Toon posts:

Huurwoning Utrecht voor studenten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.690 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het huren van een huurwoning als student zijnde?
Ik wil met 3 vrienden een huis huren vanaf ongeveer juni.
We krijgen echter vanuit iedere hoek signalen dat het huren van een huurhuis met allerlei problemen samengaat.
Sommige wijken in Utrecht verhuren uit principe al niet aan studenten... De meeste huurbazen willen gewoon geen studenten...
Op huurwoningen.nl vinden we eigenlijk de enige huurwoningen waarbij niet vermeld wordt dat studenten ongewenst zijn.
We hebben niet veel eisen aan een huurwoning.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Maarten

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ervaringen? Blijkbaar genoeg (met studenten) dat er inderdaad huisbazen zijn die niet aan studenten willen verhuren.De reden lijkt me evident; niet elke student staat erom bekend zijn financien altijd op orde te hebben en ook niet altijd even netjes om te gaan met de omgeving waarin hij/zij woont.

Ook kan ik me goed voorstellen dat er van een kale kip weinig te plukken valt; leuk dat je met 3 vrienden wil huren maar als het contract op jouw naam staat en zij betalen jou niet, moet de huisbaas toch echt bij jou het geld elke maand komen halen. Grofweg, een huis in particuliere sector is al snel 1200 Euro in de maand; voor non-studenten gelden daar bepaalde inkomens-eisen aan.

Ik vind het eigenlijk wel interessant om te weten wat de reakties van huisbazen / vastgoed-ondernemers waren toen je hun benaderde voor een huis. Neem toch aan dat je als (aankomend) student toch enig eigen inzet hebt getoond om je, op een relatief tech-forum, te registreren en je vraag te stellen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Ik wil niet zeggen dat je t direct uit je hoofd moet zetten, maar ik zou er niet te veel op hopen.

Veel verhuurders hebben een inkomenseis (bv 3x de huur bruto). Verder moet de verhuurder aan eisen voldoen als jullie je allemaal in willen schrijven. Als 2 van je vrienden vertrekken, wie betaalt dat?

Huurwoningen in utrecht zijn schaars genoeg op dit moment om hier als verhuurder niet aan te hoeven beginnen.

Schrijf je in bij de SSH, eventueel als t aanbod er is voor tijdelijke woonruimte (antikraak). Dan is de kans dat je samen kunt wonen het grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties, inderdaad misschien niet de juiste plek om erover te beginnen.
Er zijn gek genoeg weinig forums om tips en ervaring te vinden wat betreft huurwoningen. Nooit geschoten altijd mis, ook al is het niet het juiste forum :). Ik weet dat waarschijnlijk elke studentengroep dit zegt, maar we zijn aardig financieel stabiel, lief en netjes. Daarnaast willen we een waarborger (ouder oid) hebben. Max 1700 is voor ons de richtlijn. Vriend van mij heeft al gebeld met gemeente Utrecht, die geeft aan net als jullie dat er strenge regels zijn, maar dat die bijna nooit gehandhaafd worden. De inkomenseis was ik mij niet van bewust, bedankt al voor die info. SSH is na 4 jaar wachttijd nog steeds onmogelijk, de wachtlijsten zijn gigantisch. We zijn net pas begonnen met zoeken, maar we gooien overal vislijnen uit, hopen op alle fronten wat informatie binnen te slepen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:01:
...Ik weet dat waarschijnlijk elke studentengroep dit zegt, maar we zijn aardig financieel stabiel, lief en netjes. Daarnaast willen we een waarborger (ouder oid) hebben. Max 1700 is voor ons de richtlijn....
Zal ik eens wat stoms roepen? Als jij en je vrienden elkaar al jaren kennen en/of de ouders ook van elkaar weten, waarom niet een huis kopen met 4x ouders als "borg"? 1700 netto is een hypotheek van grofweg 2100 bruto en dat komt neer op een huisje van tegen de 400K, zo niet meer. Mocht er een maandje tegenzitten bij de bewoners (4 studenten), is er ongetwijfeld een mogelijkheid dat de ouders allemaal dat kunnen opvangen en/of jullie een paar flinke tikken verkopen om voortaan wel netjes te betalen.

Als je inderdaad zo netjes bent, zal dat huis over 4 tot 6 jaar (na afstuderen) alleen een likje verf nodig hebben en een behangetje; kan het meteen de verkoop weer in.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:08:
[...]

Zal ik eens wat stoms roepen? Als jij en je vrienden elkaar al jaren kennen en/of de ouders ook van elkaar weten, waarom niet een huis kopen met 4x ouders als "borg"? 1700 netto is een hypotheek van grofweg 2100 bruto en dat komt neer op een huisje van tegen de 400K, zo niet meer. Mocht er een maandje tegenzitten bij de bewoners (4 studenten), is er ongetwijfeld een mogelijkheid dat de ouders allemaal dat kunnen opvangen en/of jullie een paar flinke tikken verkopen om voortaan wel netjes te betalen.

Als je inderdaad zo netjes bent, zal dat huis over 4 tot 6 jaar (na afstuderen) alleen een likje verf nodig hebben en een behangetje; kan het meteen de verkoop weer in.
Ik denk niet dat een hypotheekverstrekker vrolijk wordt van vier (studerende) kopers, die een huis delen, en vier stellen ouders die borg staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:09

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik ben het eens met @MAX3400
Huren als groep studenten in Utrecht is (bijna) niet te doen. Afgezien van inkomsteneisen, concurrentie heb je nog te maken met een dure vergunning van de gemeente voor het verkameren van woningen. Als je als iemand vindt die je een huis wil verhuren zal vermoedelijk 1 van de 4 50%+ van de oppervlakte moeten gebruiken en dit de rest onderhuren aan de andere 3.

Het ''makkelijkst'' zou zijn als een van de ouders een pand koopt en dit verhuurd aan de groep. Als het eigen kind er in woont heb je ook niet te maken met die dure vergunningen van de gemeente en kun je het gedurende vijf jaar verkameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via *knip* had ik wel een huurwoning gevonden die ook vrij waren voor studenten. Misschien kan je via hun even kijken? Succes.

Na 2 jaar zal de TS wel een woning hebben gevonden, dan is het niet nodig om nog een link te spammen.
Bovendien laten we hier op Tweakers oude koeien in de sloot, topic gaat op slot

[ Voor 50% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2020 23:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.