Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Beste heren/dames,

Ik zal mijn uiterste best doen om zo goed mogelijk te verwoorden wat mijn ervaringen en eisen zijn.

Zo een 6 jaar terug ben ik al eens begonnen met fotograferen als hobby. Destijds heb ik ook een cursus gevolgd dus neem ik schiet ik mijn foto's natuurlijk in de M stand :)
Ik fotografeerde voornamelijk landschappen en shoots van vrienden en familie. Nu is het zo dat ik deze hobby weer wil oppakken. Bij voorbaat wil ik aangeven dat budget totaal geen rol speelt. Ook moet het niet de 10.000'en euro'tjes inschieten :) Ik wil het gevorderd aanpakken maar een echte prof ben ik niet.

Hiervoor ben ik begonnen met de Canon 550D vervolgens merkte ik dat ik toch een wat betere body nodig had. Ik ben toen overgestapt op de 60D. Dit was echt een pareltje. Altijd heel tevreden over geweest. De lenzen waar ik mee gewerkt heb waren de : 24-105 f4 L , 24-70 f2.8 L , 50mm f1.8 en als het goed is een tijdje de 70-200 f2.8 toen ik sportfotografie deed ( lees: voetbalwedstrijden ). Flitser was niets minder dan de 430EX ( uit mijn hoofd ).

Ik ga mijn DSLR voornamelijk gebruiken "buitenshuis". Binnen shoots zullen zeldzaam plaatsvinden.

Ik ben mij dus wel op de hoogte van de prijzen en de leuke acties die Canon nu heeft. Ook wil ik aangeven dat ik zeker een Canon body wil ivm het feit dat ik deze prettiger vind werken.

Ik wil sowieso gaan voor een fullframe DSLR. Gewoon iets meer kwaliteit. Ben wel een perfectionist wat dat betreft.
Nu twijfel ik alleen enorm tussen de Canon 6D M2 en de Canon 5D M3. De 5D is wat duurder maar daar mis ik toch wel wat leuke functies in, zoals : de wifi verbinding tussen smartphone/tablet en de DSLR, de flipscherm die ik wel gewend was op mijn 60D. Als lens neem ik sowieso de 24-70 f2.8 en denk ik aan de 85mm f1.4.

Mocht er nog wat info ontbreken hoor ik dat graag en indien nodig zal ik mijn TS aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Je hoeft toch geen nieuwe lenzen te kopen als je bij Canon blijft.

Kijk vooral naar de functies die echt een verschil maken.
Bij buitenfotografie denk ik niet dat wifi echt belangrijk is.

Flipscherm lijkt me dan weer wel zeer handig als met een statief werkt.

Ga die 2 camera's eens vastpakken in een goede fotozaak, en laat je adviseren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Tommie12 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:50:
Je hoeft toch geen nieuwe lenzen te kopen als je bij Canon blijft.

Kijk vooral naar de functies die echt een verschil maken.
Bij buitenfotografie denk ik niet dat wifi echt belangrijk is.

Flipscherm lijkt me dan weer wel zeer handig als met een statief werkt.

Ga die 2 camera's eens vastpakken in een goede fotozaak, en laat je adviseren.
Ik was vergeten te vermelden dat ik dus door drukte alles 5 jaar terug heb verkocht :D Ik ga dus weer vanaf 0 beginnen.

De wifi functie doelde ik meer op het feit om foto's direct door te sturen naar je smartphone of tablet. Dit gebeurt als het goed is door een directe verbinding tussen de smartphone en DSLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat @Tommie12 zegt is natuurlijk waar, functie's als WiFi zijn niet super belangrijk maar ik snap jouw standpunt ook want soms is het zó fijn om te hebben :9

Als het puur om landschaps fotografie gaat zou ik kijken naar Dynamisch bereik, is de AF weer wat minder van belang maar kan ik me voorstellen dat een goede spreiding van de punten best fijn is.
Terwijl bij sport fotografie juist de AF weer een belangrijker punt is ivm tracking bv.

