Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb een offerte opgevraagd voor het plaatsen van HR++ glas. In totaal willen we 8 ramen vervangen met totaal 11m2 oppervlakte. Het betreft een oud huis zonder spouwmuurisolatie dus (wat ik her en der lees) heeft HR+++ niet zo veel zin.

De offerte gaat uit van zo'n € 90,- per m2. Op Internet lees ik prijzen van €130-€160. Mijn vraag is nu, zijn er verschillen in HR++ glas of krijg je eigenlijk altijd hetzelfde product? Of zijn de prijzen gewoon veel lager geworden tov de prijzen die circuleren op die sites?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je hetzelfde zit te vergelijken? Zijn die prijzen alleen het glas of zit daar ook de plaatsing bij in?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Glas inclusief plaatsing en glaslatten

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 19:29

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Of het zin heeft hangt ook af van het aantal m2 glas t.o.v. het aantal m2 spouwmuur. Misschien heb je veel glaspartijen en weinig muur, dan kan HR+++ wel zin hebben.

Vraag op wat precies de isolatiewaarde van het glas is. Dan kun je ook beter vergelijken.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een ongeisoleerde spouw heeft globaal een U-waarde van 1.8 en oud dubbel glas 2.8. (Hoe lager de U-waarde des te beter). HR++ glas heeft dan dus wel zin.

Vraag een specificatie op van het glas met de U-waarde. 90 euro per m2 is niet duur, prijzen van glas zijn volgens een schilder die ik sprak de laatste jaren wat omhoog gegaan en dat je idd al snel richting de 110-120 euro per m2 gaat. Ongetwijfeld zal wel iemand hier een goedkoper adres weten.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Overigens zit er in glas wel verschil, HR++ bestaat uit twee lagen glas met gas ertussen. Dikte van het glas en van tussenruimte kunnen verschillen. Ook zijn er verschillende opties voor gebruikte gas. Vanaf bepaalde dikte glas en tussenruimte is er sprake van HR++. Dikker betekent typisch hogere isolatiewaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 10-03-2018 09:51 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

kijk ook even naar je soort/type kozijnen. Ik kijk ook met een schuin oog naar nieuw glas. Ik heb nu weliswaar dubbel glas maar van bijna 40 jaar oud. helaas zijn bij mij de kozijnen van aluminium zonder isolerende koudebruggen. De kozijnen worden behoorlijk koud. daardoor heeft bij mij glas met een buitengewone goede isolatiewaarde weinig zin als ik niet ook de kozijnen vervang.

Dat, en het feit dat ik steens muur heb zonder spouw. Ik heb hier nog wel wat te doen voordat ik nieuw glas neem.

Die 90€/m inclusief plaatsen hangt ook van het glas af (dikte, spouw etc)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.dubbelglas.nu/isolatieglas/

Daar staan wel een aantal prijzen om te kunnen vergelijken.

[ Voor 123% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2018 18:54 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Alles onder de U=1.3 mag HR++ worden genoemd, vanaf U=1.3 is het HR+.
Meest gangbaar is U=1.1, maar met voldoende spouw, het juiste gas en kunststof spacers kan dat naar 0.9.

Je moet je ook afvragen in hoeverre een U waarde lager dan 1.1 interessant is bij plaatsing in oude kozijnen. Ik heb hier 8 jaar geleden HR+ met 1.3 laten zetten, had toen nog geen idee van die getallen en ging af op de glaszetter. Het verschil tussen 1.1 en 1.3 merk je nagenoeg niet. Het verschil tussen oud dubbelglas en HR+(+) is enorm.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb het nagevraagd en het heeft een U-waarde van 1.3
_JGC_ schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:14:
Alles onder de U=1.3 mag HR++ worden genoemd, vanaf U=1.3 is het HR+.
Meest gangbaar is U=1.1, maar met voldoende spouw, het juiste gas en kunststof spacers kan dat naar 0.9.

Je moet je ook afvragen in hoeverre een U waarde lager dan 1.1 interessant is bij plaatsing in oude kozijnen. Ik heb hier 8 jaar geleden HR+ met 1.3 laten zetten, had toen nog geen idee van die getallen en ging af op de glaszetter. Het verschil tussen 1.1 en 1.3 merk je nagenoeg niet. Het verschil tussen oud dubbelglas en HR+(+) is enorm.
Als ik jouw bericht goed lees zou 1.3 HR+ zijn en niet HR++? Ook op internet lees ik dat:
Hoe goed het glas isoleert hangt dus af van de van de U-waarde. HR++ glas heeft een U-waarde van < 1,2.

