Vraag

• help12345
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21-10-2018
Goedemiddag,

Mijn MacBook geeft sinds kort de melding dat de schijf bijna vol is. Na dit gecheckt te hebben, blijkt het inderdaad zo te zijn dat nog slechts 4,9 GB van de in totaal 121,12 GB beschikbaar is. Het "vreemde" is (hoewel het na wat research een vrij veel voorkomend probleem blijkt te zijn) dat 95,24 GB van deze ruimte ingenomen wordt door het "systeem", wat niet erg logisch blijkt te zijn. Ik heb Daisy Disk gedownload en vrijwel 100 procent van de door het "systeem" ingenomen ruimte blijkt zogenaamde "hidden space" te zijn.

Zoals onder andere via deze link https://daisydiskapp.com/...subtopic=StillHiddenSpace te lezen valt, wordt deze "hidden space" zeer waarschijnlijk in beslag genomen door snapshots van Time Machine. Dit is ook wat ik na een ochtend en middag research op het internet op veel andere websites tegenkwam. Deze snapshots blijken niet gemakkelijk te verwijderen te zijn, maar er is een mogelijkheid, namelijk via het invoeren van bepaalde codes in Terminal zoals via deze link te lezen is https://www.onemorething....pshots-macos-high-sierra/.

Wanneer ik dit doe, lijkt dit in eerste instantie te werken, Terminal geeft namelijk de melding dat het betreffende snapshot gedelete is. In werkelijkheid gaat het snapshot echter nergens naartoe, het blijft gewoon in de lijst met snapshots staan en er komt geen ruimte vrij op mijn MacBook.

Normaliter zou TimeMachine trouwens uit zichzelf oudere snapshots moeten verwijderen wanneer er te weinig ruimte op je Macbook is. In mijn geval heeft TimeMachine dit echter niet gedaan, waardoor mijn schijf nu vermoedelijk voor een enorm groot deel wordt ingenomen door deze snapshots.

Een andere oplossing zou moeten zijn om een nieuwe backup te maken via Time Machine, waarna de snapshots automatisch van de Macbook verwijderd zouden moeten worden. Ik heb hier een hard hoofd in, maar heb het voor de zekerheid toch geprobeerd. Dan ontstaat er echter weer een nieuw probleem:

Ik heb een externe harde schijf met 500 GB opslagruimte waar ik mijn backups normaal gesproken altijd op maak. TimeMachine geeft echter aan dat er onvoldoende ruimte is op het "bronvolume", ik ga er als leek dan maar vanuit dat hiermee de externe harde schijf bedoeld wordt. Nou heb ik deze helemaal leeggemaakt en is op dit moment 492,81 GB van deze 500 GB beschikbaar. Ik heb slechts 128 GB ruimte op mijn MacBook en toch blijft Time Machine na herhaaldelijk proberen telkens weer de melding geven dat er onvoldoende ruimte beschikbaar is. Dit lijkt mij niet logisch?

Nog even voor de volledigheid: ik heb een MacBook Pro Retina, 13-inch, mid 2014 en mijn besturingssysteem is macOS High Sierra. Ik heb officieel 128 GB opslag, maar in de praktijk blijkt dit 121 GB te zijn.

Ik heb op dit moment al zoveel geprobeerd dat ik ten einde raad ben. Is er iemand die hier misschien ervaring mee heeft en mij verder kan helpen? Mijn dank is erg groot!

Alle reacties

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:05
Opnieuw installeren, leegmaken tijdens installatie, probleem opgelost... is hij weer helemaal vers😉

• eigenwebsite
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-04-2018
Heb je je iTunes library al eens gechecked? Ik kwam er nm laatst achter dat mn macbook daar automatisch zeer veel muziek etc in had opgeslagen (zelfs muziek van jaren geleden, waarvan ik dacht dat ik die al had overgezet op een externe HD en van mn macbook verwijderd had... Niet dus.. Even zoekopdrachten uitvoeren op mp3, mp4 etc kan wonderen doen oOo Succes!

Mvg, Werner I Zelf een eigen logo maken via de gratis online Logomaker
Ondernemer / ZZP'er? Meld je dan gratis aan via ons OndernemersNetwerk

• help12345
Blommie01 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:55:
Opnieuw installeren, leegmaken tijdens installatie, probleem opgelost... is hij weer helemaal vers😉
Bedankt voor je reactie!