Klapscherm is fijn maar moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit als een echt gemis heb ervaren maar dat is uiteraard persoonlijk.

dan heb je nog randvoorwaarde zoals dubbel kaartslot, megapixels, ect.

Wat is voor jou van belang denk je ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:10:
Wat @Tommie12 zegt is natuurlijk waar, functie's als WiFi zijn niet super belangrijk maar ik snap jouw standpunt ook want soms is het zó fijn om te hebben :9

Als het puur om landschaps fotografie gaat zou ik kijken naar Dynamisch bereik, is de AF weer wat minder van belang maar kan ik me voorstellen dat een goede spreiding van de punten best fijn is.
Terwijl bij sport fotografie juist de AF weer een belangrijker punt is ivm tracking bv.

Klapscherm is fijn maar moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit als een echt gemis heb ervaren maar dat is uiteraard persoonlijk.

dan heb je nog randvoorwaarde zoals dubbel kaartslot, megapixels, ect.

Wat is voor jou van belang denk je ?
Dubbele kaartslot zal niet nodig zijn denk ik. Als ik een 128GB kaartje erin gooi ben ik wel zoet. Megapixels is rond de 20-22 al voldoende. Ik ga geen posters afdrukken.

Op basis van deze site : https://versus.com/nl/can...i-vs-canon-eos-6d-mark-ii
neig ik toch meer naar de 6D mark 2 . Hij heeft wel wat extra functies. En lijkt kwalitatief beter te zijn. Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Heb zelf geen ervaring met de 5D3 maar zou de beide camera's testen voor je zelf om een besluit te nemen
Heb zelf wel de 6D2 en ondanks alle negatieve berichten destijds over o.a de DR is het gewoon een fijne camera. (vaak zijn het na praters die niet de camera zelf getest hebben ;) )
Kan je wel verklappen dat als je het klap/kantelschermpje gewend bent op andere EOS body's dat je dat zou gaan missen als je het niet hebt.
DPAF en ook touchfocus is op de de 6D2 en ook op bijv een 80D heerlijk om mee te werken via live view. En dankzij het scherm ook in minder makkelijke posities (laag of heel hoog)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
GiLeX schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:11:
Heb zelf geen ervaring met de 5D3 maar zou de beide camera's testen voor je zelf om een besluit te nemen
Heb zelf wel de 6D2 en ondanks alle negatieve berichten destijds over o.a de DR is het gewoon een fijne camera. (vaak zijn het na praters die niet de camera zelf getest hebben ;) )
Kan je wel verklappen dat als je het klap/kantelschermpje gewend bent op andere EOS body's dat je dat zou gaan missen als je het niet hebt.
DPAF en ook touchfocus is op de de 6D2 en ook op bijv een 80D heerlijk om mee te werken via live view. En dankzij het scherm ook in minder makkelijke posities (laag of heel hoog)
Zou je de "DR" en de DPAF nader willen toelichten??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

DR als in Dynamic range, er is namelijk nogal een ophef geweest om de mindere DR die de 6D2 (tov de 6D) heeft.
Iets wat mij in de praktijk nog niet dwars heeft gezeten. Wil je de meeste DR dan moet je geen Canon nemen ;)
Dan kan je beter bij Sony terecht denk ik,
DPAF is Dual Pixel Auto Focus, een optie die Canon aanbiedt op verschillende nieuwere body's een heerlijke snelle en ook goed scherpstel mechanisme in live view.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als je toch vanaf 0 start, dan zou ik zeker de Sony Alpha 7 eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
GiLeX schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:01:
DR als in Dynamic range, er is namelijk nogal een ophef geweest om de mindere DR die de 6D2 (tov de 6D) heeft.
Iets wat mij in de praktijk nog niet dwars heeft gezeten. Wil je de meeste DR dan moet je geen Canon nemen ;)
Dan kan je beter bij Sony terecht denk ik,
DPAF is Dual Pixel Auto Focus, een optie die Canon aanbiedt op verschillende nieuwere body's een heerlijke snelle en ook goed scherpstel mechanisme in live view.
Over de DR heb ik het een en ander gelezen en bekeken op YouTube.
Referentie video : YouTube: The Canon 6D Mark II Has TERRIBLE "Dynamic Range" Right? S...

