Shutdown door temp of watt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Heeft er iemand ervaring hoe je een onderscheid kan maken tussen pc shutdown tussen overhitting en psu overload.

Het gaat om een corsair 1200 en 7980xe (delidded met direct die mount). Met 1.35v 4.9ghz op alle cores krijg ik max 81c met cinebench. Als ik vervolgens naar 5ghz ga en cinebench start krijg ik instant shutdown en geen melding bij bios post, met melding overheat protection ofzo. Ik ga ervan uit dat 1200 niet voldoende is. Ik heb daarnaast een 1080ti maar die krijgt geen load dus moet niet uitmaken.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:11
Wie zegt dat deze CPU überhaupt 5.0GHz kan? En daarnaast met de huidige voltage.

Maximum operating temperature (volgens CPU world): 94 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Een 1200w voeding voor een overclocked 7980xe en een (gok ik zo) overclocked 1080ti is zwaar overkill.

Maar goed, dit klinkt eerder alsof je CPU niet verder komt (iig niet op die settings) dan een voeding die het opgeeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog andere koelers tot je beschikking?:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Overheat protection meldingen zijn waarschijnlijk van je vrm's? Lijkt mij niet van de cpu op 81c, of je moet heel veel voltage toevoegen van 4900 naar 5ghz? Daarnaast, 5ghz op een 18core lijkt mij ook iets teveel voor een moederbord dat niet subzero gaat.. kortom, you're pushing it.. dont break it.

Als laatst, ben je op zoek naar cinebench record, of ga je voor 24/7? Deel de rest van je specs eens..

[ Voor 46% gewijzigd door millman op 11-03-2018 16:33 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Welk bord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ten eerste hierbij mijn specs:

Asus x299 Extreme
Asus Poseidon 1080TI, niet overgelocked kon maar 25mhz uit halen
64gb 4000mhz
Intel Optane (os)
960 pro (games)
950 pro (torrent temp folder)
Raid 5 met 4 HDD
Eisblock xpx WB met 2x 280 rads

Ten tweede:

Ik bedoelde ik krijg GEEN melding met overheat protection. Bij mijn 3770k had ik dat namelijk wel paar keer gezien door defecte waterpomp.

En als laatste:

Als ik op 5Ghz 1.35v gebruik, dan crash de pc al na 15 minuten bij het openen van chrome. Dus je krijgt freeze of BSOD. Bij 1.36v loopt alles goed, zelfs het openen van Android Studio met Virtual Device, gaat goed. Maw, als ik met 1.36v cinebench start dan crash de pc niet, maar krijg ik een instant shutdown. Volgens mij bij overheating krijg je een restart naar bios. Daarom dacht ik gelijk aan de PSU. Ik las ook dat deze cpu bij 5Ghz 1000w verbruikt, maar dan zou het volgens mij als nog voldoende moeten zijn. Want 200w voor alle hardware genoeg moeten zijn (zonder gpu load natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TheTurk schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:13:
Ten eerste hierbij mijn specs:

Asus x299 Extreme
Asus Poseidon 1080TI, niet overgelocked kon maar 25mhz uit halen
64gb 4000mhz
Intel Optane (os)
960 pro (games)
950 pro (torrent temp folder)
Raid 5 met 4 HDD
Eisblock xpx WB met 2x 280 rads

Ten tweede:

Ik bedoelde ik krijg GEEN melding met overheat protection. Bij mijn 3770k had ik dat namelijk wel paar keer gezien door defecte waterpomp.
Ok, had ik niet gelezen, of in ieder geval niet begrepen. Allereerst, dit soort 'shutdowns' kunnen zowel CPU related als Moederbord related zijn. Ik blijf ervbij dat een 18core op 5Ghz zonder water of subzero op je VRM's de grenzen opzoeken is.
En als laatste:

