Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user85329646
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-12-2024
Momenteel heb ik een baan van 40 uur op de technische dienst van een computerwinkel. De werkzaamheden bestaan uit het verkopen van een muismat aan een particulier, tot het aanleggen van een bedrijfsnetwerk inclusief installeren van servers etc. De enige papieren die ik heb zijn een MBO4 kantoorautomatisering diploma en een MCP certificaat NT4 uit 2001. Ik verdien 2500 bruto per maand en ben 37. Bijleren is nooit echt nodig geweest, niet gestimuleerd en zou niet of slechts deels betaald worden.

Omdat ik verder wil komen en voor mijn hobby graag wat mag programmeren heb ik me aangemeld voor deeltijd HBO Informatica welke september dit jaar zal starten. De klassiekale bijeenkomsten zullen elke maandag zijn. Voor mijn huidige werkgever is het niet interessant dat ik een HBO opleiding ga doen. Hij gunt het me wel en wil me op maandag vrij geven. De uren mag ik dan op zaterdag inhalen. De opleiding betaal ik uit eigen zak.

Ik kijk ook wel eens rond en kwam bij een bedrijf wat meer in de zakelijke kant van de markt zit een vacature tegen waar ze iemand vroegen met mijn competenties. Certificeringen als pre. Ik ben daar wezen praten en de functie spreekt me aan. Zij zijn erg enthousiast over mijn persoonlijkheid en mijn wens om bij te leren dus hebben me uitgenodigd voor een 2e gesprek.

In dat 2e gesprek bleek dat hun plan was om mij de HBO niet te laten doen maar MCSE certificaten te laten halen op hun kosten. Salaris hetzelfde en ook 40 uur. Toen ik vertelde dat ik echt HBO wilde gaan doen en we dan wel klaar waren, wilden ze me dat toch wel laten doen. Hun voorstel was dan dat ik dan met extra uren op de andere dagen aan de 40 zou moeten komen. Ik gaf aan dat dat zou kunnen maar dat ik dit dus bij mijn huidige werkgever ook kan en dus niks opschiet. Dat ik er dan graag minstens 500 bij zou willen of 32 werken voor hetzelfde geld. Daar gingen ze mee akkoord en boden meteen aan om mij HBO opleiding ook te betalen. In de gauwigheid rekende meneer personeelszaken uit dat 2500 voor 32 uur 3150 voor 40 uur zou zijn. Ik heb ze vertelt het aanbod serieus te overwegen maar er nog dit weekend over na wil denken.

Feiten:

Huidige werkgever
Salaris: 2500 per maand voor 40 uur
Opleiding: zelf betalen
Nadeel: zaterdag werken, dus alleen zondag vrij

Potentiële nieuwe werkgever:
Salaris 2500 per maand voor 32 uur
Opleiding: wordt betaald

De reden dat ik dit verhaal post; alvorens ik de functie accepteer wil ik het één en ander op papier zetten en laten tekenen. Sowieso de mondelinge afspraken, maar het liefst wat meer want niet alles is tot in detail besproken. Voordat ik mijn wensen/eisen op papier zet wil ik goed ingelicht zijn en ben erg benieuwd naar jullie mening. En hebben jullie nog andere suggesties op op papier te zetten?

- Mijn deeltijd HBO opleiding begint september, tot die tijd zal ik dus 40 uur gaan werken en lijkt het me logisch dat ik dan 3150 per maand verdien. Toch?

- ‎Er bestaat een kans dat zij op papier een 40 urige werkweek zetten, mij daar 2500 voor geven en de maandag dus onder werktijd naar school laten gaan. Dat lijkt me in mij nadeel toch? Want dan is mijn uurloon lager.

- ‎Het voordeel van bovenstaande zou weer zijn dat ik met 40 uur op papier ook recht heb op meer verlof.

- ‎Volgens mij heb ik vrij van school in de schoolvakanties. Dan wil ik gewoon gaan werken. Aangenomen dat ik dan een 32 uur contract heb, wat is er dan een goede oplossing?

