Zonnepanelen op schuur achter in de tuin, hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 21:46
Ik heb achter in mijn tuin een schuur/afdak staan waar ik op west opstelling 14 panelen kwijt kan, ik wil deze dus maximaal benutten met 300Wp panelen. dus 4200Wp.

Dit is een schuur gemaakt van damwand panelen en her en der een kier, zomers heel warm in de schuur en s'winters heel koud. niet de ideale situatie voor een omvormer dus.

Nu heb ik een andere geisoleerde schuur waar ik de omvormer kan plaatsen, de afstand tussen deze beide schuren is ongeveer 30 meter. dat er sowieso een nieuwe kabel tussen beide schuren geplaatst moet worden ben ik van bewust.

In de geisoleerde schuur is een 3 fase groepenkast aanwezig

Hoe kan ik dit als best aanpakken, ik heb her en der al gezocht op internet maar kom er niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 14:58
Als je dan toch gaat graven...
Gooi dan meteen 3 buizen in de grond van 10cm doorsnee.
1x low current, 1x high current en een buis voor rest.

Belangrijk hierbij is dat je je pv kabels en 230v/krachtstroom gescheiden van elkaar houd,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hang je omvormer buiten de schuur aan de noordkant. Niet koud, niet heet en lekker korte dc. 3x6mm2 kabel naar de andere schuur en draaien maar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maximaal benutten is niet 300 Wp panelen, maar 335 Wp panelen.
http://www.jenm-zonnepane...-335wp-mono-sunforte.html

Die zijn ook nog eens 54 Vmpp, dus 756 Vmpp
4690 Wp en 756 Vmpp zou je op een 3-fase SMA STP 5000 TL-20 / Fronius Symo / Goodwe DT kunnen hangen en over 3-fase terugleveren.

Als er al 3-fase ligt (met 5x 2,5 mm2 naar het huis?) is het makkelijk...
Met 3-fase heb je minder AC leidingverliezen als met 3x 2,5 mm2 op 1-fase

Omvormer inderdaad een koel(er) plekkie geven.
Op noord buiten (onder afdak eventueel) zoals aangegeven.

Maar ik lees tussen de regels door dat je 2 schuren hebt...(waar panelen op kunnen? >:) )

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2018 21:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Als het te warm wordt in de schuur, gewoon aan de buitenkant en noordkant inderdaad, wil prima. De meeste omvormers hebben een gat aan de zijkant voor een slotje waarmee je zorgt dat er geen boefjes mee vandoorgaan. Zolang ie een beetje uit het zicht hangt niets mis mee.

panelen op west, heb je de maten van de schuur voor ons? Al aan een oost-west opstelling gedacht?
bij 4200 watt op west heb je aan een 3000 watt 1 fase omvormer meer dan zat trouwens. Alleen even opletten dat ie max 600 volt kan hebben, daar zijn er zat van te vinden.

Was er nog schaduw aanwezig?
kortom, vertel ons MEEEEER :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zet je schuur meteen vol met deze jongens. Kun je vaste net meteen afkoppelen.

Afbeeldingslocatie: https://ontrack.co.za/wp-content/uploads/2015/10/Victron-12V-220Ah-GEL-Deep-Cycle-Battery-Side-left1.jpg
Pagina: 1