Als ik op 5Ghz 1.35v gebruik, dan crash de pc al na 15 minuten bij het openen van chrome. Dus je krijgt freeze of BSOD. Bij 1.36v loopt alles goed, zelfs het openen van Android Studio met Virtual Device, gaat goed. Maw, als ik met 1.36v cinebench start dan crash de pc niet, maar krijg ik een instant shutdown. Volgens mij bij overheating krijg je een restart naar bios. Daarom dacht ik gelijk aan de PSU. Ik las ook dat deze cpu bij 5Ghz 1000w verbruikt, maar dan zou het volgens mij als nog voldoende moeten zijn. Want 200w voor alle hardware genoeg moeten zijn (zonder gpu load natuurlijk).
Hoewel Cinebench nog niet eens echte CPU load is ten opzichte van een Prime 95 of LinX, is Cinebench stukken zwaarder dan Chrome of Android studio. Iets wat op 1,36v 'Chrome stabiel' is, kan nog MIJLEN ver weg zijn van stabilitieit voor cinebench, laat staan voor reguliere 24/7 OC stabiel (prime95).
Ik denk dat je je totaal verkijkt op wat een 18core CPU op 5Ghz voor je VRM's doet, zeker als je komt van een 3770k en van die ervaring uitgaat.. Ik raad je zeer aan HT uit te zetten en dan eens te kijken of je werkelijk stabiel kan draaien op 5Ghz. Ik vermoed dat dit per definitie een onhaalbare zaak is zonder adequate OC middelen zoals 3000rpm fans op je VRM's te richten, of deze te waterkoelen.

Een extreem goede CPU die weinig vCore nodig heeft voor 5Ghz (zoals een record breaking 5Ghz cpu @ 1.118v) zou dat kunnen redden, je zit nu al op 1,35v.. 1000+w is zeer goed mogelijk

*Millman freaking jaloers op de setup, beste duit gekost ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
Beste set-up!

Het bord krijgt het al aardig voor zijn kiezen met deze volle bak.

Ik vermoed gewoon een geval te weinig vcore.

Instant shut down op cb is vaak te weinig vcore.
Maar of het verstandig is om veel meer vcore te geven is een volgende.

Je geeft aan dat je temps erg hoog zijn. Is het nodig om de 5 GHz te halen ?
Of is het meer een prestatie dingetje ;-)

Ik denk dat je aan de max van je koeling zit tbv je vcore. Dat wil zeggen, je zit op de sweetspot.

Meer MHz moet meer vcore. Maar dat kan niet temperatuur wijze.

Wat ik ook wil aangeven is als bv cb15 (multi thread) op 4.9 GHz op 1.35v stabiel is. Is cb15 op 5 GHz zeker niet stabiel op 1.36v.

Dus of meer rads of een chiller om je water te koelen. Of tevreden zijn met dit resultaat.

Edit;
Raak je vrm eens aan. Zoals Millman Zegt. Om te kijken of die veel te warm is. Want met waterkoeling kan die wel eens over het hoofd gezien worden vwb koeling. Zit deze setup ook aardig krap in een kast gebouwd met weinig airflow ?

[ Voor 13% gewijzigd door 5erveD op 11-03-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Millman, FYI, ik heb na 3770k de 4770k en de 6950x gehad.

Ik heb wel een rustige fan op de VRM's staan. Zie foto. Maar als ik jullie zo hoor moet ik de VRM ook maar waterkoelen. De VRM wordt niet warmer dan 61c bij normaal gebruik.

Ik hoef geen Prime95 te draaien of te benchen. Het gaat mij alleen om Andriod Studio en gamen, als deze zonder te crashen draaien ben ik tevreden.

Ik ben bang dat meer rads geen op oplossing is, misschien een extra pomp. Want ik heb via AI suite de fans geconfigureerd dmv de watertemperatuur, zodat ze altijd kamertemperatuur blijven. De fans draaien nu op 40%, dus hebben nog marge.

Ik heb net de cb15 op 1 core gedraaid, op 1.37v op 5Ghz en hoogste temp was 69c. (218cb)

https://1drv.ms/u/s!AjAzG42NPQf1h0eQF_ZjvWEGC1MI

**Update
Na Corsair software installatie, voor het bekijken van actuele wattage, met 4.9Ghz 1.35v met cb15, Krijg ik 905watt. Dit is dus de gehele pc. Wat mij ook opvalt nu, na delidden en direct die mount, dat de cpu package hoger is dan de cores. Volgens mij was het eerst anders om, dus cores hadden hogere temps dan de package. Is de package sensor apart, want deze wordt 90c.

Het ligt volgens mij niet aan de VRM, want deze biljft op 61c. En de bios toont geen overheat melding. Zou de stap van 4.9ghz naar 5ghz 300watt kunnen eisen?

[ Voor 25% gewijzigd door TheTurk op 11-03-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Als die vrm's maar 61° C worden dan ligt daar het probleem niet en is het eerder de sweetspot met de gebruikte koeling.

Een extra pomp gaat geen verbetering geven.
Miss een kleine verbetering als je de fans op vol vermogen zet.