Dat bleek bij ISO-100 erg op te vallen. Maar vanaf ISO-200 viel het reuze mee. En in Lightroom is het nog altijd aan te passen.
Tommie12 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:12:
Als je toch vanaf 0 start, dan zou ik zeker de Sony Alpha 7 eens bekijken.
Ik denk dat ik het toch bij Canon ga houden. Misschien een beetje eigenwijs. Ik ben echt niets anders gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
RifatSahin schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:24:
Ik zal mijn uiterste best doen om zo goed mogelijk te verwoorden wat mijn ervaringen en eisen zijn.
Uit je stuk tekst haal ik op dit moment zelf 2 echte eisen. 1. Het moet een Canon zijn en 2. Het moet een fullframe zijn.
Dan is er niet zo heel veel keuze en lijkt me het vrij makkelijk om een beslissing te nemen.

Zelf ben ik wel benieuwd waarom je jezelf deze eisen oplegt.
Er zijn sinds je ervaringen met Canon een heleboel nieuwe camera's geïntroduceerd. Heb je bijvoorbeeld al eens gespeeld met de Nikon D850, Fuji X-H1, Sony A7iii? Allemaal camera's die wat mij betreft veel interessanter zouden zijn dan wat Canon momenteel te bieden heeft.

(En als je toch zeker voor Canon wil gaan, gewoon die 6dii kopen en niet langer twijfelen.)

[ Voor 5% gewijzigd door wouter3 op 12-03-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog wil besparen kun je ook 2e hands overwegen.
Cameraland & Camera-tweedehands hebben leuke bodies & lenzen staan. En je krijgt er garantie bij.

Of grijze import doen bij Eglobal.

Verder de keuze tussen de 6D2 en de 5D3 zijn nog een leuke reviews over te vinden:
http://cameradecision.com...I-vs-Canon-EOS-6D-Mark-II
https://www.the-digital-p...News-Post.aspx?News=20836

Lees daaruit wat jij belangrijk vind voor een camera en bepaal daarop je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RifatSahin schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Over de DR heb ik het een en ander gelezen en bekeken op YouTube.
Referentie video : YouTube: The Canon 6D Mark II Has TERRIBLE "Dynamic Range" Right? S...

Dat bleek bij ISO-100 erg op te vallen. Maar vanaf ISO-200 viel het reuze mee. En in Lightroom is het nog altijd aan te passen.

[...]

Ik denk dat ik het toch bij Canon ga houden. Misschien een beetje eigenwijs. Ik ben echt niets anders gewend.
DR kun je niet aanpassen in Lightroom, dat is een sensor eigenschap.

Sowieso is het overdreven dat de 6DII een verschrikkelijke DR heeft, het punt was meer dat de 6DII's DR op ISO 100 iets slechter was dan de voorganger (6D), iets slechter dan de 80D (crop camera) en vergelijkbaar met een 10-jaar oud model uit eigen stal (5DII) en concurrenten die een aantal jaar oud zijn.
Dit en nog een aantal punten vielen heel veel mensen( inc. mijzelf) gewoon wat tegen.

Maakt dat de 6DII een slechte camera, nee zeker niet! Maakt dat dat de concurrenten een serieuzere optie, nouja in veel gevallen wel.

Wat de mankementen van de 6DII wel of niet zijn is denk een andere discussie maar als je van 0 begint is het echt niet verkeerd om bij de concurrentie te kijken, er is in 5 jaar immers veel gebeurd in cameraland :)

Als je toch wilt vergelijken even puur op specs:
https://www.dxomark.com/C...OS-5D-Mark-III___1170_795

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 12-03-2018 14:52 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
wouter3 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:33:
[...]

