Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 21:43
Ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen. Ik wil het volgende. Ik heb drie kaku stopcontactschakelaars aangesloten op vier lampen in de woonkamer. Ik heb ook nog een lamp boven de eettafel met vier (niet dimbare) ledlampen erin. Deze wordt momenteel geschakeld met een traditionele schakelaar.

Ik heb daarvoor een dubbele kaku wandschakelaar gekocht zodat ik de vier lampen in de woonkamer en de eettafellamp afzonderlijk kan schakelen. Nu is de vraag welke ontvanger/schakelaar ik moet hebben voor op de plek van de originele schakelaar van de eettafellamp. Ik heb er nu al twee geprobeerd en beide doen ze niet wat ik wil, ze moeten blijkbaar allebei doorgeschakeld worden naar een traditionele schakelaar. Ik had de AWMR-300 (heeft een nuldraad nodig??) en de ACM-1000.

Ik wil dus gewoon volledig draadloos schakelen met de eettafellamp op 1 helft en alle lampen in de woonkamer op de andere helft.

Wie weet wat ik nodig heb?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:24
De ACM-1000 moet wel lukken!
Ik heb deze zelf ook toegepast voor een vergelijkbare schakeling.

De ACM-1000 kun je in de centraaldoos (bij je verlichting), of als dat niet past in het armatuur zelf misschien. Die sluit je aan zoals je de verlichting hebt aangesloten, (dus met de nul en schakeldraad, of nog netter op de nuldraad en fasedraad. Maar dan moet je deze daar wel hebben natuurlijk!) en vanuit die ga je door naar je verlichting. En met de traditionele schakelaar zet je deze "aan".

Vervolgens kun je de draadloze wandschakelaar de ACM-1000 laten schakelen.

Als je hem aangesloten hebt op een nul en fasedraad kun je de schakelaar hiervoor gewoon weghalen, en over je inbouwdoos de kaku schakelaar plaatsen.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 21:43
Bedankt voor je reactie. Ik haal de lamp liever niet los. Dat is nogal een flink ding. Is het niet mogelijk om gewoon een schakelaar in de inbouwdoos achter de dubbele schakelaar te plaatsen?

• S-te-fan
Dat kun je dan met de AWMR-300 doen, maar die heeft een nuldraad nodig. En die heb je vaak niet in een doos voor een enkel een schakelaar. De nuldraad zul je dan uit de centraaldoos waar je de verlichting hebt hangen moeten halen.

Dan kun je ook de originele schakelaar nog blijven gebruiken voor de eettafelverlichting indien je dat zou willen.

[ Voor 15% gewijzigd door S-te-fan op 11-03-2018 21:06 ]

• RomaniusDranius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 14:45
S-te-fan schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:44:
Dat kun je dan met de AWMR-300 doen, maar die heeft een nuldraad nodig. En die heb je vaak niet in een doos voor een enkel een schakelaar. De nuldraad zul je dan uit de centraaldoos waar je de verlichting hebt hangen moeten halen.

Dan kun je ook de originele schakelaar nog blijven gebruiken voor de eettafelverlichting indien je dat zou willen.
Ik heb in de wand een dubbele schakelaar (serie) waarmee ik een lamp boven de keukentafel en lamp in de woonkameer kan schakkelen. In de wand heb ik dus 2x bruin 2x zwart. Blauwe draad heb ik ook wel alleen is deze niet open, hij loopt gewoon door het wand..

Kan ik in mijn situatie ook AWMR-300 gebruiken? Heb nu een ACM-3000H2 gekocht maar daar kom ik helemaal niet mee uit.. |:(

En anders ACM-1000 in elke lamp?

• S-te-fan
De AWMR-300 kun je hiervoor niet gebruiken aangezien die is voor een enkele schakelaar.

De ACM-3000H2 zou de beste optie zijn, maar dan zul je toch die 2 schakeldraden moeten trekken tussen je woonkamer en eetkamer. Al verwacht ik dat er al 1 ligt ertussen, (van de schakelaar vertrekken beide schakeldraden naar 1 van beide lampen en dan gaat via die doos 1 schakeldraad door naar de volgende.

De makkelijkste optie is inderdaad de ACM-1000 maar dan verlies je de huidige schakelaar want die kun je dan niet meer gebruiken. Maar als je dat niet erg vind kun je hiervoor de dubbele schakelaar van kaku gebruiken en deze eventueel op die plek weer monteren.
Pagina: 1