Maar als je voor 5 GHz single core 1.37 nodig hebt zal je redelijk wat meer nodig hebben voor alle 18 cores op 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De poging om perse 5Ghz te halen op 18 cores bewonder ik, ik blijf t een enge grens vinden, zeker met hoge temperaturen (en de gruwelijke prijs van al je hardware). Je wil niet met echte load testen, omdat het wellicht te warm wordt, maar ik neem aan dat je wel programma's draait waar je een behoorlijke load te verduren krijgt dat stabiel moet zijn? Ik volg je avontuur in ieder, eindelijk weer wat interessants op OC gebied. Ook tof om even wat benches te draaien op die snelheden. Leuke scores kan je er voor HWbot wel mee krijgen. :9~

61c lijkt mij aan de lage kant voor de VRM's op deze snelheid, opvallend. is dit onder cinebench load? Verder hoop ik dat je de boel niet sloopt, en dat je je doel haalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
@5erveD , je had gelijk met de koeling. De PSU is het niet, want na volle toeren ging Cinebench eentijdje goed en toen knalde die eruit. De package of cpu wordt te heet, waardoor de mobo shutdown doet.

Wat ik nu niet begrijp is, waarom throttle het niet? Dat had ik namelijk eerst met 4.6Ghz, ik kreeg namelijk lage scores daardoor.

Kan het zijn dat de DIE goed wordt gekoeld, maar dat de backplate en alles eromheen te warm wordt?

@millman , tijdens het delidden en het mounten had ik veel meer stress om de boel te slopen :-(
Maar alles rond 1.35v is toch wel safe, aangezien de mobo bij 105c de boel afsluit? En btw heb 3 uur kunnen werken met Android Studio op 5Ghz. Behoorlijk stabiel, maar mag niet te vroeg juichen. A.s. woensdag ga ik 8 uur werken, fingers crossed.

Nu denk ik om standalone rad te halen, van 9x140, zou dat uitmaken? Op volle toeren is de watertemp 2 graden hoger dan de kamertemp. Is dat normaal?

[ Voor 36% gewijzigd door TheTurk op 12-03-2018 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@TheTurk wat ik veilig voor 24/7 vind, is ver van waar jij zit op t moment. Veilig is voor mij, 24/7 oc getest met 8u+ prime95 oid. Dan weet ik zeker dat ie alles slikt wat ik er tegenaan smijt. Dan weet ik alle temperaturen op zwaarste instellingen. Alles hoger is voor mij alleen voor hwbot interessant. Dat je dan op 4700mhz oid uitkomt, dat is mooi genoeg.. op een cpu met 36 Threads.. 36... Man..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
TheTurk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 02:29:
@5erveD , je had gelijk met de koeling. De PSU is het niet, want na volle toeren ging Cinebench eentijdje goed en toen knalde die eruit. De package of cpu wordt te heet, waardoor de mobo shutdown doet.

Wat ik nu niet begrijp is, waarom throttle het niet? Dat had ik namelijk eerst met 4.6Ghz, ik kreeg namelijk lage scores daardoor.

Kan het zijn dat de DIE goed wordt gekoeld, maar dat de backplate en alles eromheen te warm wordt?

@millman , tijdens het delidden en het mounten had ik veel meer stress om de boel te slopen :-(
Maar alles rond 1.35v is toch wel safe, aangezien de mobo bij 105c de boel afsluit? En btw heb 3 uur kunnen werken met Android Studio op 5Ghz. Behoorlijk stabiel, maar mag niet te vroeg juichen. A.s. woensdag ga ik 8 uur werken, fingers crossed.

Nu denk ik om standalone rad te halen, van 9x140, zou dat uitmaken? Op volle toeren is de watertemp 2 graden hoger dan de kamertemp. Is dat normaal?
Throthling is geen feature die je te pas en on te pas kan gebruiken.
Anders kan je wel 10 GHz instellen en als hij dat niet trekt wil je dat hij gaat throttlen.

Een extern rad van phobia (9*140) zal zeker wat helpen. Miss wel om net de 5 GHz te halen. Maar is de investering het je waard voor die 100 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Met de zomer krijg ik al sowieso koeling problemen, dan lijkt me de 9x140 wel essentieel. En ik ga echt voor maximale, geld is geen issue. Dan neem ik gelijk een tweede pomp erbij, want ik heb liever hoge headpressure.

