Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag en hopelijk weet een van jullie het antwoord:
Ik heb een computer waarin ik een EVGA Gtx 660ti 2GB SC in wil zetten (ter vervanging van een AMD HD5570 1GB). De kaart heeft 2x 6-pin aansluitingen. Nu lijkt mij dat deze twee allebei moeten worden voorzien van een 6-pin kabel.

Nu het probleem: Mijn 350W voeding van Corsair heeft maar 1x 6-pin + 2. En de Gtx 660ti SC heeft dus 2 maal 6-pin nodig. Nu wil ik erg graag de kaart in de computer hebben, maar ik wil de computer ook niet over belasten. Een nieuwe voeding kopen zit er ook niet in. Vandaar dat ik mij afvroeg of een 6-pin splitter of iets dergelijks een goede uitweg is en of dit veilig genoeg is. Ik las namelijk dat een splitter kan doorbranden en je hele computer naar de knoppen kan helpen.

Aldus mijn vraag: Is een splitter veilig en voldoende (volgens mij zit op de Corsair voeding standaard bescherming tegen te veel stroom)? Of is er een andere mogelijkheid? Ik zat te denken aan de volgende splitter: Phobya 6-Polig PCIe > 2x 6-Polig PCIe Y-Kabel 30cm splitterkabel.

De specs van de computer in zijn huidige staat:
Moederbord: Asus P8B75-M LE;
CPU: i5 3470 3.2Ghz;
RAM: 1x DDR3 8GB;
GPU: AMD Radeon HD 5570 (deze wordt dus vervangen);
HDD: WD20EZRX-00DC0B0 2TB;
PSU: Corsair VS350
Optische Drives: Asus DRW-24B5ST;
Corsair behuizing;
2x Corsair (case) fans.

Alvast bedankt voor de reacties/antwoorden!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2018 22:11 . Reden: Toevoeging van PSU bij specificaties ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb mijn 660Ti, De zelfde als jou op een dual 6 pin aansluiting zitten. Het is dus gewoon mogelijk. Mijn zorg is echter je voeding, 350W is volgens mij een beetje te licht voor deze kaart, maar dat merk je wel bij gamen als het maximale wordt getrokken uit zowel CPU als GPU. Ik raad zelf uit ervaring een 450Watt voeding aan met deze kaart. Maar wanneer je voeding bescherming heeft tegen te veel vermogen dan merk je het wel of dat ook zo is.

Deze kaart heeft bij mij mijn 350W Be Quiet ooit in combinatie met een 3770 compleet verwoest.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:15:
Heb mijn 660Ti, De zelfde als jou op een dual 6 pin aansluiting zitten. Het is dus gewoon mogelijk. Mijn zorg is echter je voeding, 350W is volgens mij een beetje te licht voor deze kaart, maar dat merk je wel bij gamen als het maximale wordt getrokken uit zowel CPU als GPU. Ik raad zelf uit ervaring een 450Watt voeding aan met deze kaart. Maar wanneer je voeding bescherming heeft tegen te veel vermogen dan merk je het wel of dat ook zo is.

Deze kaart heeft bij mij mijn 350W Be Quiet ooit in combinatie met een 3770 compleet verwoest.
Bedankt voor je reactie. Dit geeft nog niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik neem aan dat uw dual 6 pin aansluiting geen splitter is? Een nieuwe voeding kopen gaat niet. Ik kan nergens specificaties vinden waar te zien is of er daadwerkelijk beveiliging op de
Corsair voeding zit. Als ik niet zeker weet of er beveiliging op zit ga ik het zeker niet proberen. Aldus komt er een vraag bij: Heeft de Corsair VS350 beveiliging tegen te veel vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je zoekt op de term "over current protection" ga je dit wel vinden. Het lijkt mij echter een slecht idee, veiligheid of niet. Er is een reden waarom het vermogen over 2x 6 pinnen verdeeld wordt en jij gaat het volle vermogen over de helft sturen. Afhankelijk van het verbruik van deze specifieke kaart kan dat goed komen maar je hebt geen garanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Met deze kaart kan dat gewoon gebruikt worden hoor. Hij heeft een TDP van 150W wat theoretisch gezien gewoon door het PCI-E slot (75W) en één 6 pin aansluiting (ook weer 75W) kan worden gevoed. Die 2e 6 pin kabel is er denk ik om wat marge te houden met de standaarden. Maar ik denk dat het splitter kabeltje zelfs met een (lichte) overclock geen problemen zal geven.