• _JGC_
Dan is het dus geen HR++, maar HR+. Ander gas of dunnere spouw.

Hier destijds ook lekker goedkoop glas laten zetten zonder factuur, bleek later dus ook HR+ met U=1.3 te zijn.
Het is niet slecht, maar als U=1.1 tegenwoordig standaard is, waarom dan nog minder accepteren? Zelfs in oude kozijnen gaat U=1.1 wel passen.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:07:
Dan is het dus geen HR++, maar HR+. Ander gas of dunnere spouw.

Hier destijds ook lekker goedkoop glas laten zetten zonder factuur, bleek later dus ook HR+ met U=1.3 te zijn.
Het is niet slecht, maar als U=1.1 tegenwoordig standaard is, waarom dan nog minder accepteren? Zelfs in oude kozijnen gaat U=1.1 wel passen.
Ja, ik wil ook 1.1, hoewel het verschil wel klein lijkt. Als ik het goed uitreken dan scheelt het per jaar zo'n € 1,20 per m2 aan gas (met gasprijs van € 0.66 per m3).

Ik heb zelf een paar jaar geleden ook al een paar ramen vervangen die lek waren en heb toen alleen gevraagd om het te vervangen (wist ik veel 8)7 ). Daar is volgens mij dus ook prut in gezet |:(

• _JGC_
Staat als het goed is wel op de spacer geprint.

• Seafarer
  • Laatst online: 11:48

Seafarer

XXX

Sethro schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:50:
Overigens zit er in glas wel verschil, HR++ bestaat uit twee lagen glas met gas ertussen. Dikte van het glas en van tussenruimte kunnen verschillen. Ook zijn er verschillende opties voor gebruikte gas. Vanaf bepaalde dikte glas en tussenruimte is er sprake van HR++. Dikker betekent typisch hogere isolatiewaarde.
Volgens mij neemt de U waarde af als je spouw breder wordt dan 15 mm.

De oplettende lezer had al gezien dat bovenstaand niet klopt. De U waarde kan toenemen bij een grotere breedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nBV4zn68ORGZGFDSheZYePDw/full.jpg

Plaatje geleend bij @Gasschuif

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 07-10-2018 15:41 . Reden: verkeerd om denken. ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:21:
[...]

Volgens mij neemt de U waarde af als je spouw breder wordt dan 15 mm.

[Afbeelding]
Zoals je op de grafieken kan zien klopt dit niet.
De Ug waarde neemt vanaf een bepaalde spouwbreedte hooguit toe (en niet af)
en vanaf welke spouwbreedte hangt o.a. van het gas in de spouw af.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer
  • Laatst online: 11:48

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:30:
[...]

Zoals je op de grafieken kan zien klopt dit niet.
De Ug waarde neemt vanaf een bepaalde spouwbreedte hooguit toe (en niet af)
en vanaf welke spouwbreedte hangt o.a. van het gas in de spouw af.
Just my 2 cts
Bedankt voor het waarschuwen van deze blunder. :F

Het glas gaat dus slechter isoleren als de spouwbreedte over de 15mm gaat.
En natuurlijk hangt ook dat weer van veel factoren af.

Waar ik op doelde is dat het zomaar aannemen dat een grotere breedte automatisch voor een betere isolatie waarde zorgt niet klopt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor het waarschuwen van deze blunder. :F

Het glas gaat dus slechter isoleren als de spouwbreedte over de 15mm gaat.
En natuurlijk hangt ook dat weer van veel factoren af.

Waar ik op doelde is dat het zomaar aannemen dat een grotere breedte automatisch voor een betere isolatie waarde zorgt niet klopt.
Grosso modo o.k. maar
niet helemaal correct - bij een vulling met krypton neem de Ug waarde eerder en al vanaf 10 mm weer (licht) toe, daarom heeft het bij Kr-vulling geen nut de spouw breder te maken.
(Achtergrond: Vanaf een bepaalde spouwbreedte speelt de convectie in de spouw een toenemende rol.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1