Onbekende kraan >>> = DoucheWTW

Pagina: 1
Acties:

• Djeffoo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-01 20:42
Weet niet of dit het juiste topic is, maar kon ook niet vinden waar wel.

Ik heb een koof waar een voor mij onbekende kraan in zet. Heeft iemand enig idee waar deze voor dient? (en of ik hem semi permanent weg kan timmeren of dat hij bereikbaar moet blijven?

https://www.dropbox.com/s...03-10%2011.36.06.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/rk4mvvez3dphwpq/2018-03-10%2011.36.06.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/kruxiS

(Sorry, krijg de afbeelding niet gemakkelijk in dit forum, link doe het wel gewoon)

Alvast mijn dank, Jeffrey

[ Voor 20% gewijzigd door Djeffoo op 10-03-2018 11:51 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:11

Onbekend

...

Het lijkt op een afsluiter van iets, dus ik zou hem niet permanent wegwerken. Zorg er dus voor dat je toch bijvoorbeeld 1x per jaar bij die kraan kunt komen. Je kunt bijvoorbeeld een luikje maken met een dummy-ventilatierooster erin o.i.d. waardoor het niet echt opvalt. Of een lichtarmatuur erin die je eenvoudig weg kunt halen om bij de kraan te komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Djeffoo
Top! Een roostertje of luikje is wel een goed idee en dat gaat ook nog prima uitvoerbaar zijn ook! Maar wat het is? en waarom er zo'n dikke koperen buis loopt? Hoop dat iemand het weet.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:40

BCC

Het is een combinatie water (daar is de van afsluiter van) en afvoer (de dikke koperen buis) . Dit is een warmte terugwin buis voor de douche die er boven is, vermoed ik. Zeker aangezien de dikke koperenbuis onderaan de stand leiding van je afvoer in verdwijnt.

https://www.warmteservice...%2C2L-min-2100mm/p/L05015

[ Voor 46% gewijzigd door BCC op 10-03-2018 12:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De reden van de afsluiter is dat er inderdaad een "centrale leiding" van A naar B ligt en die splitst zich af naar C. Als je van de afsluiter tot aan C een reparatie moet doen, hoe je niet hele leiding AB te stoppen.

Dit is ook geen onbekende manier van bijvoorbeeld een ringleiding door een flat leggen voor de verwarming; AB is de grote ring naar de ketels en afsluiter C & D zitten in elke appartement. Als appartement nummer 6 een defect heeft, hoef leiding AB niet dicht voor iedereen maar kan nummer 6 alleen afsluiters CD dichtdoen en zo hun eigen stukjes leiding repareren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar Wonen en Verbouwen

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Djeffoo
Hmm, Ik denk dat ik het al weet... bovenin komt de afvoer van de douche en onderin gaat (vermoedelijk) de koudwaterleiding rondom de afvoerleiding erin (bij de kraan) en bovenin er weet uit richting cv ketel: zo ziet een een warmte terugwin installatie er blijkbaar uit.

Cool, ik wist niet dat we die hadden :)

Topic kan alweer op slot dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Djeffoo op 10-03-2018 12:02 ]

• BCC

BCC

Dat is letterlijk wat ik 3 Posts hierboven getikt heb 😬🤣

Ik zou deze gewoon dichtzetten met gips. Ik zou niet weten waarom je daar zou willen afsluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 10-03-2018 12:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
Dit is inderdaad een Douche-WTW, deze dient toegankelijk te blijven, we moeten ze regelmatig vervangen of verwijderen ivm lekkages.

• BCC

BCC

Evink schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:49:
Dit is inderdaad een Douche-WTW, deze dient toegankelijk te blijven, we moeten ze regelmatig vervangen of verwijderen ivm lekkages.
Ik wil er eentje gaan plaatsen, kan ik dan beter voor een ander type gaan? Of gewoon wicu om de afvoer wikkelen :)

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 10-03-2018 18:43 ]

• Evink
Gewoon verwijderen voor een pvc afvoer en een stukje waterleiding.
Deze WTWs zijn namelijk gebruikt om net aan de EPC te voldoen.

