Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Ik heb plannen om als freelance java ontwikkelaar verder te gaan (in België) onder de vorm van een BVBA. Volgens het huidige financieel plan dat mijn boekhouder heeft opgesteld zou ik zeker €15K/jaar kunnen overhouden in de BVBA.

Momenteel woon ik op een appartement dat ik heb gekocht maar wij hebben plannen om volgend jaar te verhuizen naar een grotere woning (ook aankopen). Ik wil mijn appartement niet zomaar verkopen maar verhuren houdt risico's in die ik liever niet zomaar neem. Ik vraag mij dus af of het mogelijk en interessant is om mijn appartement te verkopen aan mijn eigen BVBA en zo het appartement te verhuren. Op die manier draagt de BVBA alle kosten en risico's en tegelijkertijd zorgen de huurinkomsten voor een extra "loongarantie" eens alles afbetaald is.

Ik heb zelf al wat opgezocht maar wat ik vind is volledige outdated, voornamelijk info over patrimoniumvennootschappen (afgeschaft) of verhuren van de eigen woonst aan de BVBA.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Rust er nog een hypotheek op het appartement of is dat al afgelost?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Die is er nog altijd en het grootste deel staat nog altijd open (80%).

//edit: in augustus ben ik 5 jaar eigenaar van het appartement, dus hoef ik blijkbaar al geen belastingen meer te betalen op de "winst" als ik mijn appartement verkoop aan mijn bvba, toch volgens wat ik gelezen heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Hardfreak op 11-03-2018 08:35 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Hoe wil je dat appartement dan financieren vanuit de BVBA? Nieuwe hypotheek? De Nederlandse Belastingdienst zou denk ik vraagtekens zetten als een softwarebedrijf zich ineens ging bezig houden met de aankoop en verhuur van onroerend goed, geen idee hoe wakker ze in Belgie zijn? Verder moet je jezelf vanuit de BVBA een redelijk salaris kunnen garanderen om überhaupt zelf volgend jaar een hypotheek te kunnen krijgen voor je nieuwe huis denk ik?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Dat zou inderdaad wel met een nieuwe hypotheek moeten gebeuren :) . Hier in België kijken ze vooral naar je activiteitscodes ... als dat klopt dan gaan er meestal geen alarmen af zolang je op die activiteit zowel inkomsten als uitgaven hebt. Heel typisch is bijvoorbeeld een digitale camera kopen, grote alarmbellen gaan af als je daar geen inkomsten uit haalt.

Qua loon is het sowieso sinds 2018 nodig om €45K bruto per jaar uit te betalen, anders betaal je meer belastingen. Op zich moet dat wel lukken met een geschatte minimum jaaromzet van €100K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Belastingdienst zal in dat geval wel meevallen, maar denk je dat je de bank zo gek krijgt je BVBA een hypotheek te verstrekken?
In NL moet je dan meestal enkele jaren laten zien dat je voldoende verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:50
Wat heb je bij de oprichting van je bvba als activiteiten opgegeven?
Als je als BVBA verhuurt ga je wel belasting moeten betalen op de winst. Als je een appartement voor jezelf koopt, ga je 10x KI als voordeel alle aard moeten betalen (lees: niet interessant).

Volgens mij is het interessanter om jezelf elk jaar een dividend uit te keren. Nu zijn de regels wel wat veranderd (die 45k van hierboven onder andere). Ik vermoed dat je niet kan werken met een soort van goodwill (je klanten aan je BVBA doorverkopen)?

Vastgoed in België is het beste privé.

Wat je wel zou kunnen doen, als je een bedrijfspand nodig hebt, is de naakte eigendom zelf kopen, en vruchtgebruik op de BVBA zetten (dat is dan concreet ongeveer 20*12*huur) - over 20 jaar is de eigendom van jou en kan je doorverhuren aan BVBA of doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Sowieso dat er belastingen op de winst betaald moeten worden, de huur komt daar gewoon bij, al ligt die lager dan wat er afbetaald moet worden dus eigenlijk is daar een klein voordeel te vinden.

Een bedrijfspand heb ik niet direct nodig als ontwikkelaar en daar zal mijn appartementje niet snel onder vallen.

Maar als ik jou zo hoor is het niet zo heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Mijn vraag is dan direct: wat zegt je boekhouder? Die lijkt mij het beste geplaatst om je hier meer over te vertellen. Het lijkt mij sowieso interessanter om het appartement privaat te houden, dan heb je altijd iets om zelf op terug te vallen. Mocht het ooit mis gaan met je BVBA kan men het niet gebruiken of laten aanslaan om schulden af te lossen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Lekker doordacht plan. Vraag het aan een adviseur, boekhouder, o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardfreak
BFmango schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:55:
Lekker doordacht plan. Vraag het aan een adviseur, boekhouder, o.i.d.
Het is voor geen meter doordacht, het is een idee waar ik mee zit en waar ik info over aan het vergaren ben. Toch zeer hartelijk bedankt voor de behulpzame input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even een move naar PFSL

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 20:48
Los van het feit dat ik het betwijfel of je een bank gaat vinden die een pas opgerichte BVBA zomaar een hoop geld gaat lenen (hoewel het een hypotheek is, met onderpand dus), lijkt het mij niet erg voordelig om het appartement in de vennootschap te steken. Ik dacht dat er momenteel een beetje een omgekeerde beweging bezig is, namelijk vastgoed uit een vennootschap halen (wat duur is dacht ik).

Het mag trouwens wel van de belastingdienst, zolang je kan aantonen dat je je winst ermee wil verhogen. Maar vraag het na bij de boekhouder, en vraag ook meteen of je er misschien andere voordelen mee kan verliezen (de verlaagde vennootschapsbelasting bijvoorbeeld, al lijkt dat geen probleem te zijn).
Pagina: 1