Uit je stuk tekst haal ik op dit moment zelf 2 echte eisen. 1. Het moet een Canon zijn en 2. Het moet een fullframe zijn.
Dan is er niet zo heel veel keuze en lijkt me het vrij makkelijk om een beslissing te nemen.

Zelf ben ik wel benieuwd waarom je jezelf deze eisen oplegt.
Er zijn sinds je ervaringen met Canon een heleboel nieuwe camera's geïntroduceerd. Heb je bijvoorbeeld al eens gespeeld met de Nikon D850, Fuji X-H1, Sony A7iii? Allemaal camera's die wat mij betreft veel interessanter zouden zijn dan wat Canon momenteel te bieden heeft.
Ik ben natuurlijk op dit moment nog mijzelf helemaal aan het laten vol kliederen met informatie. Ook van andere merken. Omdat ik natuurlijk 3-4 jaar enkel Canon gebruikt heb, neig ik daar naar toe. Een echte eis is het niet zo zeer. Nikon vind ik niet fijn, dit is nogmaals puur persoonlijk. Als ik digitaal inzoom heb ik het gevoel alsof de foto "getekend" is. Kan natuurlijk aan mijn fotografie kwaliteiten liggen, maar bij de Canon heb ik dat aanzienlijk minder. De Sony ben ik mij nu ook over aan het oriënteren. Het ziet er leuk uit. De video specs zijn ook beter, als ik het goed gezien/begrepen heb tov de Canon. Wat natuurlijk ook wel fijn is.
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:41:
Als je nog wil besparen kun je ook 2e hands overwegen.
Cameraland & Camera-tweedehands hebben leuke bodies & lenzen staan. En je krijgt er garantie bij.

Of grijze import doen bij Eglobal.

Verder de keuze tussen de 6D2 en de 5D3 zijn nog een leuke reviews over te vinden:
http://cameradecision.com...I-vs-Canon-EOS-6D-Mark-II
https://www.the-digital-p...News-Post.aspx?News=20836

Lees daaruit wat jij belangrijk vind voor een camera en bepaal daarop je keuze.
Ik ga liever voor nieuw. Omdat het een zakelijk aankoop gaat worden.

[ Voor 20% gewijzigd door RifatSahin op 12-03-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat je beschrijft m.b.t de Nikon herken ik niet. Ben persoonlijk meer gecharmeerd van Nikon dan Canon. En dat schrijft een oud Canon gebruiker.

Fotografeer nu al weer aantal jaar met systeemcamera's. Waarvan afgelopen twee half jaar met Sony. Zeker de moeite waard om eens vast te houden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony a7 III of Sony a7r III.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 12-03-2018 20:10 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Nou, ik ben dan ook een Canon fan wat dat betreft, maar wat Sony laat zien met de a7iii.. dan weet ik niet of ik nog bij Canon ga blijven. Als het volgende 5d model daar niet dicht bij in de buurt kom ga ik denk ik wel overstappen, puur alleen naar Canon kijken zou ik nu echt niet meer doen, zeker gezien de innovatie die Sony wel brengt en Canon die (tot nu toe) achterblijft.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

Ik denk dat wanneer je Canon gewend bent je helemaal gek word van de menustructuur bij Sony, persoonlijk ( startte ook met een 1000D en daarna 60D lol) word helemaal leip van die warboel bij Sony (menu)
Ik fotografeer nu vanaf de X-E1 met Fuji en zou niets anders meer willen, het bracht ook weer heel veel plezier terug in het fotograferen vanwege de "analoog achtige bediening" en ook de vintage/retro look, maar dat is allemaal zeer persoonlijk.

Kwalitatief, lenzen etc ook allemaal prima in orde.
Maar ik dwaal af..., ik wilde dat van de "menu structuur" even meegeven.

