Laptop moederbord passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 18:38
Voor een magic mirror/home automation project wil ik een oudere laptop gebruiken. Het moederbord wordt op een ondergrond geschroefd en komt dus verder niet in een case te zitten.

Aangezien deze in mijn woonkamer komt te hangen, wil ik deze het liefst geruisloos maken. Ik vraag me af wat hier de ervaringen zijn en of dat er tips zijn hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik heb wat foto's toegevoegd van het moederbord inclusief de huidige koeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RVy7Coydu0aMVlIlXq1C8Gez/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WFUIJaeuWuADb5n9ZtAh5VpL/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:08

rdejongjr

Gnome

Gezien er een MXM videokaartje in zit zal je ongeveer 25-60W aan warmte kwijt zien te raken, niet heel makkelijk passief te doen tenzij je een flink koelblok netjes aan de heatpipes kunt monteren.

Kun je niet af met een Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik wil verschillende services gaan draaien en een Pi zal niet sterk genoeg zijn. En aangezien ik dit moederbord heb liggen, wil ik het beste eruit kunnen halen.

Ik heb totaal geen ervaring met het modden van dit soort dingen. De eerste vraag die bij me op komt bij jouw reactie is dat ook, hoe kan je de heatpipes "netjes" monteren? De setup hoeft niet compleet fanloos te zijn, als deze maar langzaam genoeg kunnen draaien zodat ze geen geluid maken.

Ook omdat het een platte constructie wordt, heb ik in de hoogte weinig ruimte. De hoogte en breedte heb ik wel veel ruimte. Ik zit nu te denken aan een constructie van 160 x 60 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Monteer de heatpipes terug en zet er een paar dikke heatsinks op. Of met thermal adhesive of anders met normale koelpasta en wat tie rips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gewoon de heatsinks terug monteren met degelijke koelpasta, zonder die mini fan (of knip draadje door) en dan 2x120 of 140mm fans erop monteren op een of andere manier (desnoods tapen). Als die op een 600-800 rpm draaien zijn ze nagenoeg geruisloos. Die mxm-videokaart wordt ook niet zo warm als er geen zware grafische zaken op worden gedaan zoals gamen of hardware accelerated rendering.

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 12-03-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Als eerste zou ik beginnen met goede koelpasta zodat de warmte van de chips snel kan worden overgedragen naar het koelelement. Wanneer je de fans van de koelers verwijderd en je de mirror aan de onder- en bovenkant open laat kan de warmte middels convectie opstijgen. Om het koeloppervlak te vergroten kun je overwegen om je koelers te modden, door extra heatpipes toe te voegen, al zal dit een b*tch zijn om te realiseren...

Wat is de diepte van de achterkant van je mirror, waar je ook het moederboard in vastzet? Je zou ook twee kleinere fans van bijv. 80mm schuin kunnen monteren voor een beetje geforceerde airflow, en deze fans op 5V kunnen laten draaien door ze middels USB van stroom te voorzien (dan zijn ze ook zeker stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Om wat lucht te kunnen verplaatsen moet zo'n kleine laptopfan hard draaien en dat hoor je. Zodra je er een forse fan aan kunt monteren hoef je die niet meer te horen draaien. Ik denk dan aan een fan van de afmetingen van een 100 mm of zo. Plenty coolers beschikbaar. Je moet ze natuurlijk wel kunnen monteren.
Ik denk dat elke cpu koeler met heatpipes in principe wel in aanmerking komt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1