Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 13:04
Ik heb getracht mijn netwerk thuis zo in te richten dat het Fritz 5490 glasvezel modem eruit kon en ik enkel nog op het Ubiquiti netwerk zit. Dit is door gebrek aan kennis van mijn zijde niet gelukt, de internet verbinding ging probleemloos, het televisie signaal niet helaas.

Nu heb ik bedacht dat ik mijn TV settopbox rechtstreeks aansluit op het Fritz modem en de rest van het verkeer laat lopen via de Unifi gateway. Zie onderstaand provisorisch plaatje van de gewenste opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/npJKf7/LAN_Thuis.png

Nu is het idee dat het Fritz modem in bridge modus gaat en dat alles dan werkt. Ik heb alleen een vermoeden dat dit weleens tegen kan gaan vallen. Zijn er Tweakers met een gelijksoortige opstelling met tips hoe dit het beste aan te pakken, of wellicht iemand anders die er een goede kijk op heeft.

Ik hoop duidelijk te kunnen maken wat het probleem is. Alvast bedankt voor de moeite!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee dit gaat niet werken, de Fritzbox kan niet in bridge mode en al helemaal niet zo dat je daar wel je STB op aansluit.

Je hebt die Fritzbox niet nodig en kan het op 2 manieren aansluiten zonder:

- Routed ITV, dan moeten VLAN 4 en 6 naar je ubiquiti router. Dan krijgt je router in beide VLAN's op de WAN kant een IP en draait IGMP proxy om zowel je STB'S als je internet clients in je LAN te laten werken. Dit is de mooiste setup.
- Bridged ITV, dan krijgt je router alleen in VLAN 6 een IP en doet vervolgens NAT + routing voor internet. VLAN 4 zet je gewoon op laag 2 door naar je STB's. Dus als je de router rechtstreeks aan je NTU hangt bridge je die. Deze setup is iets eenvoudiger te bouwen maar het nadeel is wel dat met deze setup de internet diensten op de STB's niet werken (Netflix etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 10-03-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Als ik de Fritz eruit haal lukt het me nog wel om een vlan4 en vlan 6 verbinding te maken richting mijn switch in de woonkamer (via de switch in de meterkast), waar ik vlan4 aansluit op de STB en vlan6 op de rest. De TV werkt dan alleen niet goed. Mijn kennis niveau is te laag om jou opmerkingen te kunnen vertalen naar de settings in het Unifi dashboard. Zou je misschien wat specifieker kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Misschien is het handiger als je even de configuratie plaatst die je nu al hebt en aangeeft wat er dan precies niet (goed) werkt. Dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ik222 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:16:
Misschien is het handiger als je even de configuratie plaatst die je nu al hebt en aangeeft wat er dan precies niet (goed) werkt. Dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.
Precies, export je config, vervang je wachtwoord en post hem op pastebin en geef de link. Dan kunnen we vertellen hoe je IPTV werkend krijgt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
Goed idee, zal ik proberen. Ben vandaag niet meer thuis, kom er komende week op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jean-Paul Bidet schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:10:
Goed idee, zal ik proberen. Ben vandaag niet meer thuis, kom er komende week op terug.
Hoi Jean-Paul. Is dit je nog gelukt? Ik wil dit namelijk binnenkort precies hetzelfde gaan aansluiten. Aanvullende vraag: is het mogelijk om de Fritzbox nog aan te sluiten als je de NTU laat monteren? (stel dat het echt niet lukt...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:31
Skating_vince schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:09:
[...]

Hoi Jean-Paul. Is dit je nog gelukt? Ik wil dit namelijk binnenkort precies hetzelfde gaan aansluiten. Aanvullende vraag: is het mogelijk om de Fritzbox nog aan te sluiten als je de NTU laat monteren? (stel dat het echt niet lukt...)
Ja de Fritz!Box 5490 kan direct op glas worden aangesloten, maar ook via een NTU.
Via een NTU zal LAN1 gebruikt worden als WAN.