- ‎Zij willen HBO betalen. Mocht ik bijvoorbeeld na 3 jaar ontslag nemen dan wordt ik geacht de gemaakte opleidingskosten terug te betalen. Als ik de opleiding uit eigen zak betaal heb ik een belastingvoordeel. Ik denk dat zij in dit geval ook wel een subsidietje pakken. Is het redelijk om daar ook iets over vast te leggen? En zo ja, wat zouden jullie dan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien je studiekosten / belastingaangifte tot 3 jaar terug mag opvoeren, maakt het wel even uit wat de kosten voor de studie zijn/worden en welke verjaringstermijn er in je contract wordt aangemaakt. Het is niet ongewoon dat elke betaalde Euro (want schoolgeld / boeken is per jaar over het algemeen) in 24 tot 36 maanden tot 0 wordt teruggebracht door een werkgever.

Schoolvakanties & werken? Tja, dat moet je werkgever aangeven. Als je namelijk 40 weken per jaar maar 32 uur werkt, waarom zou er dan in die andere weken ineens 40 uur werk voor je zijn? Ik denk dat je dit even goed moet uitzoeken en laten vastleggen.

Verder lees ik een paar aannames/vragen die inderdaad komen bovendrijven maar de enige die er wat over kan zeggen is de potentiele werkgever. Ik vind het persoonlijk (zie vorige alinea) niet logisch dat je zomaar ervanuit moet gaan dat 40 uur werken "wanneer het jou uitkomt". Omgekeerd; als jouw werkgever alle roosters en personeel op orde heeft in de tijd dat jij naar school gaat, ben je op andere dagen dus 8 uur per dag "overbodig".

/edit: mocht je inderdaad tijd over hebben, probeer dan ook even met je nieuwe werkgever te overleggen of je naast HBO en werk eventueel ook nog op een wat langzamer niveau/traject je "certificaten" kan halen. Afhankelijk van de werkzaamheden, is het niet heel lastig om ook je MCSA 2016 of je ITIL v3 Foundation te halen in een jaar. Eventueel daar je "8 uur overbodig" voor laten vastleggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 11-03-2018 19:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user85329646
We zijn tijdens het 2e gesprek overeen gekomen dat ik de periode tot september MCSE en of MCSA trainingen krijg onder werktijd. Zij betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

user85329646 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:53:
We zijn tijdens het 2e gesprek overeen gekomen dat ik de periode tot september MCSE en of MCSA trainingen krijg onder werktijd. Zij betalen
Ah, ik begreep uit de tekst dat MCSE werd ingewisseld tegen HBO. :)

Misschien dat je dan op school zelfs nog vrijstelling kan krijgen voor sommige vakken als je inderdaad MCSA of MCSE hebt gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 11-03-2018 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Erg goed dat je een HBO papiertje gaat halen! Het gaat je in de toekomst enorm helpen. Ik doe zelf ook een deeltijd HBO opleiding, zit inmiddels in het derde jaar, dus wellicht dat mijn kennis & ervaringen daarvan nuttig kunnen zijn.

Als eerste het complete plaatje, dus eerst MCSA, dan MCSE, en dan beginnen aan HBO. Ik denk dat dat een goed plan is, zeker in de detacheringswereld zijn dat soort certiceringen echt een must have om selectierondes door te komen. Is het nieuwe bedrijf ook een detacheerder of iets? Of is het op kantoor zitten beheren? Hebben jullie het gehad over wat school van jou verwacht, en hoe je dat op je werk gaat doen? Deeltijd HBO studies hebben geen stage, maar je doet meestal onderzoek bij het bedrijf waar je zit. Staan ze daar voor open? Of als je gedetacheerd zit, hoe wil je dat gaan aanpakken?

Dan de vakanties. HBO deeltijd en tegelijkertijd werken is echt een gigantische kluif. Normaal doen mensen daar acht jaar over, je propt het nu even in vier jaar. Dus je gaat weinig vrije tijd hebben. En de balans tussen werk, prive, school, sociaal leven, relaties en slaap/vrije tijd is heel lastig om goed te houden. Niet voor niets valt in het eerste jaar 60-70% van de mensen af. Die hadden dat gewoon niet gerealiseerd. Een deel valt in het tweede jaar nog een keer af, en wat er dan over blijft is "de harde kern" die het waarschijnlijk wel gaat redden. Dus werken in de vakanties lijkt leuk want extra geld, maar geloof me, de hoeveelheid stress die zo'n opleiding oplevert weegt niet op tegen een paar honderd euro extra. Dus neem gewoon lekker vrij, blijf 32 uur werken.