Dit is vast een hele domme vraag 8)7 , maar wat opnieuw installeren? Het besturingssysteem? Daar heb ik ook over gedacht, maar ik heb op het moment geen backup van mijn Macbook, omdat deze beweert dat mijn harde schijf vol is en ik dus al een tijdje geen backups kan maken...

[Voor 4% gewijzigd door help12345 op 10-03-2018 16:11]

• help12345
eigenwebsite schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:00:
Heb je je iTunes library al eens gechecked? Ik kwam er nm laatst achter dat mn macbook daar automatisch zeer veel muziek etc in had opgeslagen (zelfs muziek van jaren geleden, waarvan ik dacht dat ik die al had overgezet op een externe HD en van mn macbook verwijderd had... Niet dus.. Even zoekopdrachten uitvoeren op mp3, mp4 etc kan wonderen doen oOo Succes!
Bedankt voor je reactie!

Ik heb helemaal geen muziek in iTunes, gebruik het niet ;), dus daar kan het niet aan liggen. Het probleem zit hem bovendien echt in het systeem, en daar valt iTunes bij mijn weten niet onder?

Toch bedankt voor je suggestie en fijn dat het voor jou wel geholpen heeft toen!

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:05
help12345 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Dit is vast een hele domme vraag 8)7 , maar wat opnieuw installeren? Het besturingssysteem? Daar heb ik ook over gedacht, maar ik heb op het moment geen backup van mijn Macbook, omdat deze beweert dat mijn harde schijf vol is...
Inderdaad gewoon macos opnieuw installeren en tijdens installatie de schijf helemaal leeg maken... Maak ff een backup van je data die je wilt bewaren op je externe harde schijf (moet je zoiezo altijd doen) en leegmaken...

Is hij weer helemaal vers en net zo snel als toen je hem kocht ;)

[Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 10-03-2018 16:13]

• help12345
Blommie01 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:12:
[...]

Inderdaad gewoon macos opnieuw installeren en tijdens installatie de schijf helemaal leeg maken... Maak ff een backup van je data die je wilt bewaren op je externe harde schijf (moet je zoiezo altijd doen) en leegmaken...

Is hij weer helemaal vers en net zo snel als toen je hem kocht ;)
Excuus, ik bedoelde dat ik geen backup kan maken op -inderdaad- mijn externe harde schijf. Telkens wanneer ik dit probeer, geeft Time Machine aan dat er onvoldoende ruimte op deze externe harde schijf is. Wat overigens niet echt zo kan zijn, omdat er nog 492,81 GB van de 500 GB beschikbaar is en mijn MacBook slechts een opslag van 128 GB heeft. De backup blijft echter keer op keer mislukken...

Normaal gesproken maak ik inderdaad heel trouw backups, maar omdat mijn MacBook aangaf dat mijn harde schijf (waar ik mijn backups altijd op maak) te vol was, heb ik deze helemaal leeggemaakt in de hoop dat er dan wel voldoende ruimte zou zijn en zit ik nu zonder backup 8)7

• HvanL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-12 08:40
Probeer eens de gratis versie van dr. cleaner, misschien dat die wat ruimte vrij maakt

• help12345
HvanL schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:22:
Probeer eens de gratis versie van dr. cleaner, misschien dat die wat ruimte vrij maakt
Hartelijk dank! Die heb ik echter al standaard op mijn laptop geïnstalleerd...

• HvanL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-12 08:40
Vreemd, volgens apple zouden lokale timemachine backups niet ten koste gaan van je opslag: zie https://support.apple.com/nl-nl/HT204015
Dat zou inhouden dat je toch ergens veel dat hebtt opgeslagen los van je lokale timemachine backups?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Herinstalleren zou niet nodig moeten zijn...

Heb je deze geprobeerd:
Some users have identified the '/.MobileBackups ' folder as being the culprit. This is a folder that is no longer used in High Sierra, but it can use up a lot of space. Thankfully, it can be removed without causing any issues. First, open up the Terminal and type in:

sudo mv /.MobileBackups ~/Desktop/temp/

This will move the MobileBackups folder to your desktop. Now, drag and drop the folder into your Trash, then empty it. You should now find you have a lot more disk space available.
Bron: https://www.techradar.com...-problems-how-to-fix-them

• help12345
HvanL schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:44:
Vreemd, volgens apple zouden lokale timemachine backups niet ten koste gaan van je opslag: zie https://support.apple.com/nl-nl/HT204015
Dat zou inhouden dat je toch ergens veel dat hebtt opgeslagen los van je lokale timemachine backups?
Dat zou inderdaad zo moeten zijn ja, als alles optimaal werkt. Helaas is dat in de praktijk alleen niet altijd het geval (ik ben niet de enige), en bij mij dus ook niet... Ze staan ook daadwerkelijk op mijn laptop , ik kan ze alleen niet verwijderen...

