dere12 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:56:
[...]
Ah kijk dat deel van Mesh had ik nog niet goed begrepen

Dus ik kan me beter verdiepen in routers met technieken als mu-mimo. Ik zag een topic op dit forum over een router van Ubiquiti, die is populair op GoT als ik de reacties lees. Bedankt voor je uitleg, ik ben weer wakker

Nou, ik zou nog even een kop koffie pakken hoor
Je hebt het hier over routers, terwijl routers in beginsel niets met WiFi doen - ze verbinden twee verschillende netwerken. Je wilt daarom in een huis nooit meer dan een enkele router hebben die de grens vormt tussen je thuisnetwerk en het internet.
Nu, veel consumentenreuters bevatten een WiFi-AP, maar als je allemaal routers gaat kopen met AP erin loop je tegen twee problemen aan:
1) weggegooid geld en gekloot met instellingen om alles alsnog als AP zonder router te laten werken.
2) consumentenrouters met WiFi-AP erin zijn doorgaans ontworpen om standalone te werken en bevatten dus geen functionaliteit om slimme roaming van ene AP naar andere te doen.
Hou het simpel: je wilt een enkele bedrade netwerk draadloos uitbreiden op verschillende punten. Dan zoek je AP's. Niet meer, niet minder. Wel een pre: centraal beheer en roaming-functionaliteiten.
Je noemt Ubiquiti. Zij hebben dat onderscheid mooi gemaakt met het UniFi-systeem, met een losse router zonder AP die in de meterkast weggestopt kan worden en vervolgens AP's die je op signaaltechnisch handige locaties kunt ophangen. En dat geheel kun je vanuit één enkel webinterface centraal beheren. Je hebt trouwens de UniFi router niet nodig om de AP's te kunnen gebruiken - maar als je niet van je provider afhankelijk wilt zijn is een eigen router sowieso aan te raden.
UniFi wordt hier (te) vaak de hemel in geprezen terwijl het eigenlijk vrij beperkt is: centraal beheer en een paar heel basale passieve roamingfeatures. Iemand die met echte enterprisespul werkt is er niet van onder de indruk. Maar het blijkt voor de meeste thuisgebruikers prima te voldoen, en het kost minder dan veel concurrerend spul met teveel bling-bling en antennes zonder zelfs die basisfeatures. Met EUR 75 per UniFi UAP AC Lite is het de goedkoopste centraal beheerd WiFi-oplossing; voor significante meerwaarde moet je al snel richting de low-end van de enterprisemarkt gaan - denk dan aan EUR 275 per AP (AeroHive Connect of sommige Ruckus dingen). Omgekeerd is de enige goedkopere keuze dat zinnig is de KPN 'WiFi Versterker' - ondanks de naam een zeer verdienstelijke AP met goede specs (anderhalf keer de rauwe performance van de UAP AC Lite) en goede implementatie - maar geen roaming assist. De prijs is in ieder geval niet te kloppen: EUR 50 per stuk. Is dat te duur? Begin er dan beter niet aan, je gaat alleen maar teleurgesteld eindigen.
Mbt TV: exact wat nodig cq mogelijk is verschilt per provider (en bij glas ook nog eens vaak per provider per regio). Allereerst zou ik anno 2018 eerst fundamenteel de vraag stellen of je eigenlijk lineaire TV nog wel nodig hebt. Een Chromecast met de app van je provider erop is een stuk simpeler voor die ene keer. Wil je wel lineaire TV, dan moet je vooral op je switches letten en zorgen dat ze IGMP goed ondersteunen. De goedkoopste switches doen dat tig niet (goed genoeg). De eenvoudigste switches waarvan bekend is dat het goed gaat zijn de GS105E/GS108E van Netgear. Oh, en als je de optie open wilt laten om kabelTV te nemen heb je ook coax nog nodig...