Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 10:08
Mijn vraag
Waarom zijn mijn 2 WD My Cloud (NAS) schijven sinds begin maart 2018 onzichtbaar geworden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb 4 verschillende Windows 10 laptops in het netwerk hangen en het probleem doet zich alleen voor op een Asus N551JB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Aanvankelijk via netwerkherstel werden de stations in de verkenner onder netwerk weer zichtbaar, maar na 2 dagen was het weer raak. De stations waren overigens via een snelkoppeling of door het intikken van het ip-adres wel te bereiken. Op 3 toestellen is er niks aan de hand en alleen op een Asus machine doet het probleem zich voor. Het netwerk en thuisnetwerk heb ik bij alle installaties onder persoonlijke instellingen zichtbaar gemaakt. Kan het gewoonweg niet snappen. Gek genoeg als we met 3 Windows Machines tegelijk bezig zijn, worden de laptops wel in het netwerk weergegeven. Dit maakt het allemaal nog misterieuzer. De WD Nas schijven niet zichtbaar, maar de andere laptops wel, terwijl de andere laptops nergens last van hebben. Popt in een keer op. Systeemherstel leverde 2 dagen respijt op. Inmiddels heb ik via snelkoppelingen onder "snelle toegang" een alternatieve oplossing gevonden. ;w

Beste antwoord (via rens-br op 12-03-2018 09:56)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Is het SMB1 protocol nog actief?

Check via Start - Apps en onderdelen - Instellingen voor standaard apps openen (helemaal onderaan) - Windows onderdelen in- of uitschakelen - Ondersteuning voor SMB1.0/CIFS voor delen van bestanden - SMB1.0/CIFS client aanvinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ableF9KkNO9goh55vMcQMnSv/full.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
Alle computers zijn met dezelfde OS? Zelfde Virusscanner?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Is het SMB1 protocol nog actief?

Check via Start - Apps en onderdelen - Instellingen voor standaard apps openen (helemaal onderaan) - Windows onderdelen in- of uitschakelen - Ondersteuning voor SMB1.0/CIFS voor delen van bestanden - SMB1.0/CIFS client aanvinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ableF9KkNO9goh55vMcQMnSv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Geweldig. Door advies Masimo is robleem opgelost. Naast andere laptop's worden de WD MY Cloud (NAS) schijven ook weer weergegeven onder netwerk. Met andere woorden het SMB1 protocol wordt op een of andere manier uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Ik heb onder SMB even gegoogeld wat dit precies betekent. Nu blijkt dat het om een niet veilig protocol gaat, dat beter niet meer gebruikt kan worden. Betekent dit nu dat ik erg kwetsbaar ben?
Kan ik iets anders doen om ipv SMB1 in te schakelen, de stations zichtbaar te blijven houden?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 12-03-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke Mycloud heb je? En heb je al gekeken of er een update voor beschikbaar is?

SMB1.0 is onveilig, SMB2.0 en SMB3.0 heb je ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Ik heb de WD MY Cloud 2 TB
Ga kijken of er mogelijk een update is. Vorige week nog gekeken.
Geen idee hoe je SMB v2 of SMBv3 inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

playon1955 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:27:
Ik heb de WD MY Cloud 2 TB
Ga kijken of er mogelijk een update is. Vorige week nog gekeken.
Geen idee hoe je SMB v2 of SMBv3 inschakelt.
Zowel de zoekfunctie van GoT als Microsoft zijn erg goed en geven je een oplossing; weet in ieder geval dat ikzelf al meerdere keren de commando's hiervoor op GoT gepost heb.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Ik heb het SMBv2 en SMB3 protocol geactiveerd en het kwetsbare SMBv1 protocol uitgeschakeld.
Nu worden de WD MY Cloud schijven niet onder de verkenner in het netwerk gepresenteerd.
Jammer dat Western DIgital de software van haar NAS schijven niet upgrade.
Al met al vandaag weer een hoop geleerd. Weet nu wat er scheelt en vanwege verouderde software is dit niet een-twee-drie op te lossen. Ik denk dat de updates in maart 2018van Windows het SMBv1 protocol hebben uitgeschakeld. Begrijp alleen heel even niet waarom drie andere werkstations hier geen van hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1081575

Zie namelijk geen SMB2 of 3 in windows 10 nergens staan/vinden. Wie kan mij helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter vd Kaaij
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-11-2018
Ik heb mijn PC deze week voorzien van een verse installatie windows 10, en mijn NAS de WDMycloud Mirror 3TB was niet te zien in de verkenner onder Netwerk.
Ook mijn gedeelte map van windows was niet te zien.
De werkgroep naam van mijn PC en de NAS waren het zelfde, printer delen was goed ingesteld en alles bleef onzichtbaar.
Ook met het synchroniseer programma "Superfilesynchroniser" die ik gebruik, kon ik de NAS niet benaderen.
Alleen met het WD appje kon ik op openen klikken en kreeg ik een nieuwscherm van de verkenner waar de WDMyCloud Mirror netjes onder netwerk zichtbaar was.
Sluit je dit scherm en open je de verkenner opnieuw op de normale manier was hij weer onzichtbaar.
Ik heb al de hints hierboven doorlopen maar niets mocht baten.
Tot slot heb ik het hele netwerk uitgezet de WDMycloud Mirror uit, PC uit ,mijn internet hub uit, en het Ziggo modem uit.
Alles weer in goede volgorde gestart en "Voila" alles werkt weer als vanouds.
Hoe simpel kan het zijn, ik wilde mijn ervaring en meer dan een dag zoeken toch even met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Windows is weerbarstig. Mooi dat het is opgelost. Je kunt er onnodig lang druk mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-04 16:55
Peter vd Kaaij schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:51:
....
Tot slot heb ik het hele netwerk uitgezet de WDMycloud Mirror uit, PC uit ,mijn internet hub uit, en het Ziggo modem uit.
Alles weer in goede volgorde gestart en "Voila" alles werkt weer als vanouds.
Hoe simpel kan het zijn, ik wilde mijn ervaring en meer dan een dag zoeken toch even met jullie delen.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn WD MyCloud Home uit april 2019.
Tot vorige week vrijdag gebruikt o.a, voor geautomatiseerde backups met Syncback. Toen kwam er een Windows update overheen, en de backup liep vast op netwerrkfout.
De schijf is niet meer zichtbaar in Explorer. Ook niet door intypen van het adres.
Ik heb nu jouw recept gevolgd: alles uit, en vanaf het kabelmodem de zaak telkens met 5 min. tussentijd weer aangezet.
Resultaat: niets. Noppes, Nada, Rien. Nothing.

Ik probeer met de desktop-app (WD-Discovery) de schijf te benaderen. die geeft als melding:
MyCloud apparaten worden niet ondersteund.
Als u toegang wilt tot bestanden op uw MyCloud apparaat, brengt u een bezoek aan files. mycloud.com/
Dat werkt wel, maar daarvoor heb ik dat ding niet gekocht!. Op naar de service-afdeling van WD.

Blijkt maar weer eens dat ook onder build 19xx de toegang goed liep, en pas bezweek met de overgang naar versie 2004 (build 19041.685)

Bij opzoeken v.h. buildnr zag ik ook dat maandag een update uit oktober 2020 nog mislukt is wegens een afgesloten updateservice, Update lijkt cosmetisch, maar zal toch proberen helemaal up to date te geraken.

The saga continues... Will be back.
Pagina: 1