Mijn vraag
Hoe kan ik ervoor zorgen dat clients overal in het netwerk automatisch een IPv6-DNS toegeschreven krijgen m.b.v. Pi-hole DHCP?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubee EVW321B modem
Sitecom Wireless Gigabit Router 300N
Raspberry Pi 2b met PiVPN en Pi-hole
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pi-hole werkt met een statisch IPv4- en IPv6-adres. DHCP-servers op de router zijn uitgeschakeld. DHCP-servers op de modem horen in het geval van een Pi-hole DHCP ook uitgeschakeld te zijn, maar wanneer IPv6-DHCP op de modem uitgeschakeld staat krijgen apparaten helemaal geen IPv6-adres.
Hierbij geldt bij een Pi-hole IPv4&6-DHCP + modem IPv6-DHCP:
Client -> wlanofrouter -> router_cabled -> modem -> internet
-----------> IPv4 en IPv6 van Pi-hole.
Client -> wlanofmodem -> internet
-----------> IPv4 van Pi-hole, IPv6 van modem.
Bij een OpenVPN-verbinding werkt Pi-hole wel goed.
De DNS-configuratie van iPhones geeft bij ''Handmatig" wel Pi-hole's IPv4- en IPv6-adressen, maar de bedoeling is dat apparaten die nieuw zijn op het netwerk automatisch Pi-hole's DNS krijgen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat clients overal in het netwerk automatisch een IPv6-DNS toegeschreven krijgen m.b.v. Pi-hole DHCP?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubee EVW321B modem
Sitecom Wireless Gigabit Router 300N
Raspberry Pi 2b met PiVPN en Pi-hole
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pi-hole werkt met een statisch IPv4- en IPv6-adres. DHCP-servers op de router zijn uitgeschakeld. DHCP-servers op de modem horen in het geval van een Pi-hole DHCP ook uitgeschakeld te zijn, maar wanneer IPv6-DHCP op de modem uitgeschakeld staat krijgen apparaten helemaal geen IPv6-adres.
Hierbij geldt bij een Pi-hole IPv4&6-DHCP + modem IPv6-DHCP:
Client -> wlanofrouter -> router_cabled -> modem -> internet
-----------> IPv4 en IPv6 van Pi-hole.
Client -> wlanofmodem -> internet
-----------> IPv4 van Pi-hole, IPv6 van modem.
Bij een OpenVPN-verbinding werkt Pi-hole wel goed.
De DNS-configuratie van iPhones geeft bij ''Handmatig" wel Pi-hole's IPv4- en IPv6-adressen, maar de bedoeling is dat apparaten die nieuw zijn op het netwerk automatisch Pi-hole's DNS krijgen.