TS transpoort voor niets krijgt.

En die van te voren op de hoogte brengen van kosten is zover ik weer VOOR dat de koop werd gesloten. Zeker als er geen andere optie is lijkt het mij helemaal een must.

Om welke winkel gaat het? Of heb je een linkje naar de AV. Of staat daar iets over de prijs van retourneren?

Er staat inderdaad niets over in de wet, dat is het punt nu juist. De algemene voorwaarden conflicteren dus nergens mee in de wet. (https://maatwerkjurist.nl/algemene-voorwaarden-en-de-wet/). De voorwaarden lijken mij ook niet onredelijk dus daar kun je ook niets. Verder wil ik er niet teveel over roepen want dat moet maar iemand doen die er wel voor gestudeerd heeft :)

Het is volgens TS wel vooraf gemeld dus daar lijkt het juridisch ook goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
laurens0619 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:41:
Het is volgens TS wel vooraf gemeld dus daar lijkt het juridisch ook goed te zitten.
Het was achteraf vindbaar op de website.
Het is niet expliciet vooraf gemeld.
De kosten stonden ook niet in de algemene voorwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door daan! op 12-03-2018 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
defusion schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:38:
Wat er in de wet over staat:

6:230m lid 1 BW:
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:
[...]
Sub i: voor zover van toepassing, het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de zaken zal moeten dragen in geval van uitoefening van het recht van ontbinding en, voor een overeenkomst op afstand, indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;

6:230s lid 2 BW
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.

Vooral dat eerste kun je impliciet uit halen dat ze gewone postzendingen gewoon moeten accepteren.
Juist niet. Uit Sub i blijkt juist dat de enige verplichting is dat de handelaar de kosten op duidelijke en begrijpelijke wijze meedeelt. Dat de handelaar de verzendmethode kiest lijkt in beginsel dus niet strijdig met de wet.

Het pijnpunt zit er m.i. in "duidelijk en begrijpelijk" namelijk dat deze kosten (en andere voorwaarden) niet random verspreid over de website horen te staan, maar integraal zichtbaar moeten zijn bij de bestelling danwel de bij de bestelling aangehaalde algemene voorwaarden. En laten die algemene voorwaarden zoals hierboven aangehaald nou juist nietszeggend zijn: er wordt geen concrete informatie gegeven noch valt er uit op te maken dat men elders op de website even naar de verzendmethode met bijbehorende kosten moet kijken.

Buiten deze haarkloverij over de uitvoeringsvorm lijkt me de methode en tarief niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
daan! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Het was achteraf vindbaar op de website.
Het is niet expliciet vooraf gemeld.
De kosten stonden ook niet in de algemene voorwaarden.
Dus vooraf stonden de voorwaarden niet op de website? Dat impliceert dat ze pas geplaatst zijn nadat je je order hebt geplaatst?

Beetje flauwe opmerking maar afaik hoeven ze dat ook niet. Nee je mag ze niet verstoppen maar een normale link (in de footer bv) is prima:
Elektronisch ter beschikking stellen

Wel kunt u als webwinkel profiteren van een andere wettelijke regel. U mag de algemene voorwaarden ook “langs elektronische weg ter beschikking stellen” zodat u geen stuk papier meer hoeft te hanteren. De wettelijke eis is dan dat u dit zodanig doet dat de wederpartij de algemene voorwaarden kan opslaan en de algemene voorwaarden toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming. U kunt op verschillende manieren aan de verplichting voldoen.

De makkelijkste twee manieren zijn:

• Plaats op de webpagina waar om definitieve bevestiging wordt gevraagd een link naar een PDF-document met de algemene voorwaarden. Wijs de klant er expliciet op dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, bijvoorbeeld met de zin “Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing” met een hyperlink naar dat PDF-document.
• Verwijs ingeval van SMS-diensten in het SMS-bericht en de advertenties voor de dienst naar het webadres waarop de algemene voorwaarden te vinden zijn.

