Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 00:52
Ik ga 7 maanden lang een auto coureur volgen binnen de EU tijdens zijn wedstrijden, nou wil ik zijn communicatie opnemen tussen hem en zijn team.

Om het even te schetsen, de coureur heeft een mic in zijn helm zitten, deze stuurt het signaal over een bepaald portofoon frequentie uit naar zijn team welke deze ontvangen in hun oortjes, headsets, etc.

Is er een manier om zo'n kanaal op te nemen met zo min mogelijk kwaliteitsverlies?

Dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Uh, een goede ontvanger afstemmen op dat kanaal en er een of ander opname apparaat aan hangen? Of denk ik te moeilijk :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Dat lijkt me niet al te moeilijk. Een Portofoon met een opname mogelijkheid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neem een portofoon met een headsetuitgang (oftwel: elke), plug de headsetuitgang in een opnameapparaat, ???, profit. Afhankelijk van welk systeem er gebruikt wordt kun je wellicht ook een vaste ontvanger vinden met een betere antenne zodat je meer bereik hebt.

Anyway. niet zo moeilijk dit.

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 11-03-2018 16:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 20:08

psy

Geen portofoon nodig. Zoek een radio scanner (op marktplaats voor een appel en ei te krijgen) die de gebruikte frequentie kan ontvangen, en sluit hier een recorder op aan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:25
Met een radio scanner kom je er ook. Echter denk ik dat een portofoon met een aux uitgang in dit geval misschien handzamer is. (Porto met aux kabel naar laptop die het opneemt of porto met aux kabel naar een mini recorder met ingang. Bij de laatste ben je nog erg mobiel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een goede analoge portofoon heb je voor minder dan 3 tientjes in China (baofeng uv-5r bijvoorbeeld, heb hem zelf ook. Was 24 euro per stuk inclusief shipping.). Een digitale kost je een kleine 6 tientjes. Weet je al welke frequentie je zoekt, analoog of digitiaal, en eventuele dtcs/ctcs tonen?

[ Voor 18% gewijzigd door TommyboyNL op 11-03-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet gewoon met een SDR en zoiets als audacity?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Omdat naar mijn ervaring een goedkope SDR zoals een RTLSDR te lage kwaliteit levert (lage resolutie, laag dynamisch bereik), en een betere SDR al snel 100 piek kost. Een goede portofoon plus memorecorder is hier een stuk beter voor; hogere geluidskwaliteit, compacter, minder energieverbruik, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa hij wil het 7 maanden doen en zo goed mogelijke kwaliteit. Heb je het meteen digitaal. Als iemand autoracen kan betalen (of zijn vrienden/klanten) moet een SDRetje ook nog wel kunnen. Moet je idd geen 20E ding nemen, maar de porto's die genoemd worden hierboven zijn ook dealextreme dingen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:39:
Waarom niet gewoon met een SDR en zoiets als audacity?
Omdat TS een beetje redelijke kwaliteit wil en daar passen SDR hobby-bob oplossingen niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:55:
Mwa hij wil het 7 maanden doen en zo goed mogelijke kwaliteit. Heb je het meteen digitaal. Als iemand autoracen kan betalen (of zijn vrienden/klanten) moet een SDRetje ook nog wel kunnen. Moet je idd geen 20E ding nemen, maar de porto's die genoemd worden hierboven zijn ook dealextreme dingen.
Ja, de Baofeng UV-5R is een bamiporto, maar is net zo goed als de 5-10 keer duurdere motorola's. Chinees is lang niet altijd synoniem voor baggerkwalitiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon naar het team gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn, er zullen vaak genoeg headsets stuk gaan of bezoekers zijn die mee willen luisteren of sponsors die het signaal overgestuurd moeten krijgen of... of... oftewel zeer waarschijnlijk heeft het team alles al in huis. En anders kunnen ze je wel doorverwijzen naar de leverancier zodat je daar kan vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik weet namelijk niet hoe serieus die coureur is, maar de beter betaalden die gebruiken digitale encryptie etc zodat niet alle andere teams mee kunnen luisteren met hun communicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik zou ook voor sdr gaan, direct digitaal en geen gedoe met batterijen van een baofeng of loszittende aux kabels. Natuurlijk geen sdr van een tientje nemen maar even investeren. Misschien iets als de airspy?

https://www.rtl-sdr.com/o...airspy-mini-rsp2-rtl-sdr/

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2018 07:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

Gomez12 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 00:56:
Gewoon naar het team gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn, er zullen vaak genoeg headsets stuk gaan of bezoekers zijn die mee willen luisteren of sponsors die het signaal overgestuurd moeten krijgen of... of... oftewel zeer waarschijnlijk heeft het team alles al in huis. En anders kunnen ze je wel doorverwijzen naar de leverancier zodat je daar kan vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik weet namelijk niet hoe serieus die coureur is, maar de beter betaalden die gebruiken digitale encryptie etc zodat niet alle andere teams mee kunnen luisteren met hun communicatie.
Gelukkig iemand die er ook bij stil staat dat heel veel communicatie tegenwoordig digitaal is en wellicht encrypted, want dat maakt het toch een heel ander verhaal. Als het simpelweg analoge radio communicatie is voldoet inderdaad een SDR oplossing of een simpele scanner op een line-in of zelfs op een microfoon ingang als je het volume maar laag zet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OmeJoyo schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Gelukkig iemand die er ook bij stil staat dat heel veel communicatie tegenwoordig digitaal is en wellicht encrypted
Een probleem wat opgelost wordt als je gewoon, zoals ik zei, een portofoon of vaste ontvanger neemt die bij ht gebruikte systeem hoort en de output daarvan opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

CyBeR schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Een probleem wat opgelost wordt als je gewoon, zoals ik zei, een portofoon of vaste ontvanger neemt die bij ht gebruikte systeem hoort en de output daarvan opneemt.
Ja, maar jij stelt ook dat dit om elke portofoon gaat, wat niet meer zo is tegenwoordig. Om te beginnen heeft niet elke ontvanger een headphone of speaker uitgang, bij veel portofoons moet dit zelfs weer via de aangekoppelde speaker-mike. Ik heb laatst ook een configuratie gezien waar alle hardware outputs specifiek uitgeschakeld waren en enkel de al door een admin aangemelde bluetooth headset bruikbaar was.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OmeJoyo schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Ja, maar jij stelt ook dat dit om elke portofoon gaat
Ik stel dat quasi elke portofoon een headsetuitgang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:27
Ik zou ervoor zorgen dat er een extra portofoon komt, dezelfde die iedereen in het team gebruikt. Doorgaans spul van Kenwood of Motorola. Sluit een portable audio recorder aan op de headset uitgang. Stel de audio recorder in op of continu opnemen of op automatisch opnemen. Bij een bepaald geluidsniveau zal de recorder gaan opnemen, inclusief de voorgaande 3 of 5 seconden. Betaalbare professionele oplossingen zijn er van Zoom, Tascam, Roland, Marantz etc. Ondersteuning voor SMTP tijdcode is wel aan te raden. Check even de reviews, de modellen van Zoom en Tascam presteren doorgaans niet geweldig als het op stabiliteit van de tijdcode aankomt. Wil je zeker weten dat je het juiste gereedschap hebt neem dan een field recorder van Sound Devices of Nagra, de absolute top, je betaalt wat maar dan heb je ook wat. De tijdcode kun je synchroniseren met je professionele videocamera. Er even van uitgaande dat je video en audio wilt gaan combineren.
Pagina: 1