@millman Ik zal na de extra rads, voor prime95 tests gaan. Ik denk zelf dat 4600 maximaal wordt, door de AVX instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Dan is een chiller (vloeistof koeler) misschien wel meer interessant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik zal even naar kijken, maar ik had jaren geleden een gezien en vond ze luidruchtig. Ik dacht altijd dat die dingen alleen voor extreem OC bedoelt was, zeg maar tijdelijke runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Wellicht is het een betere investering dan de 9*140. Zal miss iets duurder zijn maar je kan dan vast verder dan de 5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TheTurk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:18:
Met de zomer krijg ik al sowieso koeling problemen, dan lijkt me de 9x140 wel essentieel. En ik ga echt voor maximale, geld is geen issue. Dan neem ik gelijk een tweede pomp erbij, want ik heb liever hoge headpressure.

@millman Ik zal na de extra rads, voor prime95 tests gaan. Ik denk zelf dat 4600 maximaal wordt, door de AVX instructies.
Test met versie 27.7, niet de laatste vanwege AVX2. Of AIDA64 als prime niet te doen is, wat mijn vermoeden is. Cinebench is een lieverdje vergeleken met Prime. Aida is eventueel een tussenweg, maar is niet 'echt stabiel' te noemen. Vind het laagste voltage in Aida, en doe daar 0,07v bij, dan heb je wel stabiliteit wellicht. Maar het blijft een beetje koffiedik kijken zonder harde cijfers.

En koelingproblemen in de zomer? Als je alleen gamed kan je op warme dagen HT uischakelen, voor gaming zal je 0% verschil merken :P

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 13-03-2018 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
Met de zomer wordt mijn kamer 30 graden, Ik draaide vorige jaar de 6950x op stock op warme dagen.
Ik heb de chillers gezien, maar die dingen zijn huge. Ik denk dat ik toch voor de extra rads ga, die ik naast de pc kan hangen.

Heb vandaag mijn eerste crash gehad op 5ghz met 1.365v. Ik merk ook dat ik mijn memory op 1.36v moet zetten, want tijdens cold start, krijg ik een nonresponding mobo.

A.s. zaterdag en zondag wordt het weer min buiten. Ik ga even mijn jas aandoen en lekker de ramen openen doen en kijken of ik hem dan stabiel krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Thats the spirit, keep us posted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
Kleine update, voor dat de kou er aan komt.

Zowel 1.35v met 4.9Ghz 8 uur als 1.38v 5Ghz 10 uur, getest als workstation en geen enkele crash.

Met stock, had ik volgens mij bij 4.4Ghz 1.15v al crashes, waarbij de temp 100c werd.

Ik kan nu wel zeggen dat het delidden en direct die mount een must is voor de 7980xe. Ik ben nu wel blij dat Intel de chips NIET soldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Nu denk ik weer dat het aan de psu ligt (defect), want ik heb de radiator temperatuur naar 12 graden gebracht en toen alle fans op 100% gezet, ik kreeg weer een instant shutdown.

Hier zie JayZ2Cents met 800watt psu 5.1Ghz run. Met een cinebench crash
YouTube: Can the 7980XE hit 5GHZ without LN2?.

Een andere reden waarom ik de psu verdacht is, ik mis de bios overheat protection melding. Inprincipe zou 1200watt voldoende moeten zijn, maar meestal werken Corsair psu vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:28
Dit klinkt meer als een vrm current limit. Current en temperatuur limit zijn 2 verschillende dingen.
Dit is gewoon het maximale wat je bord aan kan. Het gaat hier over 750ish watt voor alleen de cpu. Dat kom van de 12v rail door de vrms die het omzetten naar 1.35. Die dingen zijn echt niet gemaakt voor 24/7 750 watt..

Btw wel super gaaf dat een 18core cpu zo hoog te clocken is :D

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Wat ik dan niet begrijp, hoe Jayztwocents, met dezelfde bord het wel kan. (zie link vorige post). Hij heeft zijn voltage wel een stuk lager staan dan ik. Ik ga het even onderzoeken, of ik dat kan valideren of het echt daardoor komt.

BTW: Momenteel heb ik nog een d5 pomp en 9x140 radiator erbij genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Omdat Jay-Z duidelijk een betere proc heeft, lijkt mij volledig duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Yep, lijkt erop dat ik mijn mobo limiting factor is. Mijn cpu wilt teveel vcore, waardoor vrm zijn limiet haalt.

bron:https://www.gamersnexus.n...e-vi-extreme-vrm-thermals

Wat mij nu frustreert is, dat ik dacht dat Extreme de beste was, blijkbaar is Apex iets beter.