Dan de opleidingskosten. De opleidingskosten zijn zowel voor jou als je werkgever aftrekbaar, maar let op, als je werkgever bijvoorbeeld 60% betaald, mag jij alleen de resterende 40% nog aftrekken. Ik weet niet hoe je financiele situatie is, maar als je alles zelf betaald krijg je een redelijk deel terug en zit je nergens aan vast bij je nieuwe werkgever.

Final note, ik denk dat 32 uur werken voor 2500 euro een mooi aanbod is. Die ene dag gaat gigantisch veel uitmaken, het lijkt lullig, maar dat is het niet. Je hebt straks je werk, én nog een keer boeken lezen, onderzoek doen, verslagen tiepen, dingen proberen te begrijpen, naar school gaan, deadlines, tentamens, en dat 10 maanden achter elkaar. En dan nog je eigen leven tussendoor. Vergis je niet in de impact van zo'n opleiding :) het is mooi, maar ook erg zwaar.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user85329646
Acht jaar voor HBO? De site van de opleiding komt over alsof 4 jaar normaal is. En ook LOI en NCOI bieden het aan in 4 jaar.

De functie betreft supportdesk medewerker, dus de hele dag "inbellen" bij zakelijke klanten. Het bedrijf heeft ook aan afdeling voor softwareontwikkeling dus ik denk dat ik daar voor afstuderen wel wat mee kan. Voor de zekerheid woensdag naar de open avond voor concrete antwoorden.

De opleidingskosten kan ik makkelijk uit eigen zak betalen dus dat zou ik inderdaad kunnen doen om nergens aan vast te zitten, maar als ik het naar mijn zin heb daar en ik blijf er de komende jaren dan zou het weggegooid geld zijn als ik het zelf zou betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

user85329646 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:55:

De opleidingskosten kan ik makkelijk uit eigen zak betalen dus dat zou ik inderdaad kunnen doen om nergens aan vast te zitten, maar als ik het naar mijn zin heb daar en ik blijf er de komende jaren dan zou het weggegooid geld zijn als ik het zelf zou betalen toch?
Dat klopt inderdaad en als je het fiscaal doorrekent, is de aftrek/vergoeding via de fiscus aanzienlijk minder dan als jouw baas alles betaalt en je "betaalt" het terug door 4 jaar in dienst te blijven. Ook terugverwijzend naar mijn vorige post over afspraken maken hoe de studieschuld door/bij de werkgever tot 0 wordt gereduceerd.

Dan even advocaat van de duivel; als je direct na je diploma ergens anders solliciteert, is er best een kans dat je meer kan verdienen en dat de nieuwe werkgever in 1x de openstaande schuld bij je werkgever aflost. Natuurlijk is dit "ver in de toekomst" maar ook voor de volgende werkgever is het altijd een belangrijk gegeven om te weten of & hoeveel schuld je nog hebt.

/edit: even een vraagje. De opleiding in Rotterdam spreekt erover dat je in je laatste jaar veel praktijk moet doen. Misschien is het wel verstandig om na te vragen of je al je praktijk-uren wel bij je "aanstaande werkgever" kan maken. Mogelijk valt de branche van je werkgever niet in lijn met de eisen van de studie; zou stom zijn als je in je vierde jaar dus ergens anders je praktijk moet gaan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 11-03-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
user85329646 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:55:
Acht jaar voor HBO? De site van de opleiding komt over alsof 4 jaar normaal is. En ook LOI en NCOI bieden het aan in 4 jaar.
Acht jaar in de vorm dat je vier jaar werkt én vier jaar studeert. Normaal gaan mensen eerst studeren en daarna pas werken, dus dat bedoel ik met dat je acht jaar in vier jaar propt ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Widow schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:51:
[...]

