Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

staticiteit of stof van invloed op binnenwerk desktop?

Pagina: 1
Acties:

• HD-readonly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12-2019
Hoi,

Ik heb een steeds terugkerend probleem, ik vermoed dat het aan een kabeltje ligt dat van de hard disk naar het moederboard loopt.

Het gevolg is dat de software op de 2e harde schijf niet meer op te starten is.
Wat ik dan doe is de kast van de desktop open schroeven en hem stofvrij maken door oa de stofzuiger en mbv een Dust Remover spuitbus alles schoon te blazen.

Dit werkt meestal redelijk tot goed en ben ik er maanden tot bijna een jaar klachtenvrij, maar de laatste tijd gebeurt het iedere week.

Nu is mijn vraag: is alleen stof van invloed op deze kabeltjes. Ik heb ook wel eens gelezen dat staticiteit van invloed is. Hoe kan dit? En vooral: hoe kan je dit voorkomen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
Stofzuiger NIET gebruiken, stofzuiger slangen zijn eigenlijk altijd statisch en als je een component raakt, dan help je die om zeep.

Als je die hebt, blaas de pc uit met een compressor of een spuitbus met lucht.

Echter je problemen kan zowel de hdd zijn die stuk is maar ook de kabel of de aansluiting op het moederbord.

• HD-readonly
waardoor ontstaat deze staticiteit?

Ik heb wel eens gelezen dat er 'ineens' statische velden kunnen ontstaan in een regio en dat dit van invloed is, wat doe je er aan en kan dit de oorzaak zijn dat er ineens computer verstoringen zijn?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

HD-readonly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:28:

Ik heb wel eens gelezen dat er 'ineens' statische velden kunnen ontstaan in een regio en dat dit van invloed is, wat doe je er aan en kan dit de oorzaak zijn dat er ineens computer verstoringen zijn?
Staticiteit? :9
Statische elektriciteit ontstaan meestal niet zomaar ineens. Dat is er vanaf het begin van een situatie het zelfde proces. Wel kan het zijn dat er iets veranderd in een proces waardoor je er 'ineens' last van hebt.

Ik ga ervan uit dat je pc altijd in dezelfde staat is als ie aanstaat, dus de statische elektriciteit is er ook altijd al geweest (als het er daadwerkelijk is). Maar daarbij komt dat als je pc goed is aangesloten (op randaarde) je in principe geen overlast zou moeten ondervinden van statische elektriciteit.

Wat ik aannemelijker vind is dat je een brakke kabel hebt die net niet goed blijft zitten. Heb je het al eens met een ander kabeltje getest?

• HD-readonly
nee, maar ik ben wel van plan zsm een nw kabeltje te proberen.

Verwijderd

HD-readonly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:08:
Hoi,

Ik heb een steeds terugkerend probleem, ik vermoed dat het aan een kabeltje ligt dat van de hard disk naar het moederboard loopt.

Het gevolg is dat de software op de 2e harde schijf niet meer op te starten is.
Wat ik dan doe is de kast van de desktop open schroeven en hem stofvrij maken door oa de stofzuiger en mbv een Dust Remover spuitbus alles schoon te blazen.

Dit werkt meestal redelijk tot goed en ben ik er maanden tot bijna een jaar klachtenvrij, maar de laatste tijd gebeurt het iedere week.

Nu is mijn vraag: is alleen stof van invloed op deze kabeltjes. Ik heb ook wel eens gelezen dat staticiteit van invloed is. Hoe kan dit? En vooral: hoe kan je dit voorkomen?
Waarschijnlijk is je schijf of je kabel defect, ik zou mijn geld zetten op de schijf zelf en niet op de kabel. Hardeschijffalen kan zich op vele manieren uiten, dat is niet altijd alles of niets. Het niet altijd booten van Windows als gevolg van defecten bij je harde schijf is zeker mogelijk doordat soms wel en soms niet de bvenodigde data goed kan worden gelezen.