Sommige webwinkels laten klanten zich éénmalig registreren. Het lijkt dan slim om op de webpagina waarop nieuwe klanten zich kunnen registreren een aanvinkvakje op te nemen met de tekst ‘Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’. Dat werkt bij webwinkels echter niet, omdat elke bestelling juridisch gezien een nieuwe overeenkomst is en de voorwaarden dus elke keer opnieuw moeten worden gemeld.

Wij raden u aan om ook een link naar de algemene voorwaarden op het voorportaal van de webpagina te plaatsen zodat de algemene voorwaarden ook na het sluiten van de overeenkomst eenvoudig zijn terug te vinden.
https://ictrecht.nl/2014/...n-en-de-informatieplicht/

Het voorbeeld wat je aandracht met artikel 8 is wel vreemd, dat betekent dat er dus 2 verschillende algemene voorwaardens op de website staan?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Rukapul schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Juist niet. Uit Sub i blijkt juist dat de enige verplichting is dat de handelaar de kosten op duidelijke en begrijpelijke wijze meedeelt. Dat de handelaar de verzendmethode kiest lijkt in beginsel dus niet strijdig met de wet.

Het pijnpunt zit er m.i. in "duidelijk en begrijpelijk" namelijk dat deze kosten (en andere voorwaarden) niet random verspreid over de website horen te staan, maar integraal zichtbaar moeten zijn bij de bestelling danwel de bij de bestelling aangehaalde algemene voorwaarden. En laten die algemene voorwaarden zoals hierboven aangehaald nou juist nietszeggend zijn: er wordt geen concrete informatie gegeven noch valt er uit op te maken dat men elders op de website even naar de verzendmethode met bijbehorende kosten moet kijken.

Buiten deze haarkloverij over de uitvoeringsvorm lijkt me de methode en tarief niet onredelijk.
Art 6:230s was niet helemaal volledig, lid 1:
Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.
bold door mij.

Je mag dus zelf kiezen hoe het product bij de verkoper komt.

@daan! Ik zou ze wijzen op dit artikel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
laurens0619 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:49:
(...)dat betekent dat er dus 2 verschillende algemene voorwaardens op de website staan?
Er is enige verwarring.
De algemene voorwaarden staan op de site, bij aankoop wordt men ook gewezen op de aanwezigheid daarvan.
De kosten van retour (hoeveel euro dus) staan niet in de algemene voorwaarden, ook niet met verwijzing.
De kosten worden elders op de site (na wat doorklikken) wel genoemd, dit zal ongetwijfeld bij aankoop ook zo zijn geweest.
emnich schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:57:
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:02
daan! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:07:

Als wij aangeven dat we hem dan wel zelf brengen dan blijken ze enkel een administratief adres hebben, geen magazijn.
Het is dus ook niet mogelijk zelf het artikel retour te zenden, zij huren daar een transportbedrijf voor in.
Los van de hele discussie over het wel of niet zelf mogen kiezen van een transportbedrijf.

Wat ik mij afvraag, waar levert dat transport bedrijf de opgehaalde goederen dan af?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
LordSinclair schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:00:
[...]

Los van de hele discussie over het wel of niet zelf mogen kiezen van een transportbedrijf.

Wat ik mij afvraag, waar levert dat transport bedrijf de opgehaalde goederen dan af?
Narnia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
emnich schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:57:
[...]

Art 6:230s was niet helemaal volledig, lid 1:

[...]

bold door mij.

Je mag dus zelf kiezen hoe het product bij de verkoper komt.

Je artikel begint met “Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen”. Als ik de voorwaarden lees dan is de “tenzij” van kracht? Of is aangeboden per definitie kostenloos?

Verschillende/onduidelijkr voorwaarden op de site is wel een aanknopingspunt. Als je hier juridisch iets mee wilt zou ik je hier op focussen. @Rukapul vat het mooi samen.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2018 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:34

Qwerty-273

Meukposter

Als je zoekt op dat stukje over de kosten, dan kom je twee winkels tegen eentje in NL en eentje in BE die beide onder een BV in NL vallen. Kwa rechten is het wat onduidelijk, het adres in NL (en BE) is gewoon een administratie plekje, terwijl ze aangeven dat het magazijn van de producent in Denemarken staat, waaruit de goederen verstuurd worden naar de klanten.

Als ik de artikelen lees op ConsuWijzer dan spreekt men overal dat je zelf de wijze van terugsturen kan kiezen. Of dat dan naar het adres in NL is of het magazijn in DK zal moeten zijn is natuurlijk de vraag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Qwerty-273 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:11:
Als je zoekt op dat stukje over de kosten, dan kom je twee winkels tegen eentje in NL en eentje in BE die beide onder een BV in NL vallen. Kwa rechten is het wat onduidelijk, het adres in NL (en BE) is gewoon een administratie plekje, terwijl ze aangeven dat het magazijn van de producent in Denemarken staat, waaruit de goederen verstuurd worden naar de klanten.

Als ik de artikelen lees op ConsuWijzer dan spreekt men overal dat je zelf de wijze van terugsturen kan kiezen. Of dat dan naar het adres in NL is of het magazijn in DK zal moeten zijn is natuurlijk de vraag.
Ze hebben een .nl website, een nederlands KvK nummer (hoe kan het ook anders :P) en een Nederlands rekeningnummer.
Ik denk inderdaad dat je het bedrijf hebt gevonden waar het over gaat, ik wilde de naam er een beetje buiten houden omdat ik het juridische vraagstuk interessanter vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
laurens0619 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:04:
[...]

Je artikel begint met “Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen”. Als ik de voorwaarden lees dan is de “tenzij” van kracht? Of is aangeboden per definitie kostenloos?

Verschillende/onduidelijkr voorwaarden op de site is wel een aanknopingspunt. Als je hier juridisch iets mee wilt zou ik je hier op focussen.
Lijkt mij dat het Kostenloos is. Anders kunnen ze er flink geld aan verdienen door meer te vragen dan nodig is. En dat is ook weer niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

laurens0619 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:04:
[...]

Verschillende/onduidelijkr voorwaarden op de site is wel een aanknopingspunt. Als je hier juridisch iets mee wilt zou ik je hier op focussen.
Dat is een goede. Ik denk dat je het inderdaad letterlijk kan lezen dat als de handelaar het zelf op wil halen dat je dat dan toe moet staan.

Echter, deze wetgeving is er om de consument te beschermen en er voor te zorgen dat deze altijd zijn producten terug kan sturen. Zodra er extra drempels opgeworpen worden (wij werken met een ophaalservice voor €150,- die alleen tussen 03:00 en 04:00 's nachts langs komt) dan lijkt me dat niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
emnich schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:17:
[...]

Dat is een goede. Ik denk dat je het inderdaad letterlijk kan lezen dat als de handelaar het zelf op wil halen dat je dat dan toe moet staan.

Echter, deze wetgeving is er om de consument te beschermen en er voor te zorgen dat deze altijd zijn producten terug kan sturen. Zodra er extra drempels opgeworpen worden (wij werken met een ophaalservice voor €150,- die alleen tussen 03:00 en 04:00 's nachts langs komt) dan lijkt me dat niet de bedoeling.
Jup maar onredelijke voorwaarden zijn imho altijd door een rechter ongegrond te maken, jouw voorbeeld is onredelijk, die van de website lijkt mij van niet.

Ik ben bang dat ts het echt in de manier van communicatie moet zoeken. Deze website (als ik de juiste heb gevonden legt de retourvoorwaarden apart op de website uit ipv in algemen voorwaarden. Dit zie je vaker (bv coolblue) en ben bang dat de rechter dit juist ziet als dat ze beter hun best hebben gedaan om het te communiceren ipv andersom. Toch ben ik van mening dat ze het ook in de algemene voorwaarden expliciet hadden moeten opnemen. Dit lijkt mij de enige speelruimte om iets aan te vechten

Verder gaat de definitie van koop op afstand (consuwijzer) je ook niet bepaald helpen..
Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, sociale media, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de ondernemer op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Volgens mij mag dit gewoon. Zelf ooit gehad met schoenen van 40 euro.... gekocht op geheel Nederlandse site. Maar in de voorwaarden stond dat retourkosten voor rekening koper waren en dat het naar Engeland moest.... kleine 20 euro verzendkosten.... jammer dan! Les geleerd... altijd tevoren goed kijken hoe het met eventueel retourneren zit. Is dat onduidelijk, dan navragen of elders kopen...
Het gebrek aan flexibiliteit van deze toko is uitermate klantonvriendelijk... en dus een bijzonder slechte reclame. Maar volgens mij wel geheel legaal...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
kazz1980 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:58:
Volgens mij mag dit gewoon. Zelf ooit gehad met schoenen van 40 euro.... gekocht op geheel Nederlandse site. Maar in de voorwaarden stond dat retourkosten voor rekening koper waren en dat het naar Engeland moest.... kleine 20 euro verzendkosten....
Maar moest je dat zelf versturen, of werd er aangegeven hoe en met wie je het moest versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Pat911 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:44:
[...]

Maar moest je dat zelf versturen, of werd er aangegeven hoe en met wie je het moest versturen?
Zelf versturen via een verzender naar keuze. Maar volgens mij geldt ook daar: als tevoren aangegeven is dat dat via een bepaalde koeriersdienst moet, dan heb je dit te volgen... En doe je dit niet, dan mogen zij dat weigeren. Zoals gezegd: ik vind het weinig flexibel en klantonvriendelijk (en eerlijk gezegd ronduit onprofessioneel!)... Maar het mág volgens mij wel. Enige discussiepunt blijft of het 'duidelijk' aangegeven was... En dat is en blijft hoe dan ook grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Volgens jou.... en dat is dus precies de vraag van TS, mag dat worden geëist. Of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Pat911 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Volgens jou.... en dat is dus precies de vraag van TS, mag dat worden geëist. Of juist niet.
Dat moet je aan een jurist vragen ;)

Ik denk van wél op basis van wat ik er over gezien/gehoord heb. Wat TS met die informatie doet is een tweede... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
kazz1980 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:39:
[...]

Dat moet je aan een jurist vragen ;)

Ik denk
Waarom denk je dat, heb je daar een bron voor. Nogmaals, de TS stelt een vraag, met wat wij denken/voelen/vinden wordt de TS niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Als ik de juiste site voor me heb dan staat er:

'Alle producten worden verzonden vanuit denemarken.'

Dan lijkt het me toch correct dat als er in NL alleen ergens een boekhouder zit ze hier inderdaad geen retouren aannemen. Het magazijn zit nou eenmaal in Denemarken. Je wilt een product retourneren op een adres waar het niet vandaan komt. Wat notabene ook nog vermeld wordt.

Anders vind ik het als je het product naar het magazijn zou brengen dan zou ik je gelijk geven.
Goede reis naar Denemarken... Is die € 20,- toch wel voordelig.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 13-03-2018 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Pat911 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:20:
[...]

Waarom denk je dat, heb je daar een bron voor. Nogmaals, de TS stelt een vraag, met wat wij denken/voelen/vinden wordt de TS niet geholpen.
Dit is een forum. Daar deel je kennis, ervaring en meningen... Voor een exact 100% betrouwbaar antwoord op een juridische vraag moet je bij een jurist zijn...

Ik mag hier prima aangeven wat mijn gevoel, gedachten en/of mening hierbij zijn - en dat kan TS sterken in diens gevoel dat er hier wel/niet sprake is van recht of onrecht.... Of TS hier daadwerkelijk iets aan heeft is aan TS. Dus ik zie niet zo in wat het nut ervan is om te gaan stellen dat mijn mening (op basis van eigen ervaringen die zoals aangegeven wél iets afwijken van situatie van TS) hier voor TS per definitie niet interessant zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
kazz1980 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:58:
Volgens mij mag dit gewoon. Zelf ooit gehad met schoenen van 40 euro.... gekocht op geheel Nederlandse site. Maar in de voorwaarden stond dat retourkosten voor rekening koper waren en dat het naar Engeland moest.... kleine 20 euro verzendkosten.... jammer dan! Les geleerd...
Wanneer de betreffende handelaar in Engeland is gevestigd, is dit natuurlijk gewoon toegestaan. Een handelaar hoeft niet in ieder land een adres hebben waar een zaak bij herroeping overhandigd kan worden.

Is de handelaar echter niet in Engeland gevestigd maar in Nederland, dan is het nog maar de vraag of dit is toegestaan. Er bestaat geen wet die dit wel of niet toestaat, maar er valt zeker wel iets over te zeggen.

De wet (Artikel 6:193e BW) vereist verstrekking van de identiteit van de ondernemer, waar het geografische adres van de ondernemer een van is. Dit kan hetzelfde zijn als het adres waar de ondernemer op is ingeschreven bij de KVK, maar kan en mag een ander adres zijn. Dit adres mag echter geen postbus zijn. Indien dit wel het geval is, wordt automatisch het inschrijfadres van de handelaar ook het geografisch adres - daar dit adres bij de KVK geen postbus mag zijn. In principe dient de ondernemer ook handel te voeren vanuit dit adres.

In eerste instantie is dit ook het adres waar je bij terecht kunt, ook voor aflevering van herroepingen. De ondernemer kan echter wel aangeven dat dit adres geen bezoekadres is, maar dient dan wel een ander bezoekadres te geven. Is dit laatste niet het geval, is het geografische adres automatisch ook het bezoekadres - ongeacht vermelding van de handelaar.

De handelaar kan en mag een ander adres opgeven op het herroepingsformulier waar de te herroepen zaak afgeleverd kan worden. Dit omdat het bijvoorbeeld handig kan zijn. Als consument ben je echter niet verplicht om gebruik te maken van dit adres. De wet stelt namelijk dat bij herroeping, de te herroeping zaak overhandigt dient te worden aan de handelaar of een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaak in ontvangst te nemen. Dit kan dus ook op het geografisch adres van de handelaar.

Ik zou dus zeggen dat de handelaar inderdaad op het herroepingsformulier een adres in een ander land dan het land waar de handelaar geografisch is gevestigd mag vermelden, maar dat je als consument niet verplicht kan worden dit adres te gebruiken.

En mocht blijken dat de handelaar het betreffende adres in het andere land gebruikt als drempel om consumenten van het herroepingsrecht af te houden, is de kans groot dat deze voorwaarden als onredelijk worden gezien. Men is er niet zo op gesteld als handelaren drempels gaan verzinnen die consumenten weg houdt gebruik te laten maken van hun recht.
kazz1980 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Zelf versturen via een verzender naar keuze. Maar volgens mij geldt ook daar: als tevoren aangegeven is dat dat via een bepaalde koeriersdienst moet, dan heb je dit te volgen... En doe je dit niet, dan mogen zij dat weigeren.
De handelaar heeft niets te zeggen over de manier waarop de zaak bij de handelaar terecht komt. De handelaar kan dus niet eisen dat je gebruik maakt van een bepaalde koeriersdienst om de zaak te overhandigen of weigeren dat je zelf de zaak komt overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Het blijft een lastig verhaal. Als je de tafel wilt retourneren dan heb je volgens mij maar één optie en dat is op laten halen. Zonde van het geld, maar wel een deel nog terug.

Persoonlijk zou ik nooit bestellen bij een dergelijke club, maar dat is een ander verhaal. Ook een goed moment om even je vrouw op te voeden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
en 20 euro kunnen besparen?
Pagina: 1