Schemerschakelaar schakelt uit naast de lamp?

Pagina: 1
Acties:

• Roffeltweakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Vraag: als je een schemerschakelaar naast de lichtbron plaats en als die dan aan schakelt als het donker wordt, schakelt hij dan direct weer uit doordat de lamp de schemerschakelaar verlicht? 8)7

Verwijderd

Ja.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Dat staat ook gewoon in de handleiding van die dingen. :P Dit is wel een erg basic vraagje...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Roffeltweakers
Hierbij mijn eigen antwoord.. lekker eigenwijs zeg maar :P Maar ondertussen met experts gesproken die er wél verstand van hebben.

A: De meeste schemerschakelaars dienen op een andere plek geplaatst te worden dan de te bedienen lamp. Een enkeling, zoals bijvoorbeeld de Nightmatic van Steinel, beschikt over een microprocessor die omgevingslicht van het verbuikerslicht scheidt. Deze kan je direct bij de lamp monteren.

B: Ook kan men kiezen voor een astrologische schakelaar, zoals bijvoorbeeld de Müller 18.14 easy met Astro program. Dit is niet meer dan een tijdschakelaar die zelf zijn tijden veranderd door rekening te houden met de zonnestand. Je hebt een uitvoerig voor op de schakelaar zelf en ook een die je plaats op de DIN rail van je meterkast.

Weer wat geleerd heren ;) Ik heb ze beide aangeschaft om mee te spelen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je vergeet optie C.

C. Een mechanische schakelaar bedient door een autonome stuureenheid met AI.

Maar alleen optie A noem je een schemerschakelaar.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik heb had een Theben Luna 120 met het oogje in de gevel zitten. Heeft een ingebouwd potmetertje voor de lux-waarde en verder via ingebouwde kalender te programmeren. Automatisch zomer/wintertijd, etc. Fire & forget. Mijn hele tuinverlichting draaide erop. Nu weer een soortgelijk iets voor mijn nieuwe huis opbouwen..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Roffeltweakers schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:19:
Vraag: als je een schemerschakelaar naast de lichtbron plaats en als die dan aan schakelt als het donker wordt, schakelt hij dan direct weer uit doordat de lamp de schemerschakelaar verlicht? 8)7
De hangt van het exacte model af.
Sommige hebben een instelbare hysteresis, die kun je dan instellen zodat de lamp niet voldoende licht geeft om hem uit te schakelen, maar daglicht wel.

Je hebt ook spaarlampen met ingebouwde schemerschakalaar. Als je deze 's avonds aan zet gaat hij eerst 3 keer knipperen omdat hij door zijn eigen licht weer uit gaat. Daarna blijft hij aan totdat hij weer meer licht ziet dan wat hij zelf maakt.

• Roffeltweakers
edit: onjuiste plek

[ Voor 255% gewijzigd door Roffeltweakers op 24-03-2018 08:21 ]

Pagina: 1