Je voeding zal er ook geen problemen mee hebben. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door auto660 op 10-03-2018 22:46 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
@Verwijderd Je hebt gewoon een 8 (6+2) pins aansluiting die je moet splitsen in 2x6. Dan gaat alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
auto660 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:44:
Met deze kaart kan dat gewoon gebruikt worden hoor. Hij heeft een TDP van 150W wat theoretisch gezien gewoon door het PCI-E slot (75W) en één 6 pin aansluiting (ook weer 75W) kan worden gevoed. Die 2e 6 pin kabel is er denk ik om wat marge te houden met de standaarden. Maar ik denk dat het splitter kabeltje zelfs met een (lichte) overclock geen problemen zal geven.

Je voeding zal er ook geen problemen mee hebben. ;)
TDP staat niet gelijk aan het piekverbruik dus vandaar wellicht de dubbele aansluiting. In dat geval zou ik het wel aandurven met een 8 naar 2x6 aansluiting in combinatie met een fatsoenlijke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik ga even opzoek naar een 8-pin naar 2x 6-pin splitter. Als het huis afbrandt zal ik het laten weten. Ik las bij EVGA Product Specs dat inderdaad een 450W voeding wordt aangeraden als minimum, maar dan gaan ze van een i7 3.2 Ghz processor uit. Weet iemand nog een software waar ik gemakkelijk het stroomverbruik van een kaart kan zien?

EVGA: 450 Watt or greater power supply with a minimum of 24 Amp on the +12 volt rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart in de computer geplaatst. En een 8-pin female naar 2x 6-pin+2-pin adaptertje aangesloten. Toen ik de computer opstartte ging hij eerst uit. Vervolgens ging hij weer aan en kwam ik bij de bios terecht. Daarna startte hij Windows op. Het opstarten kwam niet ver want de computer ging vrijwel direct uit. Eenmaal toen het logo in beeld begon te komen kreeg ik een blauw scherm met tekst erop en allemaal codes. Vrijwel direct daarna ging hij uit en weer opnieuw aan. Nu heb ik de oude kaart er terug in geplaatst en heb ik hetzelfde probleem. Hij wilt niet meer opstarten. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd koop een voeding met org. aansluitingen en ga niet klooien met adapters.
Je huidige voeding lijkt me ook wat krap met 350w, wat al eerder is aangegeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Je hebt zeker niet eerst de amd software verwijderd?

Voeding en splitter is het probleem niet, je hebt de videokaart niet belast en 350w is echt voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Ik zou proberen: Opstarten in VGA veilige modus. AMD drivers verwijderen. Herstarten. nVidia drivers installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Orac op 24-03-2018 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

De VS serie van Corsair is helaas niet van geweldige kwaliteit. Het wattage an sich is het probleem niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:56:
Je hebt zeker niet eerst de amd software verwijderd?

Voeding en splitter is het probleem niet, je hebt de videokaart niet belast en 350w is echt voldoende.
Dit heb ik inderdaad niet gedaan. Zou dat het kunnen zijn? Ik heb meer het idee dat de harde schijf nu defect is geraakt op een magische wijze. Ik kom namelijk helemaal niet meer in Windows. Zelfs als ik de oude AMD kaart erin doe, of zelfs zonder een kaart. Hij komt nog wel bij de BIOS.