[ Voor 1% gewijzigd door iew op 13-03-2018 11:12 . Reden: toevoeging ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is een argument die je vaker leest, maar hoevaak kom je daadwerkelijk in het menu als je de camera goed hebt ingesteld naar je eigen wensen? Ongeacht welk merk en type camera je gebruikt.

Op de a7r III als a7 III kun je de sneltoetsen etc. eigen instellen meegeven als je fotografeert, maar ook voor video opnemen. Of als je foto's bekijkt. Menu kom ik nog zelden. Nadeel is wel dat je even aan puzzelen bent wat zijn mijn persoonlijke ideale instellingen.

Ergonomie en bediening van een camera is en blijft iets heel persoonlijk. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren. Zo ben ik jaren Canon (dslr) fanboy geweest, vervolgens overgestapt op Fujifilm (systeemcamera) en nu dan Sony FF systeemcamera's. Eén van de dingen die ik wel geleerd heb de perfecte systeem bestaat niet. Sony is niet perfect, maar doet wat ik wens. Alleen wat voor mij werkt hoeft voor ander niet te werken. Probeer dan ook zo veel mogelijk keuzes te maken op basis van eigen ervaringen. Door in de winkel te testen of te lenen/huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

CasGas schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:03:
Nou, ik ben dan ook een Canon fan wat dat betreft, maar wat Sony laat zien met de a7iii.. dan weet ik niet of ik nog bij Canon ga blijven. Als het volgende 5d model daar niet dicht bij in de buurt kom ga ik denk ik wel overstappen, puur alleen naar Canon kijken zou ik nu echt niet meer doen, zeker gezien de innovatie die Sony wel brengt en Canon die (tot nu toe) achterblijft.
Die A7III is toch hun instap FF, dan moet je die vergelijken met de 6DII :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Superdaantje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:50:
Dat is een argument die je vaker leest, maar hoevaak kom je daadwerkelijk in het menu als je de camera goed hebt ingesteld naar je eigen wensen? Ongeacht welk merk en type camera je gebruikt.

Op de a7r III als a7 III kun je de sneltoetsen etc. eigen instellen meegeven als je fotografeert, maar ook voor video opnemen. Of als je foto's bekijkt. Menu kom ik nog zelden. Nadeel is wel dat je even aan puzzelen bent wat zijn mijn persoonlijke ideale instellingen.

Ergonomie en bediening van een camera is en blijft iets heel persoonlijk. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren. Zo ben ik jaren Canon (dslr) fanboy geweest, vervolgens overgestapt op Fujifilm (systeemcamera) en nu dan Sony FF systeemcamera's. Eén van de dingen die ik wel geleerd heb de perfecte systeem bestaat niet. Sony is niet perfect, maar doet wat ik wens. Alleen wat voor mij werkt hoeft voor ander niet te werken. Probeer dan ook zo veel mogelijk keuzes te maken op basis van eigen ervaringen. Door in de winkel te testen of te lenen/huren.
Dat is een beetje het punt. Het menu mag van mij krankjorum zijn omdat ik helemaal niet in het menu wíl zijn. Het enige waar ik op mijn dino het menu veel voor gebruik is het formatteren van mijn kaarten en het instellen van de 2e belichtingspreset (als ik * ingedrukt houdt bijv.) om snel te wisselen tijdens shows. Heel sporadisch het instellen van hoeveel HDR shots ik wil (3, 5 of 7). Maar daar blijft het ook wel bij. De rest kan ik allemaal fijn en snel met knoppen / wieltjes doen.

Als dat niet (voldoende) kan dan is een menu toch wel vrij belangrijk en afhankelijk van wat je doet en je budget, je keuze toch wel beïnvloeden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Het menu van de Sony ben ik dan ook absoluut niet over te spreken als je Canon gewend bent, maar mijn a6300 heb ik er ook "voor erbij" en is mijn DSLR nog steeds mijn main camera, als je helemaal overstapt op 1 systeem dan ben je er echt wel zo aan gewend. In het begin zal dat moeilijk zijn maar na een weekje op stap weet je het echt wel.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Superdaantje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:50:

Dat laatste ga ik vrijdag inderdaad doen. Even langs een speciaalzaak en kijken wat voor mij het beste is.

