Toon posts:

Simpele back-up schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor bij m`n ouders ben ik aan het kijken naar een simpele manier om vanuit meerdere PC`s (verschillende Windows versies op dit moment) automatisch bepaalde mappen te laten back-uppen naar een netwerkschijf elders in huis. Het enige doel hiervan is, dat bij het crashen van een PC de data eenvoudig terug te halen is of op een andere PC te benaderen is. Streamen en andere zaken zijn niet belangrijk, alleen centrale opslag.

Nou kom ik met wat zoeken op internet al heel snel op een NAS uit, maar dat vinden ze ten eerste te duur en ten tweede lijkt mij dit erg overdreven. Nu vroeg ik mij af of dan bijvoorbeeld een WD My Cloud Home de enige andere optie is of dat er meer is, waar ik wellicht niet aan denk.

Samengevat:
- Eenvoudig
- Centrale data opslag
- Mogelijkheid om automatisch te back-uppen
- Alleen bedoelt als reservekopie bij crashen o.i.d. (dus geen brand/diefstal/etc..)

Ik zie jullie goede ideeën graag tegemoet :)

Verwijderd

Koop een netwerkschijf, configureer Windows File History op elke pc, klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:13:
Koop een netwerkschijf, configureer Windows File History op elke pc, klaar.
Bedankt voor je reactie! Een netwerkschijf kopen was m`n idee ook, maar of ik zoek verkeerd/onjuiste benaming of zijn er zo weinig netwerkschijven? Is bijvoorbeeld de WD My Cloud een netwerkschijf of is dat alweer uitgebreider dan ik nodig heb?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

PcDealer

HP ftw \o/

Of een Synology DS11x.

[ Voor 87% gewijzigd door PcDealer op 11-03-2018 14:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor je reactie! Een netwerkschijf kopen was m`n idee ook, maar of ik zoek verkeerd/onjuiste benaming of zijn er zo weinig netwerkschijven? Is bijvoorbeeld de WD My Cloud een netwerkschijf of is dat alweer uitgebreider dan ik nodig heb?
Netwerkschijf IS een NAS

NAS is afkorting - Network Attached Storage .... Ga dat eens vertalen.
Een WD Mycloud is evengoed een NAS als een 3000€ kostende Synology.

"Vinden ze te duur" is een goede reden, maar alles kost geld, en je moet je dan bedenken WAT het waard is.
Alle foto's altijd bereikbaar of op een USBdisk in de kast voor als het misgaat ( je ontkomt OOK bij een NAS/Netwerkschijf niet aan backups

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je hebt een NAS nodig als je dit wil doen. "Netwerkschijf" is een onbenullige nederlandse term die zo veel dingen kan betekenen dat je er niks aan hebt.

Je kan ook de backups remote opslaan, bijv. met backblaze: https://www.backblaze.com/cloud-backup.html

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Of je vraagt een account aan bij TransIP - Stack
Krijg je 1TB die je dan kan inzetten als opslag.

Op veel punten hetzelfde als een netwerkschijf, zeker als je geen extra apps wilt draaien ( downloadstation e.d )

Zelfs mijn digibeet schoonmoeder snapt het een beetje, alles wat ze in mapje "bewaren" zet staat veilig.
:+ je hoeft niet uit te leggen dat jij op de achtergrond dezelfde map synchroniseert op een andere PC, en de data nog een keer opslaat als backup.
Er staat zelfs een mapje "films" in, waar ze elke keer weer wat nieuws in aantreft ;) ... Magic ....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, genoeg om over na te denken:) Zou voor het bovenstaande doel een externe HDD aan de router koppelen ook een optie zijn?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

FreshMaker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:05:
[...]
"Vinden ze te duur" is een goede reden, maar alles kost geld, en je moet je dan bedenken WAT het waard is.
Alle foto's altijd bereikbaar of op een USBdisk in de kast voor als het misgaat ( je ontkomt OOK bij een NAS/Netwerkschijf niet aan backups
Als de NAS de backup is, is er niet per se de noodzaak om daar dan nog een backup van te maken. Het kan nog veiliger ja, maar het is al veiliger dan zonder backup. Dit wel op de voorwaarde dat het daadwerkelijk een backup is, en niet dat de originelen verwijderd worden 'want er is een backup'.
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:54:
Bedankt voor alle reacties, genoeg om over na te denken:) Zou voor het bovenstaande doel een externe HDD aan de router koppelen ook een optie zijn?
Dat kan een optie zijn, maar dan is het aan te raden om eerst te kijken of de router dat een beetje vlot kan. Sommige routers leveren dusdanig tragische prestaties dat de goedkoopste nas al een verademing is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan een optie zijn, maar dan is het aan te raden om eerst te kijken of de router dat een beetje vlot kan. Sommige routers leveren dusdanig tragische prestaties dat de goedkoopste nas al een verademing is.
Aangezien zie die vanwege het huidige slechte bereik ook willen vervangen dacht ik aan bijvoorbeeld een Netgear Nighthawk AC1900 R7000 of een Linksys A6900. Wellicht zou dat in combinatie met een externe hardeschijf voldoende zijn.

Verwijderd

@Verwijderd Koop gewoon de goedkoopste Synology Nas en stop daar een WD Red in. Krijg je nooit spijt van. Zalige interface en niet te vergeten updates tbv veiligheid. Ook leuk voor je ouders als ze ergens anders zijn want dan kunnen middels bijv DS Photo op de smartphone leuke foto's snel laten zien aan anderen. Tevens kan je bijvoorbeeld je smartphone zo instellen dat zodra er verbinding is weer thuis met de Wifi de photo's van de smartphone gebackupt worden. Top ding. Even een investering maar jaren plezier van.

Wbt router, koop dan ook een Synology Router want die is speciaal ingericht om daar een externe HD aan te hangen in combinatie met ook weer die prettige interface en updates. Maar ik zou voor een NAS gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2018 16:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:01:
[...]

Ja dat kan prima.
Ik heb zoiets draaien voor backup:
pricewatch: WD My Cloud My Cloud 3TB

geen snelheidsmonster, maar dat boeit ook niet.
Die backup loopt wel als mijn pc aan staat. In geval van dat echt alles terug gezet moet worden, boeit snelheid ook niet, meer de blijdschap dat ik alles nog heb.
En er moet echt wel wat desastreus met mijn pc gebeuren (2x 2TB in RAID1) wil ik écht alles moeten recoveren.
Daarnaast loopt er vanaf de pc een foto replica naar Amazon Prime Unlimited Photostorage voor foto's die op deze disks staan. En die foto's staan dus óók nog op de 3TB drive.
Althans, binnen 10 min nadat ik ze op mijn pc heb gezet.

Verder heb ik nog een 2x 8TB (in RAID1) synology staan voor mijn fotoarchief (ik fotografeer graag), welke nog (one-way) gerepliceerd wordt naar Amazon Prime Unlimited Photostorage.
Ding is nog niet vol (zelfs nog 2x HDD slot over voor uitbreiding), maar wel nice dat ik gewoon zorgeloos mijn foto's er op kan zetten én een externe replica vanaf dat ding heb.
Maar goed, die heeft ook wel flink geld gekocht.

En... vergeet af en toe niet eens wat te restoren! Dan weet je ook echt dat je de data nog terug kunt halen in geval van nood.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik kan ze hierdoor een aantal opties voorleggen en dan mogen ze zelf beslissen :)

Edit:
Mochten ze voor de DS115j gaan en middels Cloudstation Backup vanuit iedere PC backuppen, kunnen ze dan bij een crash wel met een andere PC bij die bestanden?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 21:44 ]

Pagina: 1