Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 14:09

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe 27' (game) monitor. Mijn shortlist bestaat uit twee monitoren van dezelfde prijsklasse, maar met nogal uiteenlopende specs.
Ik vraag me af welke specs nu het meeste (zichtbare) verschil geven.

Iiyama Prolite B2783QSU-B1 versus Acer KG271Abmidpx
70Hz versus 144 Hz
82 dpi versus 109 dpi
Full HD vesus Quad HD
directled versus edge lit

Kunnen jullie daar (uit ervaring?) iets over adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat ligt er maar net aan waar je waarde aan hecht. Een monitor met hoge refresh rate is prettig voor bijv shooters maar je videokaart moet wel een x aantal frames p/sec eruit kunnen pompen om er iets van te kunnen merken. Bij bijv. een 144hz monitor moet je gpu 144 frames p/sec kunnen doen om de hoge RR bij te kunnen benen.

Een hoge resolutie betekent een mooier beeld tov een lagere resolutie maar ook hier geldt dat je videokaart de frames eruit moet kunnen pompen.

Het liefst wil je een hoge resolutie en een hoge refresh rate maar hoe hoger beide, hoe krachtiger je videokaart moet zijn.

Dpi betekent volgens mij gewoon het aantal pixels op een gegeven oppervlakte. Twee schermen met dezelfde grootte waarvan 1 met een lage resolutie en 1 met een hoge resolutie = hoge resolutie scherm heeft een grotere dpi waarde (correct me if i'm wrong).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Thanks temp00, belangrijk dus om de juiste GPU bij de monitor te kiezen.
Nu is het alleen niet echt een goed moment om een videokaart te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hoge refreshrate is best prettig. Maar 1920x1080 op een 27" scherm is echt verschrikkelijk. Dan heb je echt hele grote pixels. Dan kun je beter een 24" schermpje pakken met die resolutie en een hogere refreshrate. Dat ziet er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Waar wil je de monitor eigenlijk voor gaan gebruiken? Gamen? Office? Editting?

@MaXeRs ah die had ik even gemist ;)

[ Voor 21% gewijzigd door temp00 op 10-03-2018 12:24 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 14:38
temp00 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:47:
Waar wil je de monitor eigenlijk voor gaan gebruiken? Gamen? Office? Editting?
Ik ben op zoek naar een nieuwe 27' (game) monitor.
Echt geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
QHD (1440p) is een mooie resolutie voor een 27"scherm.
144Hz is leuk. Maar zonder G-sync of Freesync heb je er weinig aan. Of je moet echt een monster PC hebben om ook constant 144FPS te halen op die resolutie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het over refresh rate vs dpi, maar wat voor gaming veel belangrijker is noem je helemaal niet - input lag :o

Vaak hebben mensen moeite refresh rateresponse time en input lag uit elkaar te houden, maar het is vrij simpel:

Refresh rateResponse time gaat puur en alleen over hoe lang een pixel erover doet om van een kleur naar een andere te gaan (waarbij iedereen met appels en peren meet over exact welke kleuren bedoeld worden - vandaar dat je al die geweldig lage getallen niet met elkaar kunt vergelijken). Gevolg van te lage refresh rate is ghosting, je ziet bij snelle bewegingen een soort spookspoor achter het voorwerp wat beweegt aan slepen. Fraai is anders, maar je ziet nog altijd alles wat er gebeurt wanneer het gebeurt.

Input lag gaat over hoe lang het duurt voordat een signaal wat je GPU verlaat op je scherm verschijnt. Die vertraging wordt bepaald buffering, bewerking en pure throughput van de electronica op dat pad. Gevolg van teveel input lag is dat het beeld er perfect uit ziet, maar wat je ziet dus achterloopt op wat er daadwerkelijk gebeurt.

Hoge input lag is dus killing voor gaming. Helaas geven fabrikanten nagenoeg nooit input lag op voor hun schermen, maar in goede reviews vind je het terug (gelijk een manier om te zien of een review deugdelijk is of niet... ;) ). Tegenwoordig geldt voor zowel input lag als refresh rateresponse time dat de meeste schermen voor normaal gebruik prima voldoen, maar 1) als je pecht hebt die ene scherm te hebben die niet 'de meeste' is heb je daar weinig aan en 2) als je echt serieus goed bent in FPS-type games maken een paar ms al gauw wel veschil uit.

