Toon posts:

AOpen AX6L ziet slechts 64 MB ipv 128 MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het geheugen nog steeds zo lekker goedkoop is :9 heb ik voor de PC van mijn vriendin 128MB extra geheugen besteld. Om precies te zijn een ongebufferd 128MB 100MHz reepje SDRAM van Dane-Elec.

Als ik dit reepje echter in haar PC (met een AOpen AX6L moederbord en Pentium II 233MHZ processor) stop wordt slechts 64MB gedetecteerd. :'( Ook in combinatie met het oude geheugen (32MB) wordt slechts 64MB herkent waardoor ik op maximaal 96MB i.p.v. 160MB kom. De DIMMetjes van slot wisselen maakt ook niks uit.

Weet iemand waarom het moederbord/de BIOS slechts 64 van de 128MB ziet? :?

Thanks, TeddyB.

Verwijderd

Ik denk dat je mobo niet het geheugen ondersteunt. Tenminst niet die config.

bijv je hebt 8 chips van elk 8mb of 64mb enz.
Double sided single sided.

Kijk in de handleiding van je mobo daar staat wel in welke type ondersteunt wordt.

Op het nieuwe geheugen staat meestal wel hoe groot elke chip is.

En probeer dan het geheugen om te ruilen.

of het is defect.

Ik heb hiero ook nog een p1 166mmx staan en die had er ook 192mb in 1van 64 en 1 van 128

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de handleiding zou het moederbord DIMM data chip "16M by 4" moeten kunnen ondersteunen. Dat is een bit size van 16Mx64, enkelzijdig. Wel staat er dat er dan een "chip count" van 16 nodig is, terwijl er op het nieuwe reepje maar 4 chips zitten. Zou dat het probleem zijn?

Overigens staat dat 16Mx64 ook gewoon op de nieuwe DIMM zelf.

TeddyB.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
16Mx64 betekend niks anders dan dat het een 128MB DIMM is, ongeacht de configuratie. 16Mx4 heeft betrekking op de SDRAM's die er op zitten; dit staat voor een 64Mbit SDRAM, en daar heb je er 16 stuks van nodig op een DIMM om tot 128MB totaal te komen. Ik denk gewoon dat jouw bord niet met goed met die nieuwe DIMM overweg kan. Als je, zoals je aangeeft, er maar 4 SDRAM's op ziet zitten betekend het dat het 256Mbit'ers zijn (in 16Mx16 configuratie) en lang niet alle borden, laat staan de ouderen kunnen met 256Mbit chips om. Dus andere DIMM regelen of met de helft leven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.