Tuurlijk is het ook skill en kennis, maar wat deze man veroont : YouTube: Night Portraits with the Sony A7iii- using my favorite light and mod...

Nu heb ik nog een twijfelpunt erbij :D de Sony a7 iii

[ Voor 13% gewijzigd door RifatSahin op 13-03-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Update :

Vrijdag ga ik naar een speciaalzaak (ik weet niet of het toegestaan is om te zeggen welke, dus doe ik het niet).

Daar ga ik de Sony a7 iii en de Canon 6D M2.

Echter neig ik nu toch wel erg naar de Sony toe. Omdat deze ook een betere videofunctie heeft. Dat is toch wel mooi meegenomen. Tevens heb ik ook gekeken naar de foto's die er mee gemaakt zijn. En dat is zeker niet mis. Ik kom er vrijdag achter heren/dames. Hartelijk dank voor alle info. En als er nog aanvullingen zijn, lees ik dat graag (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoutman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01 11:03
Kijk ook eens naar de Panasonic G9, ook een beest van een camera!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RifatSahin
Na een hoop orientatie en het zien van youtube klipjes denk ik dat ik toch ga voor de Sony a7 iii met de 24-70 G lens. Ik denk dat systeemcamera's de toekomst worden. En het feit dat je 600 foto's kan maken op 1 batterij doet mij weinig. Zo veel maak ik er (voorlopig) niet op een dag. Desnoods koop ik dan een extra batterijtje erbij.

4K filmen
Scherpte van de combinatie van lens en sensor
Iets compacter dan een DSLR

YouTube: The Sony A7iii will be the Reason Why Many Canon Shooters LEAVE Cano...
YouTube: DANCE VIDEO || SONY A7 III + Sony 28mm F2 || Moza Air Gimbal Autofoc...

Deze 2 klips hebben mij overgehaald eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RifatSahin schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:29:
Na een hoop orientatie en het zien van youtube klipjes denk ik dat ik toch ga voor de Sony a7 iii met de 24-70 G lens. Ik denk dat systeemcamera's de toekomst worden. En het feit dat je 600 foto's kan maken op 1 batterij doet mij weinig. Zo veel maak ik er (voorlopig) niet op een dag. Desnoods koop ik dan een extra batterijtje erbij.

4K filmen
Scherpte van de combinatie van lens en sensor
Iets compacter dan een DSLR

YouTube: The Sony A7iii will be the Reason Why Many Canon Shooters LEAVE Cano...
YouTube: DANCE VIDEO || SONY A7 III + Sony 28mm F2 || Moza Air Gimbal Autofoc...

Deze 2 klips hebben mij overgehaald eigenlijk.
Goede keuze denk ik :). Ik schiet zelf Canon en ben zo diep geïnvesteerd in dat systeem dat ik niet heel snel zal overstappen, maar ik besef mij terdege dat momenteel Sony wel de edge heeft qua techniek. Gaat mijn klant dat zien? Nee. Gaat het mij letterlijk duizenden euro's kopen om over te stappen, ja :P.
Verwacht ik dat Canon wel een inhaalslag gaat maken, ook dat :).

Maar zou ik nu niets hebben, dan zou ik ook zeker bij Sony buurten en kijken wat voor moois ik daar kan kopen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mooie keuze!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:42:
...
DR kun je niet aanpassen in Lightroom, dat is een sensor eigenschap.
...
Als het een vrij statisch beeld is, kan je eventueel nog wel exposure-bracketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:47:
[...]

Goede keuze denk ik :). Ik schiet zelf Canon en ben zo diep geïnvesteerd in dat systeem dat ik niet heel snel zal overstappen, maar ik besef mij terdege dat momenteel Sony wel de edge heeft qua techniek. Gaat mijn klant dat zien? Nee. Gaat het mij letterlijk duizenden euro's kopen om over te stappen, ja :P.
Verwacht ik dat Canon wel een inhaalslag gaat maken, ook dat :).

Maar zou ik nu niets hebben, dan zou ik ook zeker bij Sony buurten en kijken wat voor moois ik daar kan kopen :)
Ik denk eerlijk gezegd dat Canon zowel de slag als oorlog zal verliezen. Met de progressie die Sony nu toont, loopt Sony echt lichtjaren voor op Canon. Vind ik persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In je OP heb je het ook over kwaliteit kijk goed naar het glas wat je wilt gaan gebruiken en ga naar een zaak waar je de door jouw gewenste combinaties in je hand kan houden. Top lenzen zijn zwaar en daar gaat het voor mijn gevoel mis bij systeem camera's de balans is weg. Maar ik kan het mis hebben. Daarom ge naar een goede zaak waar ze het hebben liggen. Slechte camera's zitten niet in je keuze kies je lenzen en ga fotograveren.
Als laatste denk nog eens goed na waarom je toen gestopt bent ? Wat was de drempel ? Was je het gezeul zat of? Misschien is dan juiste een Fuji X-100F met al zijn beperkingen juist wel de goede keuze, noem maar even iets.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Frogmen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:50:
In je OP heb je het ook over kwaliteit kijk goed naar het glas wat je wilt gaan gebruiken en ga naar een zaak waar je de door jouw gewenste combinaties in je hand kan houden. Top lenzen zijn zwaar en daar gaat het voor mijn gevoel mis bij systeem camera's de balans is weg. Maar ik kan het mis hebben. Daarom ge naar een goede zaak waar ze het hebben liggen. Slechte camera's zitten niet in je keuze kies je lenzen en ga fotograveren.
Als laatste denk nog eens goed na waarom je toen gestopt bent ? Wat was de drempel ? Was je het gezeul zat of? Misschien is dan juiste een Fuji X-100F met al zijn beperkingen juist wel de goede keuze, noem maar even iets.
Ik had te weinig tijd ervoor. Ik deed het toen ook als hobby. En die hobby wil ik oppakken. Ook voor in de toekomst als er kleintjes op de wereld komen wil ik gewoon goed kwalitatief leuke foto'tjes maken.

Zwaarte van de camera of lens doet mij weinig. Ik heb in Londen hele dagen met een 70-200 2.8 gelopen. Geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich is zelfs een systeemcamera als de Fuji GFX met een GF110 en GF32-64 nog geen tienduizenden €, wel een wat buitennissiger en relatief duurder product natuurlijk.

Al met al kan je denk ik met de huidige topsystemen van de diverse merken in de diverse sensorformaten niet echt iets slechts kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Dit vond ik overigens wel heel vreemd. Je kan mij niet vertellen dat een canon zo erg out of focus is..

YouTube: Portraits with the NEW SONY A7III - I'M LEAVING CANON

[ Voor 80% gewijzigd door RifatSahin op 04-04-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oke zeker met kinderen zou ik vooral naar lekker lichtsterk glas kijken, goed voor de DOF en minder gauw hoeven flitsen want dat wil je dan liever niet met kinderen. Overigens zou ik wel eventueel ook een pro compact kopen zodat je vrouw of vriendin ook makkelijk een foto kan maken en die jezelf ook effe meepakt in de luiertas. Anders mis je teveel momenten, deze zijn ook vaak top in het filmen, je wilt wel minimaal 24mm wide. Succes met kiezen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Beste heren/dames.

Zouden jullie mij nog willen helpen in het maken van een keus van lens. Nu ga ik de camera ook gebruiken voor video. En dan is het wel fijn om te weten welke lens daar goed voor is. Ik heb gekeken naar de 55mm 1.8 van Zeiss. Of is de 24-70 2.8 meer dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zijn compleet verschillende objectieven. Wens je zoom of een prime. Wat is het bereik wat je wenst. Alleen jij kan de keuze zelf maken. Die kunnen wij niet maken voor je enkel aangeven wat onze persoonlijke voorkeur is. Bij twijfel ga naar de winkel test het zelf of huur ze.