Ps: veilige modus pakt hij ook niet. Ook al aantal commands uitgevoerd in de hoop problemen te vinden maar niks gevonden (chkdsk d: /r).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:51
Haal de stroom van je PC af (stekker eruit). Zet je oude kaart erin. Controleer alle connecties. Druk de aanknop van je pc even in (zodat echt alle spanning er af is. 15s zou genoeg moeten zijn) Sluit je pc weer aan en probeer hem te starten.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat een betere voeding wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Hm , de eerste indicatie dat je eigen voeding te licht is :

Het ontbreken van de juiste aansluitingen..

Meestal als je met splitters moet werken , kun je er van uitgaan dat je voeding het gewoon niet gaat trekken.

Good luck met het zoeken van een nieuwe voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Stronkie schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:49:
Hm , de eerste indicatie dat je eigen voeding te licht is :

Het ontbreken van de juiste aansluitingen..

Meestal als je met splitters moet werken , kun je er van uitgaan dat je voeding het gewoon niet gaat trekken.

Good luck met het zoeken van een nieuwe voeding
De 660ti verbruikt zonder belasting nog geen 5W meer dan de 5570, dat kan het probleem dus niet zijn...
https://www.techpowerup.c..._Ti_Power_Edition/26.html

Onder belasting is het fors meer, maar zoals eerder gezegd moet 150W geen probleem zijn voor een 350W voeding met 1 PCIE kabel.
Sterker nog, met een 6+2 kabel zou je verwachten dat de voeding een videokaart met TDP van 225W aan kan (al zou ik dat dan weer niet zo snel doen).

Dat de kwaliteit beter kan is zeker waar, maar dat is niet waar het probleem nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 23:15
ik draai een 1080ti over met 2x 6+2 pins op 1 stekker, wel een sterkere voeding, seasonic focus gold 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Een splitter kan prima, zolang het maar een van goede kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:58:
ik draai een 1080ti over met 2x 6+2 pins op 1 stekker, wel een sterkere voeding, seasonic focus gold 550.
Seasonic adviseert dat niet te doen Uszka in "High-end game pc"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
De voeding heeft maar 1 stekker, dus kan niet anders.
Tot nu toe iig 0 stabiliteitsproblemen ervaren, het is dan ook wel een goede voeding, kan ook echt 550 watt vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:42:
De voeding heeft maar 1 stekker, dus kan niet anders.
Dan heb je een voeding gekocht die niet goed is afgestemd is op het systeem. Het vermogen is in orde alleen de aansluitingen niet. Een voeding met een aparte kabel voor elke 6+2 pins is beter zoals een be quiet! Straight Power 11 550w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Blijkbaar levert die genoeg vermogen anders zou mijn systeem niet stabiel werken :)
Niet elke regel geld voor elk systeem, het zijn maar richtlijnen. Ben voor de seasonic gegaan omdat die efficienter en stiller is. De 1080ti draaid zelfs samen met een i7 3770k overclocked tot the max, 4,8 ghz.
Ze zouden in dat plaatje dus ook theoretisch afraden een gtx1080 op die manier aan te sluiten, wat helemaal geen probleem moet wezen als het al werkt op een 1080ti.

Edit:

Zie net dat de be quite even efficient is, alleen hij is nog niet getest op hardwareinfo dus kan geen vergelijking maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 29-03-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:33:
Ze zouden in dat plaatje dus ook theoretisch afraden een gtx1080 op die manier aan te sluiten
Een 1080 verbruikt minder dan 225w. dubbele kabel wordt geadviseerd vanaf 225w
, wat helemaal geen probleem moet wezen als het al werkt op een 1080ti.
Welke meer verbruikt dan 225w dus wordt er een dubbele kabel geadviseerd.
Edit:

Zie net dat de be quite even efficient is, alleen hij is nog niet getest op hardwareinfo dus kan geen vergelijking maken.
De reviews van HWI zijn erg onvolledig en de toekenning van awards slaat nergens op door gebrek aan kennis.
Pagina: 1