Gekke is op 4.9Ghz, 1.35v werd de VRM niet eens warm. Ik zie andere reviews met 100c temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De sensors bij de vrm's meten niet alle componenten, dat de temperaturen zo hoog oplopen had ik wel verwacht eigenlijk. Blij dat alles nog werkt gezien de load op de vrms, en het meermaals inschakelen van de beveiliging. 4,9Ghz is toch ook niet verkeerd. Ik zou persoonlijk nog iets terug schakelen, 4,6-4,7 is al insane met een 18core chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Overclocken -> Apex
Toeters en bellen en Blitz zijn -> Extreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik hou het voorlopig nog op 5Ghz met 1.4v (hopelijk met dagelijks -0.05v, 1.36v te bereiken). Alles werkt zolang water temperatuur 30c of lager is, heel gek dat het systeem zo gevoelig is op temp, verwachte eerder een throttle.

Max temps met mijn pc gebruik is 79c.

De volgende conclusies heb ik getrokken:
1. 7980xe op 5Ghz met 1.4v met GEEN load op gpu, krijg ik 900w/1000w, via Corsair LINK
2. Delidden en direct DIE mount verhelpen de temperatuur probleem, verschilde bij mij onder load 25c
3. Bij de volgende upgrade, ga ik voor een heavy mobo, waarbij de VRM's niet de limiterende factor kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
TheTurk schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:47:
Ik hou het voorlopig nog op 5Ghz met 1.4v (hopelijk met dagelijks -0.05v, 1.36v te bereiken). Alles werkt zolang water temperatuur 30c of lager is, heel gek dat het systeem zo gevoelig is op temp, verwachte eerder een throttle.

Max temps met mijn pc gebruik is 79c.

De volgende conclusies heb ik getrokken:
1. 7980xe op 5Ghz met 1.4v met GEEN load op gpu, krijg ik 900w/1000w, via Corsair LINK
2. Delidden en direct DIE mount verhelpen de temperatuur probleem, verschilde bij mij onder load 25c
3. Bij de volgende upgrade, ga ik voor een heavy mobo, waarbij de VRM's niet de limiterende factor kan zijn
als je toch het randje op wil zoeken zorg dan dat er tenminste een 120/140 mm fan met 1000/1200rpm op je mobo hangt om het spul en flink briesje tegeven en vergeet dit dan ook niet vanaf de achterkant tedoen anders lopen je vrms uiteindelijk zelfs onder een waterblock warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik heb een 92x92 slim van noctua speciaal voor de vrms besteld. Deze blaast nu van boven naar benden direct op de vrms. Van achteren echt nodig?

Ik meet de buiten temp, kast binnen temp en water. Adhv van binnen temp wordt de back fan aangedreven. Daarnaast heb ik boven en voor ads met pull setup. Alles wordt van achter naar boven en voor gedreven.

Als de VRM's binnen paar maanden defect raken door temp en voltage/wattage. Dan neem ik aan dat binnen de garantie valt. Maw, maak me niet druk over kapot draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
TheTurk schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 01:11:
Ik heb een 92x92 slim van noctua speciaal voor de vrms besteld. Deze blaast nu van boven naar benden direct op de vrms. Van achteren echt nodig?

Ik meet de buiten temp, kast binnen temp en water. Adhv van binnen temp wordt de back fan aangedreven. Daarnaast heb ik boven en voor ads met pull setup. Alles wordt van achter naar boven en voor gedreven.

Als de VRM's binnen paar maanden defect raken door temp en voltage/wattage. Dan neem ik aan dat binnen de garantie valt. Maw, maak me niet druk over kapot draaien.
daar heb he mischien gelijk in maar met zoon kostbare cpu zou ik toch zuinig zijn ook al is het geen toppert..
als je nu nog geen geen fan direct er op heb blazen zal die 92mm fan al het verschil gaan maken voor deze 100mhz extra maar als je mogelijkheid heb zou ik wat voor vrm backplate/achterzeide bord verzinnen het maakt bij mijn 990fx sabertooth en x79 rive net het verschil de rive komt 200mhz verder zonder throtle en opeens 2400mhz ram wel prime95 stable..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Vrm's zijn veilig met mijn gebruik. Ik heb inderdaad een direct fan erop.