Maar ik vraag mij af of de werking wel merkbaar is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Evink schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:31:
Gewoon verwijderen voor een pvc afvoer en een stukje waterleiding.
Deze WTWs zijn namelijk gebruikt om net aan de EPC te voldoen.

Maar ik vraag mij af of de werking wel merkbaar is.
Zonde, zo'n ding heeft namelijk zeker wel zin:
TCroezing in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

TL;DR: 8 graden water erin, 26 graden eruit(!)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2018 20:02 ]

• Evink
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Zonde, zo'n ding heeft namelijk zeker wel zin:
TCroezing in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

TL;DR: 8 graden water erin, 26 graden eruit(!)
Dat zal, maar ik niet dat je de investering van de WTW van 400-500 euro ex arbeid en bouwkundige aanpassing als koof etc niet opweegt tegen de energie besparing.

• BCC

BCC

Hij bespaart 2.5 KWh per douchebeurt (30 minuten) * 0,25=62,5 cent per douchebeurt. Met een gezin van 5, 300 douchebeurten maal 5 maal 62,5cent = 960 euro. Dus in 1 jaar terugverdient.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 11-03-2018 07:48 ]

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-01 11:21
Een douchebeurt van 30 min is wel erg kort, maak er één uur van. Dan is het ding in 6 maanden terugverdiend !

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

The Wizard

Moderator Mobile
30 min kort? Ik douche nooit langer dan 5 min! Waarom zou je er langer onder staan? Je kan ook korter douchen, bespaar je (veel) meer mee dan een douche WTW.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• BCC

BCC

Omdat het lekker is? Boeit ook helemaal niet trouwens, je kan prima je eigen terugverdien tijd uitrekenen met de formule. 👍

[ Voor 73% gewijzigd door BCC op 11-03-2018 12:16 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Evink schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Dat zal, maar ik niet dat je de investering van de WTW van 400-500 euro ex arbeid en bouwkundige aanpassing als koof etc niet opweegt tegen de energie besparing.
Maar om dat als argument te gebruiken om een perfect werkende douche WTW te verwijderen is wel vreemd.

Signatures zijn voor boomers.

• Evink
Maasluip schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:25:
[...]

Maar om dat als argument te gebruiken om een perfect werkende douche WTW te verwijderen is wel vreemd.
Ging er mij om dat als je veel moeite moet doen om deze werkende en goed functionerende dWTW bereikbaar te moeten houden ik zou adviseren deze dan te verwijderen.
Ze willen namelijk nogal eens defect raken.

• BCC

BCC

Wat gaat er dan precies kapot? Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen wat er mis kan gaan met een koperen buis die gesoldeerd is.

• Evink
BCC schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:24:
Wat gaat er dan precies kapot? Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen wat er mis kan gaan met een koperen buis die gesoldeerd is.
lekkages op de koppelingen/aansluitleidingen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Oplossing in de titel gezet.
The Wizard schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:51:
30 min kort? Ik douche nooit langer dan 5 min! Waarom zou je er langer onder staan? Je kan ook korter douchen, bespaar je (veel) meer mee dan een douche WTW.
haar, lichaam, scheren, lenzen, Dat red ik nooit in vijf minuten. Hell, voordat het water goed is ben je al je eerste minuut kwijt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Evink schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Verder is het natuurlijk wel praktisch als je een leiding kan afsluiten voor het vervangen van een kraan o.i.d. zonder dat de rest van je appartement zonder water komt te staan...

• BCC

BCC

[...]

Bijzonder, aangezien dat bij de meeste gesoldeerd is. Ik ga er gewoon eentje plaatsen. Hij komt in de meterkast, dus makkelijk te bereiken bij lekkage en verhoogde kans op stroomstoringen bij lekkage :D

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
Señor Sjon schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:52:
Oplossing in de titel gezet.

[...]

haar, lichaam, scheren, lenzen, Dat red ik nooit in vijf minuten. Hell, voordat het water goed is ben je al je eerste minuut kwijt.
Lenzen onder de douche? Spoelen ze dan niet weg van je vingers?

What a fine day for Science! | Specs

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Na 10 jaar ben je daar wel getraind in. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Ik hoor het graag als je er weer eentje weggooit!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:03:
[...]

Ik hoor het graag als je er weer eentje weggooit!
De koperprijs staat best goed.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1