• help12345
sypie schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:52:
Herinstalleren zou niet nodig moeten zijn...

Heb je deze geprobeerd:

[...]

Bron: https://www.techradar.com...-problems-how-to-fix-them
Bedankt voor je reactie!

Ik heb dit inderdaad geprobeerd, maar volgens Terminal heb ik deze folder niet op mijn MacBook staan...

• djmuggs
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:12
Kijk eens even hoe groot je Library folder is.
http://osxdaily.com/2016/...rary-folder-macos-sierra/

Hier staan allerlei caches in (webbrowsers, applicaties, app store).
Misschien kan je daar wat opruimen?

Daarna backup maken en misschien reinstall doen van macOS.
Zorg voor eens usb stick van minimaal 8GB en maak bootable usb stick.
https://support.apple.com/en-us/HT201372

Je hebt een MBPr van 2013 en deze helemaal geupgrade naar High Sierra (macOS 10.13)?
Misschien even in je Applications folder de oude installatie bestanden weg gooien van vorige versies, dat is ook gauw 15GB.

128GB is niet erg ruim tegenwoordig, misschien ssd upgraden?
MBPr early 2013:
https://macupgrade.eu/cat...y-2013-c-124_255_319.html
MBPr Late 2013:
https://macupgrade.eu/cat...3-2015-c-124_255_320.html

[Voor 41% gewijzigd door djmuggs op 10-03-2018 17:17]

Tesla Model 3 LR AWD

help12345 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:54:
[...]

Dat zou inderdaad zo moeten zijn ja, als alles optimaal werkt. Helaas is dat in de praktijk alleen niet altijd het geval (ik ben niet de enige), en bij mij dus ook niet... Ze staan ook daadwerkelijk op mijn laptop , ik kan ze alleen niet verwijderen...
tmutil thinlocalsnapshots / 1000000 4
Steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw totdat hij niets meer verwijdert en dit commando: tmutil listlocalsnapshots /
een lege lijst geeft. (Of maximaal 1 over) Let op dat het draaien van dat commando soms een paar seconden tot minuten kan duren afhankelijk van de grootte van de snapshot.

Heb je toevallig ook homebrew?
Installeer eens het tooltje "ncdu", ga naar / en draai het dan. (Dat gaat ook ff duren. :P)
Echt / trouwens, dus niet ~/.

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 10-03-2018 17:36]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• help12345
WhatsappHack schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:35:
[...]

tmutil thinlocalsnapshots / 1000000 4
Steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw totdat hij niets meer verwijdert en dit commando: tmutil listlocalsnapshots /
een lege lijst geeft. (Of maximaal 1 over) Let op dat het draaien van dat commando soms een paar seconden tot minuten kan duren afhankelijk van de grootte van de snapshot.

Heb je toevallig ook homebrew?
Installeer eens het tooltje "ncdu", ga naar / en draai het dan. (Dat gaat ook ff duren. :P)
Echt / trouwens, dus niet ~/.
Bedankt voor deze tip! Helaas werkt dit, net als het commando "deletelocalsnapshots" (met de datum etc. erbij) wat ik eerder al geprobeerd had bij mij ook niet, maar het komt denk ik wel het dichtst in de buurt van de oplossing.

Zowel bij het commando dat jij noemt ("thinlocalsnapshots") als bij het commando dat ik eerder geprobeerd had ("deletelocalsnapshots") geeft Terminal de reactie "Thinned local snapshots" of "Deleted local snapshots" (beiden overigens binnen een honderdste van een seconde, dus niet een paar seconden of minuten zoals je aangeeft, wat op zich misschien al verdacht is). Je zou dus denken dat het dan gelukt is. Wanneer ik echter weer het commando "tmutil listlocalsnapshots" invoer, blijf ik steeds exact dezelfde lijst houden. Telkens weer.

De lijst bestaan trouwens uit 69 snapshots, best een hoop dus...