Kan ik het bord als defect sturen, aangezien het niet naar behoren werkt? Ik heb nu liever een andere bord. Apex is ook geen optie, door beperkte memory slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Maaaar, waarom? T werkt prima zoals geadverteerd, alleen kan je de 5Ghz niet halen, om dat nu voor garantie weg te sturen. Veel gekker moet t niet worden.. CPU limiet is CPU limiet. Tijd voor subzero als je echt wat wil doen, verder is dit alleen voor E-Peen en heeft het geen ENKEL nut wat je aan t proberen bent. Beetje raar wel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5erveD
Stuur maar op. Geen probleem!

Kan je hem na 6 weken weer "terug kopen" door eerst te betalen voor onderzoek kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik ben gewoon teleurgesteld in Asus. Als je der8aur hoort
https://www.youtube.com/watch?v=f7BqAjC4ZCc
is hij ook verbaast, met de slechte design's. De extreem is volgens mij zelfs later uitgekomen, maar moest gewoon 2x 8pins krijgen, dan had ik dit probleem niet.

Ik heb maar 1 optie en dat is de Gigabyte Aorus Gaming 9. Met 2x8pin, maar ik weet niet of die bord überhaupt 5Ghz haalt.

Aangezien intel binnen kort weer met de nieuw X series gaat komen, laat ik het gewoon hierbij.

@millman & @5erveD, dit is voor mij een hobby. Ik wil gewoon de beste van de beste en de uiterste van mijn hardware uithalen. Die 100mhz extra stelt niks voor, maar geeft mij wel een genot. Iedereen die mijn kamer ziet, kijkt mij aan of ik gek ben, dan heb ik het niet alleen over mijn pc ;). Bedankt voor jullie hulp en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Hobby snap ik wel als een van de weinige extreem overclockers van Nederland.

Je kunt wel teleurgesteld zijn in Asus maar dat is onterecht. Het is mi je cpu die je tegenhoud.

Daar kan redelijk verschil in zitten. Daarom binnen de overclockers de chips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

TheTurk schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:54:
Ik ben gewoon teleurgesteld in Asus.
Je bent teleurgesteld omdat hun bord een beperking heeft wanneer je probeert één van de meest extreme processoren die er op het moment te krijgen is te laten draaien op bijna twee keer de kloksnelheid waar hij voor bedoelt is?..... Tsja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
De reden waarom cinebench niet op 5Ghz loopt, is dat de VRM current limiet wordt bereikt, omdat mijn cpu 1.41v daarvoor nodig heeft (geen toppertje). Volgens mij kon dit opgelost worden door, betere mosfets en/of 8+8 pins, zoals de Apex.

Ik dacht altijd de Extreme de beste was, 50% duurder dan Apex. Daarom snap ik Asus niet, waarom hebben ze de Extreme niet 8+8 pins gegeven net als de Apex (mijn teleurstelling). Ik had er makkelijk voor betaald. Bij mijn volgende setup (8980xe?) ga ik hier op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Sorry, betere mosfets helpen geen drol als je 1000w van een cpu vraagt zonder LN2. Zoek een betere proc, niet een beter bord. Je wil t onmogelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Na 2 maanden op 4.9Ghz met 1.34v, begint de mobo Q-CODE b7 te tonen bij een koude start. Na hardreset -> reboot komt het wel door heen.

Misschien was mijn moederbord vanaf het begin al defect, waardoor ik hard-resets kreeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
Je zit te zoeken naar dingen die er niet zijn om zogenaamd aanspraak te maken op garantie.
Als het moederbord stuk is had je dat gelijk gemerkt.

B7 is configuratie reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
N.a.v.
http://www.tomshardware.c...65/error-motherboard.html
en
https://forums.evga.com/E...re-it-hangs-m1963303.aspx

Heb ik die conclusie getrokken. Ik heb zelfs een Bios update gedaan en van default naar minimum configuratie toegepast.

Paar uur geleden crashde de pc met een TOK geluid :S, heb even overclock uitgezet, kijken wat het nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
tja meermaals inschakelen van ocp en dan vervolgens 100mhz onder je limiet van je vrms gaan lopen draaien is dan ook wel echt vragen om problemen zou ondertussen zomaar wat stuk kunnen wezen of bord gedegradeerd tot het punt dat ook 4.9 niet meer wil lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

:N

Eens met @maks11223344 . Je bent ontzettend koppig in het opzoeken van de grenzen van je hardware. Vroeg of laat ga je iets slopen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
@TheTurk

Wat is eigenlijk de reden dat je zo gefixeerd bent op de 5k resultaat in je OC? Kom je Horse power te kort ?

er word veel gepraat over VRM limits door verschillende mensen, verder word ook in regelmaat gezegd dat je verwachten bij gesteld moet worden. Door veel mensen die er zeker verstand van hebben.