Als ik zelf nu voor de keuze zou staan geen van beide ;-)

55mm heeft mij persoonlijk nooit kunnen bekoren. Deze na twee jaar ook weg gedaan en de Zeis Loxia 50 ervoor terug. De Zeiss Loxia is een MF objectief dat mij meer aanspreekt qua rendering etc.

De 24-70GM mooi objectief, maar merk dat ik deze zelf zelden gebruik. Waarschijnlijk komt het dat ik een voorkeur heb voor de primes. Zoals de Zeiss Loxia 35 & 50 en Zeiss Batis 85. De Sony 24-70GM ligt hier dan hoofdzakelijk in de kast. De Sony 16-35GM deze gebruik ik wel weer erg veel. Zo heeft ieder zijn/haar eigen voorkeur....

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 11-04-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Superdaantje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:29:
Zijn compleet verschillende objectieven. Wens je zoom of een prime. Wat is het bereik wat je wenst. Alleen jij kan de keuze zelf maken. Die kunnen wij niet maken voor je enkel aangeven wat onze persoonlijke voorkeur is. Bij twijfel ga naar de winkel test het zelf of huur ze.

Als ik zelf nu voor de keuze zou staan geen van beide ;-)

55mm heeft mij persoonlijk nooit kunnen bekoren. Deze na twee jaar ook weg gedaan en de Zeis Loxia 50 ervoor terug. De Zeiss Loxia is een MF objectief dat mij meer aanspreekt qua rendering etc.

De 24-70GM mooi objectief, maar merk dat ik deze zelf zelden gebruik. Waarschijnlijk komt het dat ik een voorkeur heb voor de primes. Zoals de Zeiss Loxia 35 & 50 en Zeiss Batis 85. De Sony 24-70GM ligt hier dan hoofdzakelijk in de kast. De Sony 16-35GM deze gebruik ik wel weer erg veel. Zo heeft ieder zijn/haar eigen voorkeur....
Toen met de Canon was het altijd fijn de 24-70. Vandaar dat ik voor de foto's die lens zou willen. Voor video's weet ik gewoon niet of het handig is om te gaan voor een zoomlens of een met een vast brandpunt. Het gaat niet om professioneel videografie maar gewoon voor de hobbyist. De 16-35 hoor ik wel vaker terugkomen bij videografen die met systeemcamera's werken. Dus dat zal wel een dingetje zijn denk ik. Toch bedankt voor je input!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat heeft jou voorkeur Prime of Zoom? Wat zijn volgens jou de voor en nadelen.
Wens je flexibiliteit van zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
Superdaantje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:26:
Wat heeft jou voorkeur Prime of Zoom? Wat zijn volgens jou de voor en nadelen.
Wens je flexibiliteit van zoom?
Zoom gebruik ik graag voor het fotograferen. Prime is fijn tijdens het maken van video's.
Flexibiliteit van zoom alleen nogmaals bij het fotograferen.
Nadeel van een prime lens is volgens mij dat je echt vaak een standaard afstand moet hebben voor het maken van bepaalde shots. En dat je sneller focus kwijtraakt denk ik.

Eigenlijk wil ik gewoon een leuke lens zodat ik leuke filmpjes kan maken op mijn vakantie's :D

Ik heb mij laten vertellen door een maat die ook in de foto/video sector zit dat de 24-70 sowieso een musthave is voor de foto's. En ik kan mij daar wel in vinden. Ik vind dat een fijne lens om mee te werken. En een extra 50mm 1.8 zodat ik niet te ver van mijn "model" hoef te staan. En dat de kans op voorbijgangers wat minder is.

[ Voor 28% gewijzigd door RifatSahin op 12-04-2018 13:43 ]

Pagina: 1