Bron: https://www.xs4all.nl/ser...uiten/5490-aansluiten.htm

[ Voor 10% gewijzigd door DutchCrownNL op 10-04-2018 13:26 ]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
DutchCrownNL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:25:
[...]

Ja de Fritz!Box 5490 kan direct op glas worden aangesloten, maar ook via een NTU.
Via een NTU zal LAN1 gebruikt worden als WAN.
Dank, fijn om te weten dat dit nog wel mogelijk is. Degene die ik sprak van XS4ALL wist het niet zeker.

Na je edit: blijkbaar heb ik dat gemist op de website... :)
Jean-Paul Bidet schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:10:
Morgen komt de monteur van XS4ALL de NTU aansluiten. @Jean-Paul Bidet , nog een gouden tip hoe je het uiteindelijk aan de praat hebt gekregen?

[ Voor 38% gewijzigd door Skating_vince op 22-04-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Skating_vince schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:26:
[...]

Dank, fijn om te weten dat dit nog wel mogelijk is. Degene die ik sprak van XS4ALL wist het niet zeker.

Na je edit: blijkbaar heb ik dat gemist op de website... :)

[...]

Morgen komt de monteur van XS4ALL de NTU aansluiten. @Jean-Paul Bidet , nog een gouden tip hoe je het uiteindelijk aan de praat hebt gekregen?
En? Is het helemaal gelukt? Wordt de NTU kosteloos geplaatst?
Zit erover te denken om dezelfde constructie neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
zxop4932 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:57:
[...]

En? Is het helemaal gelukt? Wordt de NTU kosteloos geplaatst?
Zit erover te denken om dezelfde constructie neer te zetten.
Het plaatsen van de NTU is gelukt. Meld het goed (en dubbel) bij XS4ALL en Guidion, want XS4ALL levert standaard geen NTU mee aan de monteur. Ik had geluk dat de monteur normaal voor andere providers werkt, dus hij had er toevallig wel eentje bij hem.

De NTU werkt prima en kan je ook op de XS4ALL modem aansluiten. Eerlijk gezegd heb ik het nog niet rechtstreeks op de Ubi aangesloten, aangezien klussen/verhuizen op het moment de prioriteit heeft ;). Als ik er woon, ga ik de rechtstreekse verbinding op de Ubi rustig uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Skating_vince schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:18:
[...]

Het plaatsen van de NTU is gelukt. Meld het goed (en dubbel) bij XS4ALL en Guidion, want XS4ALL levert standaard geen NTU mee aan de monteur. Ik had geluk dat de monteur normaal voor andere providers werkt, dus hij had er toevallig wel eentje bij hem.

De NTU werkt prima en kan je ook op de XS4ALL modem aansluiten. Eerlijk gezegd heb ik het nog niet rechtstreeks op de Ubi aangesloten, aangezien klussen/verhuizen op het moment de prioriteit heeft ;). Als ik er woon, ga ik de rechtstreekse verbinding op de Ubi rustig uitproberen.
Ah oké, goed om te horen :-)
Ik heb al een FritzBox welke direct via fiber is aangesloten. Ik ga nu bij x4all informeren of zo'n NTU nog met terugwerkende kracht geplaatst kan worden.

Thanks voor de info!

\\edit

Gister is de NTU door XS4ALL geplaatst en heb nu mijn USG werkende!

[ Voor 4% gewijzigd door Nimoleda op 05-06-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 16:29
Ik heb nog een NTU van Solcon glas liggen (vorige provider). Kan ik deze gebruiken en dan op Lan 1 van de Fritzbox aansluiten? Uiteindelijk ook helemaal over op Unify, maar wil eerst zeker weten dat e.e.a werkt.
De NTU heeft alleen 2 ethernet poorten. Eentje was bij solcon voor de iptv en de andere zat op een fritzbox voor telefonie en internet.
Welke moet ik gebruiken? Of moet ik iptv weer apart doen, zoals bij solcon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanboet
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-03 18:17
Even een blonde vraag misschien, maar waarom zou je niet de Fritzbox als Modem/Router gebruiken en de Ubiquiti's uitsluitend als Access Points?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mvanboet schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:09:
Even een blonde vraag misschien, maar waarom zou je niet de Fritzbox als Modem/Router gebruiken en de Ubiquiti's uitsluitend als Access Points?
Omdat de Fritzbox veel te beperkt is als je meer dan een simpel thuisnetwerk hebt zoals veel tweakers. Denk aan dingen als meerdere subnets / VLAN's, site to site VPN verbindingen etc.