Kortom, IMHO kun je bete als eerste kijken naar input lag en dan pas naar puur cosmetische dingen als refresh rate.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

RocketKoen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:18:
144Hz is leuk. Maar zonder G-sync of Freesync heb je er weinig aan. Of je moet echt een monster PC hebben om ook constant 144FPS te halen op die resolutie.
Nou ja, dat is te kort door de bocht. Dat hangt er volledig aan op welke resolutie je speelt, welke games je speelt, en op welke settings.

144 fps op 1080p is prima te halen met een mid-range PC in games die niet overdreven zwaar zijn, als CS:GO of Overwatch.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dion_b schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:28:
Je hebt het over refresh rate vs dpi, maar wat voor gaming veel belangrijker is noem je helemaal niet - input lag :o

Vaak hebben mensen moeite refresh rate en input lag uit elkaar te houden, maar het is vrij simpel:

Refresh rate gaat puur en alleen over hoe lang een pixel erover doet om van een kleur naar een andere te gaan (waarbij iedereen met appels en peren meet over exact welke kleuren bedoeld worden - vandaar dat je al die geweldig lage getallen niet met elkaar kunt vergelijken). Gevolg van te lage refresh rate is ghosting, je ziet bij snelle bewegingen een soort spookspoor achter het voorwerp wat beweegt aan slepen. Fraai is anders, maar je ziet nog altijd alles wat er gebeurt wanneer het gebeurt.

Kortom, IMHO kun je bete als eerste kijken naar input lag en dan pas naar puur cosmetische dingen als refresh rate.
Je hebt er zelf ook moeite mee, want je bedoelt volgens mij "response time" met jouw "refresh rate". :P De refresh rate is hoeveel keer per seconde een nieuw beeldje wordt getoond. Dat is bij veel monitoren 60 Hz, ofwel 17ms per beeldje. Bij 144Hz monitoren maar 7ms. Daar bovenop komt nog de inputlag en response time. :)

Dus bij een 60Hz monitor zit je sowieso al tegen een maximale tijd van 17 ms per beeldje als je ongeluk hebt (moment dat de grafische kaart een beeldje uitpoept en de monitor dat beeldje laat zien). Dus je hebt in het gunstigste geval 10ms verschil tussen een 144Hz en een 60Hz. Is dat significant? Mwua... het is genoeg tijd voor een 144Hz om alweer het volgende beeldje te laten zien.

Om dan terug te komen op 144Hz vs QHD: Wat vind je belangrijker? @Adjo Kleuren en scherpte, of de tegenstander zo snel mogelijk dood hebben? Dan moet je je afvragen of je de monitor vaker gebruikt voor office, casual gaming en photoshop of voor echte die-hard FPS waarbij je zelf ook nog eens wel echt goed in het spelletje moet zijn.

Voor mij is dat QHD, voor jou kan dat iets anders zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Frozen op 10-03-2018 15:00 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frozen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Je hebt er zelf ook moeite mee, want je bedoelt volgens mij "response time" met jouw "refresh rate". :P
:X |:(

Fixed :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Compizfox schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Nou ja, dat is te kort door de bocht. Dat hangt er volledig aan op welke resolutie je speelt, welke games je speelt, en op welke settings.

144 fps op 1080p is prima te halen met een mid-range PC in games die niet overdreven zwaar zijn, als CS:GO of Overwatch.
Ik bedoelde 144FPS in QHD. Dat is 3,6 miljoen pixels per beeldje ipv de 2 miljoen van 1080p.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Frozen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Om dan terug te komen op 144Hz vs QHD: Wat vind je belangrijker? @Adjo Kleuren en scherpte, of de tegenstander zo snel mogelijk dood hebben? Dan moet je je afvragen of je de monitor vaker gebruikt voor office, casual gaming en photoshop of voor echte die-hard FPS waarbij je zelf ook nog eens wel echt goed in het spelletje moet zijn.