Wat betreft stof in je PC, als je wil weten of dat dat kwaad kan dan moet je eerst kijken naar wat die stof is. Stof is een verzamelnaam voor kleine deeltjes die van diverse dingen afkomstig zijn: afgestoven huidcellen van mensen en (huis)dieren, een tapijt, rotzooi die je van buiten meeneemt (bijvoorbeeld omdat stof buiten op je schoenen gaat zitten), planten. Eventueel zou je houtsplinters of metaaldeeltjes kunnen hebben als iemand die daar woont regelmatig hout of metaal zaagt. Op de metaaldeeltjes na geleiden deze deeltjes geleiden slecht stroom, in het ergste geval krijg je een statische shock als de omstandigheden extreem zijn, de kans dat dat in Nederland in je computerkast gebeurt en dan ook nog eens op een plaats waar het schade zou kunnen aanrichten (bij een fanblad mag je vaak rustig een statische shock krijgen) lijkt mij verwaarloosbaar klein. Zo'n shock kan schade aanrichten als die plaatsvindt tussen twee geschikte contactpunten op een PCB.

Het is een goede gewoonte om regelmatig je PC te ontstoffen maar het is niet echt nodig om hardwarefalen te voorkomen, je zou dat eerder doen om bijvoorbeeld stank uit je PC-kast te voorkomen of om de ventilatie te verbeteren (stof wat het ventilatierooster blokkeert is onhandig).

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Kijk eens met een tool als CrystalDiskInfo naar de smart waarden van de drive. Als het de kabel is heb je veel Ultra DMA CRC fouten.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
HD-readonly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:28:

Statische elektriciteit ontstaat doorgaans door frictie c.q. wrijving. De lucht in de stofzuiger wrijft bijvoorbeeld tegen de wanden aan, waardoor een stofzuiger vrijwel per definitie statisch geladen is (tenzij hij uitstaat 8)7 ). Door hetzelfde fenomeen moeten bijvoorbeeld ook pijpleidingen waar significante stroming in plaats vind geaard zijn. In principe kan hetzelfde gebeuren met de luchtstroming in je PC, maar normaal gesproken is de stroming te klein voor een significant effect.

Verwijderd

Hier moet trouwens nog aan worden toegevoegd dat veel hardware in je computer niet snel schade oploopt door een elektrostatische shock. Het moet op de verkeerde plaats terecht komen en boven een bepaalde spanning en stroomsterkte uitkomen voordat het schade aanricht. JayzTwoCents maakte laatst een komisch bedoeld filmpje hierover waarin hij zijn uiterste best deed om zijn moederbord of zo (slechts half gekeken) te slopen met een elektrostatische shock. Hij faalde. Het is niet zo dat het eerste de beste vonkje op de verkeerde plaats je hardware sloopt. Het kan gebeuren maar de kans is klein. Zoals ik aangaf, haal regelmatig de stof uit je kast maar om andere redenen en inderdaad waarschijnlijk beter niet met je stofzuiger al zal je ook daarmee niet gemakkelijk je hardware slopen. :)
Gewoon wat perslucht gebruiken is het handigste. En dit bijhouden zodat je de stof verwijdert voordat de stof gaat plakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 11:43 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

freaky35 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:25:
Stofzuiger NIET gebruiken, stofzuiger slangen zijn eigenlijk altijd statisch en als je een component raakt, dan help je die om zeep.

Als je die hebt, blaas de pc uit met een compressor of een spuitbus met lucht.

Echter je problemen kan zowel de hdd zijn die stuk is maar ook de kabel of de aansluiting op het moederbord.
Theoretisch natuurlijk heel leuk maar hoe vaak heb je dit in de praktijk gehad ?

In de tientallen PC's die ik in handen gehad heb en uit gestofzuigd heb is er namelijk nog nooit één overleden door staticiteit.

Begrijp me goed ik zeg niet dat het niet kan of klopt alleen dat iets wat in theorie klopt in de praktijk niet direct hoeft te gebeuren.

ergo, waarschijnlijker is dat je kabel of schijf niet goed is ;)

Gabriël AM5

Pagina: 1