Heb je misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen dat het lijkt alsof Terminal de commando's niet uitvoert, terwijl hij aangeeft van wel?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
Gebruik Disk Inventory X, het is een beetje spartaans, maar dan kan je in elk geval een simpel screenshotje maken en hier posten. Open wel even /, /Users en /Applications en /private enzo zodat het duidelijk is waar de meeste ruimte zit. Dat het timemachine kan zijn is leuk, maar in principe gaat macOS al sinds 10.7 gewoon systeembestanden en tijdelijke lokale backups weggooien zodra je root filesystem 'high water' aangeeft (als er dus maar een paar procent ruimte vrij is). Die melding dat je schijf bijna vol is komt tegelijk met de OS-actie om systeembestanden uit te dunnen, inclusief logs en caches.

http://www.derlien.com/index.html
@help12345
Heb je al eens schijf-EHBO gedraaid?
Schijfhulpprogramma openen en ff de partitie controleren. Het klinkt niet zo normaal als iets wordt verwijderd en vervolgens blijkt dat het niet (goed) weg is. :P

En heb je gekeken met ncdu?
Misschien zijn het namelijk niet de snapshots die zo groot zijn maar iets compleet anders. :)

[Voor 18% gewijzigd door WhatsappHack op 10-03-2018 18:10]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• help12345
djmuggs schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:10:
Kijk eens even hoe groot je Library folder is.
http://osxdaily.com/2016/...rary-folder-macos-sierra/

Hier staan allerlei caches in (webbrowsers, applicaties, app store).
Misschien kan je daar wat opruimen?

Daarna backup maken en misschien reinstall doen van macOS.
Zorg voor eens usb stick van minimaal 8GB en maak bootable usb stick.
https://support.apple.com/en-us/HT201372

Je hebt een MBPr van 2013 en deze helemaal geupgrade naar High Sierra (macOS 10.13)?
Misschien even in je Applications folder de oude installatie bestanden weg gooien van vorige versies, dat is ook gauw 15GB.

128GB is niet erg ruim tegenwoordig, misschien ssd upgraden?
MBPr early 2013:
https://macupgrade.eu/cat...y-2013-c-124_255_319.html
MBPr Late 2013:
https://macupgrade.eu/cat...3-2015-c-124_255_320.html
Hartelijk bedankt voor je tips!

Het probleem lijkt op dit moment echt aan de snapshots te liggen, dus niet aan de grootte van de Library o.i.d. (die in mijn geval niet zoveel ruimte inneemt).

Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik precies bij die oude installatiebestanden van vorige versies terecht? Als ik de Applications folder open, zie ik ze niet staan?

Ik heb een MBPr uit 2014, wat het upgraden van de ssd helaas niet zo gemakkelijk maakt... Bij oudere MBPr's is dit inderdaad een ander verhaal en is het upgraden van de ssd een hele goede oplossing!

• djmuggs
Ik zie bv nog "Install macOS High Sierra" na upgrade vanaf Sierra.
En volgens mij ruimt macOS niet automatisch oudere installers op.

Tesla Model 3 LR AWD

• djmuggs
Probeer eens

tmutil thinlocalsnapshots / 1000000000 1

Dan worden de snapshot direct verwijderd en niet wanneer het systeem er zin in heeft zoals met urgency 4.

Als je in de Terminal een "ls -lahtr /" doet zie je dan een ".MobileBackups" folder?
In de ".MobileBackups" staan de lokale snapshots van de afgelopen 24 uur als de TimeMachine locatie niet gevonden kan worden.
En aangezien het nu niet mogelijk is om naar externe schijf een backup te maken, zal Time Machine het lokaal proberen blijven te doen.

[Voor 51% gewijzigd door djmuggs op 10-03-2018 19:26]

Tesla Model 3 LR AWD

• krullenbol
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-12 17:39
Herinstallatie vind ik een véél te zware maatregel...

Ik gebruik regelmatig OmniDiskSweeper, die toont de groottes van alle (ook onzichtbare) mappen.
https://www.omnigroup.com/more
Je wel de beta gebruiken voor High Sierra maar die doet het bij mij prima (High Sierra op APFS).

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 02-12 23:21
op commandline:

code:
1
2
cd /
sudo du -hs * | sort -hr

Zie je zo waar de data zit.

Je prullebak is leeg? (word nog wel eens vergeten).

• woutertjuh88
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-11 18:03
Download eens GrandPrespective, dan kun je zien in welke map de meeste data zit
http://grandperspectiv.sourceforge.net

-

• 377973
  • Registratie: december 2021
  • Niet online
Super tool voor grote bestanden vinden en deleten. Maar dan wel delete zonder prullenbak.
https://www.omnigroup.com/more
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee