Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 22:06
Even wat achtergrond informatie:
Ik heb ergens in 2014 een low/midrange setup gebouwd en mijn game tijd daarmee doorgebracht waarbij ik een FX-8320 i.c.m. een R9 280x videokaart en 8GB RAM had. Ik heb hier in het begin (eerste jaar) 'aardig goed' mee kunnen gamen echter op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik de verkeerde keuzes had gemaakt en dat vooral mijn processor echt een drol processor was (op gaming gebied). Ik heb in het verleden altijd voor AMD gekozen met beide processoren en videokaarten, omdat deze financieel gezien geld besparen, wetende dat Intel en Nvidia op de meeste (game)gebieden de AMD's overheersen.

Ik heb nu eindelijk het licht gezien en ga voor een Intel i.c.m. een nvidia kaart. Ik heb mijn research gedaan en stuitte op de nieuwste 8ste gen Coffee Lake intel processoren, de laatste z370 moederbord chipsets en de momenteel nog laatste nvidia gtx 10-series. Ik wil uiteraard mijn setup bouwen van de nieuwste series, maar ik wil niet de hoofdprijs betalen en hier en daar ook wel wat kunnen besparen.

Ik wil games van tegenwoordig kunnen spelen op high/ultra met 60FPS.

Ik zit te denken aan de volgende setup:
  • Intel Core i5-8600K
  • Asus PRIME Z370-A
  • Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK
  • Seasonic Focus Plus 550 Gold
  • Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Waarom/hoe heb ik hiervoor gekozen?

Processor: Ik heb de i5-8600K vergeleken met de i7-8700K en ik heb op meerdere benchmarks gezien dat er op het gebied van gaming vrij weinig verschil zit qua performance. Vandaar dat ik die 100 euro kan/wil besparen hier. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Moederbord: Op deze ben ik gekomen na wat rondneuzen op de pricewatch en reviews/beoordelingen. Ik heb het idee dat ik hier wellicht wel op kan besparen, maar ik heb nog niet een (waardige) vervanger kunnen vinden. Wellicht dat jullie mij hierbij kunnen helpen?

RAM: Niet echt een specifieke reden. Ik heb gezocht op een DDR-4 2666Mhz omdat dit de max is welke de processor ondersteund. Ik weet dat mijn moederbord veel hoger Mhz ondersteund echter ben ik niet echt geïnteresseerd in overclocken.

Voeding: Ik heb begrepen van meerdere mensen en gelezen op het web dat Seasonic een van betere voeding merken is en goede kwaliteit leverd. Daarnaast 80 Plus Gold en volledig modulair zijn een must. Ik kom nog uit een setup waarbij modulaire voeding nog redelijk nieuw was en ik had zelf een semi modulaire.

Videokaart: De videokaart heb ik op basis van wat research en andere gebruikers gekozen. De 1060 6G zal een midrange keuze zijn en de 1080 vind ik toch te duur. Over duur gesproken is het sowieso een hele slechte tijd om nu een videokaart te kopen i.v.m. de mining industie waardoor de vraag naar gpu's enorm is gestegen en de markt zich uiteraard daarop aanpast. Ach ja... niks aan te doen.

Wat betreft de resterende hardware heb ik nog een prima kast liggen: Corsair carbide 500r die ik aan de meeste kanten heb voorzien van Silent Eagle 800 case fans. Hebben het altijd prima gedaan dus die laat ik zo staan. Daarnaast heb ik nog een samsung 840 evo 120GB SSD en een Hitachi 1TB 7200rpm staan die ik blijf gebruiken.

Graag zou ik jullie mening/gedachtes willen horen van mijn setup en daar waar ik eventueel nog zou kunnen besparen, maar wat geen grote impact zou hebben op performance in games.

P.S. Dit is een van mijn eerste posts op Tweakers. Mochten jullie verbeterpunten hebben voor me hoor ik dat graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 242,36€ 242,36
1Asus PRIME Z370-A€ 154,52€ 154,52
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 619,-€ 619,-
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 164,-€ 164,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,83

[ Voor 22% gewijzigd door OnurAir op 12-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

Vul verder je topicstart nog even aan met de vragen uit DAA beleid. Nu ontbreekt er bijvoorbeeld zoiets simpels als een budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:07
1 van de vragen in het Topicstart Template is 'Ga je overklokken?'
Als je niet gaat overklokken is een i5-8400 misschien beter.
Heb je gekeken naar benchmarks tussen je R9 280x en een 1070? GPUs zijn erg duur momenteel. Afhankelijk van je resolutie kan je misschien beter wachten met je GPU upgraden.
Zet ook even je lijstje met componenten in een PriceWatch lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
br00ky schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:55:
Hele build, schopje naar DAA.

Vul verder je topicstart nog even aan met de vragen uit DAA beleid. Nu ontbreekt er bijvoorbeeld zoiets simpels als een budget.
Ik heb geen specifiek budget nog. Momenteel is het onderstaande lijstje het maximale wat ik wil uitgeven. Dus als ik echt een bedrag moet noemen is dat €1300. Excl. harddisk en behuizing want die heb ik al.
SpeedQber schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:13:
1 van de vragen in het Topicstart Template is 'Ga je overklokken?'
Als je niet gaat overklokken is een i5-8400 misschien beter.
Heb je gekeken naar benchmarks tussen je R9 280x en een 1070? GPUs zijn erg duur momenteel. Afhankelijk van je resolutie kan je misschien beter wachten met je GPU upgraden.
Zet ook even je lijstje met componenten in een PriceWatch lijstje.
Ik ben niet van plan om te overklokken. Ik denk dat het met zo een setup ook niet nodig is om te overklokken. Eventueel zou dat in de toekomst nodig kunnen zijn zodra de performance in games begint te dalen. Dus in eerste instantie zou ik zeggen nee. Ik zie een prijsverschil van rond de €70. Als ik kijk naar benchmarks dan zitten die twee redelijk dicht op elkaar dus ik zou daar eventueel wel op kunnen besparen of niet om de optie van het overklokken te behouden. Dat is een afweging waar ik over moet nadenken dan. Het verschil tussen mijn huidige r9 280x en de 1070 is erg groot. Ik heb die vergelijking zeker bekeken. Qua resolutie is het streven om in ieder geval op 1080p met 60FPS te kunnen gamen.

PriceWatch lijstje is bijgevoegd btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
Als je niet gaat overklokken kan je ook wachten op de goedkopere moederborden, maar als je liever de optie behoudt dan moet je de i5-8600K nemen.
Ik geloof dat die zonder CPU koeler komt, dus die moet je nog wel even aanschaffen.
Een 1070 voor 1080p is misschien iets teveel, heb je benchmarks van een 1060 6G bekeken? Is die kaart niet goed genoeg voor je wensen?
De 1070 in het lijstje is alleen beschikbaar voor 700 euro.
Een voeding van 3/4 jaar oud kan je misschien wel hergebruiken, wat is het precieze model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giedo18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 13:36
Prima lijstje, en alles goed onder bouwt! Ik kan je alleen maar gelijk geven op je keuzes.

Alleen zag ik staan dat je nog Harddisks hebt. Dus ik vroeg me af of je geen SSD hebt, zo niet, is dat namelijk sterk aan te raden zeker, in een build als die jij nu voor ogen hebt!

Succes alvast met het bouwen!

[ Voor 3% gewijzigd door Giedo18 op 12-03-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
SpeedQber schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:43:
Als je niet gaat overklokken kan je ook wachten op de goedkopere moederborden, maar als je liever de optie behoudt dan moet je de i5-8600K nemen.
Ik geloof dat die zonder CPU koeler komt, dus die moet je nog wel even aanschaffen.
Een 1070 voor 1080p is misschien iets teveel, heb je benchmarks van een 1060 6G bekeken? Is die kaart niet goed genoeg voor je wensen?
De 1070 in het lijstje is alleen beschikbaar voor 700 euro.
Een voeding van 3/4 jaar oud kan je misschien wel hergebruiken, wat is het precieze model?
Wanneer zullen de goedkopere moederborden ongeveer uit komen denk je?

Daarnaast heb ik inderdaad gekeken ook naar de 1060 ten opzichte van de 1070 en ik wil deze build iig nog de komende 5 jaar gebruiken om te gamen en ik heb het idee dat de 1070 mij voor een langere tijd kan voorzien van genoeg performance ook voor na die 5 jaar. Ik heb alleen niet echt benchmarks of cijfers om dat hard te maken. Dat zeg ik puur uit gevoel en wat ik zie/lees. Wat betreft m'n voeding wil ik deze niet meenemen. Reden hiervoor is omdat ik met m'n oude build ook issues heb gehad met willekeurige vastlopers die aanduiden op een niet goed functionerende voeding en/of moederbord (of andere hardware) Ik vond de tijd en moeite niet waard om uit te zoeken waar het aan ligt dus ik heb daarom ervoor gekozen geen enkele stuk hardware mee te nemen.

Ik moet zeggen dat ik de 1070 eigenlijk te duur vind. Te duur als in een ik wil je eigenlijk niet zoveel geld uitgeven aan een videokaart, maar tegelijkertijd wil ik het stiekem ook weer wel want ik wil gewoon voorzien zijn van een high range videokaart ipv een midrange. Ik wil voorkomen dat ik over 2 jaar achter m'n pc zit een nieuwe veeleisende game uitprobeer op high/ultra en dat ik niet genoeg fps haal om het lekker te spelen. Dus ja ik ga waarschijnlijk ook eerst m'n build kopen zonder de videokaart en dan heel hard nadenken hoeveel geld ik wil uitgeven aan een videokaart. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
Giedo18 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:38:
Prima lijstje, en alles goed onder bouwt! Ik kan je alleen maar gelijk geven op je keuzes.

Alleen zag ik staan dat je nog Harddisks hebt. Dus ik vroeg me af of je geen SSD hebt, zo niet, is dat namelijk sterk aan te raden zeker, in een build als die jij nu voor ogen hebt!

Succes alvast met het bouwen!
Thanks!

Als het goed is staat ook in mijn verhaal dat ik een 120gb ssd icm een 1tb hdd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Wat misschien een optie is om te overwegen is toch een tweedehands videokaart aan te schaffen. Ik heb zelf in februari een nieuwe build gemaakt en een tweedehands Nvidia 980 op de kop getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
OnurAir schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:51:
[...]
Wanneer zullen de goedkopere moederborden ongeveer uit komen denk je?
Ik geloof dat er nog geen offciele aankondigingen zijn geweest, maar bronnen die ik kan vinden melden Feb - Apr 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
LordSpud schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:24:
Wat misschien een optie is om te overwegen is toch een tweedehands videokaart aan te schaffen. Ik heb zelf in februari een nieuwe build gemaakt en een tweedehands Nvidia 980 op de kop getikt.
Wat voor performance levert deze kaart dan in de huidige games? En voor hoeveel heb je hem kunnen krijgen? Ook op marktplaats vragen mensen namelijk te veel voor tweedehandse videokaarten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
OnurAir schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Wat voor performance levert deze kaart dan in de huidige games? En voor hoeveel heb je hem kunnen krijgen? Ook op marktplaats vragen mensen namelijk te veel voor tweedehandse videokaarten momenteel.
Qua performance is eea in principe vrij eenvoudig op te zoeken: voorbeeldje maar het is er heel sterk van afhankelijk wat voor games je op korte termijn wil spelen. Ik lees dat je de 1070 eigenlijk te duur vindt en dat je op 60fps wilt kunnen gamen. Dan biedt dit wellicht ook soelaas.

Ik heb er inderdaad een te hoge prijs voor betaald: zo'n €230,- geloof ik. Maar ik had de keuze tussen helemaal niets (of een hele oude HD6950 uit mijn oude desktop) of te wachten op een nog duurdere 1070ti (welke ik eigenlijk wilde aanschaffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
LordSpud schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:01:
[...]

Qua performance is eea in principe vrij eenvoudig op te zoeken: voorbeeldje maar het is er heel sterk van afhankelijk wat voor games je op korte termijn wil spelen. Ik lees dat je de 1070 eigenlijk te duur vindt en dat je op 60fps wilt kunnen gamen. Dan biedt dit wellicht ook soelaas.

Ik heb er inderdaad een te hoge prijs voor betaald: zo'n €230,- geloof ik. Maar ik had de keuze tussen helemaal niets (of een hele oude HD6950 uit mijn oude desktop) of te wachten op een nog duurdere 1070ti (welke ik eigenlijk wilde aanschaffen).
Ik heb inderdaad ook gekeken naar de benchmarks en het is nog steeds een hele sterke kaart blijkbaar. Als ik zo kijk op marktplaats heb je het eigenlijk nog voor een redelijke prijs kunnen binnenhalen. Inmiddels vragen mensen er tussen de 350 en 500 voor en dat betalen mensen zelfs ook nog als ik kijk naar wat er geboden wordt. Dus lijkt me nu niet verstandig om dat te proberen. Ik denk dat ik zelfs met een tweedehandse gtx 970 nog wel een tijdje goed mee weg kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 11:45
970 zou ik niet doen. nieuws: Gebruikers GTX 970 dienen aanklacht in tegen Nvidia wegens prestatiep...

De 1070 is toch 20-30% sneller dan een 980. Daarom zou je, als je toch wil besparen, ook kunnen gaan voor een tweedehandse 1070.

Persoonlijk vind ik het een verstandige keuze om nu voor een iets dikke videokaart te gaan zodat de levensduur toch iets hoger is, zeker als je het budget op dit moment hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
De 970 is een prima optie, mits je er 1 kan vinden voor een schappelijke prijs (en er zijn zeker betere kaarten uiteraard), kijk voor de prestaties gewoon naar de review sites om te zien of ze goed genoeg voor je zijn. Dat Nvidia oorspronkelijk misleidende informatie heeft verstrekt via internet veranderd niets aan de prestaties. Ik draai hier nog prima 90-110 fps met een dual 1440p setup met g-sync.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnurAir
kanvua schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:18:
970 zou ik niet doen. nieuws: Gebruikers GTX 970 dienen aanklacht in tegen Nvidia wegens prestatiep...

De 1070 is toch 20-30% sneller dan een 980. Daarom zou je, als je toch wil besparen, ook kunnen gaan voor een tweedehandse 1070.

Persoonlijk vind ik het een verstandige keuze om nu voor een iets dikke videokaart te gaan zodat de levensduur toch iets hoger is, zeker als je het budget op dit moment hebt.
01001000 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:38:
[...]

De 970 is een prima optie, mits je er 1 kan vinden voor een schappelijke prijs (en er zijn zeker betere kaarten uiteraard), kijk voor de prestaties gewoon naar de review sites om te zien of ze goed genoeg voor je zijn. Dat Nvidia oorspronkelijk misleidende informatie heeft verstrekt via internet veranderd niets aan de prestaties. Ik draai hier nog prima 90-110 fps met een dual 1440p setup met g-sync.
Ik denk dat ik inderdaad ga kijken naar een tweedehandse 1070.
Daarnaast ben ik prima tevreden al met 60 fps op 1440p.
Pagina: 1