Screenshots van testen en WHinfo zou ook handig zijn. Van voltage tot temps ect.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik zag dat 2 rams van de 8 niet werd weergegeven in windows. Na aandrukken van ram, werkt het weer. Maar zonet is mijn 10G lan kapot gegaan. Device kan niet gestart worden.

Het lijkt erop dat de mobo stuk is. Het kan aan de waterblock icm directdie mount liggen. Waardoor de mobo is gebogen, of components zijn constant te warm geweest, waardoor de soldering los heeft gelaten?

De temps komen niet hoger dan 72c, zelfs niet met dit weer (32c)

Sommige medetweakers snappen niet wat ik wil begrijpen, ik wil namelijk maximum overclocken voor 24/7 gebruik. Ik koop tenslotte een Extreme cpu met een van de beste mobos. Ik verwacht, wat de naam al zegt, dat ik extreem kan overclocken. Als doe boel kapot gaat, dan koop ik wel nieuwe als het niet vergoed wordt. Ik wil gewoon de beste pc hebben.

Ik heb 1 groot kamer helemaal ingericht voor mijn pc. Met 7.4.1 Atmos, waarbij ik houten frame voor heb gemaakt, die totaal anti-vrouw is. Mijn pc zelf is nu 15kg, met 14x140mm radiator en 15 Noctua fans, etc. Maw, ik hoop stiekem dat het stuk gaat, zodat ik weer aan kan knutselen.

hwinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
zoeken jullie toevallig nog mensen bij jullie op het werk toevallig? :p
ik geloof dat ik verkeerde beroep gekozen heb ofzo hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

TheTurk schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 01:38:
Ik zag dat 2 rams van de 8 niet werd weergegeven in windows. Na aandrukken van ram, werkt het weer. Maar zonet is mijn 10G lan kapot gegaan. Device kan niet gestart worden.

Het lijkt erop dat de mobo stuk is. Het kan aan de waterblock icm directdie mount liggen. Waardoor de mobo is gebogen, of components zijn constant te warm geweest, waardoor de soldering los heeft gelaten?

De temps komen niet hoger dan 72c, zelfs niet met dit weer (32c)

Sommige medetweakers snappen niet wat ik wil begrijpen, ik wil namelijk maximum overclocken voor 24/7 gebruik. Ik koop tenslotte een Extreme cpu met een van de beste mobos. Ik verwacht, wat de naam al zegt, dat ik extreem kan overclocken. Als doe boel kapot gaat, dan koop ik wel nieuwe als het niet vergoed wordt. Ik wil gewoon de beste pc hebben.

Ik heb 1 groot kamer helemaal ingericht voor mijn pc. Met 7.4.1 Atmos, waarbij ik houten frame voor heb gemaakt, die totaal anti-vrouw is. Mijn pc zelf is nu 15kg, met 14x140mm radiator en 15 Noctua fans, etc. Maw, ik hoop stiekem dat het stuk gaat, zodat ik weer aan kan knutselen.

[afbeelding]
En wat jij niet lijkt te begrijpen is dat wat jij wil niet mogelijk is.

Extreem overclocken en 24/7 in een enkele ademteug gaan niet samen. Punt. Extreem overclocken doe je niet met lange termijn in gedachten. Dat jij dat wil maakt het niet realistisch.

Maar goed. Als je het niet erg vindt om de boel te slopen zodat je nieuwe hardware kan aanschaffen en kan knutselen heb je mijn zegening. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Dat er 2 ram sloten uitvallen betekent dat het block te vast zit. Door de spanning op de socket flexed het PCB en verlies je geheugen. Ff een tandje losser lost het vaak al op.

Tip van flip.
Niet te vast draaien. Nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Blaat schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:48:
[...]

En wat jij niet lijkt te begrijpen is dat wat jij wil niet mogelijk is.

Extreem overclocken en 24/7 in een enkele ademteug gaan niet samen. Punt. Extreem overclocken doe je niet met lange termijn in gedachten. Dat jij dat wil maakt het niet realistisch.

Maar goed. Als je het niet erg vindt om de boel te slopen zodat je nieuwe hardware kan aanschaffen en kan knutselen heb je mijn zegening. :P
Ik lees overal dat 1.35v en lager voor 24/7 gebruik acceptabel is. Dat de mobo het niet trekt, maak ik na al die jaren voor het eerst mee, dat geloof ik wel. Want lees overal dat de VRM al bij normaal verbruik overhitten.
5erveD schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:29:
Dat er 2 ram sloten uitvallen betekent dat het block te vast zit. Door de spanning op de socket flexed het PCB en verlies je geheugen. Ff een tandje losser lost het vaak al op.

Tip van flip.
Niet te vast draaien. Nergens voor nodig.
Ik heb het iets terug gedraaid, maar door de directdie mount had ik het al heel losjes staan. Hiervoor had ik een grote Noctua fan koeler, dat ding was 400 gram of zo. Als ik mijn waterblock met dat ding vergelijk, dan heeft de pcb nu minder druk.
maks11223344 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 04:54:
zoeken jullie toevallig nog mensen bij jullie op het werk toevallig? :p
ik geloof dat ik verkeerde beroep gekozen heb ofzo hahaha
Ik werk voor me zelf als ZZP'er, aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
De linker, eerste 2 slots B1 en B2 werken niet meer. Getest met reepjes swap. Vlak daarnaast zit de Lan chip van de 10G, die ook niet meer doet. Het lijkt niet op mounting bending probleem, want de slots aan de binnen kan zouden anders eerder kapot gaan.

Ik heb ook gelijk van HeatKiller VRM waterblock besteld, dan kan ik VRM temperatuur ook uitsluiten van falende 5Ghz Cinebench shutdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Vaak zijn het de buitenste die eerst gaan.

Maar niet om het een of ander je hebt nu je garantie te pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
5erveD schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:14:
Vaak zijn het de buitenste die eerst gaan.

Maar niet om het een of ander je hebt nu je garantie te pakken!
Ik ben bang dat bending buiten de garantie valt. Tenzij het door de VRM's is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Na 5/6 weken heb ik direct van Asus een nieuwe moederbord gekregen. Ik heb niet gevraagd wat er mis mee was. Ik heb nu een waterblok op mijn VRM, en de instant boot is hiermee ook verholpen.
Alle analysen die ik hiervoor had, was dus onterecht.
1. PSU 1200w voor 7980xe met 1080ti is genoeg
2. VRM powerlimiet wordt niet behaald op 5Ghz/1.385v

VRM temperatuur is/was dus het probleem. Ik heb nu op de backplate een sensor geplaats en die blijft rond 36 graden nu, zonder luchtstroom aan de achterkant.

Morgen krijg ik mijn airco, dan ga ik hopelijk met cinebench, op 5Ghz, een resultaat behalen, zonder dat ik het throttled of freez/instant shutdown krijgt.

FYI: Mocht je ooit bios errorcode 00 krijgen, met een directdie mount, dan moet je de waterblock strakker opdraaien :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Je hebt een ander bord. Dan kan je niet stellen dat de vorige analyses fout waren.
Dat is immers niet meer te achterhalen doordat je niet gevraagd hebt wat er mis mee was.

00 is cpu init. Wat staat voor het niet initialiseren van de cpu. Lees, niet opstarten. Dat is een dood bord of een kapotte cpu.

Laat maar horen of je nu wel je gekoesterde 5 GHz kunt halen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TheTurk schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:14:
Na 5/6 Alle analysen die ik hiervoor had, was dus onterecht.weken heb ik direct van Asus een nieuwe moederbord gekregen. Ik heb niet gevraagd wat er mis mee was. Ik heb nu een waterblok op mijn VRM, en de instant boot is hiermee ook verholpen. Alle analysen die ik hiervoor had, was dus onterecht.
Eerdere analyses kloppen niet? Lol.... mn eerste bericht hier ;) Veel te eigenwijze mensen soms..
millman schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:25:
Overheat protection meldingen zijn waarschijnlijk van je vrm's? Lijkt mij niet van de cpu op 81c, of je moet heel veel voltage toevoegen van 4900 naar 5ghz? Daarnaast, 5ghz op een 18core lijkt mij ook iets teveel voor een moederbord dat niet subzero gaat.. kortom, you're pushing it.. dont break it.

Als laatst, ben je op zoek naar cinebench record, of ga je voor 24/7? Deel de rest van je specs eens..
#Trust Millman

[ Voor 40% gewijzigd door millman op 20-07-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Modbreak:Enkele berichten zijn verwijderd omdat ze niets bijdragen aan het topic, of überhaupt het forum.

Zoals altijd gelden Het algemeen beleid en de Policy ook bij het plaatsen van reacties.

[ Voor 17% gewijzigd door Rone op 21-07-2018 10:31 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1