Voor mij is dat QHD, voor jou kan dat iets anders zijn.
Dank voor je reactie @Frozen
Ik ben geen diehard gamer, maar hou wel van een lekker potje (online) FPS (WW II)en games als Farcry. Ik ben niet goed genoeg om als eerste iedereen dood te knallen en da's ook niet de ambitie. het moet lekker soepel draaien en ik hou wel van eyecandy :P

Ik zie overigens nauwelijks monitoren 24' met QHD, is dat blijkbaar geen logische combinatie?
Overigens: ik heb momenteel ook 24' Prolite E1409HDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter

Dank voor je uitgebreide reactie, @dion_b
Waar kan die input lag dan vinden? bv in dit overzicht?
https://tweakers.net/pric...132;462468;704377;564427/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Smaken en voorkeuren blijven verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Adjo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, @dion_b
Waar kan die input lag dan vinden? bv in dit overzicht?
https://tweakers.net/pric...132;462468;704377;564427/
Inputlag die door fabrikanten wordt opgegeven zegt eigenlijk niets, dit omdat ze allemaal anders meten. Er is geen teststandaard waar iedereen zich aan houdt. Je kunt het dus alleen vinden in reviews (hardware.info, prad.de, tftcentral, tomshardware et cetera).
Adjo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:45:
[...]

Dank voor je reactie @Frozen
Ik ben geen diehard gamer, maar hou wel van een lekker potje (online) FPS (WW II)en games als Farcry. Ik ben niet goed genoeg om als eerste iedereen dood te knallen en da's ook niet de ambitie. het moet lekker soepel draaien en ik hou wel van eyecandy :P

Ik zie overigens nauwelijks monitoren 24' met QHD, is dat blijkbaar geen logische combinatie?
Overigens: ik heb momenteel ook 24' Prolite E1409HDS.
Lijkt me duidelijk, van ips 1440p ga je meer plezier beleven niet alleen omdat het beeld scherper is, maar ook omdat je betere en meer kleuren kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Frozen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:30:

Lijkt me duidelijk, van ips 1440p ga je meer plezier beleven niet alleen omdat het beeld scherper is, maar ook omdat je betere en meer kleuren kunt zien.
Tja, maar dan kijk je ook naar een ander prijskaartje, bijna twee keer zo duur...
Ik concludeer in ieder geval dat 1440 en 144Hz een verschil gaan maken, het zal wel een TN panel worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Adjo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:06:
[...]

Tja, maar dan kijk je ook naar een ander prijskaartje, bijna twee keer zo duur...
Ik concludeer in ieder geval dat 1440 en 144Hz een verschil gaan maken, het zal wel een TN panel worden...
Het is net wat je liever hebt. Echter zou ik persoonlijk nooit een 1080p TN paneel kopen, dan doe je te veel concessies. Ik ben van mening dat in jouw geval een 1440p beter lijkt te zijn.

pricewatch: AOC Q3279VWF Zwart (goedkoop 32 inch)
pricewatch: Dell P2418D Zwart klein
pricewatch: AOC Q2790PQU/BT Zwart van alle gemakken voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 14:38

Wat jammer nou van die laatste alinea en doet een beetje afbreuk aan je degelijke lap text.
Game breaking is zeker ook tearing als gevolg van een te lage refresh rate en hoge fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Frozen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:52:
[...]

Het is net wat je liever hebt. Echter zou ik persoonlijk nooit een 1080p TN paneel kopen, dan doe je te veel concessies. Ik ben van mening dat in jouw geval een 1440p beter lijkt te zijn.

pricewatch: AOC Q3279VWF Zwart (goedkoop 32 inch)
pricewatch: Dell P2418D Zwart klein
pricewatch: AOC Q2790PQU/BT Zwart van alle gemakken voorzien
Ja, die onderste AOC is op papier goed, de minpunten in de reviews zijn wat minder (blacklight bleeding, contrast). En hij heeft geen freesync zie ik... Dat is volgens mij wel een groot nadeel bij gamen... Daarvoor moet ik denk ik toch een prijsklasse hoger gaan kijken..
Pagina: 1