Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na bijna 10 jaar ben ik toe aan een volgende stap in mijn carrière en heb intussen een mondelinge overeenkomst met een bedrijf in dezelfde sector, maar geen concurrent van mijn huidige werkgever - zeg maar, dat ik van de Lidl naar Albert Heijn ga...

Nu heb ik een concurrentiebeding, met daarin onderstaande tekst en ik vraag mij af of dit niet de tekst is van een relatiebeding ipv een concurrentiebeding?

"het is de werknemer verboden binnen een tijdvak van 3 jaar, na beëindiging van de arbeidsovereenkomst, zaken te doen met relaties van de werkgever, ongeacht het het geografisch gebied. Onder relaties (oa clienten, vervoerders etc) wordt in dit verband verstaan, een ieder die op het moment van de beëindiging, een zakelijke band heeft met de werkgever. Tevens is het de werknemer verboden om binnen dit tijdvak, een soortgelijke onderneming als werkgever te doen drijven en/of mede te doen drijven, als zelfstandige."

Volgens mij is dit een relatiebeding en geen concurrentiebeding; wat vinden jullie?

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-03-2018 17:18)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Volgens mij staat er nergens dat je niet bij een concurrent in dienst mag. Je mag dan alleen niet dezelfde klanten bedienen als bij je oude werkgever.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dit is inderdaad een relatiebeding

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

3 jaar is flink lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Het eerste deel is inderdaad een relatiebeding. Het tweede deel een beperkt concurrentiebeding (niet van toepassing als werknemer).

Ik zou toch oppassen ooit zoiets te tekenen. Als je over 2-3 jaar een klant of leverancier belt wat toevallig op dit moment een relatie met de huidige werkgever heeft dan schend je deze clausule... En er zijn rechterlijke uitspraken dat dit ook geldt voor Linkedin contacten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Ongeacht het geografisch gebied. Dat is te ruim. Maar voordat je jezelf rijk rekent, een rechter kan het beding ook matigen ipv vernietigen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Volgens mij staat er nergens dat je niet bij een concurrent in dienst mag. Je mag dan alleen niet dezelfde klanten bedienen als bij je oude werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naast dit concurrentiebeding, heb ik ook een relatiebeding, voor een periode van 2 jaar. Dit wil ik respecteren, maar wil wel “vrij zijn” om te kunnen gaan werken, waar ik wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wow je mag volgens deze zelfs geen pakketje versturen met postnl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:13:
Wow je mag volgens deze zelfs geen pakketje versturen met postnl...
Wel als de huidige werkgever alles met DHL verstuurt én er geen enkele brief met PostNL wordt bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Rukapul schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:52:
Het eerste deel is inderdaad een relatiebeding. Het tweede deel een beperkt concurrentiebeding (niet van toepassing als werknemer).

Ik zou toch oppassen ooit zoiets te tekenen. Als je over 2-3 jaar een klant of leverancier belt wat toevallig op dit moment een relatie met de huidige werkgever heeft dan schend je deze clausule... En er zijn rechterlijke uitspraken dat dit ook geldt voor Linkedin contacten, etc.
Is het niet zo dat bij een relatiebeding het wel duidelijk moet zijn voor de werknemer wie dan op het moment van beëindiging van het contract dan die "relaties" zijn?

m.a.w. TS is vrij te werken waar hij wil, mits hij de relaties (van op het moment verlaten onderneming) met rust laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
xinix03 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:25:
[...]

Is het niet zo dat bij een relatiebeding het wel duidelijk moet zijn voor de werknemer wie dan op het moment van beëindiging van het contract dan die "relaties" zijn?
Diverse uitspraken lijken daar wel op te wijzen. In gevallen waarbij werkgever weigerde een lijst te overleggen matigde de rechter het beding. Idem overigens met een werkgever met meer dan 10000 relaties 8)7

Sowieso dus die lijst vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0lan
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-09 09:46
De clausule is voor het grootste deel een relatiebeding maar deels ook een concurrentiebeding omdat je niet als zelfstandige mag concurreren met jouw werkgever.
Niet dat het veel uitmaakt, voor een relatiebeding gelden dezelfde regels als voor een concurrentiebeding, zie

http://www.mijnconcurrent...rrentiebeding-informatie/

Het is niet zo dat een relatiebeding zonder lijst per definitie ongeldig is. Er kunnen natuurlijk belangrijke klanten bijkomen nadat het relatiebeding getekend is.

Als je bij de concurrent in dienst wilt gaan dan is dat niet verboden volgens dit beding. Je mag volgens het beding alleen niet de klanten bedienen die relaties zijn van je huidige werkgever. Het is overigens niet zo dat je voor elke klant die bij je komt dat helemaal hoeft te gaan onderzoeken. Alles in redelijkheid :)
Pagina: 1