Acht jaar in de vorm dat je vier jaar werkt én vier jaar studeert. Normaal gaan mensen eerst studeren en daarna pas werken, dus dat bedoel ik met dat je acht jaar in vier jaar propt ;)
Voltijd is een bachelor geen 4 jaar meer, toch?
Staat voor deeltijd niet 20 - 23 uur per week? Dan is daarnaast nog 40 uur werken wel erg veel, zelfs 32 uur is dan flink.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-03-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Enkele collega's van mij doen een duaal traject. De één geeft aan dat 28 uur werken naast de opleiding bijna niet vol te houden is (en gaat vermoedelijk naar 24 uur per nieuw contract), de ander geeft aan dat het prima te doen is. Het grote verschil zit hem in de reistijd van deze twee. De één is er in 20 minuten, de ander doet er 70 minuten over. Het wordt allemaal aan de 19 cent/kilometer vergoed, dat is het punt niet. Lang reizen kost je echter veel tijd, elke dag weer. Dat is m.i. iets dat zwaarwegend meetelt, zeker bij een duaal traject met 32 uur werken, want dan pers je toch zo'n 50-55 uur in een week, en daar komt de reistijd gevoelsmatig gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lactaxative schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:55:
en daar komt de reistijd gevoelsmatig gewoon bij.
Hoezo gevoelsmatig? Reizen (per auto/trein) kost gewoon echt tijd en energie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

- nvm

[ Voor 92% gewijzigd door MAX3400 op 01-04-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user85329646
Het is iets anders gelopen. Ik heb na het weekend gevraagd of ik een dagdeel mocht meelopen om een betere indruk te krijgen de werkzaamheden. Hier werd negatief op gereageerd. Tevens ben ik diezelfde week bij een informatieavond van de HBO opleiding geweest en daar kwam uit dat het combineren van de opleiding met de werkzaamheden van mijn nieuwe baan geen optie is. De nieuwe baan is van de baan.

Het hele verhaal is begonnen omdat ik iets achter de hand wil hebben als het bij mijn huidige werkgever mis zou gaan. Ik zit er prima naar mijn zin en hoef dus niet per se een andere baan. Wel heb ik al van jongs af aan programmeur willen worden. De opleiding HBO Informatica (programmeren) heb ik dus echt zin in. Op de informatieavond kwam naar voren dat het eerste jaar nog wel te overleven is zonder dat mijn baan relevant is, maar in de daaropvolgende jaren zou dat wel een probleem kunnen worden. Bij mijn huidige werkgever heb ik wel ruimte om wat maatwerk php te programmeren maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn voor de opleiding.

Mijn plan is om in ieder geval dat 1e jaar te doen en gedurende dat jaar goed om me heen te kijken naar vacatures voor junior programmeur. Het lastige is natuurlijk wel dat ik de maandag niet beschikbaar zal zijn en ook niet op salaris achteruit wil gaan als het kan. Dus 2500 voor 32 uur voor een 37 jarige wannabee programmeur.

Ik ben echt heel benieuwd wat jullie hiervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:43
Als ik dat omreken naar een voltijdbaan, dan wil je ruim 3100 euro per maand. Voor junior-functies is dat vrij fors en zal je net de goede werkgever moeten treffen om daar in de buurt te komen. Als jij hard kan maken dat jouw programmeerervaring wel beduidend meer waard is, kan je misschien al een hoger salaris eruit halen, maar houdt er gewoon rekening mee dat je in salaris misschien een stap terug zal moeten doen voor een aantal jaar.

Daarnaast, wat is precies het doel dat je wilt bereiken met het volgen van een hbo-opleiding? En is een hbo-opleiding de beste manier om dat doel te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:44

Osxy

Holy crap on a cracker

Transportman schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:21:
Daarnaast, wat is precies het doel dat je wilt bereiken met het volgen van een hbo-opleiding? En is een hbo-opleiding de beste manier om dat doel te bereiken?
Dit is precies wat ik mij nu afvraag. Daarnaast ga je van een Medior-ish functie naar Junior dus reken er maar op dat je minimaal tijdelijk een achteruitgang in loon mag verwachten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user85329646
Als ik om wat voor reden dan ook een andere baan moet zoeken dan maak ik met alleen een MBO4 opleiding niet veel kansen denk ik. Dan kan ik 2 dingen doen; certificaten halen of HBO doen. Omdat ik het liefst zou gaan programmeren bij een eventuele nieuwe baan lijkt het me dus verstandig om HBO Informatica te gaan doen. Dat het salaris in het begin minder zal zijn is inderdaad wel te verwachten. Wat denken jullie waar ik op zou kunnen rekenen? En zouden bedrijven wel op een 37 jarige junior zitten te wachten.
Pagina: 1