Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-05-2024
Beste allemaal,

Ik heb zojuist mijn eerste pc gebouwd met de volgende componenten:
- Ryzen 5 1500x
- Gigabyte ab350 gaming-3
- G.skill ripjaws v 16gb 3200mhz ddr4
- Inno3d gtx 1060 3gb twin x2
- Nzxt s340
- Bequiet pure rock cpu koeler
- Crucial mx500 250gb sata ssd
- Seagate barracude 2tb sata harde schijf

Nadat ik de pc geboot had en Windows was geïnstalleerd begon ik met het installeren van programma's, ik zal hieronder opsommen wat ik had opgemerkt:

- sommige programma's, zoals Steam en Firefox installeerden

- andere programma's, bijv. Discord, 3dmark en RGBfusion, gaven of een foutmelding of de pc crashte en rebootte.

- games die ik van Steam had gedownload (ik had voor testen whos my daddy en csgo geïnstalleerd) draaiden voor 1 a 2 minuten stabiel om vervolgens de hele pc te laten crashen.

- ook moet ik mijn toetsenbord soms opnieuw inpluggen omdat de pc mijn aanslagen niet meer detecteert en veranderd mijn achtergrond na het openen (en dus crashen) van een programma van mijn achtergrond(de standaard van Windows) naar een volledig zwarte achtergrond.

ik heb alle connecties in mijn pc was nagelopen en wat stresstests had gedaan om te kijken of er een component is wat het begeeft onder load. maar alles functioneerde tijdens die test naar behoren, ik besloot dus windows opnieuw te installeren. die herinstallatie heeft alleen niks geholpen.

Zou een van u misschien weten wat er aan de hand is en mij kunnen helpen?

alvast bedankt,
Naut

Beste antwoord (via Naut op 11-03-2018 14:13)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Heb je de laatste bios op je moederbord geflashed? Ryzen is namelijk nogal gevoelig voor geheugen en hun timings. Biosupdates hebben veel opgelost qua problemen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Heb je de laatste bios op je moederbord geflashed? Ryzen is namelijk nogal gevoelig voor geheugen en hun timings. Biosupdates hebben veel opgelost qua problemen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06 12:34
Heb je je geheugen al eens getest met memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In aanvulling van bovenstaande 2 reacties, kan je ook aangeven welke voeding er in het systeem zit? Die ontbreekt namelijk in het lijstje en kan veel invloed hebben op de stabiliteit van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Installeer eerst eens de drivers van het moederbord (chipset, LAN, audio http://www.gigabyte.co.nl...aming-3-rev-1x#support-dl ) en de videokaart http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/131443/en-us voordat je met het installeren van programma's en games aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-05-2024
Bedankt voor jullie reacties, ik heb een seasonic 12II evo 520w voeding, ik had al geforce experience geïnstalleerd maar nog geen andere drivers. Ook zal ik gaan kijken naar bios updates

[ Voor 44% gewijzigd door Naut op 11-03-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
Met Ryzen is het meest belangrijk om naar de nieuwste bios te updaten
Dan geheugen instellen en kijken of het stabiel draait.
Bij spontane herstarts in windows heb je 2 opties.
1 Met de hand alle instellingen voor je geheugen instellen en kijken of je het stabiel krijgt
2 Je geheugen iets lager instellen qua vermenigvuldigingsfactor. Heb mijn 3200 bits geheugen nu ingesteld op 1566 ipv 1600 en draait dan wel stabiel. Wil nog wat spelen met de timings maar elke bios update wordt het beter.
Pagina: 1