Als je alleen internet en ITV wil kijken op verschillende apparaten is de Fritzbox wel een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 21:50
Goedendag allemaal,

Ik heb FTTH van XS4all en wil mijn FB7490 vervangen voor de USG.
Ik heb de ethernet kabel vanaf de NT kast in de WAN poort op mijn USG gestoken en LAN1 met mijn switch verbonden. De eerste pagina die je krijgt op de USG is het instellen van de gateway.

Gekozen voor PPoE en gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld.
Volgens de xs4all helpdesk staat het gewoon open en gaat het er alleen om dat er iets ingevuld is.
Helaas kom ik er niet mee het internet op. Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de NT kast aansluit krijg ik een 169.x.x.x adres.

Ergens gaat er iets mis maar ik kan niet vinden wat.

Heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ChrisVrolijk schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:32:
Goedendag allemaal,

Ik heb FTTH van XS4all en wil mijn FB7490 vervangen voor de USG.
Ik heb de ethernet kabel vanaf de NT kast in de WAN poort op mijn USG gestoken en LAN1 met mijn switch verbonden. De eerste pagina die je krijgt op de USG is het instellen van de gateway.

Gekozen voor PPoE en gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld.
Volgens de xs4all helpdesk staat het gewoon open en gaat het er alleen om dat er iets ingevuld is.
Helaas kom ik er niet mee het internet op. Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de NT kast aansluit krijg ik een 169.x.x.x adres.

Ergens gaat er iets mis maar ik kan niet vinden wat.

Heeft iemand een tip?
De USG verteld dat hij op VLAN 6 zijn PPPoE sessie moet opzetten?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
De USG?
Dit is het enige scherm wat ik krijg

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/hc9pJe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Helaas is mijn plaatje niet zichtbaar.
Ik kan alleen Ppoe, username en password invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ChrisVrolijk schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:58:
Helaas is mijn plaatje niet zichtbaar.
Ik kan alleen Ppoe, username en password invullen
Dat gaat zo niet werken, je moet de USG vertellen een PPPoE sessie over VLAN 6 op te zetten. Volgens mij moet je dat doen door het laden van een configuratiefile en kan het niet via enkel de webinterface. Maar ik heb zelf niet zo'n ding dus weet niet precies hoe het op dat apparaat werkt. Even zoeken op dit forum, er zijn meer mensen die het werkend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvSus
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-07-2023
Interessante discussie, wellicht dat iemand mijn probleem herkent:

Ik heb XS4All-FTTH / USG / Router / 2 switches en 2 AP's van Ubiquity. Qua stabiliteit en snelheid : PERFECT.

Ik kijk IPTV op op 2 STB's via VLAN6, gemapped op twee eigen poorten. Op zich werkt het wel goed maar ik heb twee grote issues: opgenomen programma's staan vaak niet bij elkaar, ik moet de STB resetten om de virtuele MB's weer vrij te geven en NetFlix doet het niet (onzichtbaar). Volgens de helpdesk komt dat omdat de STB's nog in bridged mode draaien. Is dit herkenbaar, en is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat tweede issue (Netflix werkt niet) komt inderdaad doordat je dan in bridge mode draait. Oplossing daarvoor is een routed setup maken, ook dat kan gewoon met je eigen router maar is iets meer werk en vraagt wat meer kennis.

Het eerste issue m.b.t. opnames daarentegen is simpelweg een hardnekkig issue in het KPN ITV platform, daar heeft iedereen last van als je meerdere STB's hebt zowel met eigen router als ook met de standaard Fritzbox. Die synchronisatie van opname gaat regelmatig mis waardoor je dan de STB moet resetten om weer in sync te raken inderdaad.
Pagina: 1